Kirjoittaja Aihe: Onko sielu vanhanaikainen idea?  (Luettu 2647 kertaa)

Paikalla sandia

  • Ylläpitäjä
  • Viestejä: 6330
Vs: Onko sielu vanhanaikainen idea?
« Vastaus #30 : 09.06.19 - klo:19:05 »
Kuten Natanel mainitsee, uskovien tilinteko aikanaan ei voi liittyä pelastukseen.
Siis silloin, kun kyse on ihmisistä, jotka elinaikanaan ovat ottaneet Jeesuksen Kristuksen henkilökohtaisesti Vapahtajakseen ja pyytäneet syntejään anteeksi Hänen verensä kautta.
Lisäksi he ovat riippuneet kiinni tässä uskossa kuolemaansa asti.

Jotkin ryhmittymäthän esittävät pelastukselle lisäehdoiksi riittävän katumisen, ankaran parannuksenteon ja sinnikkään kuuliaisuuden ja otollisuuden.
Mutta minulle Jumala puhuu Raamatussa armosta, joka on ainoa pelastumisen perusta,
siis Jumalan laupeudesta ja rakkaudesta.
"Sillä armosta te olette pelastetut uskon kautta, ette itsenne kautta-se on Jumalan lahja."
(Ef. 2:8)

Raamatussa sanotaan useaan kertaan, että Jumala maksaa jokaiselle tämän tekojen mukaan. (Room. 2:6)
Pelastuksen edellytys on silti turvautuminen Jeesuksen tekoon eli lunastuskuolemaan ja ylösnousemiseen.
Ihmisen omilla teoilla ei voi ansaita itselleen lisäbonuksia.

Jaakob tosin kirjoittaa uskon tekojen tärkeydestä (Jaak. 2: 14-26)
Usko saa ihmisessä aikaan rakkauden tekoja,
mutta en löydä muualta Raamatusta tukea sille ajatukselle, että paljon hyviä tekoja tehnyt olisi omien tekojensa perusteella erityisasemassa tilinteon hetkellä.
Vain Jeesuksen uhrityö vanhurskauttaa ihmisen.
Jos joku uskova tekee paljon hurskaita ja rakkaudellisia tekoja, joiden vaikuttimena on Jeesuksen vanhurskaus, hän on tietysti erityisen lähellä Herraa ja saa sielulleen pelastuksen- Jeesuksen tekojen ansiosta.

Osa meistä uskovista joutuu yhtymään tämänkin virren sanoihin:
"Minä vaivainen, vain mato, matkamies maan,
monet vaellan vaikeat retket.
Isänmaatani outona etsiä saan,
pian ehtivät ehtooni hetket." (virsi 622)

Korkeatasoisesti uskoaan suorittavat, rakastettavat ja rakastavat seurakunta-aktiivit, kesäjuhlilta toiselle rientävät,
lempeästi lukemattomia sieluja opetuslapseuttavat ja
jatkuvasti kovaa ja korkealta ylistävät musikaalisesti lahjakkaat yksilöt kai odottavat
parempaa iankaikkisuutta kuin me vaivaiset matkamiehet,
jotka vaellamme outoina kompuroiden.
Raamatun evankeliumin kokonaisilmoitus ei kuitenkaan tue tuollaista käsitystä.

Ei kai Kristuksen kaltaisuus ihan rajoitu tuohon kuvaukseesi seurakunta-aktiiveista? Luulen, että asia on laajempi. Ehkä sillai että kunkin ihmisen juuri siinä yksityisessä elämässä Kristuksen luone voi tulla esille sen työn kautta mitä Pyhä Henki tekee meissä. Tai jää tulematta. Esim. kuten mainitsin jossain muualla, joskus olen ylikriittinen puolisolleni. En usko että silloin kirkastan Kristusta.

Joskus jo useampi vuosi sitten, luin sitä 2. Kor. kirjeen kohta missä Paavali sanoo että me kaikki joudumme Kristuksen tuomioistuimen eteen. Jotenkin ehkä rukoilin ymmärrystä siitä tai jotain, mutta sain ikäänkuin hetken välähdyksenomaisen kokemuksen siitä minkälaista on ilmestyä Kristuksen eteen. Siinä silmänräpäyksessä minulle selviää hyvin kirkkaasti kaikki se mikä ei kestä Hänen edessään. Näin jotenkin hänet hiljaisena, nöyränä, armollisena ja kuninkaallisena sen hetken ja tuo tuli minulle hyvin selväksi.

Paikalla sandia

  • Ylläpitäjä
  • Viestejä: 6330
Vs: Onko sielu vanhanaikainen idea?
« Vastaus #31 : 09.06.19 - klo:19:29 »
Kun ajattelee sielu käsitettä ikäänkuin deduktiivisesti, siis siitä näkökulmasta mitä siitä kerrotaan, miten se "toimiin", niin saa ehkä paremman käsityksen. AJattelin, että juuri se joka joutuu Kristuksen eteen ja siinä näkee oman elämänsä 100% rehellisesti (jos tämä tulkintani Kristuksen tuomioistuimesta on oikein) , mutta onneksi armahdettuna syntisenä, niin ehkä se juuri on se: me, eli Jumalan luomat sielut?

« Viimeksi muokattu: 09.06.19 - klo:19:35 kirjoittanut sandia »

Poissa Oloneuvos

  • Viestejä: 908
    • Oloneuvoksen kotosivut
Vs: Onko sielu vanhanaikainen idea?
« Vastaus #32 : 09.06.19 - klo:20:18 »
Raamatussa puhutaan kansojen ja jumalattomien tuomiosta. Se on yksi asia.

2Kor5 ei puhu samasta tilanteesta.

"Meidän kaikkien on tultava Kristuksen tuomioistuimen eteen, jotta kukin saisi sen mukaan, mitä ajallisessa elämässään on tehnyt, hyvää tai pahaa"

Room14

"Niin on siis meidän jokaisen tehtävä Jumalalle tili itsestämme."

Nuo molemmat kohdat liittyvät uskovaisiin. Ne eivät liity uskomattomiin.
Noissa tuomioissa ei ole kyse pelastuksesta.

Ei tietenkään uskovan tuomiot liity pelastukseen. Jos olen sellaista kirjoittanut niin pyydän anteeksi. Nämä "tuomioasiat" kuuluvat Kristuksen opin alkeisiin kuten kasteetkin (Hebr. 6:1-2) ja rohkenen sanoa, että meidän Herran omien olisi aika kurottautua niistä jo eteenpäin. Tähän Hebrealaiskirjeen kirjoittajakin meitä kehottaa.