Kirjoittaja Aihe: Ajatuksia ja mietteitä hengellisistä asioista  (Luettu 86212 kertaa)

Paikalla Paulus

  • Viestejä: 6773
  • "…olitte eksyksissä niinkuin lampaat…" (1.Piet. 2)
Vs: Ajatuksia ja mietteitä hengellisistä asioista
« Vastaus #30 : 05.12.13 - klo:18:15 »
Minua kiinnostaa mitä mieltä sinä Paulus olet ihmisen osuudesta?

Ihmisen osuus on ottaa vastaan ilmainen pelastus. Oikeastaan tämä asetelma ei muutu edes jatkossa ihmisen puurtamiseksi. Valitettavasti tämä on monien "opettajien" mielestä liian vähän.

Lainaus
Vaatii huomattavaa tietoisuutta käsittää oman tietämättömyyden laajuus.”
—   Thomas Sowell

Lydia

  • Vieras
Vs: Ajatuksia ja mietteitä hengellisistä asioista
« Vastaus #31 : 05.12.13 - klo:18:31 »
Minun mielestäni ihmisen osuus on suuri eli se minkä kohtuudella ihmiselta Jumala voi vaatia. Raamatussa on lukemattomia paikkoja jotka puhuvat sen puolesta, kehoitusta ja varoitusta.

Poissa Adina

  • Viestejä: 416
Vs: Ajatuksia ja mietteitä hengellisistä asioista
« Vastaus #32 : 05.12.13 - klo:18:41 »
Yksi ihmisen osuudesta on pyrkiä pyhittymään;

1Piet.1:13 Vyöttäkää sentähden mielenne kupeet ja olkaa raittiit; ja pankaa täysi toivonne siihen armoon, joka teille tarjotaan Jeesuksen Kristuksen ilmestymisessä.

14 Niinkuin kuuliaisten lasten tulee, älkää mukautuko niiden himojen mukaan, joissa te ennen, tietämättömyytenne aikana, elitte,

15 vaan sen Pyhän mukaan, joka on teidät kutsunut, tulkaa tekin kaikessa vaelluksessanne pyhiksi.

16 Sillä kirjoitettu on: "Olkaa pyhät, sillä minä olen pyhä".
Kol. 3:2
   
Olkoon mielenne siihen, mikä ylhäällä on, älköön siihen, mikä on maan päällä.

Lydia

  • Vieras
Vs: Ajatuksia ja mietteitä hengellisistä asioista
« Vastaus #33 : 05.12.13 - klo:18:58 »
Lainaus
Minun mielestäni ihmisen osuus on suuri eli se minkä kohtuudella ihmiselta Jumala voi vaatia. Raamatussa on lukemattomia paikkoja jotka puhuvat sen puolesta, kehoitusta ja varoitusta.

Kuinka paljon esim ihmisen tulee pyhittyä (tästä ei ole selvää mitä merkitsee pyhitys, ainoa seikka joka on selvillä ja ilmoitettu on että pyhä tarkoittaa jostain joukosta erillään olevaa, kuten ehtoollinen eli rakkaus ateria) että on Jumalalle kelvollinen ??
jos ihminen on pyhittynyt, 0.001% ristin ryöväri tahi 99% Apostoli Paavali, niin kohtuu tavallisen kadun tallaan joka ei ole saanut opetusta suoraan taivaasta ja taivaassa, kuten Apostoli.

mikä on kohtuu että pääsee perille ??
Mistä tiedämme minkä listan mukaan Jumala vaatii ??

Ei kukaan ihminen voi määritellä mitään asteikkoa Raamatussa on ohjeet uskontielle ja Pyhä Henki on se opettajamme ja Pyhän Hengen todistus hengellemme että olemme Jumalan lapsia.

Poissa Adina

  • Viestejä: 416
Vs: Ajatuksia ja mietteitä hengellisistä asioista
« Vastaus #34 : 05.12.13 - klo:19:06 »
Yksi ihmisen osuudesta on pyrkiä pyhittymään;

1Piet.1:13 Vyöttäkää sentähden mielenne kupeet ja olkaa raittiit; ja pankaa täysi toivonne siihen armoon, joka teille tarjotaan Jeesuksen Kristuksen ilmestymisessä.

14 Niinkuin kuuliaisten lasten tulee, älkää mukautuko niiden himojen mukaan, joissa te ennen, tietämättömyytenne aikana, elitte,

15 vaan sen Pyhän mukaan, joka on teidät kutsunut, tulkaa tekin kaikessa vaelluksessanne pyhiksi.

16 Sillä kirjoitettu on: "Olkaa pyhät, sillä minä olen pyhä".

Matt. 5:48 Olkaa siis te täydelliset, niinkuin teidän taivaallinen Isänne täydellinen on."

Jaak. 1:4 Ja kärsivällisyys tuottakoon täydellisen teon, että te olisitte täydelliset ja eheät ettekä missään puuttuvaiset.

??

Niin no ei kai me hetkessä olla täydellisiä..kun huomaamme Sanasta jonkin asian joka ei ole sopusoinnussa oman elämämme kanssa, silloin
pyrimme oikaisemaan kurssia..näin mie aattelen :)
Kol. 3:2
   
Olkoon mielenne siihen, mikä ylhäällä on, älköön siihen, mikä on maan päällä.

Poissa Adina

  • Viestejä: 416
Vs: Ajatuksia ja mietteitä hengellisistä asioista
« Vastaus #35 : 05.12.13 - klo:19:41 »
Eiköhän se ole yksilöllistä miten kukin etenemme.
Pyhittyminen on mielestäni uudestisyntyneille ei jumalattomille.
Tahallisen synninteon edestä ei ole enää uhria...

Hepr. 10:26
   
Sillä jos me tahallamme teemme syntiä, päästyämme totuuden tuntoon, niin ei ole enää uhria meidän syntiemme edestä,

27 vaan hirmuinen tuomion odotus ja tulen kiivaus, joka on kuluttava vastustajat.
Kol. 3:2
   
Olkoon mielenne siihen, mikä ylhäällä on, älköön siihen, mikä on maan päällä.

Lydia

  • Vieras
Vs: Ajatuksia ja mietteitä hengellisistä asioista
« Vastaus #36 : 05.12.13 - klo:19:47 »
Hyviä kysymyksiä Vastiksella. Raamattu sanoo että portti on ahdas ja tie kaita joka vie elämään ja vain harvat löytävät sen. Mitä me siitä voimme päätellä.


1Kor. 6:9
Vai ettekö tiedä, etteivät väärät saa periä Jumalan valtakuntaa? Älkää eksykö. Eivät huorintekijät, ei epäjumalanpalvelijat, ei avionrikkojat, ei hekumoitsijat eikä miehimykset,


3Moos. 18:22 Älä makaa miehenpuolen kanssa, niinkuin naisen kanssa maataan; se on kauhistus.

Gal. 5:19 Mutta lihan teot ovat ilmeiset, ja ne ovat: haureus, saastaisuus, irstaus,
Gal. 5:20 epäjumalanpalvelus, noituus, vihamielisyys, riita, kateellisuus, vihat, juonet, eriseurat, lahkot,
Gal. 5:21 kateus, juomingit, mässäykset ja muut senkaltaiset, joista teille edeltäpäin sanon, niinkuin jo ennenkin olen sanonut, että ne, jotka semmoista harjoittavat, eivät peri Jumalan valtakuntaa.
Gal. 6:7 Älkää eksykö, Jumala ei salli itseänsä pilkata; sillä mitä ihminen kylvää, sitä hän myös niittää.
Ef. 5:5 Sillä sen te tiedätte ja tunnette, ettei yhdelläkään haureellisella eikä saastaisella eikä ahneella - sillä hän on epäjumalanpalvelija - ole perintöosaa Kristuksen ja Jumalan valtakunnassa.
Kol. 3:5 Kuolettakaa siis maalliset jäsenenne: haureus, saastaisuus, kiihko, paha himo ja ahneus, joka on epäjumalanpalvelusta,
Kol. 3:6 sillä niiden tähden tulee Jumalan viha,
Hebr. 12:14 Pyrkikää rauhaan kaikkien kanssa ja pyhitykseen, sillä ilman sitä ei kukaan ole näkevä Herraa;
Hebr. 13:4 Avioliitto pidettäköön kunniassa kaikkien kesken, ja aviovuode saastuttamatonna; sillä haureelliset ja avionrikkojat Jumala tuomitsee.
Ilm. 22:15 Ulkopuolella ovat koirat ja velhot ja huorintekijät ja murhaajat ja epäjumalanpalvelijat ja kaikki, jotka valhetta rakastavat ja tekevät.

Poissa Soltero

  • Viestejä: 2461
Vs: Ajatuksia ja mietteitä hengellisistä asioista
« Vastaus #37 : 05.12.13 - klo:19:59 »
Eli jos uskova kerrankin sortuu ahneuteen, riitaan, lahkolaisuuteen, kateuteen tai kiihkoon,
Jeesuksen lunastustyö mitätöityy tämän henkilön kohdalla?
Usko raukeaa automaattisesti tyhiiin ja alkaa vain hirvittävä kadotustuomion odotus?

Olen aivan eri mieltä.

Poissa Adina

  • Viestejä: 416
Vs: Ajatuksia ja mietteitä hengellisistä asioista
« Vastaus #38 : 05.12.13 - klo:20:07 »
Eli jos uskova kerrankin sortuu ahneuteen, riitaan, lahkolaisuuteen, kateuteen tai kiihkoon,
Jeesuksen lunastustyö mitätöityy tämän henkilön kohdalla?
Usko raukeaa automaattisesti tyhiiin ja alkaa vain hirvittävä kadotustuomion odotus?

Olen aivan eri mieltä.

Ei varmaankaan ole kysymys lankeamisesta vaan tahallisen synnin teosta..kuten Vastiksen esimerkin mukaan
voi kuvitella. Eli että joku pitää armon halpana, näin kuvittelisin.
Kol. 3:2
   
Olkoon mielenne siihen, mikä ylhäällä on, älköön siihen, mikä on maan päällä.

Paikalla Paulus

  • Viestejä: 6773
  • "…olitte eksyksissä niinkuin lampaat…" (1.Piet. 2)
Vs: Ajatuksia ja mietteitä hengellisistä asioista
« Vastaus #39 : 05.12.13 - klo:20:09 »
Minun mielestäni ihmisen osuus on suuri eli se minkä kohtuudella ihmiselta Jumala voi vaatia. Raamatussa on lukemattomia paikkoja jotka puhuvat sen puolesta, kehoitusta ja varoitusta.

Tätä Jumala vaatii, eikä sitä pidä lieventää:

Matt. 5:48 "Olkaa siis te täydelliset, niinkuin teidän taivaallinen Isänne täydellinen on."

Onko tämä kohtuullista? Miten kohtuus määritellään, jos se on jotain sellaista, mihin en yhtenäkään päivänä yllä?
Lainaus
Vaatii huomattavaa tietoisuutta käsittää oman tietämättömyyden laajuus.”
—   Thomas Sowell

Poissa Soltero

  • Viestejä: 2461
Vs: Ajatuksia ja mietteitä hengellisistä asioista
« Vastaus #40 : 05.12.13 - klo:20:24 »
Minun mielestäni ihmisen osuus on suuri eli se minkä kohtuudella ihmiselta Jumala voi vaatia. Raamatussa on lukemattomia paikkoja jotka puhuvat sen puolesta, kehoitusta ja varoitusta.

Tätä Jumala vaatii, eikä sitä pidä lieventää:

Matt. 5:48 "Olkaa siis te täydelliset, niinkuin teidän taivaallinen Isänne täydellinen on."

Onko tämä kohtuullista? Miten kohtuus määritellään, jos se on jotain sellaista, mihin en yhtenäkään päivänä yllä?
Tuo täydellisyysasia liittyy varmaankin edellisiin jakeisiin (Matt. 5: 43-48) , joissa Jeesus kehottaa uskovia rakastamaan vihamiehiään samalla lailla kuin veljiäänkin (uskonystäviä tms.),
koska Jumala, joka on täydellinen, antaa aurinkonsa nousta sekä hyville että pahoille.

Se on siis kai vertaus siitä, miten meidän pitäisi rakastaa toisiamme niin kuin täydellinen eli  Jumalakin tekee.

Lydia

  • Vieras
Vs: Ajatuksia ja mietteitä hengellisistä asioista
« Vastaus #41 : 05.12.13 - klo:20:28 »
Minun mielestäni ihmisen osuus on suuri eli se minkä kohtuudella ihmiselta Jumala voi vaatia. Raamatussa on lukemattomia paikkoja jotka puhuvat sen puolesta, kehoitusta ja varoitusta.

Tätä Jumala vaatii, eikä sitä pidä lieventää:

Matt. 5:48 "Olkaa siis te täydelliset, niinkuin teidän taivaallinen Isänne täydellinen on."

Onko tämä kohtuullista? Miten kohtuus määritellään, jos se on jotain sellaista, mihin en yhtenäkään päivänä yllä?
Tuo täydellisyysasia liittyy varmaankin edellisiin jakeisiin (Matt. 5: 43-48) , joissa Jeesus kehottaa uskovia rakastamaan vihamiehiään samalla lailla kuin veljiäänkin (uskonystäviä tms.),
koska Jumala, joka on täydellinen, antaa aurinkonsa nousta sekä hyville että pahoille.

Se on siis kai vertaus siitä, miten meidän pitäisi rakastaa toisiamme niin kuin täydellinen eli  Jumalakin tekee.

Soltero otti esiin tärkeän asian jopa tärkeimmän, meillä on suorastaan käsky rakastaa toinen toistamme jopa niitä jotka meitä vihaavat ja antaa anteeksi jos on moitetta, muutoin Jumala ei anna anteeksi syntejämme.

Lydia

  • Vieras
Vs: Ajatuksia ja mietteitä hengellisistä asioista
« Vastaus #42 : 05.12.13 - klo:20:44 »
Entä miten uskova voi hyljätä ensimmäisen rakkautensa..vakava sanan kohta seuraavassa. Paljon oli hyvää, mutta..oli jotakin niin vakavaa että uhataan siirtää lampunjallka paikaltaan jos ei tehdä parannusta.

Johanneksen ilmestys 2
1. "Efeson seurakunnan enkelille kirjoita: 'Näin sanoo hän, joka pitää niitä seitsemää tähteä oikeassa kädessään, hän, joka käyskelee niiden seitsemän kultaisen lampunjalan keskellä:
2. Minä tiedän sinun tekosi ja vaivannäkösi ja kärsivällisyytesi, ja ettet voi pahoja sietää; sinä olet koetellut niitä, jotka sanovat itseänsä apostoleiksi, eivätkä ole, ja olet havainnut heidät valhettelijoiksi;
3. ja sinulla on kärsivällisyyttä, ja paljon sinä olet saanut kantaa minun nimeni tähden, etkä ole uupunut.
4. Mutta se minulla on sinua vastaan, että olet hyljännyt ensimmäisen rakkautesi.
5. Muista siis, mistä olet langennut, ja tee parannus, ja tee niitä ensimmäisiä tekoja; mutta jos et, niin minä tulen sinun tykösi ja työnnän sinun lampunjalkasi pois paikaltaan, ellet tee parannusta.

Kurjenmiekka

  • Vieras
Vs: Ajatuksia ja mietteitä hengellisistä asioista
« Vastaus #43 : 05.12.13 - klo:20:53 »
Aamulla lukiessani Raamattua tuli vahvasti ajatus kuinka tänä päivänä on yleistä että yritetään pitää molemmat, usko ja maailma. On varmaan parannuksen paikka.

En tiedä mistä minäkin satuin juuri tätä miettimään ja tuli ajatus että Jeesus halutaan ikään kuin kaiken lisukkeeksi ja pääsylipuksi taivaaseen (varmuuden vuoksi).

Mutta jostain syystä Jeesus ei suostu pelkäksi pisteeksi iin päälle.

Hän sanoo : "jos et luovu isästä ja äidistä et ole Minulle otollinen"
       "et voi palvella Minua ja mammonaa"
"oi jospa olisit kylmä tai palava mutta koska olet penseä olen Minä oksentava sinut"

--äärimmäisen radikaalia ja kompromisseja karttavaa tekstiä


Kurjenmiekka

  • Vieras
Vs: Ajatuksia ja mietteitä hengellisistä asioista
« Vastaus #44 : 05.12.13 - klo:21:06 »
Mikä on ihmisen osuus?

Jos asiaa kysyy katolilaiselta tai helluntailaiselta, niin saattaa saada pitkän litanian erilaisia asioita. Litania vaihteelee hieman sen mukaan, keneltä kysyy.

Lista voi esimerkiksi olla tämän näköinen:

1.   On tehtävä uskonratkaisu
2.   On tehtävä parannus (mitä se sitten onkaan)
3.   On luovuttava helmasynneistä
4.   On mentävä oikealle kasteelle
5.   On otettava risti ja seurattava Jeesusta
6.   On kiellettävä itsensä
7.   On tehtävä vanhurskautta
8.   On annettava anteeksi
9.   On rakastettava lähimmäistä
10. On etsittävä kokosydämisesti Jumalaa
11. On elettävä kokosydämisesti Jumalalle
12. On kuritettava ruumista
13. On tehtävä Jumalan tahto (kaikessa)
14. On rakennettava Kristuksen ruumista
15. On täytettävä kristityn velvollisuudet'
16. Pitää kuolettaa ruumiin teot Hengellä
17. On valvottava ja rukoiltava
18. On saatava pelastusvarmuus
19. Pitää ylistää ja palvoa Jumalaa
20. On liityttävä raamatulliseen seurakuntaan
21. Ei saa tuomita
22. Ei saa elää oman tahdon mukaan
23. Pitää olla kuuliainen Jumalalle
24. On ainakin yritettävä elää puhtaasti ja jumalisesti
25. Hääpukua ei saa sotkea

Huoh… Älkää naurako, tämän on todellisuutta. Vaatimusten lista on oikeastaan loputon. Kokemusta tästä asiasta on.

Ylläoleva perustuu niihin opetuksiin, joita olen kirjannut ylös sen asian selvittämiseksi, onko uskova ihminen todellisessa vai ehdollisessa vapaudessa.

Tuo lista on vähän kuin fariseusten lista.

Mutta ongelma on se että siinä on sekaisin ihmisen sääntöjä ja Jeesuksen sanoja.
eli sinun tehtäväksi jää erottaa tuosta listasta ne mitkä ovat Raamatun kehoitukset ja ne mitkä ihminen on siihen lisännyt.

Sekoituslistoja on ihan turha käyttää syytteenä tai puolustuksena siihen ettei Raamattua tarttisi ottaa todesta.

KOSKA meidän pelastus riippuu Jeesuksesta olisi kai tärkeintä ottaa Hänen sanansa todesta. Jos sitten ymmärtää väärin tai ei ymmärrä ollenkaan joitakin Raamatun paikkoja kuten tuo "pitääkö minun kaivella napaani" niin siihen tulee varmasti armo avuksi ja Jeesus itse ei niitä pidä pelastuksen esteenä. MUTTA jos lankeat hylkäämään kaiken Jeesuksen puheen sen takia ettet halua jostain luopua niin sitten olet vaaran tiellä.

Jos puhutaan armosta tai sen riittävyydestä niin kyse ei ole jostain abstraktista "aineesta" tai eteerisestä voimasta joka vaikuttaa tai ei vaikuta tai pelastaa tai riittää. Vaan kyse on henkilöstä ja Hänen Sanastaan, lupauksistaan ja mielipiteestään.

Pelastaja on aina Henkilö. Pelastus on Henkilö. Jeesus = Jeshua = Pelastus