Kirjoittaja Aihe: Tunnustuskirjat  (Luettu 2552 kertaa)

Poissa Paulus

  • Viestejä: 6773
  • "…olitte eksyksissä niinkuin lampaat…" (1.Piet. 2)
Tunnustuskirjat
« : 11.05.17 - klo:17:09 »
Sattumoisin osuin luterilaisten Tunnustuskirjojen sivulle, jossa selitetään ennaltamääräämistä. Kovin on pitkä sepustus ja jaksoin/ehdin lukea ainoastaan puoleen väliin. Jotakin ristiriitaisuuttakin olin tekstissä havaitsevinani. Ehkä joku on perehtynyt asiaan esim. mahdollisten käännösvirheiden tiimoilta.

En pidä itseäni  asiantuntijana tässä(kään) kysymyksessä, mutta silti nostan asian keskusteluun toivoen, että joku on kiinnostunut siitä.

http://tunnustuskirjat.fi/yo/11.html
Lainaus
Vaatii huomattavaa tietoisuutta käsittää oman tietämättömyyden laajuus.”
—   Thomas Sowell

JPK

  • Vieras
Vs: Tunnustuskirjat
« Vastaus #1 : 11.05.17 - klo:21:33 »
Luterilaisen kirkon tunnustuskirjat tässä erittelee:

(1) Jumalan edeltätietämys [praescientia vel praevisio]
(2) Jumalan iankaikkinen valinta [praedestinatio]

Tunnustuskirjat sanoo:
Lainaus
"Jumalan iankaikkinen valinta (praedestinatio) tarkoittaa sitä, että Jumala määrää jonkun pelastukseen."

Tämä perustellaan Efe.1:4 kohdalla, jossa ei mielestäni suoranaisesti määrätä erityisiä ihmisiä pelastukseen, vaan että Jumalan valinta on päätetty Hänen Pojassaan Jeesuksessa, johon kaikkia ihmisiä kutsutaan evankeliumin saarnan kautta.

Kalvinismissa predestinaatio on äärimmillään kahdenlainen: (1) Jumala määrää pelastetut (2) Jumala määrää ne jotka ei pelastu. Tätä oppia pidän täysin epäraamatullisena. Jumala kutsuu kaikkia ihmisiä pelastukseen, ja jokaisella on mahdollisuus pelastua - ketään ei ole edeltä käsin määrätty iankaikkiseen kadotukseen.

Itse ymmärrän Raamatusta, että Jumalan valinta on ennen maailman perustamista asetettu pelastukseksi Herrassa Jeesuksessa (kuten Efe.1:4 kohdassa), ja tämä on kaikille ihmisille avoin, ja kaikkia Jumala kutsuu pelastukseen.

En näe, että Jumala olisi ennalta määrännyt "jotkut" pelastukseen, jo ennen kuin he tulevat uskoon. Tämä on semi-kalvinismia itselleni.

Tuossa tunnustuskirjoissa kuitenkin sanotaan:
Lainaus
"Väärä ja valheellista on siis kaikki sellainen opetus, että Jumalan valinta ei perustuisi yksin hänen laupeuteensa ja Kristuksen pyhään ansioon vain meistäkin löytyisi jokin peruste sille, että Jumala on valinnut meidät iankaikkiseen elämään."

Tähän yhdyn sydämessäni. Valinta pelastukseen ja pelastetuille on yksin Kristuksen ansion kautta, ja saattaa meidät Kristuksen ansion kautta uskossa Häneen, Jumalan valinnan kohteiksi. Ihmisen tulee kuitenkin itse uskoa evankeliumiin, tehdä parannus synnistä ja kulkea Jumalan tahdossa - tämä on elävää uskoa Herraan Jeesukseen. Mutta valinnan perusta pelastuksessa ei ole ihminen, vaan Herra Jeesus Kristus - ja Hänen ansionsa syntisen ihmisen puolesta.

Lainaus
1Tim.2:4-5 " [Jumala] joka tahtoo, että kaikki ihmiset pelastuisivat ja tulisivat tuntemaan totuuden. Sillä yksi on Jumala, yksi myös välimies Jumalan ja ihmisten välillä, ihminen Kristus Jeesus..."

Jään mielenkiinnolla odottelemaan muiden kommentteja.
« Viimeksi muokattu: 11.05.17 - klo:21:41 kirjoittanut JPK »

Oloneuvos

  • Vieras
Vs: Tunnustuskirjat
« Vastaus #2 : 12.05.17 - klo:01:43 »
Sattumoisin osuin luterilaisten Tunnustuskirjojen sivulle, jossa selitetään ennaltamääräämistä. Kovin on pitkä sepustus ja jaksoin/ehdin lukea ainoastaan puoleen väliin. Jotakin ristiriitaisuuttakin olin tekstissä havaitsevinani. Ehkä joku on perehtynyt asiaan esim. mahdollisten käännösvirheiden tiimoilta.

En pidä itseäni  asiantuntijana tässä(kään) kysymyksessä, mutta silti nostan asian keskusteluun toivoen, että joku on kiinnostunut siitä.

http://tunnustuskirjat.fi/yo/11.html

Niin, kyllä Raamatussa ja tunnustuskirjoissa on ollut paljonkin "käännösvirheitä ja väärin ymmärrettyä", jos nimittäin luterilaisen kirkon nykyinen linjaus opista ja elämästä on vanhurskasta tulkintaa. Hävettää  :-[ kuinka eksyneitä ja ahdasmielisiä menneiden sukupolvien papit ja piispat ovat olleet ja tunnustuskirjojen laatijat. Onneksi olemme isoin harppauksin sivistyneet ja oppineet tunnustamaan "käännösvirheitämme". Rohkeimmat valaistuneet opettavatkin jo, että kaikki lopuksi pelastuvat Perkelettä myöten. Tämä vaatii vielä joidenkin kohtien uudelleen kääntämistä

- - -

JK. Arkkipiispa Mäkinen opasti 5.5.2017 kirkolliskokousväkeä muistuttamalla, että "emme saa puheillamme loukata ketään". Tämä uuden aikakauden airut ilmeisesti unohti, että joudumme luopumaan totuudesta voidaksemme olla loukkaamatta syntistä ihmisluontoa. Jeesuksen sanat loukkasivat omavanhurskaita eikä asia ole muuttunut; Hän on yhä "loukkauskivi ja kompastuksen kallio".

Poissa Paulus

  • Viestejä: 6773
  • "…olitte eksyksissä niinkuin lampaat…" (1.Piet. 2)
Vs: Tunnustuskirjat
« Vastaus #3 : 12.05.17 - klo:05:17 »
JK. Arkkipiispa Mäkinen opasti 5.5.2017 kirkolliskokousväkeä muistuttamalla, että "emme saa puheillamme loukata ketään".

Ei taida piispaparka tajuta lainkaan, että juuri hän loukkaa puheillaan jatkuvasti niitä, jotka uskovat…  :'(
Lainaus
Vaatii huomattavaa tietoisuutta käsittää oman tietämättömyyden laajuus.”
—   Thomas Sowell

Poissa Jopo

  • Viestejä: 379
Vs: Tunnustuskirjat
« Vastaus #4 : 20.05.17 - klo:12:37 »
Raamatun opetus Jumalan valinnasta lienee yksi vaikeimmista asioista. Se on fakta, niin paljon on aiheesta keskusteltu kautta historian. Jos sitä sanotaan helpoksi aiheeksi, siihen liittyy samalla helposti tekstien vesittämistä omalle järjelle sopivammaksi. Eikä rakentava keskustelukaan usein helposti onnistu. Usein tuodaan esille mitä teksti ei merkitse. Paljon haastavampaa on pitäytyä tekstin sanoissa ja koettaa ymmärtää mitä se sitten merkitsee.

Paavali antoi hyvän vinkin miten hänen kirjoituksiaan tulisi koettaa lukea ja ymmärtää:
"Sillä eihän siinä, mitä teille kirjoitamme, ole muuta, kuin mikä siinä on luettavana ja minkä te myös ymmärrätte; ja minä toivon teidän loppuun asti ymmärtävän".

Yksinkertaista? Tavallaan, mutta samalla kaikkein vaikeinta.

Ihan vaan pohdittavaksi pari kohtaa itse Jeesukselta. Ne tietysti pitää lukea asiayhteydessään kuten kaikki muutkin tekstit. Vain lyhyet lainaukset:

"Kaikki, minkä Isä antaa minulle, tulee minun tyköni"

Yleensä muistamme helpommin jakeen loppuosan:"ja sitä, joka minun tyköni tulee, minä en heitä ulos". Ja hyvä niin!

"Sillä monet ovat kutsutut, mutta harvat valitut"
"Ääretön meri armoa on Kristuksessa, en luule voivani koskaan käsittää sitä. On myös ääretön määrä syntiä sydämessäni. En usko koskaan täydellisesti voivani käsittää sitä"(Antti Achrenius)

Oloneuvos

  • Vieras
Vs: Tunnustuskirjat
« Vastaus #5 : 20.05.17 - klo:16:05 »

Ihan vaan pohdittavaksi pari kohtaa itse Jeesukselta. Ne tietysti pitää lukea asiayhteydessään kuten kaikki muutkin tekstit. Vain lyhyet lainaukset:

"Kaikki, minkä Isä antaa minulle, tulee minun tyköni"

Yleensä muistamme helpommin jakeen loppuosan:"ja sitä, joka minun tyköni tulee, minä en heitä ulos". Ja hyvä niin!

"Sillä monet ovat kutsutut, mutta harvat valitut"

Totta tuo on, että kyseisen jakeen (Joh. 6:37) alkuosa jätetään monesti, itse asiassa melkein aina lukematta (koska se synnyttää epäilevän, syntejään kauhistuvan ihmisen sydämessä kysymyksen "kuulunko minä siihen joukkoon, jonka Isä on antanut Pojalleen"). Ilman alkuosaa loppuosa on yksiselitteisen rohkaiseva, mutta se on Jumalan Sanan pilkkomista. Koska Jeesus "uskalsi" sanoa "koko asian" niin tehkäämme mekin samoin jaetta pilkkomatta. Jumala itse selittää kuulijoille Sanaansa, sekä Raamatulla itsellään ja sanan opettajien välityksellä.

Sain veljeltäni hänen teologisessa käyttämät kirjat ja oppimateriaalin (opiskeli Helsingissä 1988-1993). Eräissä teoksissa esitetään, että KR33/38 ilmaisu 'monet-pollys' merkitsee eräissä kohdin "kaikki". Näin mm. Rafael Gyllenberg ja Aimo Nikolainen. KR92:een onkin tuo 'monet-sana' käännetty 'kaikki-sanalla', esim. Hebr. 9:28 KR38 "samoin Kristuskin, kerran uhrattuna ottaakseen pois monien synnit..." KR92 "Samoin on Kristus kerran uhrattu, jotta hän ottaisi pois kaikkien synnit...".  Tämä käännös on yhtäpitävä kohdan 2.Kor. 5:14-15 kanssa, jonka ilmoitus on kiistattoman selvä: Jeesus on kuollut kaikkien edestä. Kaikki on lunastettu, mutta kaikki eivät ota lunastusta vastaan.  Paavali kirjoitti: "...Jumala oli Kristuksessa ja sovitti maailman itsensä kanssa...Kristuksen puolesta me siis olemme lähettiläinä, ja Jumala kehoittaa meidän kauttamme...antakaa sovittaa itsenne Jumalan kanssa" (2.Kor. 5:19-20). Sovinto on valmis (Kol. 1:19-20), mutta pelastukseen on tultava omakohtaisesti omistamalla evankeliumi (Apt. 2:40, 1.Kor. 15:1-2, ), siinä on taivaan portti. Jumala on säätänyt näin tämän pelastuksen tien; uskon kautta.

Ihmeellinen tämä armon evankeliumi. Siinä on iankaikkinen elämä, että Jeesus otti päälleen koko maailman synnin ja vei sen pois saaden aikaan iankaikkisen lunastuksen. Ja sen kautta, että Jumala on herättänyt Poikansa kuolleista, tarjoaa Hän nyt kaikille lahjaksi uskon.

Poissa Paulus

  • Viestejä: 6773
  • "…olitte eksyksissä niinkuin lampaat…" (1.Piet. 2)
Vs: Tunnustuskirjat
« Vastaus #6 : 20.05.17 - klo:17:31 »
Paavali kirjoitti: "...Jumala oli Kristuksessa ja sovitti maailman itsensä kanssa...Kristuksen puolesta me siis olemme lähettiläinä, ja Jumala kehoittaa meidän kauttamme...antakaa sovittaa itsenne Jumalan kanssa" (2.Kor. 5:19-20). Sovinto on valmis (Kol. 1:19-20), mutta pelastukseen on tultava omakohtaisesti omistamalla evankeliumi (Apt. 2:40, 1.Kor. 15:1-2, ), siinä on taivaan portti. Jumala on säätänyt näin tämän pelastuksen tien; uskon kautta.

Ihmeellinen tämä armon evankeliumi. Siinä on iankaikkinen elämä, että Jeesus otti päälleen koko maailman synnin ja vei sen pois saaden aikaan iankaikkisen lunastuksen. Ja sen kautta, että Jumala on herättänyt Poikansa kuolleista, tarjoaa Hän nyt kaikille lahjaksi uskon.

Nämä ovat selkeitä, yksiselitteisiä ja lohduttavia Raamatun jakeita. Sinä, joka luet tätä tekstiä, kuulut sovitettuun maailmaan, niin minäkin. Meille on talletettu päätähuimaava perintö. Perintö on vahvistettu Testamentilla, joka on voimassa tekijän kuoleman jälkeen. Testamentissa luvatut edut ja rikkaudet eivät perustu saajan ansioituneisuuteen, vaan antajan tahtoon. Kaikki eivät kuitenkaan ota vastaan sitä, mitä testamentissa luvataan. Silloin he eivät siitä milloinkaan hyödy. Vastaanottaminen ei ole pakollista.

Raamattu puhuu ennalta valinnasta, valinta on armosta ja osuu niihin, jotka eivät hylkää tarjousta. Jos tätä sattuu lukemaan joku, joka ajattelee, etten minä kuulu valittuihin, niin olet oikeassa, jos hylkäät Evankeliumin. Mutta älä tee sitä, äläkä ajattele, että voinhan ottaa tarjouksen vastaan joskus myöhemmin. Nyt on pelastuksen päivä, nyt on armon ovi auki. Huomisesta emme tiedä.
Lainaus
Vaatii huomattavaa tietoisuutta käsittää oman tietämättömyyden laajuus.”
—   Thomas Sowell