Jonkun opin mukainen sunnuntain lepopäivä näkyy käytännössä lähes kaikissa herätysliikkeissä. Pyhäpäivien viettäminen 300-luvun kirkollisen vuosikalenterin mukaan on maailman alkeisvoimien alla, se on myös herätysliikkeissä käytännöllisesti puhumatta pääsiäisestä.
Kun on uloskasvanut totuuden tuntemisen kautta vapaaksi, ei voi palata entiselleen, siksi kärsiminen rukoillen hiljaa tulee siitä, se on tuttua minulle.
Kol. 3:13 kärsikää toinen toistanne ja antakaa toisillenne anteeksi, jos kenellä on moitetta toista vastaan. Niinkuin Herrakin on antanut teille anteeksi, niin myös te antakaa.
Koska ei sovi ruveta väittelemään heikkouskoisten kanssa, vaan tulee hoivata lähimmäisenrakkaudesta antamalla Pyhälle Hengelle tilaa, että Pyhä Henki tekee töitä heikkouskoisissa ja johtaa heitä totuuden tuntemiseen.
Room. 14:1 Heikkouskoista hoivatkaa, rupeamatta väittelemään mielipiteistä.
Kärsiminen kolahtaen toisiaan ja saadessaan kohlauksia toisilta ja anteeksiantamuksessa vaeltaminen kuuluu asiaan, se ei lupaa helppoa tietä meille uskoville.
Kypsemmille uskoville voi olla pulaa Jumalan asettamista opettajista, koska väkevää vesittämätöntä saarnaa kaivataan yhä. Kiitos Herralle ystäväni uskovan järjestelemistä tilaisuuksista, joihin sain osallistua ja sain olla osallinen ajattomasta ehtoollisesta! Odotan yhä toista tilaisuutta voidakseni osallistua mukaan.
Uloskasvaneille uskoville on paikka, mutta jumalanpalveluskokouksissa kärsiminen rukoillen hiljaa alkaa, koska siellä mukaudutaan jonkun opin mukaisen sunnuntain lepopäivän ja 300-luvun kirkollisen vuosikalenterin mukaan. Jumalanpalveluksen tarkoitus on palvella, mutta se on enemmän pyörittävä ja viihdyttävä ohjelmakeskeinen jumalanpalvelus, se sivuuttaa totuutta, eikä johda totuuden tuntemiseen huomioiden uskonkasvua.
Jeesus maanpäällisen vaelluksen aikana tuomitsi väärinkäyttämisen sapatin kanssa ja sanoi, että on lupa parantaa sapattina ja vapautti kansaa pois maailman alkeisvoimien alta ja johdatti totuuden tuntemiseen sapatin ohessa. Sama asia pätee jumalanpalvelukseen, jonka tulisi kuulua johtaa totuuden tuntemiseen palvellen.
Jeesus huomioi sairaita, heikkoja ja syntisiä ihmisiä. Jeesus tahtoo palvella heitä hoivaten, mutta jumalanpalvelus on pyörittävä ja viihdyttävä ohjelmakeskeinen, se sivuuttaa heikkoja, sairaita ja syntiin langenneita uskovia ja samoin syntisiä, joilla on etsikkoaika ja haluaa tulla pelastetuksi.
Se taisi olla vuonna 2017, kun koin, miten Herra puhui minulle, että Hän tulee tuomitsemaan seurakunnan keskinäisiä asioita vapauttamalla kansaa alkeisvoimien alta ja saa kansaa ojentautumaan terveellä tavalla Kristusta kohtaan, niin kaikki pienemmästä suurimpaan tulee tuntemaan Jeesusta, eikä kukaan heistä sano toisilleen: "Tunne Herra!" ja tuli ajatus minulle siitä, että tuomio alkaa Jumalan huoneesta.