Kirjoittaja Aihe: Millä perusteella lapsi pelastuu?  (Luettu 9620 kertaa)

Poissa Paulus

  • Viestejä: 6773
  • "…olitte eksyksissä niinkuin lampaat…" (1.Piet. 2)
Vs: Millä perusteella lapsi pelastuu?
« Vastaus #15 : 30.11.16 - klo:09:25 »
Millä perusteella lapsi pelastuu ... mistä?
Kadotuksestako? 

Kun opetuslapset kysyivät Jeesukselta,
kuka on suurin taivasten valtakunnassa,
Jeesus asetti lapsen heidän keskellensä.

Tämä taitaa olla merkittävin kirjoitus tässä keskustelussa. Ehkä olisi hyvä päättää tähän  :) .
Lainaus
Vaatii huomattavaa tietoisuutta käsittää oman tietämättömyyden laajuus.”
—   Thomas Sowell

Poissa Mice

  • Viestejä: 1651
Vs: Millä perusteella lapsi pelastuu?
« Vastaus #16 : 30.11.16 - klo:10:32 »
Kovin valikoivaa on senkin kohdan lukeminen ja varsinkin sen kohdan tulkinta.

"Ja joka ottaa tykönsä yhden tämänkaltaisen lapsen minun nimeeni, se ottaa tykönsä minut."

"Mutta joka viettelee yhden näistä pienistä, jotka uskovat minuun, sen olisi parempi..."


Mutta tuokin ohitetaan olankohautuksella tai se jaaritellaan merkityksettömäksi. Tai sitten keksitään joku selitys, mikä tukee omia näkemyksiä.

Omasta mielestäni kirjoitus ei ollut kovin merkittävä, koska se oli vain pätkä kokonaisuudesta, mitä Jeesus sanoi. Siksi olisi vähän erikoista päättää keskustelua sellaiseen toteamukseen. Mutta jokainen tekee kuten haluaa.
« Viimeksi muokattu: 30.11.16 - klo:10:38 kirjoittanut Mice »
Ihmisroska

Poissa Paulus

  • Viestejä: 6773
  • "…olitte eksyksissä niinkuin lampaat…" (1.Piet. 2)
Vs: Millä perusteella lapsi pelastuu?
« Vastaus #17 : 30.11.16 - klo:11:19 »
Omasta mielestäni kirjoitus ei ollut kovin merkittävä, koska se oli vain pätkä kokonaisuudesta, mitä Jeesus sanoi. Siksi olisi vähän erikoista päättää keskustelua sellaiseen toteamukseen. Mutta jokainen tekee kuten haluaa.

Saa toki jatkaa. Ja tietenkin on kaikin puolin hyvä, jos jollakin on uusia näkökulmia.
Lainaus
Vaatii huomattavaa tietoisuutta käsittää oman tietämättömyyden laajuus.”
—   Thomas Sowell

Oloneuvos

  • Vieras
Vs: Millä perusteella lapsi pelastuu?
« Vastaus #18 : 30.11.16 - klo:12:36 »
Pysytäänpä nyt otsikkoasiassa. Millä perusteella lapsi pelastuu?

Minä olen ymmärtänyt, että jokainen ihminen pelastuu Jeesuksen Kristuksen lunastustyön perustuksella eikä muuta pelastuksen perustusta Raamattu ilmoita. Pelastus on yksin armosta, ei pienimmässäkään määrin mistään ihmisen suorittamasta teosta, ei kasteenkaan suorittamisen teosta. Mieluusti me siihen tahtoisimme oman eskon-puumerkkimme painaa, mutta älkäämme tehkö sitä. Jossain aikaisemmin kirjoitin, että kaste ja leivän murtaminen ovat suuria ja siunattuja asioita, mutta tähän vedän mukaan myös sen tosiasian, että nämä siunaukset voivat johtaa meitä pois Jeesuksen Kristuksen sisäisestä (omakohtaisesta) tuntemisesta. Paavali kirjoitti galattalaisille: "Lain teoistako saitte Hengen vai uskossa kuulemisesta?" Näyttää kirkon piirissä saaneen tilaa opetus, jonka synnyttää kysymyksen: "Kasteestako saitte Hengen vai uskossa kuulemisesta?" 

Jumala on ilmoittanut ihmiskunnalle itsensä Jeesuksessa Kristuksessa. Armo ja totuus tulivat Jeesuksen Kristuksen kautta. Uskomalla Häneen saadaan synnit anteeksi ja perintö taivaassa.  Hänen ulkopuolellaan ei ole mitään armoa ja laupeutta vaan vain Jumalan vanhurskasta vihaa (οργη-orge), jonka olemme ansainneet, emme vain tekojemme tähden vaan myös syntyperämme tähden. Pelastus on siis uskosta, ei teoista, ja minä ylistän Jumalaa, että minun vanhurskauteni on taivaassa Hänen oikealla puolellansa. Se on ainoa perusta, jolla olen uskaltanut lähestyä pyhää Jumalaa ja sillä perustuksella lähestyn Häntä myös tuomiolla -Jeesuksen Kristuksen hankkimalla armon oikeudella.
 
PS. Tuli mieleeni kysyä itseltäni ja muilta kirjoittajilta: muistammehan viettää Herran kasvojen edessä enemmän aikaa kuin netissä.

Poissa Mice

  • Viestejä: 1651
Vs: Millä perusteella lapsi pelastuu?
« Vastaus #19 : 30.11.16 - klo:13:11 »
Jokaisella pelastuvalla on usko Jeesukseen. Ei lapsi tai aikuinen pysty ymmärryksellään saamaan uskoa aikaiseksi. Silti muita pelastusteitä ei ole, kuin Jeesuksen lunastustyö.

Sanon sanan, johon moni kompastuu, mutta siinähän kompuroivat. Usko on luonteeltaan mysteeri. Se jää ihmisjärjelle selittämättömäksi ja jos sen voi hyväksyä, ei tarvitse ihan yhtä ihmismakuista ja -hajuista vääntää uskosta, sen syntymisestä ja siitä kuka kykenee uskomaan. Usko saadaan lahjaksi.
Ihmisroska

Poissa Paulus

  • Viestejä: 6773
  • "…olitte eksyksissä niinkuin lampaat…" (1.Piet. 2)
Vs: Millä perusteella lapsi pelastuu?
« Vastaus #20 : 30.11.16 - klo:14:54 »
PS. Tuli mieleeni kysyä itseltäni ja muilta kirjoittajilta: muistammehan viettää Herran kasvojen edessä enemmän aikaa kuin netissä.

Jostain syystä minua rassaa tämän tapainen ajatuskulku. Ja sellainen, että tulisi rukoilla esim. tunti, tai että tulisi lukea Raamattua vähintään kaksi lukua päivässä, tai että tulisi pitää Jumalan kanssa lyhyet tilivälit. Jos olen pelastettu, niin elämäni joka sekunti olen Herran kasvojen edessä. Se, että rukoilen lakkaamatta, merkitsee koko aikaista Jumalan edessä olemista. Ei uskovalla ole kahta eri aikaa, omaa aikaa ja Jumalan aikaa. Netissä oleminenkin voi olla Herran kasvojen edessä olemista. Jos veli Paavali eläisi tätä aikaa, niin ehkäpä hän olisi samaa mieltä tästä asiasta.
Lainaus
Vaatii huomattavaa tietoisuutta käsittää oman tietämättömyyden laajuus.”
—   Thomas Sowell

Poissa kalamos

  • Viestejä: 491
  • Kάλαμος
    • kalamos.keskustelu.info
Vs: Millä perusteella lapsi pelastuu?
« Vastaus #21 : 30.11.16 - klo:16:30 »
Millä perusteella lapsi pelastuu ... mistä?
Kadotuksestako? 

Kun opetuslapset kysyivät Jeesukselta,
kuka on suurin taivasten valtakunnassa,
Jeesus asetti lapsen heidän keskellensä.

Tämä taitaa olla merkittävin kirjoitus tässä keskustelussa. Ehkä olisi hyvä päättää tähän  :) .


Niin.
Siinä seisoo vastaus opetuslasten kysymykseen.

Mutta - yleisön pyynnöstä tai siitä huolimatta -
katsotaan, mitä sitten tapahtui.
Kirjaimellisesti kääntäen Jeesus sanoi opetuslapsille:

"Jos ette käänny ja ole kuin lapset"

Tuossa käytetään verbejä,
joista ensimmäinen tarkoittaa palauttamista
ja toinen syntymistä.

Mutta ei tuon lapsen tarvitse kääntyä ja tulla kuin lapseksi.
Hän on sitä jo. Ei häntä tarvitse palauttaa
uudestisyntymisen kautta sellaiseksi kuin lapsi on.

Mutta meidän synteihimme kuolleiden täytyy
syntyä uudesti/ylhäältä Hengestä.

Kάλαμος yksi ruoko suuressa kaislameressä, jota Tuuli huojuttaa.

JPK

  • Vieras
Vs: Millä perusteella lapsi pelastuu?
« Vastaus #22 : 30.11.16 - klo:16:58 »
Aloituksessa esiin nostettu asia on vakava ja syvällinen. Siksi siihen tulisi perustua oikealla pyhällä arkuudella ja Jumalalta pyydettävällä viisaudella.

Raamattu sanoo:
Lainaus
2Sam. 12:21-23 "Mutta hänen palvelijansa sanoivat hänelle: "Miksi teet näin? Lapsen eläessä sinä paastosit ja itkit, mutta lapsen kuoltua sinä nouset ja syöt." Hän vastasi: "Kun lapsi vielä eli, paastosin minä ja itkin, sillä minä ajattelin: Kenties Herra on minulle armollinen, niin että lapsi jää eloon. Mutta kun hän nyt on kuollut, niin mitä minä enää paastoaisin? Enhän minä enää voi palauttaa häntä. Minä menen hänen tykönsä, mutta hän ei enää palaja minun tyköni."

Jokainen Raamattua tunteva tietää tämän Daavidin murheen taustan. Kuitenkin hänen sanoissaan on varteenotettava lohdutus ja ilmoitus - niille joiden lapset ovat poistuneet tästä ajasta, hyvin pienenä ollessaan.

Lainaus
Minä menen hänen tykönsä, mutta hän ei enää palaja minun tyköni

Siksi haluan tästä käsin uskoa, että jokainen tästä ajasta poistunut vauva/lapsi - Jumalan tuntiessa hänet, pääsee Jumalan rakkauden ja armon luokse. Teksti myös antaa tukea sille lohdutukselle, että pelastuneet ihmiset saavat nähdä poistuneet vauvansa ja lapsensa Herran luona. Tämä on mielestäni oikeaa lohdutusta ja rakkautta - Jumalan Sanasta käsin.

Siksi en usko hätäkasteisiin, vaan Jumalan armoon ja vanhurskauteen. Hän ei tuomitse syytöntä. Onko vauva siis viaton omassa tilassaan? On. Häntä ei voida tuomita pelkän perisynnin tähden (joka jokaisessa ihmisessä on Aadamista polveutuneena), sillä Raamatussa Jumalan vanhurskas tuomio perustuu tekojen mukaan tapahtuvaan tuomioon.

Lohduttakaa murheellisia! Älkää taakoittako surussa olevia! Jumalan armo ja rakkaus ottaa sylivauvan tästä ajasta poistuneena syliinsä, ja antaa hänelle turvan ja elämän - joka syystä tai toisesta häneltä riistettiin.

Jumala on rakkaus.
« Viimeksi muokattu: 30.11.16 - klo:17:03 kirjoittanut JPK »

Oloneuvos

  • Vieras
Vs: Millä perusteella lapsi pelastuu?
« Vastaus #23 : 30.11.16 - klo:19:35 »
PS. Tuli mieleeni kysyä itseltäni ja muilta kirjoittajilta: muistammehan viettää Herran kasvojen edessä enemmän aikaa kuin netissä.

Jostain syystä minua rassaa tämän tapainen ajatuskulku. Ja sellainen, että tulisi rukoilla esim. tunti, tai että tulisi lukea Raamattua vähintään kaksi lukua päivässä, tai että tulisi pitää Jumalan kanssa lyhyet tilivälit...

Hyvä että rassaavat, niin rassaavat minuakin, mutta en nyt todellakaan tarkoittanut joidenkin sääntökokoelmien noudattamista.

Poissa Mice

  • Viestejä: 1651
Vs: Millä perusteella lapsi pelastuu?
« Vastaus #24 : 30.11.16 - klo:20:35 »
Itse en näe mitään muuta tietä pelastukseen kuin Jumalalta saadun uskon.
En ala sitä filosofoimaan sen enempää tunteikkailla kannanotoilla siitä mitä Jumalan pitäisi tehdä ollaksensa oikeudenmukainen pelastaessaan Jeesukseen uskovia.

Miksei se riitä, että jokainen pelastuva pelastuu uskon kautta Jeesukseen? Yksin Jeesuksen lunastustyön ansioista. Ei siksi, että on kuollut liian nuorena.

Itse en tämän foorumin viisaiden selitysten vuoksi suostu uskomaan kahteen pelastustiehen = lapsen synnittömyys vs. aikuisen usko Jeesukseen. Itse pysyn siinä uskossa, että jokaisella pelastuneella on pelastava usko. Suostun uskomaan sellaisen, mitä ei järjellä voi selittää. Ja mielestäni Raamattu ei opeta niin kuten jotkut täällä sanovat.

Omalta osaltani tämä lienee jo saman kertausta, joten nyt on minun hyvä aika siirtyä syrjään.
« Viimeksi muokattu: 30.11.16 - klo:20:46 kirjoittanut Mice »
Ihmisroska

Poissa Mice

  • Viestejä: 1651
Vs: Millä perusteella lapsi pelastuu?
« Vastaus #25 : 30.11.16 - klo:20:51 »
Ihan pieni lisäys vielä uskoon tulemisesta:
Eri ihmisillä on hyvin erilaisia kokemuksia ja käsityksiä siitä missä vaiheessa tuli uskoon. Itselleni sillä ei ole väliä. Pääasia, että tänään uskoo pelastuksen olevan yksin Jeesuksessa Kristuksessa ja hänen armossaan.

Jumala on rakkaus ja Jumalan pyhä rakkaus loistaa kirkkaimmin ristillä roikkuvassa Kristuksessa. Ja vain sitä kautta voi päästä Isän luokse. Jumala on myös Pyhä ja Hänen tuomionsa ovat varmasti vanhurskaat.
Ihmisroska

Poissa Natanael

  • Viestejä: 4474
  • Matkalla
Vs: Millä perusteella lapsi pelastuu?
« Vastaus #26 : 30.11.16 - klo:21:15 »
Eipä ole sikiöt ennättäneet syntiä tehdä ja tuskin ovat mitään sellaista kuulleet, josta usko syntyisi.

Sillä "jokainen, joka huutaa avuksi Herran nimeä, pelastuu".
Mutta kuinka he huutavat avuksensa sitä, johon eivät usko? Ja kuinka he voivat uskoa siihen, josta eivät ole kuulleet? Ja kuinka he voivat kuulla, ellei ole julistajaa?

Poissa Natanael

  • Viestejä: 4474
  • Matkalla
Vs: Millä perusteella lapsi pelastuu?
« Vastaus #27 : 30.11.16 - klo:21:19 »
Itse en näe mitään muuta tietä pelastukseen kuin Jumalalta saadun uskon.
En ala sitä filosofoimaan sen enempää tunteikkailla kannanotoilla siitä mitä Jumalan pitäisi tehdä ollaksensa oikeudenmukainen pelastaessaan Jeesukseen uskovia.

Miksei se riitä, että jokainen pelastuva pelastuu uskon kautta Jeesukseen? Yksin Jeesuksen lunastustyön ansioista. Ei siksi, että on kuollut liian nuorena.

Itse en tämän foorumin viisaiden selitysten vuoksi suostu uskomaan kahteen pelastustiehen = lapsen synnittömyys vs. aikuisen usko Jeesukseen. Itse pysyn siinä uskossa, että jokaisella pelastuneella on pelastava usko. Suostun uskomaan sellaisen, mitä ei järjellä voi selittää. Ja mielestäni Raamattu ei opeta niin kuten jotkut täällä sanovat.

Omalta osaltani tämä lienee jo saman kertausta, joten nyt on minun hyvä aika siirtyä syrjään.

Oli lapsi syntinen tai synnitön, Tuomarilla on mahdollisuus olla julistamatta kadotustuomiota. Puolustajakin lienee oikeudenistunnossa mukana.
Kukahan lienee syytetty?

Poissa Mice

  • Viestejä: 1651
Vs: Millä perusteella lapsi pelastuu?
« Vastaus #28 : 30.11.16 - klo:21:24 »
Itse uskon enemmän Jumalan kykyihin, kuin sikiön, vauvan, lapsen, nuoren, aikuisen tai vanhuksen kykyihin.
Varsinkin mitä tulee uskon lahjoittamiseen ja sen syntymiseen.

Kaikessa tässä on taustalla se ero, että osan syntiinlankeemus toi fyysisen kuoleman lisäksi myös hengellisen kuoleman kaikille. Osan mielestä synti on tietoista tekemistä ja kerkeämistä tehdä sitä.

Se ero pysynee loppuun asti ajattelussa. Pakko hyväksyä vaan, että niin on.
Ihmisroska

Poissa Mice

  • Viestejä: 1651
Vs: Millä perusteella lapsi pelastuu?
« Vastaus #29 : 30.11.16 - klo:21:29 »
Itse en näe mitään muuta tietä pelastukseen kuin Jumalalta saadun uskon.
En ala sitä filosofoimaan sen enempää tunteikkailla kannanotoilla siitä mitä Jumalan pitäisi tehdä ollaksensa oikeudenmukainen pelastaessaan Jeesukseen uskovia.

Miksei se riitä, että jokainen pelastuva pelastuu uskon kautta Jeesukseen? Yksin Jeesuksen lunastustyön ansioista. Ei siksi, että on kuollut liian nuorena.

Itse en tämän foorumin viisaiden selitysten vuoksi suostu uskomaan kahteen pelastustiehen = lapsen synnittömyys vs. aikuisen usko Jeesukseen. Itse pysyn siinä uskossa, että jokaisella pelastuneella on pelastava usko. Suostun uskomaan sellaisen, mitä ei järjellä voi selittää. Ja mielestäni Raamattu ei opeta niin kuten jotkut täällä sanovat.

Omalta osaltani tämä lienee jo saman kertausta, joten nyt on minun hyvä aika siirtyä syrjään.

Oli lapsi syntinen tai synnitön, Tuomarilla on mahdollisuus olla julistamatta kadotustuomiota. Puolustajakin lienee oikeudenistunnossa mukana.
Kukahan lienee syytetty?

Jokainen ihminen on yksilönä syytettynä, koska on osa syntiinlangennutta ihmiskuntaa. Minä uskon nimenomaan siihen, että jokainen taivaaseen menevä menee sinne Jeesuksen verellä pestyinä. Muuta tietä ei ole. Uskon Jumalan mahdollisuuksiin lahjoittaa uskon myös heille, joilla ei viisaiden ihmisten mielestä ole kykyä ottaa sitä vastaan. Uskon, että jokainen pelastuu yksin Jeesuksen ristintyön ansiosta. Olipa lapsi, aikuinen, terve tai vaikeasti vammainen.

Eli otsikon kysymykseen: Lapsi pelastuu Jeesuksen ristintyön perusteella, kuten myös kaikki muutkin pelastuvat.

Nyt en enää jaksa jatkaa asiasta, koska olen mielestäni riittävän selkeästi oman näkemykseni esittänyt.
« Viimeksi muokattu: 30.11.16 - klo:21:34 kirjoittanut Mice »
Ihmisroska