Kirjoittaja Aihe: Seurakunnasta terveisiä ja toiminnastasi siellä  (Luettu 53396 kertaa)

Poissa Natanael

  • Viestejä: 4474
  • Matkalla
Vs: Seurakunnasta terveisiä ja toiminnastasi siellä
« Vastaus #60 : 24.02.14 - klo:20:43 »
Minun mielestäni minkäänlainen harrastustoiminta ei kuulu seurakuntaan.
Miksi musiikin harrastajien pitäisi saada siellä esitellä osaamistaan?

Musiikki kuuluu vain silloin seurakunnan tilaisuuksiin tai evankeliointiin, jos se oikeasti toteuttaa samaa asiaa kuin saarna.
Jos musiikki sivuuttaa saarnan, ollaan pahasti hakoteillä.

Taisto

  • Vieras
Vs: Seurakunnasta terveisiä ja toiminnastasi siellä
« Vastaus #61 : 24.02.14 - klo:20:56 »
Minun mielestäni minkäänlainen harrastustoiminta ei kuulu seurakuntaan.
Miksi musiikin harrastajien pitäisi saada siellä esitellä osaamistaan?
No siksi, että olisi jotakin "ohjelmaa", saataisiin kokoukseen tulevat viihtymään,
saataisiin toiminta pyörimään, ja rukoushuoneen velan lyhennykset hoidetuksi.
Joku voi kokea tämän kommentin ilkeilynä, mutta kyllä siinä jotakin perääkin on...

Lainaus
Musiikki kuuluu vain silloin seurakunnan tilaisuuksiin tai evankeliointiin, jos se oikeasti toteuttaa samaa asiaa kuin saarna.
Jos musiikki sivuuttaa saarnan, ollaan pahasti hakoteillä.
Kyllä vain, olen samaa mieltä siinä, että musiikin rooli on turhan suuri.
Kyllä Jumalan sana pitäisi olla tärkeämmässä asemassa kuin viihde!

Mutta pieni erimielisyys minulla on siitä, kun sanotaan että musiikki sinänsä "tuhoaa elävää kristillisyyttä
ennenkuulumattoman tehokkaasti". Saatan kyllä olla väärässäkin...

Poissa Natanael

  • Viestejä: 4474
  • Matkalla
Vs: Seurakunnasta terveisiä ja toiminnastasi siellä
« Vastaus #62 : 24.02.14 - klo:21:01 »

Mutta pieni erimielisyys minulla on siitä, kun sanotaan että musiikki sinänsä "tuhoaa elävää kristillisyyttä
ennenkuulumattoman tehokkaasti". Saatan kyllä olla väärässäkin...

Ainakin siinä mielessä se tekee sitä, että lauluissa on harhaoppisia sanoituksia.
Näissä uusissa ylistyslauluissa ennemmän, mutta löytyy niitä vanhoistakin.

Kuka muistaa saarnan sisällön kolmenkymmenen vuoden takaa?
Moni muistaa laulujen sanoja lapsuudestaan.

Taisto

  • Vieras
Vs: Seurakunnasta terveisiä ja toiminnastasi siellä
« Vastaus #63 : 24.02.14 - klo:21:09 »
Ainakin siinä mielessä se tekee sitä, että lauluissa on harhaoppisia sanoituksia.
Näissä uusissa ylistyslauluissa ennemmän, mutta löytyy niitä vanhoistakin.
Melkoiseen taisteluun tuulimyllyjä vastaan joutuu, jos alkaa tuolla perusteella
vastustaa seurakuntien musiikin paljoutta. Niin perusteellisesti ja syvästi
kokouksissa istujat ovat musiikkiin tottuneet ja kiintyneet.

Kysymys kuuluukin, kannattaako edes yrittää taistella seurakuntien
toimintatapoja vastaan, vai onko parempi vetäytyä sivummalle? Vai voisiko
tämän ilmaista niinkin, että valitsee mieluummin ahtaan portin ja kaidan tien,
joka vie elämään...

Paikalla Paulus

  • Viestejä: 6773
  • "…olitte eksyksissä niinkuin lampaat…" (1.Piet. 2)
Vs: Seurakunnasta terveisiä ja toiminnastasi siellä
« Vastaus #64 : 24.02.14 - klo:21:49 »
Ainakin siinä mielessä se tekee sitä, että lauluissa on harhaoppisia sanoituksia. Näissä uusissa ylistyslauluissa ennemmän, mutta löytyy niitä vanhoistakin.

Olin juuri puuttumassa tähän ja olen samaa mieltä. Kaunis hengellinen laulu on kaikkein vaarallisin, jos siinä on väärä sanoma. Meluisaa musiikkia osaa karttaa eikä sen sanomakaan tartu, kun sanoista ei saa selvää.

Mielestäni seurakunnassa pitäisi laulaa vain hengellisiä lauluja ja soittaa vain hengellistä musiikkia. Mutta sitten tullaan siihen, että mikä on hengellistä musiikkia? Uskovat eivät sitä enää useastikaan tiedä, siksi asiaa on kysyttävä ei-uskovilta. Hengellisen laulun tulee herättää synnintuntoa, ikävää puhtauteen ja pyhyyteen ja myös taivaskaipuuta.

Omat subjektiiviset kokemukseni hengellisestä musiikista ovat saaneet alkunsa jo varhaislapsuudessa, eikä siinä suhteessa ole juuri muutosta tapahtunut. Kaikenlaista kunkin ajan tanssimusiikkia olen vieroksunut, samoin iskelmämusiikkia. Olen ollut aktiivikuorolainen lähes 40 vuoden ajan. Siihen liittyy monenlaista kokemusta, mutta minulla on ollut se onni, että kaikki pitempiaikaiset kuoronjohtajani olivat hyviä ja tehtäviensä tasalla.

Michael Howard kiteytti kuoroasian siten, että vain uskonnolliset piruparat laulavat kuorossa. No, minä kuuluin niihin piruparkoihin.

90-luvun puolivälissä alkoin kuorojen alasajo, mikä näkyi jo ohjelmistovalinnassa ja kuorotyön halveksuntana, koska oli löydetty "hengellisempi" ylistysmusiikki. Nuori sukupolvi ei taida tietää mitään siitä lauluaarteistosta, joka menetettiin.

Onko Raamatussa mainintaa siitä, että alkuseurakunta olisi vienyt evankeliumi pakanoille musiikin avulla? Olisikohan siinäkin asiassa palattava juurille?
« Viimeksi muokattu: 24.02.14 - klo:21:52 kirjoittanut Paulus »
Lainaus
Vaatii huomattavaa tietoisuutta käsittää oman tietämättömyyden laajuus.”
—   Thomas Sowell

Paikalla Paulus

  • Viestejä: 6773
  • "…olitte eksyksissä niinkuin lampaat…" (1.Piet. 2)
Vs: Seurakunnasta terveisiä ja toiminnastasi siellä
« Vastaus #65 : 24.02.14 - klo:21:54 »
Vai voisiko
tämän ilmaista niinkin, että valitsee mieluummin ahtaan portin ja kaidan tien, joka vie elämään...

Voiko tätä enää paremmin ilmaista?
Lainaus
Vaatii huomattavaa tietoisuutta käsittää oman tietämättömyyden laajuus.”
—   Thomas Sowell

Poissa Natanael

  • Viestejä: 4474
  • Matkalla
Vs: Seurakunnasta terveisiä ja toiminnastasi siellä
« Vastaus #66 : 24.02.14 - klo:21:54 »
Ainakin siinä mielessä se tekee sitä, että lauluissa on harhaoppisia sanoituksia.
Näissä uusissa ylistyslauluissa ennemmän, mutta löytyy niitä vanhoistakin.
Melkoiseen taisteluun tuulimyllyjä vastaan joutuu, jos alkaa tuolla perusteella
vastustaa seurakuntien musiikin paljoutta. Niin perusteellisesti ja syvästi
kokouksissa istujat ovat musiikkiin tottuneet ja kiintyneet.

Kysymys kuuluukin, kannattaako edes yrittää taistella seurakuntien
toimintatapoja vastaan, vai onko parempi vetäytyä sivummalle? Vai voisiko
tämän ilmaista niinkin, että valitsee mieluummin ahtaan portin ja kaidan tien,
joka vie elämään...

Edellinen yritykseni päästä erään paikkakunnallani olevan seurakunnan yhteyteen päättyi musiikin vuoksi.
En millään jaksanut kuunnella niitä ylistysveisuja ja ns. yhteydenkokemista niiden kautta niin kuin sanottiin. Noin vuoden verran jaksoin yrittää eli käytännössä yritin sietää niiden lauleluiden ohi saarnaan asti.
Kävin jonkin verran keskustelua johtavan pastorin ja erään vanhimmistoveljen kanssa aiheesta, mutta eipä sillä suurempaa vaikutusta ollut.



Ajatukseni ovat muuttuneet aika paljon siitä ajasta, jolloin soitin itsekin erästä instrumenttia ja hoidin äänetoistolaitteita bändien, lauluryhmien ja kuorojen mukana.
« Viimeksi muokattu: 24.02.14 - klo:21:56 kirjoittanut KnutL »

Paikalla Paulus

  • Viestejä: 6773
  • "…olitte eksyksissä niinkuin lampaat…" (1.Piet. 2)
Vs: Seurakunnasta terveisiä ja toiminnastasi siellä
« Vastaus #67 : 24.02.14 - klo:22:01 »
Liika musiikin käyttö on yksi sielunvihollisen tehokkaimmista aseista seurakunnan ja kristillisen uskon tuhoamisessa.

Tulen päivä päivältä vakuuttuneemmaksi siitä, että tätä massiivista musiikkivyörytystä hallitsee henkivalta. Eikä kyseessä ole Pyhä Henki.
Lainaus
Vaatii huomattavaa tietoisuutta käsittää oman tietämättömyyden laajuus.”
—   Thomas Sowell

Poissa Soltero

  • Viestejä: 2461
Vs: Seurakunnasta terveisiä ja toiminnastasi siellä
« Vastaus #68 : 24.02.14 - klo:23:45 »
Tässä seurakunnassa laulaa joko sekakuoro tai mieskuoro Hengellisen laulukirjan lauluja
pianon säestyksellä.
Ja samasta kirjasta ovat yhteislaulut.

Joskus joku vieraileva henkilö tai pariskunta soittaa omilla instrumenteillaan (yleensä kitara) ja laulaa ko. kirjan ulkopuolisia lauluja.  Silloin ne ovat usein esittäjän omia sävellyksiä, joita sitten myydään eteisessä myös CD:nä.

Muutaman kerran on pastorin nuori romanivaimo esittänyt yksinlauluna (hieno ääni) jonkun tekemiä kappaleita, evankelioivia, joko ei-uskovia tai uskossaan kylmenneitä kutsuvia.

Tasan kaksi kertaa 2 vuoden aikana on ollut kiemurtelevia neitoja esittämässä ylistyshymistyksiään.
Eilen oli poikkeus, kun Serguei Popov soitti taustanauhoituksineen viululla mm. juutalaisia sävellyksiä.  Ihan kivoja välillä, mutta ei niillä ollut ainakaan minulle mitään hengellistä sanomaa.

Taisto

  • Vieras
Vs: Seurakunnasta terveisiä ja toiminnastasi siellä
« Vastaus #69 : 25.02.14 - klo:19:21 »
Onko Raamatussa mainintaa siitä, että alkuseurakunta olisi vienyt evankeliumi pakanoille musiikin avulla? Olisikohan siinäkin asiassa palattava juurille?
Eipä tainnut musiikki olla silloin evankelioinnin väline. Paitsi ehkä siten, että uskovien kokoontumisissa
laulettiin - millaisia lauluja, siitä meillä ei taida olla mitään tarkempaa tietoa.

Mutta se, että nykyisten seurakuntien musiikki on kovin runsasta ja monenlaista,
myös harhaanjohtavaa, tuli minulle tavallaan yllätyksenä - tai siis lähes yllätyin,
että huomasin olevani pitkälti samaa mieltä kuin KnutL ja Paulus.  Kannanottoni
asiaan selvensi asian itsellenikin - keskusteluista on siis hyötyä.

Paikalla Paulus

  • Viestejä: 6773
  • "…olitte eksyksissä niinkuin lampaat…" (1.Piet. 2)
Vs: Seurakunnasta terveisiä ja toiminnastasi siellä
« Vastaus #70 : 25.02.14 - klo:21:14 »
Edellinen yritykseni päästä erään paikkakunnallani olevan seurakunnan yhteyteen päättyi musiikin vuoksi.

Jos pelkästään musiikin perusteella lähtisin valitsemaan seurakuntayhteyttä, niin minun pitäisi liittyä lestadiolaisiin.
Lainaus
Vaatii huomattavaa tietoisuutta käsittää oman tietämättömyyden laajuus.”
—   Thomas Sowell

Poissa Natanael

  • Viestejä: 4474
  • Matkalla
Vs: Seurakunnasta terveisiä ja toiminnastasi siellä
« Vastaus #71 : 25.02.14 - klo:21:26 »
Edellinen yritykseni päästä erään paikkakunnallani olevan seurakunnan yhteyteen päättyi musiikin vuoksi.

Jos pelkästään musiikin perusteella lähtisin valitsemaan seurakuntayhteyttä, niin minun pitäisi liittyä lestadiolaisiin.
Mistä näistä mieluiten veisaisit?: Hengelliset laulut (el), Siionin laulut (vl), Siionin matkalaulut (rs ja uh)

Paikalla Paulus

  • Viestejä: 6773
  • "…olitte eksyksissä niinkuin lampaat…" (1.Piet. 2)
Vs: Seurakunnasta terveisiä ja toiminnastasi siellä
« Vastaus #72 : 25.02.14 - klo:21:31 »
Mistä näistä mieluiten veisaisit?: Hengelliset laulut (el), Siionin laulut (vl), Siionin matkalaulut (rs ja uh)

En osaa sanoa, luultavasti kaikissa on hyviä. Tuntumani lestadiolaisten lauluihin perustuu satunnaisiin kuulemisiin. Kerran olen ollut suviseuroissa, muut kokemukset ovat radio-ohjelmista. Erityisesti pidin Jämsän kristllisen kansanopiston kuorolauluista. Voi olla, että sielläkin puhaltavat nyt uudet tuulet.
Lainaus
Vaatii huomattavaa tietoisuutta käsittää oman tietämättömyyden laajuus.”
—   Thomas Sowell

Poissa Hilema

  • Viestejä: 269
« Viimeksi muokattu: 25.02.14 - klo:23:44 kirjoittanut Hilema »

Lydia

  • Vieras
Vs: Seurakunnasta terveisiä ja toiminnastasi siellä
« Vastaus #74 : 02.03.14 - klo:18:39 »
Terveisiä seurakunnan ehtoolliskokouksesta, valitettavasti en saanut nauttia saarnasta, mutta pyhäkoulussa olin.