En nyt oikein tiedä, mihin viestiketjuun tämän kirjoitukseni laittaisin, mutta koska ateismi tai ateistinen maailmankatsomus väitteineen on sielunvihollisen yksi suurista välineistä uskon sammuttamiseksi, laitan mietintäni tänne.
Tuli mieleen kysyä Teidän mielipidettänne asiasta, joka on mietityttänyt minua. Kyse on ateistisesta argumentista kristinuskoa vastaan. Referoin sitä ulkomuistista. Sen mukaan kristinuskon Jumala ei voi oikealla tavalla olla ihmisiä rakastava, koska hän vaatii ihmiseltä rakkautta itseään kohtaan (ja rakkautta myös muihin ihmisiin: rakkauden kaksoiskäsky, Matt. 22:36-40) ja rankaisee ihmistä ikuisella kadotuksella, jos hän ei "vapaaehtoisesti" halua uskoa Jumalaan ja rakastaa Häntä. On kuin Jumala pitäisi pyssyä ohimollasi ja sanoisi: Luota minuun ja rakasta minua! Muutoin joudut helvettiin! Kuinka sellaisessa skenaariossa ihminen voisi todella vapaaehtoisesti rakastaa Jumalaa? Kysehän olisi pelonsekaisesta turvautumisesta Jumalaan, josta ihmisen aito rakkaus Jumalaan loistaisi poissaolollaan. Rakkaus ei voi olla pakotettua rakkautta, eikä todella rakastava Jumala voi olla kuin despootti, joka vaatii itsensä palvontaa; ja jos joku ei palvo, kieltäytyjä heitetään kadotukseen.
Eikö tuo edellisessä kappaleessa referoimani tai omin sanoin muotoilemani ateistinen argumentti uskoamme vastaan tunnukin olkinukkeargumentilta? Sillä me ihmiset elämme aikuisten oikeasti langenneessa maailmassa ja kapinallisessa tilassa, mitä ateistit eivät tietenkään hyväksy. Mutta me ainakin voimme sanoa väitteelle ihmisen langenneisuudesta ja turmeluksesta aamenemme sydämemme pohjasta. Koska uskomme ja kokemuksemme mukaan jokainen ihminen tarvitsee Jumalan armoa, rakkautta ja uudeksi luovaa voimaa, ei ole mielestäni rakastamisen "pusertamista" despoottimaisesti se, kun Jumala haluaa, että ihmiset turvaisivat Häneen yli kaiken, jotta säästyisivät siitä pahuudesta, joka langenneisuuden tähden meitä ihmisiä hengellisesti, fyysisesti ja psyykkisesti hajottaa ja turmelee. Jotta langenneisuuden sisältämä pahuus tulisi maksetuksi oikeudenmukaisesti, mutta kuitenkin niin, ettei langennut ihminen joutuisi kadotukseen, niin Jumala-ihmisen sijaisrangaistuskärsimyskuolema ja -sovitus on se keino, jolla meidät estetään ikuiseen turmeluksen tilaan joutumisesta. Rangaistuksemme kantoi viaton ihminen epäoikeudenmukaisesti, mutta kuitenkin meidän puolestamme ja hyväksemme kärsien, siis rakkaudesta meihin, jotta Jumala ei rankaisisi enää meitä, jotka uskomme Sovittajaamme. Kun ihminen erkanee vapaaehtoisesti omasta tahdostaan Jumalan rakkaudesta (ja samalla Jumalan rakastamisesta, sillä ihminen, joka saa kokea Jumalan rakkautta, rakastaa vastarakkaudella Jumalaa), hän erkanee samalla kaiken todella hyvän lähteestä, sillä mistä muualta hyvyys kumpuaisi kuin Jumalasta, joka on täydellisen hyvä, itse asiassa itse hyvyys? Siksi ei ole mielestäni despoottimaista tai itsessään ristiriitaista rakastamisen pakottamista, kun Jumala sanassaan käskee meitä uskomaan itseensä ja rakastamaan kaiken todella hyvän lähdettä eli itseään. Näin itse torjuisin ainakin alustavan mietinnän pohjalta ensimmäisessä kappaleessa mainitsemaani ateistista vastalausetta uskollemme. Ehkä ajatus ei enää näin myöhään toimi kunnolla, mutta jätän tämän mietintäni kuitenkin tänne.