Kirjoittaja Aihe: Erityisiä opetuksia Raamatusta  (Luettu 14369 kertaa)

Poissa Stiina

  • Viestejä: 1074
Vs: Erityisiä opetuksia Raamatusta
« Vastaus #225 : 19.09.21 - klo:10:54 »
VI ylösnousemusevankeliumi
Luuk. 24:36–53
Kun Jeesus oli noussut kuolleista, 36 yhtäkkiä hän itse seisoi heidän keskellään ja sanoi: "Rauha teille." 37 He pelästyivät suunnattomasti, sillä he luulivat näkevänsä aaveen. 38 Mutta Jeesus sanoi heille: "Miksi te olette noin kauhuissanne? Miksi teidän mieleenne nousee epäilyksiä? 39 Katsokaa minun käsiäni ja jalkojani: minä tässä olen, ei kukaan muu. Koskettakaa minua, nähkää itse. Ei aaveella ole lihaa eikä luita, niin kuin te näette minussa olevan." 40 Näin puhuessaan hän näytti heille kätensä ja jalkansa. 41 Kuitenkaan he eivät vielä tienneet, mitä uskoa, niin iloissaan ja ihmeissään he nyt olivat. Silloin Jeesus kysyi: "Onko teillä täällä mitään syötävää?" 42 He antoivat hänelle palan paistettua kalaa 43 ja näkivät, kuinka hän otti sen käteensä ja söi. 44 Jeesus sanoi heille: "Tätä minä tarkoitin, kun ollessani vielä teidän kanssanne puhuin teille. Kaiken sen tuli käydä toteen, mitä Mooseksen laissa, profeettojen kirjoissa ja psalmeissa on minusta kirjoitettu." 45 Nyt hän avasi heidän mielensä ymmärtämään kirjoitukset. 46 Hän sanoi heille: "Näin on kirjoitettu. Kristuksen tuli kärsiä kuolema ja kolmantena päivänä nousta kuolleista, 47 ja kaikille kansoille, Jerusalemista alkaen, on hänen nimessään saarnattava parannusta ja syntien anteeksiantamista. 48 Te olette tämän todistajat. 49 Minä lähetän teille sen, minkä Isäni on luvannut. Pysykää tässä kaupungissa, kunnes saatte varustukseksenne voiman korkeudesta." 50 Jeesus vei opetuslapset ulos kaupungista, lähelle Betaniaa, ja siellä hän kohotti kätensä ja siunasi heidät. 51 Siunatessaan hän erkani heistä, ja hänet otettiin ylös taivaaseen. 52 He kumartuivat maahan asti ja osoittivat hänelle kunnioitustaan, ja sitten he riemua täynnä palasivat Jerusalemiin. 53 He olivat alati temppelissä ja ylistivät Jumalaa.

Gal. 2:16–20
16 Kun kuitenkin tiedämme, ettei ihminen tule vanhurskaaksi tekemällä lain vaatimia tekoja vaan uskomalla Jeesukseen Kristukseen, olemme mekin uskoneet Jeesukseen Kristukseen, jotta tulisimme vanhurskaiksi häneen uskomalla emmekä tekemällä lain vaatimia tekoja. Eihän kukaan ihminen tule vanhurskaaksi tekemällä mitä laki vaatii. 17 Mutta jos meidätkin, jotka tahdomme tulla vanhurskaiksi Kristuksessa, havaitaan syntisiksi, onko Kristus siis synnin palveluksessa? Ei toki! 18 Vasta jos alan uudelleen rakentaa sitä minkä olen hajottanut, osoitan olevani lainrikkoja. 19 Lain vaikutuksesta minä kuolin, mutta kuolin vapaaksi laista elääkseni Jumalalle. Minut on Kristuksen kanssa ristiinnaulittu. 20 Enää en elä minä, vaan Kristus elää minussa. Sen elämän, jota tässä ruumiissani vielä elän, elän uskoen Jumalan Poikaan, joka rakasti minua ja antoi henkensä puolestani.

19.9.2021 Ort.
Mark. 8:34–9:1
Herra sanoi: 34 "Jos joku tahtoo kulkea minun jäljessäni, hän kieltäköön itsensä, ottakoon ristinsä ja seuratkoon minua. 35 Sillä se, joka tahtoo pelastaa elämänsä, kadottaa sen, mutta joka elämänsä minun tähteni ja evankeliumin tähden kadottaa, on sen pelastava. 36 Mitä hyödyttää ihmistä, jos hän voittaa omakseen koko maailman mutta menettää sielunsa? 37 Millä ihminen voi ostaa sielunsa takaisin? 38 Joka tämän uskottoman ja syntisen sukupolven keskellä häpeää minua ja minun sanojani, sitä on Ihmisen Poika häpeävä, kun hän tulee Isänsä kirkkaudessa pyhien enkelien kanssa." 9:1 Hän sanoi vielä: "Totisesti: tässä joukossa on muutamia, jotka eivät kohtaa kuolemaa ennen kuin näkevät, että Jumalan valtakunta on tullut voimassaan."

Poissa Taisto

  • Viestejä: 2279
Vs: Erityisiä opetuksia Raamatusta
« Vastaus #226 : 19.09.21 - klo:23:20 »
”Anna luonnollisen ihmisen tehdä evankeliumi, niin siitä tulee vastakohta Kristukselle.”
Tuossa onkin miettimistä, osui asian ytimeen.

Poissa Stiina

  • Viestejä: 1074
Vs: Erityisiä opetuksia Raamatusta
« Vastaus #227 : 24.09.21 - klo:11:56 »
Taisto!  Niinpä!  Tämä oivallus vahvistaa totenapitämisen uskoa suuresti.

Poissa Stiina

  • Viestejä: 1074
Vs: Erityisiä opetuksia Raamatusta
« Vastaus #228 : 24.09.21 - klo:12:01 »
Mutta meidän, jotka kuulumme päivälle, on pysyttävä raittiina: meidän on pukeuduttava uskon ja rakkauden haarniskaan ja otettava kypäräksemme pelastuksen toivo. 1. Tess. 5:8.

Jos Suomeen saapuisi herätys, mitä silloin tapahtuisi? Ennakko-oletuksena monilla lienee, että herätys tarkoittaa aina jotakin villiä, vapaata ja rajatonta. Entä jos herätys tulisikin hiljaisena sydänten kääntymisenä? Sellaisena, jossa itketään enemmän omia syntejä kuin naapureiden? Jossa sana otetaan vakavasti, siitä ammennetaan, siihen luotetaan ja siitä löydetään elämä, joka suorastaan pakottaa kutsumaan toisiakin raikkaalle lähteelle? Kaikki uusi herääminen on Jumalan lahjaa, ja jokainen uusi kristitty tarvitsee opetusta ja ohjausta. Opetuksen tulee olla raitista ja raamatullista, rakastavaa ja kärsivällistä. Herätyksiä on myös varjeltava vääriltä opettajilta ja paikalle rientäviltä korppikotkilta. Väärään suuntaan kääntyviä on ohjattava lempeästi mutta lujasti oikealle tielle.   :-*

Teksti on Juha Vähäsarjan hartauskirjasta Joka päivä lapsen lailla.
© Juha Vähäsarja & Perussanoma Oy


-------------------------

24.9.2021

2. Tim. 3:10–15
10 Sinä olet uskollisesti seurannut minun opetustani, elämäntapaani, pyrkimystäni, uskoani, kärsivällisyyttäni, rakkauttani ja kestävyyttäni 11 niissä vainoissa ja kärsimyksissä, joita sain osakseni Antiokiassa, Ikonionissa ja Lystrassa. Millaisia vainoja olenkaan saanut kestää! Ja kaikista Herra on minut pelastanut. 12 Mutta vainon kohteeksi joutuvat kaikki ne, jotka haluavat elää hurskaasti Kristuksen Jeesuksen omina. 13 Kelvottomat ihmiset ja petkuttajat menevät pahuudessa yhä pitemmälle, eksyttäen muita ja eksyen itse. 14 Pidä sinä kiinni siitä, minkä olet oppinut. Sinähän olet siitä varma, koska tiedät, keiltä olet sen oppinut. 15 Olet myös jo lapsesta asti tuntenut pyhät kirjoitukset, jotka voivat antaa sinulle viisautta, niin että pelastut uskomalla Kristukseen Jeesukseen.

Ef. 6:18–24
18 Tehkää tämä kaikki rukoillen ja anoen. Rukoilkaa joka hetki Hengen antamin voimin. Pysykää valveilla ja rukoilkaa hellittämättä kaikkien pyhien puolesta. 19 Rukoilkaa myös minun puolestani, että minulle annettaisiin oikeat sanat suuhun, kun ryhdyn puhumaan, ja että voisin rohkeasti julistaa evankeliumin salaisuutta, 20 jonka vuoksi olen lähettiläänä, nyt vankilassa. Rukoilkaa, että voisin puhua rohkeasti, niin kuin minun tulee. 21 Jotta tekin tietäisitte, mitä minulle kuuluu ja kuinka voin, tulee rakas veljemme Tykikos, uskollinen palvelija Herran työssä, kertomaan kaikesta teille. 22 Lähetänkin hänet luoksenne juuri sitä varten, että saisitte tietää, mitä meille kuuluu, ja että hän rohkaisisi teidän mieltänne. 23 Jumala, meidän Isämme, ja Herra Jeesus Kristus antakoot teille, veljet, rauhan, rakkauden ja uskon. 24 Armo tulkoon kaikkien niiden osaksi, jotka rakastavat Herraamme Jeesusta Kristusta, armo ja katoamattomuus.

Ensimmäinen naismarttyyri, pyhä apostolienvertainen Tekla (+ 1. vs.)
Matt. 25:1–13
Herra esitti seuraavan vertauksen: 1 "Silloin taivasten valtakunta on oleva tällainen. Oli kymmenen morsiusneitoa, jotka ottivat lamppunsa ja lähtivät sulhasta vastaan. 2 Viisi heistä oli tyhmää ja viisi viisasta. 3 Tyhmät ottivat lamppunsa mutta eivät varanneet mukaansa öljyä. 4 Viisaat sitä vastoin ottivat lampun lisäksi mukaansa öljyastian. 5 Kun sulhanen viipyi, heitä kaikkia alkoi väsyttää ja he nukahtivat. 6 Mutta keskellä yötä kuului huuto: 'Ylkä tulee! Menkää häntä vastaan!' 7 Silloin kaikki morsiusneidot heräsivät ja panivat lamppunsa kuntoon. 8 Tyhmät sanoivat viisaille: 'Antakaa meille vähän öljyä, meidän lamppumme sammuvat.' 9 Mutta viisaat vastasivat: 'Emme me voi, ei se riitä meille kaikille. Menkää ostamaan kauppiailta.' 10 Mutta kun he olivat ostamassa öljyä, sulhanen tuli. Ne, jotka olivat valmiit, menivät hänen kanssaan häätaloon, ja ovi suljettiin. 11 Jonkin ajan kuluttua toisetkin saapuivat sinne ja huusivat: 'Herra, Herra, avaa meille!' 12 Mutta hän vastasi: 'Totisesti, minä en tunne teitä.' 13 "Valvokaa siis, sillä te ette tiedä päivää ettekä hetkeä.

24.9.2021
Luuk. 4:22–30
Siihen aikaan 22 ihmiset ihmettelivät niitä armon sanoja, joita Jeesuksen huulilta lähti. Kuitenkin he sanoivat: "Eikö tuo ole Joosefin poika?" 23 Jeesus sanoi heille: "Kohta te kaiketi tarjoatte minulle sananlaskua 'Lääkäri, paranna itsesi!' ja sanotte: 'Tee täälläkin, omassa kaupungissasi, kaikkea sitä, mitä sinun kerrotaan tehneen Kapernaumissa.'" 24 Ja hän jatkoi: "Totisesti: kukaan ei ole profeetta omalla maallaan. 25 Uskokaa minua: Israelissa oli monta leskeä Elian aikana, silloin kun taivas ei antanut vettä kolmeen ja puoleen vuoteen ja koko maahan tuli kova nälänhätä. 26 Silti Eliaa ei lähetetty heidän luokseen, vaan Sidonin maahan, Sarpatissa asuvan leskivaimon luo. 27 Samoin Israelissa oli monta spitaalista profeetta Elisan aikana, mutta yhtäkään heistä ei puhdistettu, ainoastaan Naaman, joka oli syyrialainen." 28 Tämän kuullessaan kaikki, jotka olivat synagogassa, joutuivat raivon valtaan. 29 He ryntäsivät paikaltaan, ajoivat Jeesuksen ulos kaupungista ja veivät hänet jyrkänteelle syöstäkseen hänet sieltä alas kaupunki näet oli rakennettu vuorelle. 30 Mutta Jeesus kulki väkijoukon halki ja jatkoi matkaansa.
 
 Ort.  (Hyvä lukea!)

Poissa Stiina

  • Viestejä: 1074
Vs: Erityisiä opetuksia Raamatusta
« Vastaus #229 : 25.09.21 - klo:10:57 »
 :) Tämän päivän Sana kannattaa lukea suoraan Ort. -sivulta. Siinä on kappaleet myös Apogryfikirjoista, joita Suomen Kirkkoraamatussa ei ole.

https://www.hos.fi/paivan-sana/

Poissa Stiina

  • Viestejä: 1074
Vs: Erityisiä opetuksia Raamatusta
« Vastaus #230 : 25.09.21 - klo:11:02 »
 :) Tässä taas niin hyvää opetusta, että on ihan aina laitettava tänne muistiin:

Te mielettömät galatalaiset, kuka teidät on lumonnut? Asetettiinhan teidän silmienne eteen aivan avoimesti Jeesus Kristus ristiinnaulittuna! Gal. 3:1.

Paavali moitti galatalaisia lumotuiksi, kun he alkoivat rakentaa muun kuin ristiinnaulitun Kristuksen varaan. Paavali oli saanut evankeliuminsa suoraan Jeesukselta, ja siksi hän saattoi sanoa, että joko hänen evankeliuminsa uskottaisiin ja päästäisiin taivaaseen tai sitten ei uskottaisi ja jouduttaisiin kadotukseen. Vaikka taivaan enkeli ilmestyisi opettamaan jotain muuta, kuin mitä Paavali oli opettanut, hän olisi kirottu. Opissa Paavali ei antanut periksi, ei yhtään. Kompromissien tie suhteessa Raamatun oppiin ihmisen pelastumisesta tai kristillisestä elämästä johtaa rajan siirtymiseen aina vain kauemmaksi sanan totuudesta. Siksi sille tielle ei pidä lähteä ollenkaan. Oikeasta opista kiinni pitäminen on elämistä rakkauden ja totuuden tasapainossa. Yltiöyksilöllinen ajattelu, joka korostaa jokaisen tulemista autuaaksi omalla uskollaan tai uskonnollaan, ei ole kristinuskoa.

(Teksti on Juha Vähäsarjan hartauskirjasta Joka päivä lapsen lailla.)

https://sro.fi/paivan-sana

Poissa Stiina

  • Viestejä: 1074
Vs: Erityisiä opetuksia Raamatusta
« Vastaus #231 : 29.09.21 - klo:12:13 »
Lainalla oleminen on syntiä, suuri ja kadottavaa!

Pääsenpä itse käymään luonanne tai en, toivon saavani kuulla, että te pysytte lujasti samanhenkisinä ja taistelette yksimielisesti evankeliumin ja uskon puolesta. Fil. 1:27.

Maailma on täynnä viestejä ja sanomanviejiä. Se on täynnä rukousta, uskoa ja intoa. Omantunnon rauha löytyy kuitenkin vain evankeliumista. Evankeliumi kertoo, mitä Jumala on tehnyt yksittäisen ihmisen ja koko ihmiskunnan puolesta. Evankeliumi on viesti siitä, että pelastus, jota ihminen ei kyennyt lakia ja käskyjä noudattamalla tavoittamaan, saadaan lahjaksi. Se ei edellytä enää suuren uskon uhreja, ei tekojen uhreja eikä totisen kilvoittelun uhreja. Se ei vaadi maksuja tai lähetä jälkilaskuja. Evankeliumi ei ole kaupankäyntiä, pelastusyhteistyötä tai kokemista, vaan se on sanoma Jeesuksen teoista meidän hyväksemme. Ydin on syntien sovitus ristillä ja Herramme ylösnousemus. Raamattu kutsuu evankeliumia Jumalan voimaksi. Vielä voima on tosin kätketty ristin häpeään.

Teksti on Juha Vähäsarjan hartauskirjasta Joka päivä lapsen lailla.
© Juha Vähäsarja & Perussanoma Oy   :-*

Poissa Stiina

  • Viestejä: 1074
Vs: Erityisiä opetuksia Raamatusta
« Vastaus #232 : 30.09.21 - klo:12:00 »

"Me olemme Kristuksen tuoksu, joka nousee Jumalan eteen; tämän tuoksun tuntevat sekä ne, jotka pelastuvat, että ne, jotka joutuvat kadotukseen. 2. Kor. 2:15.

Kristittyjä kutsutaan joskus viidenneksi evankeliumiksi. Kuka sellaista manttelia uskaltaa kuitenkaan päällensä pukea? Hetkenä, jona kristitty alkaa nähdä itsensä evankeliumina toiselle, hän sitä harvemmin on. Kristuksen tuoksuna eläminen kuvaa pehmeämmin, että ajan myötä jotakin Jumalan armosta tarttuu Jeesukseen turvaavaan tuoksun lailla. Kuten laki ajaa ihmisiä Kristuksen luokse, kristityn rakkaus voi olla sinne houkuttelemassa. Kumpikaan ei silti lahjoita uskoa tai vakuuta evankeliumista, vaan siihen tarvitaan aina sana Kristuksen täytetystä työstä, syntien sovituksesta, jonka yhteyteen Pyhä Henki uskon kautta johtaa ihmisen. Armon sana etsii ja tarvitsee kuulijansa, ja sen äärelle ovat ohjaamassa niin ajaminen kuin houkuttelukin.

Teksti on Juha Vähäsarjan hartauskirjasta Joka päivä lapsen lailla.
© Juha Vähäsarja & Perussanoma Oy"

Poissa Natanael

  • Viestejä: 4474
  • Matkalla
Vs: Erityisiä opetuksia Raamatusta
« Vastaus #233 : 30.09.21 - klo:19:25 »
Stiina, olisi mukava kuulla mitä itse ajattelet asioista.

Poissa Stiina

  • Viestejä: 1074
Vs: Erityisiä opetuksia Raamatusta
« Vastaus #234 : 01.10.21 - klo:11:26 »
???
Minä ajattelen niin kuin olen yrittänyt ilmaista (kirjoittaa). Olen näistä laittamistani toisten kirjoituksista samaa mieltä, mutta yritän olla antamatta neuvojan ja besservisserin leimaa itsestäni, kun en omasta mielestäni sellainen ole, mutta en osaa hienommin itseäni kirjallisesti ilmaista ja suullisestikin tulen melkein aina väärin ymmärretyksi. Omasta mielestäni olen tänne ihan liikaakin mielipiteitäni laittanut. Olen tosikko, en imartele, mutta yritän olla ymmärtäväinen ja kohtelias.
Jos tänne ei haluta Raamatun lauseita eikä näitä hyviä kirjoituksia, minulla ei ole paljoakaan sanottavaa itsestäni, enkä voisi sitäkään vähää paljastaa. Voin tarvittaessa jäädä tänne vain lukemaankin ja sanoa vain jos olen erimieltä.
Ovatko kaikki yhtä lailla itseensä tyytyväisiä, että eivät tarvitse Raamatun sanaa ja tulkintaa sekä oppineiden opetusta, vai mikä on homman nimi?  Yst. kuitenkin  :)

Poissa Stiina

  • Viestejä: 1074
Vs: Erityisiä opetuksia Raamatusta
« Vastaus #235 : 01.10.21 - klo:13:39 »
Toivon tietenkin, että kaikki ottavat ylläolevaan kantaa Foorumin rakentamiseksi ja linjan selkeyttämiseksi.

Laitan taas (anteeksi  ;D) tämän Päivän Sanan tähän muistiin, koska niin lohduttava ja katoaa lain alle niin helposti. (Ihminen on parantumattomasti lain alainen ja Evankeliumi ei millään juurru, jos ei sitä kuule vähän väliä.)

"Oikeat opettajat loistavat niin kuin säteilevä taivaankansi, ja ne, jotka ovat opastaneet monia vanhurskauteen, loistavat kuin tähdet, aina ja ikuisesti. Dan. 12:3.

Jumala itse kutsuu omiaan ahdistusten tielle, oppimaan sielun pimeästä yöstä ja armon avaruudesta. Hän kutsuu erämaan oppiin lähettääkseen jälleen ahtaalle joutuneen rinnalle. Kenen luokse lyhyemmäksi, kenen pidemmäksi aikaa. Hyvin usein Jumala lohduttaa näiden rinnalla kulkijoiden välityksellä, vaikka syvin lohdutus kristitylle on aina evankeliumin vapaudessa. Kallis hunajan pisara opettaa: ”Evankeliumin summa on siinä, että otetaan vastaan ainoastaan Kristuksen vanhurskaus ja pelastus yksin hänen veressään. Kun sielu velvollisuuksiaan täyttäessään ja kaikissa ahdistuksissaan voi sanoa: ’Kristus, yksin Kristus, vanhurskaudeksi, pyhitykseksi, lunastukseksi (1. Kor. 1: 30), eivät minun nöyrtymiseni, eivät tekoni eivätkä armonkokemukseni’, silloin on sielu päässyt sinne, missä aallot eivät sitä tavoita.”

Teksti on Juha Vähäsarjan hartauskirjasta Joka päivä lapsen lailla. (Pyörii kahdella sivustolla SRO ja Dei, joten tuskin on väärinkäyttämistä näiden osittainen julkaiseminen täälläkään. Olen siis kysynyt, muttei vastausta tullut.)

Poissa sandia

  • Ylläpitäjä
  • Viestejä: 6331
Vs: Erityisiä opetuksia Raamatusta
« Vastaus #236 : 01.10.21 - klo:14:29 »
Voisi olla, että ihmiset vastaisivat sinulle useammin, jos kerrot omilla sanoilla mitä haluat ilmaista.
Se lienee lähinnä keskustelun olennainen olemus.

Poissa Stiina

  • Viestejä: 1074
Vs: Erityisiä opetuksia Raamatusta
« Vastaus #237 : 01.10.21 - klo:16:25 »
 :( En minä halua erityisesti ilmaista yhtään mitään. Olen kyllä mielestäni ilmaissutkin runsaasti täällä.
Minä toivoisin kristittyjen yhteyttä, jossa Raamatusta jaettaisiin löytöjä selvistä kohdista ja vaikeista kohdista haettaisiin konsensusta sovussa. Alan uskoa nyt, että mahdotonta. Yritän jäädä tänne pääasiassa lukijaksi ja jonkusen kommentin antajaksi.
Toivoisin kuitenkin, etä Jumala antaisi minulle sopivan seurakunnan, mutta ei ole Kaikkivaltiaskaan sellaista minulle löytänyt.  :-X

Letsa

  • Vieras
Vs: Erityisiä opetuksia Raamatusta
« Vastaus #238 : 01.10.21 - klo:17:36 »
Keskusteluyhteyttä tässä varmaan haetaan, sellaista jossa vapaamuotoisesti ilmaistaan ajatuksia. Mun mielestä Stiina lainattujen tekstien tuomisessa tänne ei ole ongelmaa, en näe sitä ongelmana tai huonona asiana.

Nyt tässä kuussa rajoituksia puretaan ja seurakunnissakin alkaa normaali toiminta. On tässä ollutkin pitkä tauko. Silti varovaisuutta noudatetaan yhä kaikessa. Ajattelin mennä mukaan johonkin sopivaan toimintamuotoon, normaalien jumalanpalvelusten lisänä.

Poissa Jopo

  • Viestejä: 379
Vs: Erityisiä opetuksia Raamatusta
« Vastaus #239 : 02.10.21 - klo:11:02 »
Matt.7:"Menkää ahtaasta portista sisälle. Sillä se portti on avara ja tie lavea, joka vie kadotukseen, ja monta on, jotka siitä sisälle menevät;
mutta se portti on ahdas ja tie kaita, joka vie elämään, ja harvat ovat ne, jotka sen löytävät"


Miten tuo ymmärretään?

Ahdas portti. Mutta myös avara portti. Ja vastaavat tiet. Missä ne ovat ihmisen elämän varrella?

Ahdas portti ja kaita tie, siitä sanotaan, että harvat "löytävät" sen.
On niinkuin löytämisestä kysymys?
"Ääretön meri armoa on Kristuksessa, en luule voivani koskaan käsittää sitä. On myös ääretön määrä syntiä sydämessäni. En usko koskaan täydellisesti voivani käsittää sitä"(Antti Achrenius)