Kirjoittaja Aihe: Näitä Raamatun jakeita olen miettinyt  (Luettu 50576 kertaa)

Poissa Natanael

  • Viestejä: 4475
  • Matkalla
Vs: Näitä Raamatun jakeita olen miettinyt
« Vastaus #195 : 22.06.14 - klo:19:38 »
Tuo intuitioon perustuva Raamatun tulkintatapa on perinteisen helluntailaisuuden perusoppeja. Se perusnäkemys johtaa siihen, että samasta Raamatun kohdasta voidaan juontaa lukemattomia eri selityksiä. Pidän Raamattua kerroksellisena kirjana eli monet tapahtumat voidaan lukea kirjaimellisesti, vertauksellisesti, profeetallisesti ja jopa useastikin tapahtuvina. Lisäksi yksi kohta/opetus voi liittyä erityisesti VT:ssa suurempaan opilliseen kokonaisuuteen. Silti Raamatun tulkinnassa pitäisi olla kriittinen ja käyttää järkeä, muuten ajaudutaan aivan kummallisiin oppeihin ja käytänteihin.

Poissa Soltero

  • Viestejä: 2484
Vs: Näitä Raamatun jakeita olen miettinyt
« Vastaus #196 : 22.06.14 - klo:19:51 »
Raamattu on kokonaisuus, sekä Vanha että Uusi Testamentti yhdessä.
Se on pyhää Jumalan Sanaa, eikä mitään yksittäistä asiaa pidä ottaa erikseen ja alkaa sitä älyllisten pohdintojen perusteella painottaa.

Eri tapahtumat ja opetukset painottuvat tietysti eri tavoin Raamattua rukoillen lukevan kohdalla eri elämänvaiheissa, kun Pyhä Henki avaa uskovan silmiä.
Joskus historialliset tapahtumat puhuttelevat enemmän, joskus Jeesuksen opetukset, joskus apostolien kirjeet jne.
Ei VT:n kirjoitusten kirjaimellisella kerronnalla ole samanlaista merkitystä kristityille kuin mitä ne olivat ja ovat juutalaisille. Esimerkiksi voisi ottaa eläinuhrit. Miksi sinä kerta toisensa jälkeen otat esille tuon älyllisen pohdinnan negatiivisessa valossa? Eikö Jumala ole luonut järjen käytettäväksi? Sekö olisi jotenkin hengellisempää, että uskova voisi jotenkin intuitiivisesti paremmin tietää Raamatun tekstien tarkoituksen kuin esimerkiksi tutkimalla niitä niiden periaatteiden mukaisesti kuin mitä Raamattu itse opettaa?
Olen kuunnellut jonkin raamattutunnin, jossa juuri VT:n eläinuhreihin enemmän paneutuneella vetäjällä oli niiden pohjalta paljon syvällistä hengellistä sanomaa Jeesukseen uskoville.
Sillä kerralla ja siinä tilanteessa uhrit siis todella olivat tärkeä asia kristityillekin.

"Niinkuin kirjoitettu on: "mitä silmä ei ole nähnyt eikä korva kuullut, mikä ei ole ihmisen sydämeen noussut ja minkä Jumala on valmistanut niille, jotka häntä rakastavat".
 Mutta meille Jumala on sen ilmoittanut Henkensä kautta, sillä Henki tutkii kaikki, Jumalan syvyydetkin.

 Sillä kuka ihminen tietää, mitä ihmisessä on, paitsi ihmisen henki, joka hänessä on? Samoin ei myös kukaan tiedä, mitä Jumalassa on, paitsi Jumalan Henki.
 Mutta me emme ole saaneet maailman henkeä, vaan sen Hengen, joka on Jumalasta, että tietäisimme, mitä Jumala on meille lahjoittanut;
 ja siitä me myös puhumme, emme inhimillisen viisauden opettamilla sanoilla, vaan Hengen opettamilla, selittäen hengelliset hengellisesti.

 Mutta luonnollinen ihminen ei ota vastaan sitä, mikä Jumalan Hengen on; sillä se on hänelle hullutus, eikä hän voi sitä ymmärtää, koska se on tutkisteltava hengellisesti.
 Hengellinen ihminen sitä vastoin tutkistelee kaiken, mutta häntä itseään ei kukaan kykene tutkistelemaan.
 Sillä: "kuka on tullut tuntemaan Herran mielen, niin että voisi neuvoa häntä?" Mutta meillä on Kristuksen mieli."
(1. Kor. 2: 9-16)

Tuossa kehoitetaan tutkimaan hengellisiä asioita hengellisesti.
Jumalan Sana puhuu yliluonnollisista asioista, jotka aukeavat oikein vain rukoilevalle uskovalle.
Tietysti Raamattua voidaan tutkia myös kielitieteellisesti, semanttisesti, historiallisesti, arkeologiasta käsin, runollisesti, uskontotieteellisesti jne.,
eikä siitä ole mitään haittaa, jos tutkijalla on kuitenkin usko Raamattuun Jumalan pyhänä ilmoituksena ja oppaana.
Mutta jos Pyhä Henki ei ole avaamassa Raamattua lukevan ja sitä tutkivan hengellisiä silmiä, on suuri vaara joutua harhaan, pelkkien älyllisten pohdintojen ja ihmislogiikan mukaisten johtopäätösten upottavalle suolle.

Poissa Natanael

  • Viestejä: 4475
  • Matkalla
Vs: Näitä Raamatun jakeita olen miettinyt
« Vastaus #197 : 22.06.14 - klo:19:55 »
Raamattu on kokonaisuus, sekä Vanha että Uusi Testamentti yhdessä.
Se on pyhää Jumalan Sanaa, eikä mitään yksittäistä asiaa pidä ottaa erikseen ja alkaa sitä älyllisten pohdintojen perusteella painottaa.

Eri tapahtumat ja opetukset painottuvat tietysti eri tavoin Raamattua rukoillen lukevan kohdalla eri elämänvaiheissa, kun Pyhä Henki avaa uskovan silmiä.
Joskus historialliset tapahtumat puhuttelevat enemmän, joskus Jeesuksen opetukset, joskus apostolien kirjeet jne.
Ei VT:n kirjoitusten kirjaimellisella kerronnalla ole samanlaista merkitystä kristityille kuin mitä ne olivat ja ovat juutalaisille. Esimerkiksi voisi ottaa eläinuhrit. Miksi sinä kerta toisensa jälkeen otat esille tuon älyllisen pohdinnan negatiivisessa valossa? Eikö Jumala ole luonut järjen käytettäväksi? Sekö olisi jotenkin hengellisempää, että uskova voisi jotenkin intuitiivisesti paremmin tietää Raamatun tekstien tarkoituksen kuin esimerkiksi tutkimalla niitä niiden periaatteiden mukaisesti kuin mitä Raamattu itse opettaa?
Olen kuunnellut jonkin raamattutunnin, jossa juuri VT:n eläinuhreihin enemmän paneutuneella vetäjällä oli niiden pohjalta paljon syvällistä hengellistä sanomaa Jeesukseen uskoville.
Sillä kerralla ja siinä tilanteessa uhrit siis todella olivat tärkeä asia kristityillekin.
Tietenkin niillä on erittäin syvä hengellinen merkitys. Ne merkitykset eivät avaudu muutoin kuin ahkerasti tutkimalla.

Poissa Natanael

  • Viestejä: 4475
  • Matkalla
Vs: Näitä Raamatun jakeita olen miettinyt
« Vastaus #198 : 22.06.14 - klo:19:57 »

Tuossa kehoitetaan tutkimaan hengellisiä asioita hengellisesti.
Jumalan Sana puhuu yliluonnollisista asioista, jotka aukeavat oikein vain rukoilevalle uskovalle.
Tietysti Raamattua voidaan tutkia myös kielitieteellisesti, semanttisesti, historiallisesti, arkeologiasta käsin, runollisesti, uskontotieteellisesti jne.,
eikä siitä ole mitään haittaa, jos tutkijalla on kuitenkin usko Raamattuun Jumalan pyhänä ilmoituksena ja oppaana.
Mutta jos Pyhä Henki ei ole avaamassa Raamattua lukevan ja sitä tutkivan hengellisiä silmiä, on suuri vaara joutua harhaan, pelkkien älyllisten pohdintojen ja ihmislogiikan mukaisten johtopäätösten upottavalle suolle.
Onko tällä foorumilla mielestäsi paljonkin uskovia, jotka tutkivat Raamattua rukoilematta?

Poissa Soltero

  • Viestejä: 2484
Vs: Näitä Raamatun jakeita olen miettinyt
« Vastaus #199 : 22.06.14 - klo:20:01 »

Tuossa kehoitetaan tutkimaan hengellisiä asioita hengellisesti.
Jumalan Sana puhuu yliluonnollisista asioista, jotka aukeavat oikein vain rukoilevalle uskovalle.
Tietysti Raamattua voidaan tutkia myös kielitieteellisesti, semanttisesti, historiallisesti, arkeologiasta käsin, runollisesti, uskontotieteellisesti jne.,
eikä siitä ole mitään haittaa, jos tutkijalla on kuitenkin usko Raamattuun Jumalan pyhänä ilmoituksena ja oppaana.
Mutta jos Pyhä Henki ei ole avaamassa Raamattua lukevan ja sitä tutkivan hengellisiä silmiä, on suuri vaara joutua harhaan, pelkkien älyllisten pohdintojen ja ihmislogiikan mukaisten johtopäätösten upottavalle suolle.
Onko tällä foorumilla mielestäsi paljonkin uskovia, jotka tutkivat Raamattua rukoilematta?
Siitä minulla ei voi olla minkäänlaista tietoa.

Poissa Paulus

  • Viestejä: 6787
  • "…olitte eksyksissä niinkuin lampaat…" (1.Piet. 2)
Vs: Näitä Raamatun jakeita olen miettinyt
« Vastaus #200 : 22.06.14 - klo:20:12 »
Mutta jos Pyhä Henki ei ole avaamassa Raamattua lukevan ja sitä tutkivan hengellisiä silmiä, on suuri vaara joutua harhaan, pelkkien älyllisten pohdintojen ja ihmislogiikan mukaisten johtopäätösten upottavalle suolle.

Jos ihminen on uudestisyntynyt, hänen sisimmässään asuu Pyhä Henki. Voiko tällainen ihminen tutkia Raamattua pelkästään älyllisesti tai pelkällä ihmislogiikalla? Mielestäni ei.

Uskova voi silti langeta kuuntelemaan opettajia, jotka eivät opeta Jumalan tietä totuudessa. Galatalaisille oli käynyt niin. Kenellä tahansa on mahdollisuus kääntyä armon evankeliumista lain puoleen ja se tie vie pois Kristuksesta (Gal. 5:4). Vain rakkaus totuuteen takaa tiellä pysymisen (2. Tess. 2. luku). On suorastaan ihme, että tästä puhutaan niin vähän.
Lainaus
Vaatii huomattavaa tietoisuutta käsittää oman tietämättömyyden laajuus.”
—   Thomas Sowell

Poissa Soltero

  • Viestejä: 2484
Vs: Näitä Raamatun jakeita olen miettinyt
« Vastaus #201 : 22.06.14 - klo:20:26 »
Mutta jos Pyhä Henki ei ole avaamassa Raamattua lukevan ja sitä tutkivan hengellisiä silmiä, on suuri vaara joutua harhaan, pelkkien älyllisten pohdintojen ja ihmislogiikan mukaisten johtopäätösten upottavalle suolle.

Jos ihminen on uudestisyntynyt, hänen sisimmässään asuu Pyhä Henki. Voiko tällainen ihminen tutkia Raamattua pelkästään älyllisesti tai pelkällä ihmislogiikalla? Mielestäni ei.

Uskova voi silti langeta kuuntelemaan opettajia, jotka eivät opeta Jumalan tietä totuudessa. Galatalaisille oli käynyt niin. Kenellä tahansa on mahdollisuus kääntyä armon evankeliumista lain puoleen ja se tie vie pois Kristuksesta (Gal. 5:4). Vain rakkaus totuuteen takaa tiellä pysymisen (2. Tess. 2. luku). On suorastaan ihme, että tästä puhutaan niin vähän.
Jopa raamatunkäännöskomiteoissa on ollut uudestisyntymättömiä ihmisiä.

2. Tessal. 2. luvussa puhutaan Antikristuksesta:

"Ja nyt te tiedätte, mikä pidättää, niin että hän vasta ajallansa ilmestyy.
 Sillä laittomuuden salaisuus on jo vaikuttamassa; jahka vain tulee tieltä poistetuksi se, joka nyt vielä pidättää,
 niin silloin ilmestyy tuo laiton, jonka Herra Jeesus on surmaava suunsa henkäyksellä ja tuhoava tulemuksensa ilmestyksellä,
 tuo, jonka tulemus tapahtuu saatanan vaikutuksesta valheen kaikella voimalla ja tunnusteoilla ja ihmeillä
 ja kaikilla vääryyden viettelyksillä niille, jotka joutuvat kadotukseen, sentähden etteivät ottaneet vastaan rakkautta totuuteen, voidaksensa pelastua."

(2. Tessal. 2: 9-12)
Eivät kai kovin monet harhaopettajat toistaiseksi ole sanoneet itseään Kristukseksi- paitsi jotkut mielenterveyspotilaat.

Poissa Natanael

  • Viestejä: 4475
  • Matkalla
Vs: Näitä Raamatun jakeita olen miettinyt
« Vastaus #202 : 22.06.14 - klo:20:28 »
Mutta jos Pyhä Henki ei ole avaamassa Raamattua lukevan ja sitä tutkivan hengellisiä silmiä, on suuri vaara joutua harhaan, pelkkien älyllisten pohdintojen ja ihmislogiikan mukaisten johtopäätösten upottavalle suolle.

Jos ihminen on uudestisyntynyt, hänen sisimmässään asuu Pyhä Henki. Voiko tällainen ihminen tutkia Raamattua pelkästään älyllisesti tai pelkällä ihmislogiikalla? Mielestäni ei.
Hengellisissä keskusteluissa ei riitä oikea Logos, pitää olla myös oikea eetos ja paatos.

Poissa Paulus

  • Viestejä: 6787
  • "…olitte eksyksissä niinkuin lampaat…" (1.Piet. 2)
Vs: Näitä Raamatun jakeita olen miettinyt
« Vastaus #203 : 22.06.14 - klo:20:34 »
Eivät kai kovin monet harhaopettajat toistaiseksi ole sanoneet itseään Kristukseksi- paitsi jotkut mielenterveyspotilaat.

Jeesuksesta käytetään myös nimeä Kristus, joka on peräisin kreikan sanasta Χριστός kʰristos, ja käännös heprean sanasta Messias, voideltu eli siunattu.
Lähde: Wikipedia

Onhan näitä omasta mielestään "voideltuja" ilmaantunut vähän väliä.
Lainaus
Vaatii huomattavaa tietoisuutta käsittää oman tietämättömyyden laajuus.”
—   Thomas Sowell

Poissa Natanael

  • Viestejä: 4475
  • Matkalla
Vs: Näitä Raamatun jakeita olen miettinyt
« Vastaus #204 : 22.06.14 - klo:20:37 »
Jopa raamatunkäännöskomiteoissa on ollut uudestisyntymättömiä ihmisiä.

KJV- käännöstä pidetään yhtenä parhaista. Olivatkohan kaikki kääntäjät uskossa? Jos Jumala on osannut varjella Sanaansa halki vuosituhansien, kai hän osaa käyttää apunaan aikansa etevimpiä kielenkääntäjiäkin, vaikka he eivät olisi uskossa. Kääntäjän tehtävänä on kääntää. Onhan tuossa käännöksessä _kuulemma_ joitain poliittisesti tarkoituksen mukaisia sanavalintoja.  http://fi.m.wikipedia.org/wiki/Kuningas_Jaakon_Raamattu

Poissa Soltero

  • Viestejä: 2484
Vs: Näitä Raamatun jakeita olen miettinyt
« Vastaus #205 : 22.06.14 - klo:20:44 »
Eivät kai kovin monet harhaopettajat toistaiseksi ole sanoneet itseään Kristukseksi- paitsi jotkut mielenterveyspotilaat.

Jeesuksesta käytetään myös nimeä Kristus, joka on peräisin kreikan sanasta Χριστός kʰristos, ja käännös heprean sanasta Messias, voideltu eli siunattu.
Lähde: Wikipedia

Onhan näitä omasta mielestään "voideltuja" ilmaantunut vähän väliä.
2. Tessal. 2. luvussa puhutaan kuitenkin aivan ilmeisesti Ilmestyskirjassakin mainitusta pedosta:

"Ja minä näin toisen pedon nousevan maasta, ja sillä oli kaksi sarvea niinkuin karitsan sarvet, ja se puhui niinkuin lohikäärme.
 Ja se käyttää kaikkea ensimmäisen pedon valtaa sen nähden ja saattaa maan ja siinä asuvaiset kumartamaan ensimmäistä petoa, sitä, jonka kuolinhaava parani.
 Ja se tekee suuria ihmeitä, niin että saa tulenkin taivaasta lankeamaan maahan ihmisten nähden.
 Ja se villitsee maan päällä asuvaiset niillä ihmeillä, joita sen sallittiin tehdä pedon nähden; se yllyttää maan päällä asuvaiset tekemään sen pedon kuvan, jossa oli miekanhaava ja joka virkosi."
(Ilm. 13: 11-14)

Noiden tapahtumien aika ei vielä ole käsillä, vaikka voi olla hyvin lähellä.
Nykypäivän vilpillisesti "voidellut" ovat eri asia, puhumattakaan tietysti Jumalan käyttöönsä oikeasti voitelemista ihmisistä.

Poissa Paulus

  • Viestejä: 6787
  • "…olitte eksyksissä niinkuin lampaat…" (1.Piet. 2)
Vs: Näitä Raamatun jakeita olen miettinyt
« Vastaus #206 : 25.06.17 - klo:22:21 »
Seuraavassa jakeessa on merkittäviä eroja:

Room. 10:10:

KR92
"Sydämen usko tuo vanhurskauden, suun tunnustus pelastuksen."

KR38
"…sillä sydämen uskolla tullaan vanhurskaaksi ja suun tunnustuksella pelastutaan."

BIBLIA
"Sillä sydämen uskolla me vanhurskaaksi tulemme, ja suun tunnustuksella me autuaaksi tulemme."

Saarnivaaran käännös:
"Sillä sydämellä uskotaan vanhurskauteen, ja suulla tunnustaudutaan pelastukseen."

Muissa kuin tuossa viimeksimainitussa suun tunnustus on pelastuksen ehtona. Voiko se olla niin? Mitähän alkuteksti sanoo?
Lainaus
Vaatii huomattavaa tietoisuutta käsittää oman tietämättömyyden laajuus.”
—   Thomas Sowell

Poissa Paulus

  • Viestejä: 6787
  • "…olitte eksyksissä niinkuin lampaat…" (1.Piet. 2)
Vs: Näitä Raamatun jakeita olen miettinyt
« Vastaus #207 : 26.06.17 - klo:18:16 »
Petri Paavolalla on runsaasti opetusta, josta suuri osa on mielestäni ihan kohdallaan. Nyt kuitenkin törmäsin opetukseen, josta en ainakaan vielä voi olla samaa mieltä. Ongelmakohta on Samaria-otsikon alla:

http://www.kotipetripaavola.com/Pyhan_Hengen_sinetti_ja_kaste.html

Hän selittää, että Raamatuissamme on käännösvirhe kohdassa, jossa sanotaan, että Pyhä Henki ei ollut vielä tullut yhteenkään heistä (Ap. t. 8:14-17). En ole hääppöinen näissä käännösasioissa, siksi kysyn, onko kukaan täällä tutkinut asiaa?

Paavola:
"Raamatun käännös 33/38 kääntää, että Pyhä Henki ei ollut tullut vielä heihin, siinä on pienoinen käännösvirhe. Old King james version kääntää jakeen oikein eli: For as yet he was fallen upon none of them: only they were baptized in the name of the Lord Jesus…"
« Viimeksi muokattu: 26.06.17 - klo:18:22 kirjoittanut Paulus »
Lainaus
Vaatii huomattavaa tietoisuutta käsittää oman tietämättömyyden laajuus.”
—   Thomas Sowell

Poissa garibaldi

  • Viestejä: 123
Vs: Näitä Raamatun jakeita olen miettinyt
« Vastaus #208 : 26.06.17 - klo:21:13 »
Tuossa on sana pelastus, σωτηρία


merkityksenä myös


https://www.blueletterbible.org/lang/lexicon/lexicon.cfm?Strongs=G4991&t=KJV

"in an ethical sense, that which concludes to the soul's safety or salvation"

Poissa Paulus

  • Viestejä: 6787
  • "…olitte eksyksissä niinkuin lampaat…" (1.Piet. 2)
Vs: Näitä Raamatun jakeita olen miettinyt
« Vastaus #209 : 26.06.17 - klo:22:09 »
Tuossa on sana pelastus, σωτηρία


merkityksenä myös


https://www.blueletterbible.org/lang/lexicon/lexicon.cfm?Strongs=G4991&t=KJV

"in an ethical sense, that which concludes to the soul's safety or salvation"

Anteeksi, mutta en ymmärrä tuosta yhtään.
Lainaus
Vaatii huomattavaa tietoisuutta käsittää oman tietämättömyyden laajuus.”
—   Thomas Sowell