Kirjoittaja Aihe: Onko tanssi syntiä?  (Luettu 1972 kertaa)

Poissa Paulus

  • Viestejä: 6782
  • "…olitte eksyksissä niinkuin lampaat…" (1.Piet. 2)
Onko tanssi syntiä?
« : 19.03.17 - klo:17:51 »
Käväisin "kilpailevalla" foorumilla ja löysin keskustelun tanssista. Jos on sopimatonta, että lainaan em. keskustelua, niin saa poistaa. Eräs henkilö esitti kysymyksen:

Lainaus
Mitä mieltä olette ylistystanssista? Sanaan tanssi liitetään usein synti. Monet sanovat, ettei sellaiset esitykset sovi seurakuntaelämään . Vanhassa testamentissa puhutaan karkeloinnista, uudessa testamentissa ei puhuta siitä mitään. Israelilaiset karkeloivat nykyäänkin ja olen itsekin innostunut joskus tanssimaan/karkeloimaan. Minua ahdistaa kun minulle sanotaan, ettei ole sopivaa karkeloida. Kun tunnen iloa Pyhässä Hengessä niin tekee mieli pyörähdellä.

Mielestäni synnistä ei ole Raamatussa yleispätevää luetteloa, josta voisi katsoa, onko jokin asia syntiä tai sitten ei. On Raamatussa toki mainittu monia asioita, jotka sanotaan selkeästi synniksi ja jopa sellaisiksi, että niiden harjoittajat eivät peri Jumalan valtakuntaa. On kuitenkin olemassa myös sellaisia asioita, joita jopa Jumala siunaa, mutta joita ei ole tarkoitettu seurakunnan keskelle.

Eräässä (hengellisessä) tilaisuudessa muuan nuori kysyi: "Onko tanssi sinänsä syntiä?" Tilaisuuden vetäjä kuittasi kysymyksen sanomalla: "Tanssikaa sitten sinänsä."
Lainaus
Vaatii huomattavaa tietoisuutta käsittää oman tietämättömyyden laajuus.”
—   Thomas Sowell

Poissa Paulus

  • Viestejä: 6782
  • "…olitte eksyksissä niinkuin lampaat…" (1.Piet. 2)
Vs: Onko tanssi syntiä?
« Vastaus #1 : 21.03.17 - klo:13:25 »
Yritän itse vastata jotain tuohon kysymykseen. Pitää lähteä ihan alusta.

Mitä synti on? Mielestäni synti on Jumalan tahdon vastaisuutta. Ajattelen niin, että omalla kohdallani on asioita, jotka ovat Jumalan tahdon vastaisia, mutta kaikki samat asiat eivät välttämättä jonkun toisen kohdalla ole vastoin Jumalan tahtoa. Syntiä ovat kuitenkin jokaiselle asiat, jotka selvästi sotivat esim. kymmentä käskyä vastaan.
Lainaus
Vaatii huomattavaa tietoisuutta käsittää oman tietämättömyyden laajuus.”
—   Thomas Sowell

Poissa Mice

  • Viestejä: 1651
Vs: Onko tanssi syntiä?
« Vastaus #2 : 21.03.17 - klo:13:50 »
En ala ruotimaan tällä kertaa kovin syvällisesti sitä, mikä on syntiä, vaan tyydyn vastaamaan oman näkemykseni otsikon kysymykseen.

Ei tanssiminen ole syntiä, mutta myös tanssimisella ihminen voi tuoda omaa tahtoaan ja syntisyyttään esille. Itse en kaipaa seurakuntiin tanssimista oikeastaan missään muodossa, mutta jos mies vaimonsa kanssa tanssii vaikka kotonaan, niin siinähän tanssii.
Ihmisroska

Poissa ullamaija

  • Viestejä: 203
Vs: Onko tanssi syntiä?
« Vastaus #3 : 21.03.17 - klo:13:59 »
Ei tarvitse tanssia,jos orkesterinjohtajana on Perkele."Puhtaille kaikki on puhdasta".Mitä voi vapain sydämin tehdä,niin ok.Älä tuomitse veljeäsi(siskoasi),oman Jumalansa edessä hän seisoo tai kaatuu(luvataan kyllä,että Herra pitää pystyssä)

Poissa NanoK

  • Viestejä: 318
Vs: Onko tanssi syntiä?
« Vastaus #4 : 23.03.17 - klo:06:47 »
Ennen tanssin itsekin. (en mitään paritansseja tosin, olen nuoremmasta päästä vaikken ihan nuori enää) Olen kai sen verran herkkä että jo tanssin katsominen tekee huonoa, ylistystanssikaan ei mitenkään ylevöitä hengellisesti vaan enemmänkin tulee ajatus että tuo on ihan turhaa ja lihallista ihmistä ylentävää.

Toisaalta joskus kun ilo valtaa mielen, voisi vetäistä pienen "ilotanssin", keho haluaa ilmentää sitä mitä sisällään kokee. Mutta me ihmiset ollaan niin erilaisia ja koetaan asiat eri tavalla.

Poissa pax

  • Viestejä: 1710
Vs: Onko tanssi syntiä?
« Vastaus #5 : 23.03.17 - klo:21:55 »
Ei kai ole syntiä jos aviopari tanssii.

Poissa fisher

  • Viestejä: 7
Vs: Onko tanssi syntiä?
« Vastaus #6 : 24.03.17 - klo:23:09 »
Aiheen otsikon mukainen kysymys on yllättävän usein ihmisten mielissä.
Lyhyesti voisi vastata näinkin:  Kysyjälle se on syntiä, sillä "kaikki mikä ei ole uskosta on syntiä." Lohdullista on tietää, että uskova saa Jumalan puoleen kääntymällä ja pyytämällä kaikki synnit anteeksi.
 
Asiasta saa laajemman käsityksen, kun kuuntelee Jukka Norvannon raamattutuntia oheisesta linkistä aikamerkistä 5.40 min. aina 9.50 kohdalle asti. Puhutaan lihaan kylvämisestä...
http://rkk-sansa.net/kuuntele/audio/?k=04&d=vt&mp3=166_Moos_4.mp3&n=4.%20Mooseksen%20kirja&o=4.%20Moos.%2011:10-12:16&a=Mooses%20oli%20n%C3%B6yr%C3%A4%20mies&t=26:42

Poissa Paulus

  • Viestejä: 6782
  • "…olitte eksyksissä niinkuin lampaat…" (1.Piet. 2)
Vs: Onko tanssi syntiä?
« Vastaus #7 : 25.03.17 - klo:11:51 »
Kahvinjuontikin voi olla syntiä. Voin hyvällä omallatunnolla juoda kahvia yksin ja sellaisten kanssa, jotka eivät sitä koe synniksi, mutta jos mielenosoituksellisesti juon kahvia sellaisessa seurassa (kuten esim. jotkut adventistit), niin se voi koitua minulle synniksi. Monen muun asian kanssa on samalla tavalla. Ei pidä siis uhitellen lähteä semmoiseen, josta toisen tiedetään loukkaantuvan.

Vaikka tiedän, että synnit annetaan anteeksi, niin se ei tarkoita sitä, että voisin jo ennakkoon huolettomasti suhtautua asiaan. Synti on edelleen äärimmäisen vakava asia.
Lainaus
Vaatii huomattavaa tietoisuutta käsittää oman tietämättömyyden laajuus.”
—   Thomas Sowell

Poissa Paulus

  • Viestejä: 6782
  • "…olitte eksyksissä niinkuin lampaat…" (1.Piet. 2)
Vs: Onko tanssi syntiä?
« Vastaus #8 : 21.04.17 - klo:11:01 »
Hassu juttu. Eilen olin katsomassa tanssiesitystä, joka esitettiin eräässä hoivakodissa. Paikkaan mennessäni en kyllä tiennyt esityksestä mitään, parkkipaikat  tosin olivat täynnä ja jouduimme viemään auton kauemmaksi läheisen kirkon parkkipaikalle. Pari sinfoniaorkesterin huilistia soitti ja paikalliset naisvoimistelijat hoitivat liikuntapuolen, siis itse tanssin. Ei ollut mikään napatanssi, vaan reiluissa pukimissa tapahtuvaa liikuntaa. Eikä tarvinnut katsella vaan kengänkärkiään, kuten eräs veli ilmaisi kokemuksensa nuorten vähäpukeisten tyttösten "kristillisestä" kirkkotanssista.
Lainaus
Vaatii huomattavaa tietoisuutta käsittää oman tietämättömyyden laajuus.”
—   Thomas Sowell