Luterilainen kirkko opettaa, että pelastusta ei voi olla ilman lapsikastetta - eli kirkon suorittamaa sakramenttia. Merkitseekö tämä, että kaikki muut menee kadotukseen paitsi luterilaiset, eli siis luterilaisessa lapsikasteella kastamattomat ihmiset? Tällainen ehto on vakava merkki lahkosta, joka väittää itse olevansa ainoa oikea kasteen suorittaja, ja tuomitsee muut sen sijasta jopa pois pelastuksesta.
Jotain rajaa pitäisi sentään olla valheellisen tiedon levittämisellä.
Muuten JPK korostat aivan oikein, että uskon kautta yksin Jeesuksessa ja Hänen sovintoveressään on pelastus. Eikö kaiketi usko kuitenkin perustu Jumalan sanaan? Eihän me uskoa ole jostain 'ilmasta' saatu? Uskoisin, että niin on sinunkin kohdallasi.
Emmekö sitten saisi uskoa kaikkea mitä Jeesuksesta, evankeliumista ja kasteesta Jeesus ja apostolit ovat opettaneet? Ei ole uskoa Jeesukseen ohi ja ilman Jumalan sanaa. Kasteella ei ilman Jeesusta ja Jumalan sanaa tietystikään ole mitään merkitystä. Eikä ilman uskoa ole Jeesuksen sovitustyöstäkään meille hyötyä.
On se vähän surkuhupaisaa, että kastekeskustelussa monesti uskoa korostavat kuitenkin 'kieltävät' uskomasta mitä Jumala on kasteesta ilmoittanut.
Jeesus Kristus on SANA joka tuli lihaksi, ja ristiinnaulitseminen oli historiallinen tapahtuma - ei mikään taru, "uskomus", vaan todellinen tapahtuma. Samoin Jeesuksen Kristuksen ylösnousemus oli historiallinen tapahtuma - ei mikään taru, tai kirkollinen myöhempi "uskomus".
Apostoli Paavali osoittaa mikä on pelastava evankeliumi:
ENSIMMÄINEN KORINTTOLAISKIRJE 15 LUKU
1 Veljet, minä johdatan teidät tuntemaan
sen evankeliumin, jonka minä teille julistin, jonka te myöskin olette ottaneet vastaan ja jossa myös pysytte 2
ja jonka kautta te myös pelastutte, jos pidätte siitä kiinni semmoisena, kuin minä sen teille julistin, ellette turhaan ole uskoneet.
3 Sillä minä annoin teille ennen kaikkea tiedoksi sen, minkä itse olin saanut: että
Kristus on kuollut meidän syntiemme tähden, kirjoitusten mukaan, 4 ja
että hänet haudattiin ja että hän nousi kuolleista kolmantena päivänä, kirjoitusten mukaan, 5 ja
että hän näyttäytyi Keefaalle, sitten niille kahdelletoista. 6 Sen jälkeen
hän näyttäytyi yhtä haavaa enemmälle kuin viidellesadalle veljelle, joista useimmat vielä nytkin ovat elossa, mutta muutamat ovat nukkuneet pois. 7 Sen jälkeen
hän näyttäytyi Jaakobille, sitten kaikille apostoleille. 8 Mutta kaikkein viimeiseksi
hän näyttäytyi minullekin, joka olen ikäänkuin keskensyntynyt. 9 Sillä minä olen apostoleista halvin enkä ole sen arvoinen, että minua apostoliksi kutsutaan, koska olen vainonnut Jumalan seurakuntaa.
10 Mutta Jumalan armosta minä olen se, mikä olen, eikä hänen armonsa minua kohtaan ole ollut turha, vaan enemmän kuin he kaikki minä olen työtä tehnyt, en kuitenkaan minä, vaan Jumalan armo, joka on minun kanssani. 11 Olinpa siis minä tai olivatpa he:
näin me saarnaamme, ja näin te olette uskoon tulleet.-------------
Missään apostoli Paavali ei opeta, että kastevedessä on pelastus. Pelastus on ristiinnaulitun ja ylösnousseen Jeesuksen uskomisessa, kuten Kirjoitukset, eli Raamattu opettaa. Edelleen, kun tässä evankeliumissa pysytään, niin silloin pelastutaan - ellei olla turhaan uskottu (jotakin muuta tai luovuttu).
Jumalan SANA ei ole vedessä, vaan JUMALAN SANA on lihaan tullut SANA, eli Jeesus Kristus - ja joka Häneen uskoo, saa syntinsä anteeksi, sekä pelastuu - oli sitten kastettu tai ei kastettu.
Kaste ei siis automaattisesti pelasta ketään, eikä SANAAN uskominen ensisijaisesti ole uskoa kasteeseen, vaan Jeesukseen Jumalan SANANA, joka tuli lihaksi - ja joka antoi itsensä ristiinnaulituksi syntien anteeksisaamiseksi.
Uskollani on vahva pohja
Kirjoituksista käsin (VT + UT), sekä
pelastushistoriallisesta Jumalan teosta käsin, jonka
keskipisteenä on lihaksi tullut SANA, ja tässä ristiinnaulittu ja ylösnoussut Jeesus Kristus.
En perusta uskoani katolisen kirkon kasteopille, enkä luterilaisen kirkon kasteopille, vaan
raamatulliseen Jumalan evankeliumiin. Pidän kirkollista kasteoppia evankeliumista pois harhautumisena, joka on eksyttänyt ihmiset perustamaan uskonsa enemmän kasteveteen, kuin ristiinnaulittuun ja ylösnousseeseen Jeesukseen.