Puimatanner

Puimatanner => Laki ja evankeliumi => Aiheen aloitti: Taisto - 03.04.19 - klo:20:26

Otsikko: Käärmeen myrkky
Kirjoitti: Taisto - 03.04.19 - klo:20:26
 Tämä ketju sai alkunsa Israel-ketjussa

Tulkintamme on rajallista. Tuo synti (nyt en käytä käärmeen myrkkyä, jotta Taisto saisi viisastella :) ) on turmellut myös järkemme ja tulkitsemme omien intressiemme kautta asioita.
Viisastelin kommentissani tarkoituksella. Kuten sanot, tulkintamme on rajallista. Samoin käyttämämme vertauskuvat - jos ne ovat muualta kuin Sanasta otettuja vertauskuvia, kuten se että "veressämme kiertää käärmeen myrkky". Mielestäni tuo vertaus on aivan äärirajoilla synnistä puhuttaessa. Tai sitten menee yli rajojen.

Tähän liittyen löytyy yksi vertaus: käärme puri Jeesusta kantapäähän, mutta Hän polki rikki käärmeen pään 1.Moos 3:15.
Siis puri Jeesusta, ja Hän kuoli. Meitä tuo käärme ei ole purrut, koska Jeesus otti meille kuuluvan rangaistuksen päälleen. Mennään ehkä liian pitkälle, jos sanotaan että meissä on käärmeen myrkkyä.
Otsikko: Käärmeen myrkky
Kirjoitti: xyz - 03.04.19 - klo:20:51
"... heidän huultensa alla on kyykäärmeen myrkkyä...", Room. 3:13.

Käärmeet purivat israelilaisia erämaassa ja ne, jotka katsoivat vaskikäärmeeseen jäivät eloon.
Otsikko: Käärmeen myrkky
Kirjoitti: Mice - 03.04.19 - klo:22:04
Minusta se käärmeenmyrkky suonissa on oikein hyvä kuvaus ihmisen luonnollisesta tilasta.
Otsikko: Käärmeen myrkky
Kirjoitti: Taisto - 04.04.19 - klo:07:14
Minusta se käärmeenmyrkky suonissa on oikein hyvä kuvaus ihmisen luonnollisesta tilasta.
Myös uskovan jokapäiväisestä tilasta?
Otsikko: Käärmeen myrkky
Kirjoitti: ullamaija - 04.04.19 - klo:07:46
Ei myrkky meissä ole laimenentunut.Sopivan tilaisuuden tullen olemme valmiita roiskaisemaan sitä jonkun ihmisen silmille ja sydämelle.Joka ei enää koe synnin elävän itsessään,on varmaan kuollut fyysisesti (tai paatunut).
Otsikko: Käärmeen myrkky
Kirjoitti: Mice - 04.04.19 - klo:09:48
Minusta se käärmeenmyrkky suonissa on oikein hyvä kuvaus ihmisen luonnollisesta tilasta.
Myös uskovan jokapäiväisestä tilasta?

Kyllä minä tunnen edelleen sen myrkyn vaikutukset. Joka päivä. Sitä enemmän syytä turvautua yksin käärmeen pään polkijaan.
Otsikko: Käärmeen myrkky
Kirjoitti: ullamaija - 04.04.19 - klo:10:38
Kuningas Daavid rukoili mm.näin:"Päästä minut verenviostani,Jumala."Sama ihmisveri kiersi hänenkin suonissaan.
Otsikko: Käärmeen myrkky
Kirjoitti: Taisto - 04.04.19 - klo:10:56
Vertauskuvat voidaan näemmä nähdä monella tavalla. Olkoon niinkuin on.
Otsikko: Käärmeen myrkky
Kirjoitti: Mice - 04.04.19 - klo:11:58
Vertauskuvat voidaan näemmä nähdä monella tavalla. Olkoon niinkuin on.

Joo :D Näistä jutuista ihan oikeesti saa olla mitä mieltä tahansa. Siis mun mielestä. Itse olen tuppautunut olemaan aina sitä mieltä mitä synkemmän kuvan se antaa ihmisestä. Ja LUJASTI sitä mieltä.
Otsikko: Vs: Käärmeen myrkky
Kirjoitti: Natanael - 04.04.19 - klo:12:55
Otin myrkyt erilleen Israel-ketjusta - Natanael
Otsikko: Vs: Käärmeen myrkky
Kirjoitti: Taisto - 04.04.19 - klo:13:33
Vertauskuvat voidaan näemmä nähdä monella tavalla. Olkoon niinkuin on.

Joo :D Näistä jutuista ihan oikeesti saa olla mitä mieltä tahansa. Siis mun mielestä. Itse olen tuppautunut olemaan aina sitä mieltä mitä synkemmän kuvan se antaa ihmisestä. Ja LUJASTI sitä mieltä.
Nyt aletaan päästä asian ytimeen! Kyllähän meistä jokaisella niin hyvä ymmärrys on asiasta, että jokaisen mielipide on ehdottomasti oikea.
Otsikko: Vs: Käärmeen myrkky
Kirjoitti: Pökkelö - 05.04.19 - klo:22:30
Tarkoitus ei ollut pahoittaa mieltäsi Taisto.

Ihan kirjaimellisesti söimme käärmeen tarjoamaa omenaa, jota ei ollut lupa syödä.
Käärme ei siis pistänyt meitä, mutta tavallaan tulimme käärmeen myrkystä tämän luonnosta osalliseksi.
Olet ihan oikeassa kirjaimen suhteen kyllä, mutta kuten veljet ja sisaret ovat osoittaneet taidamme olla kuitenkin käärmeen myrkystä osalliset.

Vasta kerran, ajan tuolla puolen iäisyydessä olemme synnistä vapaat.
Otsikko: Vs: Käärmeen myrkky
Kirjoitti: Taisto - 06.04.19 - klo:13:27
Tarkoitus ei ollut pahoittaa mieltäsi Taisto.

Ihan kirjaimellisesti söimme käärmeen tarjoamaa omenaa, jota ei ollut lupa syödä.
Käärme ei siis pistänyt meitä, mutta tavallaan tulimme käärmeen myrkystä tämän luonnosta osalliseksi.
Olet ihan oikeassa kirjaimen suhteen kyllä, mutta kuten veljet ja sisaret ovat osoittaneet taidamme olla kuitenkin käärmeen myrkystä osalliset.

Vasta kerran, ajan tuolla puolen iäisyydessä olemme synnistä vapaat.
Jaakob kirjoittaa himoista, jotka sotivat jäsenissämme. Ja mainitsee myös "vastustakaa perkelettä, niin se teistä pakenee".
Minun mielestäni näillä kahdella asialla on selvä ero. Synti roikkuu meissä kiinni, mutta ei perkele.

Käärme ei varsinaisesti tarjonnut Eevalle omenaa, vaan valehtelemalla houkutteli ottamaan omenan puusta. Jumalan edessä Eeva sitten puolustautui sanomalla "Käärme petti minut, ja minä söin." Selitys ei kelvannut: Eeva oli itse syyllinen. Emme mekään voi omista kohelluksistamme käärmettä syyttää, vaan itseämme.

Lainaus
Vasta kerran, ajan tuolla puolen iäisyydessä olemme synnistä vapaat.
Olen samaa mieltä.
Otsikko: Vs: Käärmeen myrkky
Kirjoitti: Pökkelö - 06.04.19 - klo:23:26
Näin se on.

Muistui mieleen tänään Jeesuksen sanat fariseuksille. "Te kyykäärmeen sikiöt". Kielikuva tässäkin lienee käytössä kirjaimellisen tulkinnan sijasta.

Jeesus sanoi myös ;   
Te olette isästä perkeleestä, ja isänne himoja te tahdotte noudattaa. Hän on ollut murhaaja alusta asti, ja totuudessa hän ei pysy, koska hänessä ei totuutta ole. Kun hän puhuu valhetta, niin hän puhuu omaansa, sillä hän on valhettelija ja sen isä.

Johanneksen kirjeestä;
Joka syntiä tekee, se on perkeleestä, sillä perkele on tehnyt syntiä alusta asti. Sitä varten Jumalan Poika ilmestyi, että hän tekisi tyhjäksi perkeleen teot.
Otsikko: Vs: Käärmeen myrkky
Kirjoitti: Taisto - 07.04.19 - klo:02:27
Näin se on.

Muistui mieleen tänään Jeesuksen sanat fariseuksille. "Te kyykäärmeen sikiöt". Kielikuva tässäkin lienee käytössä kirjaimellisen tulkinnan sijasta.

Jeesus sanoi myös ;   
Te olette isästä perkeleestä, ja isänne himoja te tahdotte noudattaa. Hän on ollut murhaaja alusta asti, ja totuudessa hän ei pysy, koska hänessä ei totuutta ole. Kun hän puhuu valhetta, niin hän puhuu omaansa, sillä hän on valhettelija ja sen isä.

Johanneksen kirjeestä;
Joka syntiä tekee, se on perkeleestä, sillä perkele on tehnyt syntiä alusta asti. Sitä varten Jumalan Poika ilmestyi, että hän tekisi tyhjäksi perkeleen teot.
Kuinka paljon siis mielestäsi perkeleellä on sijaa Jeesukseen uskovassa, sinussa tai minussa?
Otsikko: Vs: Käärmeen myrkky
Kirjoitti: Pökkelö - 08.04.19 - klo:22:31
Hyvä kysymys, johon en osaa vastata.

Perisynti kyllä meissä kaikissa asuu, ja sitä ei voi uskovastakaan juuria pois. Tarvitsemme armoa, emme vain päivittäin vaan joka hetki.

Sanoihan Jeesus Pietaraillekin; "Mene pois minun edestäni, saatana; sinä olet minulle pahennukseksi, sillä sinä et ajattele sitä, mikä on Jumalan, vaan sitä, mikä on ihmisten".

Loukkaako Taisto ajatus uskovasta syntisenä sinua?
Otsikko: Vs: Käärmeen myrkky
Kirjoitti: ullamaija - 09.04.19 - klo:08:01
Jeesus tuli meitä syntisiä varten ja vain heitä varten.Vaikka olisimme uskossa olleet kuinka kauan,asemamme Jumalan pyhyyden edessä,Hänen lapseudessaan,perustuu jokaisella hengenvedollamme Kristuksen ansioihin.Mikään meissä ei tee Jumalaan vaikutusta."Tämä on minun rakas Poikani,Häneen minä olen mieltynyt".Armossa riittää ihmettelemistä ja oppimista pienen ihmiselämän ajaksi ja ainakaan omalla kohdalla valmista ei tule.Hänen tulee kasvaa ja minun hävetä!
Otsikko: Vs: Käärmeen myrkky
Kirjoitti: Taisto - 09.04.19 - klo:17:34
Hyvä kysymys, johon en osaa vastata.

Perisynti kyllä meissä kaikissa asuu, ja sitä ei voi uskovastakaan juuria pois. Tarvitsemme armoa, emme vain päivittäin vaan joka hetki.

Sanoihan Jeesus Pietaraillekin; "Mene pois minun edestäni, saatana; sinä olet minulle pahennukseksi, sillä sinä et ajattele sitä, mikä on Jumalan, vaan sitä, mikä on ihmisten".

Loukkaako Taisto ajatus uskovasta syntisenä sinua?
Ei oikeastaan ole kysymys siitä, että se loukkaisi minua. Vaan minua häiritsee se miten paljon ja monenlaisilla sanoilla uskovienkin ihmisten syntisyydestä puhutaan, ikään kuin synti olisi kaikki kaikessa. Tämä on monitahoinen juttu, mutta voihan sitä vähitellen alkaa pureskella täällä, jos intoa riittää.

Pieni alustus: eilen illalla luin Genesistä, ja siellä kiinnitti huomiota esimerkki siitä miten erilaisilla tai ristiriitaisilla tavoilla asioista siellä kerrotaan:
(1.Moos 6):
Mutta kun Herra näki, että ihmisten pahuus oli suuri maan päällä ja että kaikki heidän sydämensä aivoitukset ja ajatukset olivat kaiken aikaa ainoastaan pahat
...
Nooa oli aikalaistensa keskuudessa hurskas ja nuhteeton mies ja vaelsi Jumalan yhteydessä.


Otsikko: Vs: Käärmeen myrkky
Kirjoitti: sandia - 09.04.19 - klo:18:31
Joo mielenkiintoinen kontrasti. Olen joskus miettinyt tuota.
Otsikko: Vs: Käärmeen myrkky
Kirjoitti: Pökkelö - 09.04.19 - klo:21:30
Mekin olemme puhtaita ja nuhteettomia Jumalan silmissä vaeltaessamme Jeesuksen Kristuksen uskossa.
Raamattu on täynnä paradokseja. Tämäkin on yksi niistä. Täysin syntisiä itsessämme ja täysin pyhiä ja nuhteettomia Jeesuksessa Kristuksessa. Vieläpä yhtä aikaa.

Se, joka kerskaa. Kerskatkoon yksin Jeesuksesta Kristuksesta.
Otsikko: Vs: Käärmeen myrkky
Kirjoitti: Jano - 09.04.19 - klo:22:32
Minun tulkintani mukaan hyvin usein kun Raamatussa puhutaan pahuudesta ja nuhteettomuudesta, puhutaan teoista. Ajatteleminenkin on teko, huom.

Monesti asioita tulkitaan liiaksi kaikenlaisten teologisten kuvioiden kautta ihmisen syntisestä olemuksesta yms. Väitän että Raamatussa asioita käsitellään huomattavasti enemmän ihan konkreettisella tekojen tasolla.
Otsikko: Vs: Käärmeen myrkky
Kirjoitti: Taisto - 09.04.19 - klo:22:42
Mekin olemme puhtaita ja nuhteettomia Jumalan silmissä vaeltaessamme Jeesuksen Kristuksen uskossa.
Raamattu on täynnä paradokseja. Tämäkin on yksi niistä. Täysin syntisiä itsessämme ja täysin pyhiä ja nuhteettomia Jeesuksessa Kristuksessa. Vieläpä yhtä aikaa.

Se, joka kerskaa. Kerskatkoon yksin Jeesuksesta Kristuksesta.
Täysin syntisiä, täysin pyhiä. Tämä on yksi esimerkki ilmaisutavasta, jota en välttämättä pidä oikeana. Voitko perustella Raamatulla näitä sanontoja? Mistä olet nämä löytänyt?
Otsikko: Vs: Käärmeen myrkky
Kirjoitti: Pökkelö - 09.04.19 - klo:23:45
Tässä on Taisto todistus sinusta ja minusta; sekä koko ihmiskunnasta;

Miten siis on? Olemmeko me parempia? Emme suinkaan. Mehän olemme edellä osoittaneet, että kaikki, niin hyvin juutalaiset kuin kreikkalaiset, ovat synnin alla,niinkuin kirjoitettu on: "Ei ole ketään vanhurskasta, ei ainoatakaan,
ei ole ketään ymmärtäväistä, ei ketään, joka etsii Jumalaa;
kaikki ovat poikenneet pois, kaikki tyynni kelvottomiksi käyneet; ei ole ketään, joka tekee sitä, mikä hyvä on, ei yhden yhtäkään.
Heidän kurkkunsa on avoin hauta, kielellänsä he pettävät, kyykäärmeen myrkkyä on heidän huultensa alla;
heidän suunsa on täynnä kirousta ja katkeruutta.
Heidän jalkansa ovat nopeat vuodattamaan verta,
hävitys ja kurjuus on heidän teillänsä,
ja rauhan tietä he eivät tunne.
Ei ole Jumalan pelko heidän silmäinsä edessä."

Tuosta todistuksesta huolimatta saamme täyden vanhurskauden lahjaksi uskossa vastaanottaen;

Jumalan vanhurskaus, joka uskon kautta Jeesukseen Kristukseen tulee kaikkiin ja kaikille, jotka uskovat; sillä ei ole yhtään erotusta.
Sillä kaikki ovat syntiä tehneet ja ovat Jumalan kirkkautta vailla
ja saavat lahjaksi vanhurskauden hänen armostaan sen lunastuksen kautta, joka on Kristuksessa Jeesuksessa.

Paavali kuvaa alla  itseään. Miten synti asuu ja vaikuttaa hänessä, ja silti hän palvelee Jumalaa, kuten yllä lukee Vanhurskaana.
Tämä on jokaisen uskovan, joka koettanut kelvata Jumalalle hyvänä uskovana, kokemus.
Pyhä Henki näyttää synnin todeksi, ja kun on riittävän kauan yrittänyt ja epäonnistunut. Ihminen löytää lopulta Armon.
Omassa vanhurskaudessa ei yksikään kulje ahtaasta portista, vaan me tarvitsemme Jaakobin lailla iskun lonkkaamme, ennen kuin Herra siunaa meitä. Sen jälkeen kuljemme ontuen sauvaamme (Jeesuksen Kristuksen lunastamina yksin Häneen turvaten ja luottaen) nojaten.

Sillä me tiedämme, että laki on hengellinen, mutta minä olen lihallinen, myyty synnin alaisuuteen.
Sillä minä en tunne omakseni sitä, mitä teen; sillä minä en toteuta sitä, mitä tahdon, vaan mitä minä vihaan, sitä minä teen.
Mutta jos minä teen sitä, mitä en tahdo, niin minä myönnän, että laki on hyvä.
Niin en nyt enää tee sitä minä, vaan synti, joka minussa asuu.
Sillä minä tiedän, ettei minussa, se on minun lihassani, asu mitään hyvää. Tahto minulla kyllä on, mutta voimaa hyvän toteuttamiseen ei; sillä sitä hyvää, mitä minä tahdon, minä en tee, vaan sitä pahaa, mitä en tahdo, minä teen.
Jos minä siis teen sitä, mitä en tahdo, niin sen tekijä en enää ole minä, vaan synti, joka minussa asuu.
Niin huomaan siis itsessäni, minä, joka tahdon hyvää tehdä, sen lain, että paha riippuu minussa kiinni;
sillä sisällisen ihmiseni puolesta minä ilolla yhdyn Jumalan lakiin,
mutta jäsenissäni minä näen toisen lain, joka sotii minun mieleni lakia vastaan ja pitää minut vangittuna synnin laissa, joka minun jäsenissäni on.
Minä viheliäinen ihminen, kuka pelastaa minut tästä kuoleman ruumiista?
Kiitos Jumalalle Jeesuksen Kristuksen, meidän Herramme, kautta! Niin minä siis tämmöisenäni palvelen mielellä Jumalan lakia, mutta lihalla synnin lakia.
Otsikko: Vs: Käärmeen myrkky
Kirjoitti: Pökkelö - 09.04.19 - klo:23:48
Kirja, jossa näitä perusasioita väännetään rautalangasta;

https://www.adlibris.com/fi/kirja/sydamen-ainoa-lohdutus-9789525926682?ab_fifi_newproductpage=true&utm_expid=.62rFsjhQT-apGhKkMckBWA.1&utm_referrer=https%3A%2F%2Fwww.google.com%2F

Suosittelen. Erinomaista Roomalaiskirjeen selitystä.
Otsikko: Vs: Käärmeen myrkky
Kirjoitti: Oloneuvos - 10.04.19 - klo:02:58
Kirja, jossa näitä perusasioita väännetään rautalangasta;

https://www.adlibris.com/fi/kirja/sydamen-ainoa-lohdutus-9789525926682?ab_fifi_newproductpage=true&utm_expid=.62rFsjhQT-apGhKkMckBWA.1&utm_referrer=https%3A%2F%2Fwww.google.com%2F

Suosittelen. Erinomaista Roomalaiskirjeen selitystä.

Varmasti on hyvä kirja enkä sellaisia väheksy. Toivon kuitenkin, että saisimme Jumalalta itseltään opetusta ja ymmärrystä tutkiessamme Hänen sanaansa. Jos Herra ei avaa evankeliumia sydämillemme niin se kaikki jää vain "pinnalliseksi kirjaimeksi". Rukoilen kaikille ja varsinkin itselleni lisääntyvää halua viettää aikaa Raamatun kanssa. Se on riemua ja ihastuksen iloa, kun Herra avaa kirjoituksista elävää ja uutta. Luulenpa, että niillä lähteillä löydämme jälleen sen ensimmäisen rakkautemmekin. Näin toivon ja näissä mietteissä kaikille hyvää keskiviikkopäivää (ja itselleni hyvää yötä).
Otsikko: Vs: Käärmeen myrkky
Kirjoitti: Taisto - 11.04.19 - klo:17:07
Tässä on Taisto todistus sinusta ja minusta; sekä koko ihmiskunnasta;

Miten siis on? Olemmeko me parempia? Emme suinkaan. Mehän olemme edellä osoittaneet, että kaikki, niin hyvin juutalaiset kuin kreikkalaiset, ovat synnin alla,niinkuin kirjoitettu on: "Ei ole ketään vanhurskasta, ei ainoatakaan,
ei ole ketään ymmärtäväistä, ei ketään, joka etsii Jumalaa;
kaikki ovat poikenneet pois, kaikki tyynni kelvottomiksi käyneet; ei ole ketään, joka tekee sitä, mikä hyvä on, ei yhden yhtäkään.
Heidän kurkkunsa on avoin hauta, kielellänsä he pettävät, kyykäärmeen myrkkyä on heidän huultensa alla;
heidän suunsa on täynnä kirousta ja katkeruutta.
Heidän jalkansa ovat nopeat vuodattamaan verta,
hävitys ja kurjuus on heidän teillänsä,
ja rauhan tietä he eivät tunne.
Ei ole Jumalan pelko heidän silmäinsä edessä."

Tuosta todistuksesta huolimatta saamme täyden vanhurskauden lahjaksi uskossa vastaanottaen;

Jumalan vanhurskaus, joka uskon kautta Jeesukseen Kristukseen tulee kaikkiin ja kaikille, jotka uskovat; sillä ei ole yhtään erotusta.
Sillä kaikki ovat syntiä tehneet ja ovat Jumalan kirkkautta vailla
ja saavat lahjaksi vanhurskauden hänen armostaan sen lunastuksen kautta, joka on Kristuksessa Jeesuksessa.

Paavali kuvaa alla  itseään. Miten synti asuu ja vaikuttaa hänessä, ja silti hän palvelee Jumalaa, kuten yllä lukee Vanhurskaana.
Tämä on jokaisen uskovan, joka koettanut kelvata Jumalalle hyvänä uskovana, kokemus.
Pyhä Henki näyttää synnin todeksi, ja kun on riittävän kauan yrittänyt ja epäonnistunut. Ihminen löytää lopulta Armon.
Omassa vanhurskaudessa ei yksikään kulje ahtaasta portista, vaan me tarvitsemme Jaakobin lailla iskun lonkkaamme, ennen kuin Herra siunaa meitä. Sen jälkeen kuljemme ontuen sauvaamme (Jeesuksen Kristuksen lunastamina yksin Häneen turvaten ja luottaen) nojaten.

Sillä me tiedämme, että laki on hengellinen, mutta minä olen lihallinen, myyty synnin alaisuuteen.
Sillä minä en tunne omakseni sitä, mitä teen; sillä minä en toteuta sitä, mitä tahdon, vaan mitä minä vihaan, sitä minä teen.
Mutta jos minä teen sitä, mitä en tahdo, niin minä myönnän, että laki on hyvä.
Niin en nyt enää tee sitä minä, vaan synti, joka minussa asuu.
Sillä minä tiedän, ettei minussa, se on minun lihassani, asu mitään hyvää. Tahto minulla kyllä on, mutta voimaa hyvän toteuttamiseen ei; sillä sitä hyvää, mitä minä tahdon, minä en tee, vaan sitä pahaa, mitä en tahdo, minä teen.
Jos minä siis teen sitä, mitä en tahdo, niin sen tekijä en enää ole minä, vaan synti, joka minussa asuu.
Niin huomaan siis itsessäni, minä, joka tahdon hyvää tehdä, sen lain, että paha riippuu minussa kiinni;
sillä sisällisen ihmiseni puolesta minä ilolla yhdyn Jumalan lakiin,
mutta jäsenissäni minä näen toisen lain, joka sotii minun mieleni lakia vastaan ja pitää minut vangittuna synnin laissa, joka minun jäsenissäni on.
Minä viheliäinen ihminen, kuka pelastaa minut tästä kuoleman ruumiista?
Kiitos Jumalalle Jeesuksen Kristuksen, meidän Herramme, kautta! Niin minä siis tämmöisenäni palvelen mielellä Jumalan lakia, mutta lihalla synnin lakia.
Tämä selvä.
En taida nyt tämän enempää viitsiä saivarrella näistä aiheista, tällä erää ;)

Ja saivartelijaksi nimitän vain itseäni, en ketään muuta.