Kirjoittaja Aihe: Erityisiä opetuksia Raamatusta  (Luettu 14367 kertaa)

Poissa Stiina

  • Viestejä: 1074
Vs: Erityisiä opetuksia Raamatusta
« Vastaus #210 : 29.08.21 - klo:09:42 »
 :) Tässäpä minulle tänään!

Joka ei pysy minussa, on kuin irronnut oksa: se heitetään pois, ja se kuivuu. Kuivat oksat kerätään ja viskataan tuleen, ja ne palavat poroksi. Joh. 15:6.

Kovalta tuntuvat Herramme sanat. Joka ei pysy hänessä, heitetään pois. Joka ei kanna hedelmää, joutuu tuleen. Ja niinpä minä, kristitty ihminen, katselen peloissani taaksepäin sanojani ja tekojani, elämääni ja vaellustani ja joudun toteamaan: ei näy hedelmää. Ei ole suuria voittoja, ei puhdasta kilvoitusta, ei epäilemätöntä uskoa. Kuinka näiden rajujen sanojen alla voi elää? On todettava opetuslasten tavoin (Joh. 6:60): ”Sietämätöntä puhetta. Kuka voi kuunnella tuollaista?” Onhan Jeesuksen sana pelottava niille, jotka lukevat sen niin kuin se on kirjoitettu. Näyttäähän Jeesus sanovan, että jos puu ei tuota hedelmää, se kerta kaikkiaan poltetaan. Miten minun käy? Olenko puu, jossa ravinteet vielä virtaavat? Kannanko minä hedelmää? – Herra, armahda; auta katsomaan ja luottamaan sinuun, ei omiin tekoihini, sillä muuten en voi kestää.

Teksti on Juha Vähäsarjan hartauskirjasta Joka päivä lapsen lailla.

Poissa Stiina

  • Viestejä: 1074
Vs: Erityisiä opetuksia Raamatusta
« Vastaus #211 : 01.09.21 - klo:14:14 »
https://www.youtube.com/watch?v=mhhc52Bzvz0

Joku muukin varmaan ymmärtää tätä Ristin tien sanomaa luterilaisittain kuin minä. Kyseessä evp.  Raimo Mäkelä 81 v. (kärsinyt itsekin).

Samoin tämä Nordman Jari:

https://www.youtube.com/watch?v=wFbhWADo15M

ja Vähäsarja

https://youtu.be/f9taRr_MrRQ


Poissa Taisto

  • Viestejä: 2279
Vs: Erityisiä opetuksia Raamatusta
« Vastaus #212 : 01.09.21 - klo:18:21 »
https://www.youtube.com/watch?v=mhhc52Bzvz0

Joku muukin varmaan ymmärtää tätä Ristin tien sanomaa luterilaisittain kuin minä. Kyseessä evp.  Raimo Mäkelä 81 v. (kärsinyt itsekin).

Samoin tämä Nordman Jari:

https://www.youtube.com/watch?v=wFbhWADo15M

ja Vähäsarja

https://youtu.be/f9taRr_MrRQ
Ovatko kaikki muut kuin luterilaisittain tehdyt Raamatun tulkinnat ehdottomasti vääriä? En nyt tarkoita "luterilaisittaisuuden" vastakohtana "vapaasuuntaisuutta", vaan sitä mitä löydämme Raamatusta ilman että silmillämme on jonkinväriset aurinkolasit.

Poissa Stiina

  • Viestejä: 1074
Vs: Erityisiä opetuksia Raamatusta
« Vastaus #213 : 02.09.21 - klo:11:52 »
 :)
En nyt ihan osaa suoraan vastata "enää" tuohon kysymykseesi. Toivottavasti eivät kuitenkaan ole väärässä kaikissa tulkinnoissaan, muutenhan eivät ole kristittyjä enää, niin kuin kai "Mormonit" ja "Jtodistajat".
Minulla ei omasta mielestäni ole enää ainakaan kokonaan "luterilaisia" silmälaseja, koska n. 35 vuotiaana oli syvä uskon kriisi, jolloin kaikki meni ja hain uskoa monesta tahosta esim. Bahai, Jtodistajat, helluntailaiset, katoliset, ortodoksit, vasemmistolaisuus jne.
Vapaakirkollisiakin ihailin ja pidin hyvin kristittyinä jo oppikouluikäisenä, mutta jokin esti liittymistä.
Sitten sain "Ahtaalle portille" joutumisenani myös kokemuksen: "värillisen taivaallisen näyn" ja kauniin profetian Jeesuksen Ristin kirkastumisesta. (Pidän sitä henkilökohtaisena, eikä ole tarvetta kertoa ja todistaa siitä.)
Minut selvästi johdatettiin luterilaisuuteen ja sieltä sain löytää "Uskonvanhurskauden" rauhakseni ja uskokseni kiitoksella vastaanotettavaksi.
Vaikeaa on kuitenkin taival ollut Evl.kirkossamme ja järjestöissä minulle, olisin lennossa vaihtanut vapaasuuntaisiin, mutta ei. Luterilainen siis olen ja tuskin voin vaihtaa mihinkään muuhun sittenkään, vaikka rakas, tyhmä, vajavainen kirkkomme kaatuisikin kokonaan eikä vain pirstoutuisi.
Yhtään täydellistä seurakuntaa ei todellakaan ole ja itse Luther on minulle kaikkein raamatullisin ja paavalilaisin tulkinnassaan. Näkemykseni eroaa vain vähän ns. kehällisissä asioissa Lutherista. Luther oli tietenkin itse myös vain syntinen ihminen ja aikansa lapsi, mutta teologiassaan siis riittävän oikeassa pelastukseen Jeesuksessa K.
Minulle mm. seuraavat kirjat ovat antaneet eniten: "Pistin Lihassa" + muut Valen Sendstadit, Niilo Tuomenoksa erityisesti "Kristukseen Sidottuja", Rosenius, ja monet, monet muut varsinkin ns. viidesläisten ja SLEY:n julkaisemat. Pidän myös R Mäkelää ja O. Peltolaa jo nuoruusvuosiltani yksinä tärkeimmistä opettajistani. Voin myös mainita P.O. Malkin, Norvannon, L. Jokirannan ja P. Valkaman (jo koulutyttönä). Tykkään myös noista luterilaisista ääriliikkeistä ja UskojaRukous -foorumista (en itse kirjoita).
Yhtään kaikessa oikeassa olevaa kristittyä ja suuntaa ei löydy. Jeesuksen toivomus yksimielisyydestä ei ole toteutunut. Ei voine sitä vaatiakaan muuta kuin ns. Pääasiassa, että on sentään kristitty.
Juutalaiskysymys erottaa myös ja on vaikea, mutta Raamattu selvästi sulkee pelastuksen kaikilta muilta paitsi Jeesukseen Kristukseen turvautuvilta (uskovilta).
Vanha Testamentti eksyttää, jos ei sitä osaa lukea "Kristuksen läpi". Riitaa tulee välttää ja kehällisissä asioissa toisin ajattelijoita sietää.  :-*

Poissa KeNi

  • Viestejä: 45
Vs: Erityisiä opetuksia Raamatusta
« Vastaus #214 : 02.09.21 - klo:18:32 »
Ehkä ei tee ihan oikeutta asettaa kysymyksen asettelua niin, että luterilaiset oikeassa, muut väärässä..Lähinnä oman kokemukseni perusteella varovasti toteaisin, että esim. opetusten painotukset vapaissa suunnissa keskittyvät enemmän ihmisen toimintaan ja tekemiseen vs. siihen mitä Jumala on tehnyt..Teologisemmin; enemmän lain kuin evankeliumin puolelle..Mutta varmaan on tästä yksittäistapauksissa poikkeuksia..

Omalla kohdallani ns. hengellinen perinne tulee helluntaiseurakunnasta vuodesta 1980 alken ja myöhemmin vapaaseurakunnssa v. 2004 alkaen. Voin sanoa, että hyvin kivuliasta ja vaikeaa on ollut..Itse en valitettavasti juurikaan evankeliumia ko. vuosien aikana ko. seurakuntien toiminnassa mukana olleena ole saanut kuulla..Tai sitten olen ollut hyvin sokea ja ymmärtämätön

Ehkä tietylainen taitekohta sijoittuu arviolta vuosille 2007-2009, jolloin opiskselin ns. sieluhoitoterapian opintoja. Ko. opintojen aikana tutustuin mm. O. Valen-Senstadin, Jonas Laguksen, Roseniuksen, Lutherin ym. vastaavien teksteihin. Ja lukemattomat ovat ne luentojen/opetusten määrät joita ole kuunnellut Olavi Peltolan tuotannosta ml R.Mäkelä ym...Ja täytyy kyllä sanoa että esim. Olavi Peltolan opetukset ovat olleet itselleni suunnattoman suureksi ns. sielunhoidolliseksi avuksi..Ja tänä päivänä voin kyllä sanoa, että  näiden em. kautta olen saanut jotain maistaa siitä mitä evankeliumi oikeastaan on. Ja näiden tekstien, luentojen äärelle palaan yhä..Miksi? Siksi, että olen alkanut ymmärtää, että evankeliumi tulee aina minun itseni ulkopuolelta, laki on sensijaan kirjoitettu minun luontooni..Ja mitä vanhemmaksi olen tullut, sitä enemmän tarvitsen kuulla evankeliumia

Edelleen toki, ainakin muodollisesti kuulun vapaaseurakuntaan..Toisaalta tietynlaista kipuilua käyn välillä sen kanssa, että liitynkö luterilaiseen seurakuntaan..

Poissa Stiina

  • Viestejä: 1074
Vs: Erityisiä opetuksia Raamatusta
« Vastaus #215 : 03.09.21 - klo:00:49 »
 :) Tykkään kirjoituksestasi KeNi, sympatiaa ja empatiaa molemmin puolin!

Poissa Stiina

  • Viestejä: 1074
Vs: Erityisiä opetuksia Raamatusta
« Vastaus #216 : 03.09.21 - klo:12:59 »

Miksi te siis nyt uhmaatte Jumalaa ja panette opetuslasten harteille ikeen, jota eivät meidän isämme emmekä me itse ole jaksaneet kantaa? Mehän uskomme, että meidät pelastaa yksin Herran Jeesuksen armo, samalla tavoin kuin heidät. Apt. 15:10–11.

Kristityn herätessä pyhästä syntiseksi muuttuu käsitys uskosta, Jumalasta ja ihmisestä. Usko ei kuole, mutta vanhat käsitykset hautautuvat. Kysymys armosta on pohdittava uudelleen. Enää ei kelpaa kokemusten maailma ja oman sydämen vaihtelevat uskontunteet. On palattava oleellisten kysymysten äärelle: Millä perusteella saan olla Jumalan lapsi? Olenko kristitty, vaikka en ole synnitön enkä hyvä, eivätkä kokemuksenikaan riitä kantamaan minua uskossa eteenpäin. Olenko kristitty, kun en pysty elämään ansiota keräävänä kristittynä? Kun uskoni on niin heikko, että joudun joka päivä edelleen pyytämään: ”Anna minulle minun syntini anteeksi” ja ”lisää minulle uskoa”. Jumala vastaa kyselyyni sanassaan: Kristityn osa on ottaa pelastuksen lahja vastaan, sillä se on Jeesuksen kalliilla verellä maksettu. Siinä kaikki, se riittää.

Teksti on Juha Vähäsarjan hartauskirjasta Joka päivä lapsen lailla.
© Juha Vähäsarja & Perussanoma Oy
------------------------
(Näin alas Armo pääsee ja kerskaus kuolee. Pystyykö seurakunnissa tällaisen uskon saanut elämään ja silti jakamaan saamaansa Hyvää? Eikö niissä päinvastoin vaadita kahta enemmän ihmissankaruutta ja uhrautuvaisuutta yli omien kykyjensä? Onko Jumala luvannut lihan pyhittymistä ja tuleeko Hän joskus turhentamaan Kristuksen täytetyn työn mukamas? Vajavaiset saadut ARMOlahjamme kuitenkin ovat erilaiset millä voimme asioida ja palvella. Vain ihminen katsoo ihmisen aikaansaannoksiin, Jumalalla on eri mittapuut, jotka löytyvät Raamatusta.)

Poissa Stiina

  • Viestejä: 1074
Vs: Erityisiä opetuksia Raamatusta
« Vastaus #217 : 06.09.21 - klo:12:00 »
Haluan jakaa tämän, jossa uskottavaa apologiaa, vaikka on myös tarkoitettu mainokseksi Raamattuopistolle. Silti suosittelen lämpimästi lukemista.

https://www.seurakuntalainen.fi/uutiset/raamattuopistolla-ei-suostuta-itsesensuuriin-raamattu-on-mahtava-ja-sita-kelpaa-lainata-julkisesti/

 :)

Poissa Stiina

  • Viestejä: 1074
Vs: Erityisiä opetuksia Raamatusta
« Vastaus #218 : 06.09.21 - klo:12:31 »
 :)  Minä kaipaisin jakaa Raamattuakin!

Päivän sana
Päivittäiset lukukappaleet ovat myös henkilökohtaisen rukouselämän tukiranka.

Päivittäinen, rukouksellinen Raamatun lukeminen on osa kristityn elämää. Tässä apuna on ensimmäisen kristillisen vuosituhannen aikana muotoutunut tapa määritellä vuoden jokaiselle päivälle omat tekstinsä jumalanpalveluksissa luettavaksi. Ne sopivat kuitenkin myös henkilökohtaisen rukouselämän tukirangaksi.

Pääsääntöisesti luettavat epistola- ja evankeliumitekstit määräytyvät pääsiäisen mukaan, ellei ole jokin erityinen juhla. Näin pääsiäisen kirkkaus valaisee läpi kirkkovuoden. Suuren paaston arkipäivinä lukukappaleina on ainoastaan Vanhan testamentin tekstejä. Päivittäiset lukukappaleet on helppo etsiä myös perinteisestä ortodoksisesta käsikalenterista.

6.9.2021

Hepr. 2:2–10
2 Johan sekin sanoma, jonka enkelit toivat, osoittautui paikkansa pitäväksi, ja jokainen rikkomus ja tottelemattomuus sai ansaitsemansa palkan. 3 Kuinka sitten me voisimme välttää rangaistuksen, jos emme pidä arvossa sitä suurta pelastusta, jota itse Herra ensimmäisenä julisti? Ne, jotka kuulivat hänen julistuksensa, ovat sen todistuksellaan vahvistaneet ja välittäneet meille, 4 ja itse Jumala vahvisti heidän todistuksensa: hän antoi heidän tehdä tunnustekoja ja ihmeitä, monia voimallisia tekoja, ja jakoi Pyhän Hengen lahjoja tahtonsa mukaan. 5 Tulevaa maailmaa, sitä josta nyt puhumme, Jumala ei ole alistanut enkelien hallittavaksi. 6 Tästä on jossakin kohdassa joku todistanut: -- Mikä on ihminen! Kuitenkin sinä häntä muistat. Mikä on ihmislapsi! Kuitenkin pidät hänestä huolen. 7 Lyhyeksi aikaa sinä asetit hänet enkeleitä alemmaksi, mutta sitten seppelöit hänet kirkkaudella ja kunnialla, 8 panit kaiken hänen valtansa alle. Jumala siis antoi ihmisen valtaan kaiken, hän ei jättänyt mitään tälle alistamatta. Vielä tosin emme voi havaita, että kaikki olisi hänen vallassaan. 9 Sen kuitenkin näemme, että tuo "lyhyeksi aikaa enkeleitä alemmaksi asetettu", Jeesus, on kuoleman tuskat kärsittyään "seppelöity kirkkaudella ja kunnialla". Armollisen Jumalan tahto näet oli, että Jeesuksen oli kärsittävä kuolema jokaisen ihmisen puolesta. 10 Hän, joka on kaiken luoja ja perusta, tahtoi tuoda paljon lapsia kirkkauteen, ja siksi hänen tuli tehdä heidän pelastajansa ja perilleviejänsä kärsimysten kautta täydelliseksi.

Gal. 4:28–5:10
28 Veljet, te olette lupauksen lapsia, niin kuin Iisak oli. 29 Niin kuin luonnonjärjestyksen mukaisesti syntynyt silloin vainosi Hengen vaikutuksesta syntynyttä, niin on laita nytkin. 30 Mutta mitä pyhät kirjoitukset sanovatkaan? "Aja pois orjatar ja hänen poikansa, sillä orjattaren poika ei saa jakaa perintöä vapaan naisen pojan kanssa." 31 Me emme siis, veljet, ole orjattaren vaan vapaan naisen lapsia. 5:1 Vapauteen Kristus meidät vapautti. Pysykää siis lujina älkääkä alistuko uudelleen orjuuden ikeeseen. 2 Minä, Paavali, sanon teille: jos annatte ympärileikata itsenne, teille ei ole Kristuksesta mitään hyötyä. 3 Vakuutan vielä kerran jokaiselle, joka antaa ympärileikata itsensä, että hän on velvollinen noudattamaan lain kaikkia määräyksiä. 4 Te, jotka pyritte vanhurskauteen lakia noudattamalla, olette joutuneet eroon Kristuksesta, armon ulkopuolelle. 5 Koska me uskosta olemme saaneet Hengen, odotamme hartaasti, että toivomme toteutuisi ja me saavuttaisimme vanhurskauden. 6 Kristuksessa Jeesuksessa on yhdentekevää, onko ihminen ympärileikattu vai ei. Ainoa tärkeä on rakkautena vaikuttava usko. 7 Te etenitte jo hyvää vauhtia. Kuka teidät on pysäyttänyt? Tehän ette enää tottele totuutta. 8 Tämä ei ole lähtöisin ainakaan hänestä, joka teitä kutsuu. 9 Pieni määrä hapatetta hapattaa koko taikinan. 10 Herraan luottaen minä olen varma siitä, että te tulette ajattelemaan samoin kuin minä. Mutta se, joka on hämmentänyt teidän ajatuksenne, tulee saamaan rangaistuksensa, olipa hän kuka tahansa.

Ylienkeli Mikaelin ihme Fryygian Khonaissa (+ n. 500?)
Luuk. 10:16–21
Herra sanoi opetuslapsilleen: 16 "Joka kuulee teitä, kuulee minua, ja joka hylkää teidät, hylkää minut. Mutta joka hylkää minut, hylkää sen, joka on minut lähettänyt." 17 Ne seitsemänkymmentäkaksi opetuslasta palasivat iloisina ja sanoivat: "Herra, pahat hengetkin tottelevat meitä, kun käskemme niitä sinun nimessäsi." 18 Jeesus sanoi heille: "Minä näin, kuinka Saatana sinkoutui taivaasta kuin salama. 19 Niin, minä olen antanut teille vallan: te voitte polkea käärmeitä ja skorpioneja ja kaikkea vihollisen voimaa, eikä se vahingoita teitä. 20 Mutta älkää siitä iloitko, että henget teitä tottelevat. Iloitkaa siitä, että teidän nimenne on merkitty taivaan kirjaan." 21 Silloin Pyhä Henki täytti Jeesuksen riemulla, ja hän sanoi: "Minä ylistän sinua, Isä, taivaan ja maan Herra, siitä, että olet salannut tämän järkeviltä ja viisailta mutta olet ilmoittanut sen lapsenmielisille. Näin sinä, Isä, olet hyväksi nähnyt.

6.9.2021
Mark. 6:54–7:8
Siihen aikaan 54 Jeesuksen noustessa veneestä gennesaretilaiset huomasivat, kuka oli tullut, 55 ja lähtivät kiireesti viemään sanaa joka puolelle. Sairaita alettiin kantaa vuoteillaan sinne, missä Jeesuksen kuultiin olevan. 56 Ja minne hän vain meni, kylään, kaupunkiin tai maaseudun taloon, aina ihmiset toivat sairaita aukioille ja pyysivät, että nämä saisivat edes koskettaa hänen viittansa tupsua. Ja kaikki, jotka koskettivat häntä, paranivat. 7:1 Muutamia lainopettajia tuli Jerusalemista, ja yhdessä fariseusten kanssa he menivät Jeesuksen luo. 2 He panivat merkille, että jotkut hänen opetuslapsensa aterioivat epäpuhtain, pesemättömin käsin. 3 Fariseukset sen paremmin kuin juutalaiset yleensäkään eivät näet käy aterialle ennen kuin ovat pesseet kätensä, vaikkapa vain tilkkasella vettä. Näin he tarkoin noudattavat isien perinnäissääntöä. 4 He eivät myöskään syö mitään torilta tuotua ennen kuin ovat vihmoneet sen. Monia muitakin tapoja he ovat ottaneet noudattaakseen, kuten juomamaljojen, saviruukkujen ja pronssiastioiden pesuja. 5 Niinpä fariseukset ja lainopettajat kysyivät Jeesukselta: "Miksi sinun opetuslapsesi eivät elä isien perinnäissääntöjen mukaan, vaan aterioivat epäpuhtain käsin?" 6 Hän vastasi heille: "Te tekopyhät! Oikein on Jesaja teistä ennustanut. Onhan kirjoitettu:     -- Tämä kansa kunnioittaa minua huulillaan,     mutta sen sydän on kaukana minusta.     7 Turhaan he minua palvelevat, kun opettavat oppejaan, ihmisten tekemiä käskyjä. 8 Te olette hylänneet Jumalan käskyn ja noudatatte ihmisten perinnäissääntöjä."

Poissa Stiina

  • Viestejä: 1074
Vs: Erityisiä opetuksia Raamatusta
« Vastaus #219 : 07.09.21 - klo:11:58 »
 :) Ihanan sielunhoidollinen!  Lämmin Kiitos Vähäsarjalle!

Rohkaiskaa arkoja, tukekaa heikkoja ja olkaa kaikkia kohtaan kärsivällisiä. 1. Tess. 5:14.

Koulutus, sivistys, kasvatus ja älykkyys eivät estä joutumasta epäterveiden hengellisten johtajien ja yhteisöjen sitomaksi. Uskonnollinen riippuvuus liikkuu toisella tasolla, persoonallisuuden syvissä kerroksissa ja elämänkokemusten syvyyksissä. Ahtaisiin yhteisöihin etsiytyvät tietämättään ne, jotka hakevat vastauksia elämän pettymyksiin ja jotka janoavat turvallista hyväksyntää. Kun totuus ahtaasta yhteisöstä lopulta paljastuu, hajoaa elämän hauras turvaverkko. Vaikka pettymys tuo mukanaan häpeän ja se ahdistaa ja pelottaa, olisi hyvä, että silloin löytyisi rinnalle turvallinen ihminen. Sellainen, joka ei hätkähdä, päivittele tai pelästy koettua, vaan kykenee tarjoamaan turvallisen ilmapiirin toipumiselle. Onhan ahdistavasta uskosta vapautuminen kokonaisen kristillisen kielen ja kulttuurin uudelleenoppimisen prosessi.

Teksti on Juha Vähäsarjan hartauskirjasta Joka päivä lapsen lailla.
© Juha Vähäsarja & Perussanoma Oy

Poissa Stiina

  • Viestejä: 1074
Vs: Erityisiä opetuksia Raamatusta
« Vastaus #220 : 07.09.21 - klo:15:02 »
 :-* Kyllä tällaista tarvitsen ihan kuulla mielellään joka päivä!

Puhe rististä on hulluutta niiden mielestä, jotka joutuvat kadotukseen, mutta meille, jotka pelastumme, se on Jumalan voima. (1. Kor. 1:18)

Muusikko ja pastori Jari Kekäle laulaa laulussaan ”Sen verran” näin:

”Jos jäis sen verran viisautta, että kelpais ristin hulluus.”

Ristin hulluus on Jumalan asettama pelastustie. Ei uskovien joukossa ole montaa jalosukuista tai maailman mielestä viisasta. Tällainen lasarettihan tämä meidän joukkomme on. Kuka mistäkin kohtaa hiukan vinksallaan. Luther sanoi, että uskovien joukko, kirkko, on parantumattomasti sairaiden parantola. Emmehän me tarvitsisi Jeesusta, ellemme me olisi niin syntisiä ja heikkoja. Terveet eivät tunnetusti etsi kovin ahkerasti parantajaa, eivätkä synnittömät sovitusta. Mutta kristityt ovat juuri sitä joukkoa, joka tarvitsee Jeesusta.

Voit katsoa tämänkertaisen Viikon sanasi täältä: https://youtu.be/FlbJE_Y8_qo


Jos on mahdollista, toivomme sinua kertovan tästä uudesta hartausmahdollisuudesta myös toisille, osoitehan on: www.sro.fi/viikonsana. Ehkä voitte tuttujen kesken joskus keskustella sen herättämistä oivalluksista!

Siunaus päivääsi!

Juha Vähäsarja
Suomen Raamattuopiston metropolialueen johtaja

Poissa Stiina

  • Viestejä: 1074
Vs: Erityisiä opetuksia Raamatusta
« Vastaus #221 : 08.09.21 - klo:13:25 »
Tällainen on oikea kristitty!

Sinä armahdat meitä yhä, poljet syntimme jalkojesi alle. Kaikki syntimme sinä heität meren syvyyteen. Miik. 7:19.

Siunattu se, joka näkee ja tunnustaa syntinsä Jumalan edessä. Armahdettu syntinen se, joka kaipaa Jumalan armoa Kristuksessa ja toisten armahdettujen seuraa. Kristityt tahtovatkin huolehtia siitä, että jokainen saa oman osansa evankeliumista ja sen aikaansaamasta rakkaudesta. Armahdettujen yhteys ei ole oman hengellisen voiman esittelyä, vaan kerskauksena on oma heikkous ja Jumalan voima, joka on laskettu hauraaseen astiaan. Voima ei ole omaa, vaan jos sellaista on havaittavissa, se on lahjaksi saatua. Jokaisella Jumalan lapsella on omat vahvat lahjansa ja heikommat kohtansa. Niiden vertailu olisi silkkaa mielettömyyttä. – Syntinsä tunnustamiseen liittyy vielä tämä suuri lupaus: Jumala antaa synnit anteeksi ja puhdistaa kaikesta vääryydestä.

Teksti on Juha Vähäsarjan hartauskirjasta Joka päivä lapsen lailla.   :-*

Poissa Stiina

  • Viestejä: 1074
Vs: Erityisiä opetuksia Raamatusta
« Vastaus #222 : 09.09.21 - klo:13:02 »
 :) Päivän sana C.O. Rosenius

"SYYSKUUN 9. PÄIVÄNÄ.

Mutta laki tuli väliin, jotta rikkomus suurenisi. mutta missä synti on suurentunut, siinä armo on tullut ylen määrin runsaaksi. Room. 5:20.

Ihminen ei koskaan voi oikein kunnioittaa Vapahtajaa, ellei siihen häntä synti ja laki pakota. Jumala on antanut anteeksi pahat tekomme - hänen. armahtava sydämensä rakastaa kaikkia kalliisti ostetuita. Mutta he eivät voi pelastua, ilman että verikostaja heidät ajaa turvallisuuteen. Siksi hän aina pelottaa ja näännyttää meitä lain käskyillä ja tuomioilla.

Samoin kuin Joosef uhkui rakkautta ja heti päätti tehdä veljilleen hyvää heidän tullessaan Egyptiin, mutta kuitenkin antoi tulkkinsa puhutella heitä ankarasti ja vangitutti heidät ja pelotti heitä pehmentääkseen heidän sydämensä. Samoin piti Jumalan antaa tulkkinsa, Mooseksen, ankarasti kohdella meitä. Mutta hän ei tee sitä sydämen halusta - lain käskyt ovat ankarat vain siksi, että jokainen suu tukittaisiin ja koko maailma tulisi syylliseksi Jumalan edessä - ja että synti tulisi ylen määrin suureksi.

Roomalaiskirjeen 7. luvussa apostoli osoittaa, miten laki opettaa meitä tuntemaan synnin suuruuden. Se ei ainoastaan ole kuin peili, vaan myös kieloillaan herättää uinuvan synnin toimeen ja taisteluun, niin että syntinen ei pitäisi itseänsä virheettömänä. »Minä elin ennen ilman lakia. mutta kun käskysana tuli, niin synti virkosi.» Tällä tavalla tuntee entinen itsetyytyväinen ja ylpeä syntinen itsensä huonoksi ja surkuteltavaksi raukaksi. Koko maailma alkaa hänestä tuntua ahtaalta. Ennen niin rakas synnin tie alkaa häntä pelottaa, maailma tuntuu hänestä kolkolta ja isän koti kaikkine raskaine askareineen rakkaalta. Paljon hyvää saa aikaan se, että synti virkoaa. Laki eikä laittomuus aikaansaa sen! Siinä on lain merkitys, eikä siinä, että se tekisi ihmisen hurskasteluksi.

Huomaa kerta kaikkiaan, että Raamattu sanoo: »Synti ylen määrin suureksi synniksi käskysanan kautta.» Huomaa, että sanotaan »ylen määrin suureksi» eikä pienemmäksi, niin että kun koetat parantua, niin huononetkin. Kun koetat elää kunnollisesti ja puhtaasti, niin saakin synti voimakkaamman vallan. Kun koetat rakastaa Jumalaa, niin tunnetkin vihaa, tai ainakin sanomatonta kylmyyttä sydämessäsi. Kun koetat olla lempeä, niin viha kuohuttaa sinua. Koetat ajatella puhtaasti, synnin himot heräävät sinussa. Tahtoessasi olla alhainen ja nöyrä, oletkin kivenkova ja ylpeä. Tällaisesta Paavali sanoo: »Niin tuli ilmi, että käskysana, jonka oli oltava minulle elämäksi, olikin minulle kuolemaksi» ja: »synti ylen määrin suureksi synniksi käskysanan kautta.» Sillä tavalla laki tositeossa vaikuttaa ihmissydämeen.

Mutta onhan oikeastaan aivan kohtuutonta näin huonona ja kelvottomana vastaanottaa armoa. Siksi sielu koettaakin hakea kiertoteitä. Ellei laki ole varsin syvästi vaikuttanut, voi ihminen saada lohdutusta omista töistänsä, katumuksestaan, rukouksistaan, parannuksestaan, siitä, että on voittanut joitakin kiusauksia ja alkanut elää parempaa elämää. Niin hänestä kehittyy farisealainen.

Toinen turvautuu ulkonaisiin tekoihin, hyväntekeväisyyteen ja uskonnolliseen työskentelyyn. Toinen etsii pelastusta parannuksen teossa, kyynelissä, rukouksessa, kieltäymyksessä, nöyryydessä kuollen maailmalta. Joku voi vaimentaa heränneet huolensa pohtimalla hengellisiä kysymyksiä, kokoamalla tietoja ja taitoja, ilman että kuitenkaan itse varsinaisesti syventyy tutkimuksiinsa. Tällaisia ihmisiä Pyhä Henki moittii! Mistä? »Synnistä, sillä he eivät usko minua.»

Henki osoittaa, että kun he ovat tehneet kaiken, minkä kuolevainen voi tehdä, kun he ovat katuneet syntejään verikyyneliin asti, kun he ovat polvillaan rukoilleet yöt ja päivät, kun he ovat mitä ankarimmin kurittaneet ruumistaan, kieltäneet silmänsä näkemästä, korvansa kuulemasta ja kielensä puhumasta mitään turhuutta, kieltäneet suunsa maistamasta ja koko olentonsa nauttimasta mitään ylellistä, kun he ovat antaneet koko omaisuutensa köyhille ja käyttäneet kaiken aikansa lähimmäisensä hyväksi, kun he ovat ennustaneet Jeesuksen nimeen ja hänen kunniakseen tehneet voimallisia tekoja, silloin on Herra haavat käsissään ja kyljessään tuomitseva heitä sanoen: »Menkää pois minun tyköäni, te laittomuuden tekijät - synnin tähden koska ette uskoneet minuun.»

Henki on heille osoittava, että heidät kaikesta pyhyydestään huolimatta heitetään ikuiseen pimeyteen, koska he eivät ole puetut Kristuksen vanhurskauden häävaatteisiin, koska heidän ainoana lohdutuksenaan ei ole ollut Golgatan verinen Vapahtaja, koska he eivät hänen kanssaan ole vaihtaneet osaa ottamalla vastaan hänen vanhurskauttaan ja antaen hänelle omia syntejään. Rakas ystävä, muista, että elleivät hänen tekonsa ole sinun tekojasi, hänen katumuksensa, rukouksensa ja kärsimyksensä ole sinun omiasi, niin olet ikuisesti kadotettu."
-----------------
(Tätä totuutta ei saisi kadottaa menestymisensä, onnistumisensa ja onnensa huumassakaan. Iankaiken maailmamme ei pysy pystyssä. Mutta Evankeliumi kirkastaa syntisen kurjan elämän, niin jaksaa taas.)

Poissa Stiina

  • Viestejä: 1074
Vs: Erityisiä opetuksia Raamatusta
« Vastaus #223 : 18.09.21 - klo:22:14 »
Muistiin!

Ei, olen löytänyt rauhan, mieleni on tyyni. Niin kuin kylläinen lapsi lepää äitinsä sylissä, niin on minun mieleni levollinen. Ps. 131:2.

Jos olet saanut maistaa avaraa armoa ja uskon lepoa, anna niiden säilyä rohkaisuna ja aarteena matkallasi. Jos olet sen sijaan levoton uskova, älä siitäkään liikaa murehdi tai turhaan vertaa itseäsi toisiin kristittyihin. Jumalan lapsi saat olla kuitenkin, sillä murheettomuutta ei mainita pelastuksen ehtona. Lapsi on lapsi myös sellaisina päivinä, jollaisten tuloa hän ei olisi toivonut. Tie lain alta levolliseen uskoon kulkee koetusten kautta. Koetukset opettavat, että omaan varaan ei pelastuksen asiassa voi rakentaa. Omat ansiot on nopeasti syöty, oma hurskaus on parhaimmillaankin kuin tahrainen riepu, niin kuin Raamattu kuvaa. Kun sydän tämän käsittää, syntyy kaipuu Jumalan armon lähteille. Jumalan teot kyllä riittävät, kun omat tekomme pettävät. Vapahtaja vapauttaa mielellään meidät lain ja synnin siteistä, rauhoittaa armolla mielemme.

Teksti on Juha Vähäsarjan hartauskirjasta Joka päivä lapsen lailla.

Poissa Stiina

  • Viestejä: 1074
Vs: Erityisiä opetuksia Raamatusta
« Vastaus #224 : 19.09.21 - klo:10:49 »
Tärkeä tiedostaa!

Toistan sen, minkä olen ennenkin sanonut: jos joku julistaa teille evankeliumia, joka on vastoin sitä minkä olette saaneet, hän olkoon kirottu. Gal. 1:9.

Liian usein puhutaan armosta, jota ei ole sidottu Raamattuun, Jeesuksen ristiin ja syntiemme sovitukseen. Kun armo erotetaan rististä, siitä tehdään uskonnollista toiveunta, joka sisällöltään sopii lopulta kaikkiin uskontoihin ja kaikkiin jumaliin paitsi kristinuskon. Armo esiintyy uskonnollisuudessa Jumalalta toivottuna tai häneltä vaadittuna tai omalla hyvyydellä ansaittuna armollisuutena. Ihminen tekee osansa ja jumalan toivotaan tekevän omansa. Jumala ei vaadi enempää, kuin mihin ihminen kykenee. Yleisarmollisuuden jumalakuva on ihmisen näköinen, ja niinpä Jumala kaventuu omien tekojemme ja vajavuuksiemme paikkaajaksi. Kallis hunajan pisara opettaa: ”Anna luonnollisen ihmisen tehdä evankeliumi, niin siitä tulee vastakohta Kristukselle.”

Teksti on Juha Vähäsarjan hartauskirjasta Joka päivä lapsen lailla.
© Juha Vähäsarja & Perussanoma Oy