Kirjoittaja Aihe: Puhelinongelmia  (Luettu 5968 kertaa)

Poissa Paulus

  • Viestejä: 6773
  • "…olitte eksyksissä niinkuin lampaat…" (1.Piet. 2)
Vs: Puhelinongelmia
« Vastaus #15 : 18.06.21 - klo:20:21 »
OK!  Kerro, miten kävi Elisassa. Nyt uskaltaa mennäkin, jos ei ole paljon ihmisiä liikkeellä. Koronaa vähän.
(Nuorin lapsenlapseni on karanteenissa, altistui jalkapalloharjoituksissa.)
(Minun lapseni (2) ovat syntyneet 70-luvulla ja lapsenlapseni (4) 2000- ja 2010-luvuilla.)

Elisassa ei paljoa aikaa mennyt. Saatiin uusi SIM-kortti, jonka tämä tyttärentytär laittoi puhelimeen. Hänen sulhasensa oli apuna. Nyt pääsen soittamaan puhelimella ja voin ottaa vastaan puheluja. Tekstiviestit hoituvat myös. Ja tiedot vanhasta puhelimesta saatiin siirrettyä.

Eli perusjutut toimivat. Puhelimessa on paljon ominaisuuksia, joita vasta aavistelen.

Tulostin netistä käyttöohjeen, yli 70 sivua, joten opiskelua riittää…   ??? ??? ???

Jonkinlainen pelonsekainen tunne kuitenkin on, että asia on liian monimutkainen.
Lainaus
Vaatii huomattavaa tietoisuutta käsittää oman tietämättömyyden laajuus.”
—   Thomas Sowell

Poissa Stiina

  • Viestejä: 1074
Vs: Puhelinongelmia
« Vastaus #16 : 18.06.21 - klo:23:09 »
 :) No hyvä. Kaikkia läheskään toimintoja ei tarvitse meidän iässä. Minulla ongelma on, että oppimani unohtuu, kun en viitsi olla koko ajan puhelimeni kimpussa.
Pankkiasiat muuttuvat taas ja niiden käyttöä kännykällä ja tietokoneella suosittelen. (Toivottavasti opin taas uuden systeemin). Samoin, jos seuraat uutisia ja Iltalehtiä, niin ne voi asentaa, Koronavilkku, sää, internet, musiikkia, valokuvien lähettäminen.
Saitko edullisen kuukausimaksu sopimuksen?
Kunnioitan, jos jaksat lukea ajatuksella sen 70 sivua. Minä en jaksa. Mieheni jaksoi, mutta apua tarvitsi hänkin, muttei niin paljon kuin minä, joka unohdan, kun en käytä. Osa kuitenkin helppoja.  :)

Poissa Paulus

  • Viestejä: 6773
  • "…olitte eksyksissä niinkuin lampaat…" (1.Piet. 2)
Vs: Puhelinongelmia
« Vastaus #17 : 19.06.21 - klo:11:51 »
:) No hyvä. Kaikkia läheskään toimintoja ei tarvitse meidän iässä. Minulla ongelma on, että oppimani unohtuu, kun en viitsi olla koko ajan puhelimeni kimpussa.
Pankkiasiat muuttuvat taas ja niiden käyttöä kännykällä ja tietokoneella suosittelen. (Toivottavasti opin taas uuden systeemin). Samoin, jos seuraat uutisia ja Iltalehtiä, niin ne voi asentaa, Koronavilkku, sää, internet, musiikkia, valokuvien lähettäminen.
Saitko edullisen kuukausimaksu sopimuksen?
Kunnioitan, jos jaksat lukea ajatuksella sen 70 sivua. Minä en jaksa. Mieheni jaksoi, mutta apua tarvitsi hänkin, muttei niin paljon kuin minä, joka unohdan, kun en käytä. Osa kuitenkin helppoja.  :)

Minulla ei ole halua sotkea pankkiasioita ja puhelinsovelluksia keskenään. Pankkiasiat hoituvat ainakin vielä netissä tarpeeksi hyvin. Iltalehdet voi katsella netistä.

Minulla on ollut Saunalahti-Elisan kanssa vuosien suhde, enkä ole tässä vaiheessa operaattoria vaihtamassa. Sanoin Elisassa, että hinta ei saisi oleellisesti nousta. Katsotaan tarkemmin, kunhan seuraava lasku tulee.

Pari kertaa kävi niin, että räplätessäni puhelinta hipaisin jotain näppäintä ja puhelu yhdistyi johonkin. Ekakerralla alkoi kuulua jotain pölötystä eri kielillä. Sain jotenkin suljettua puhelimen. Toisella kertaa hipaisin lähinaapurimme numeroa. Suljin kyllä puhelimen, mutta hetken kuluttua tämä naapuri soitti ja kysyi, onko jokin hätä. No, pyytelin anteeksi töppäystäni.

Jotenkin on semmoinen tunne, että tämän puhelimen kanssa ei tule minulle pitempiaikaista suhdetta. Tulee nimittäin töppäyksiä, joihin ei löydä mistään vastausta, enhän voi palkata kotiopettajaa, jota tarvitsen ties kuinka pitkään, koska harmillisia tilanteita tulee päivittäin.

Tänä aamuna tuli taas harmillinen tilanne. Meillä oli yökylässä kaksi tyttärentytärtä, jotka olivat vielä nukkumassa, kun avasin puhelimeni, jonka olin sammuttanut illalla. Puhelin tietysti käynnistyi ja jokin musiikki pärähti päälle, enkä heti osannut sitä hiljentää. Sen olisi tietenkin voinut ennalta estää, kun vain olisi tiennyt, miten se tapahtuu. Aloin etsiä ohjetta puhelimesta ja käyttöohjeesta, mutta vieläkään en ole sitä löytänyt.

Harmillisia tilanteita tulee jatkuvasti, enkä voi tällaista suhdetta jatkaa kovinkaan kauan. Nyt on jo ikävä peruspuhelinta, saa nähdä, miten tässä käy. Peruspuhelinten kanssa ei tarvinnut olla aina varpaillaan eikä tarvinnut koko aika miettiä puhelimen käyttöä.

Ja vielä yksi asia, jolle tuskin voi mitään tehdä. Puhelin on aika iso ja painoakin koteloineen ja panssarilasineen on melkoisesti. Lenkillä käydessäni iso puhelimen molisko on aika hankala kaveri, meinaa välillä jo housut tippua. On tullut mieleen, että pitääköhän ruveta jälleen henkseleitä käyttämään.  >:( >:( >:(
Lainaus
Vaatii huomattavaa tietoisuutta käsittää oman tietämättömyyden laajuus.”
—   Thomas Sowell

Poissa Stiina

  • Viestejä: 1074
Vs: Puhelinongelmia
« Vastaus #18 : 19.06.21 - klo:12:23 »
Niin sellaista se on, hermot menee vanhana. Koska olen kova neuvomaan, niin en voi olla vielä varoittamatta, että jos sinulla ei ole pakettia, eli kiinteähintaista sopimusta, niin on suuri vaara, että tulee kalliiksi, koska vahingossa soittelet ulkomaille ja saatat vastata sieltä tuleviin puheluihin yms. Joten aluksi kiinteämaksuinen on parempi vaihtoehto ja sitten vaihtaa sen, kun on oppinut, perusmaksuun ja puhelukohtaiseen jos soittaa vähän.
Pankitkin ryöstävät vanhoilta palvelumaksuja törkeästi, jos esim. me emme siirry käyttämään kännykkää maksuvälineenä syksyyn mennessä. En ole osannut vaihtaa esim. S-pankkiin asioitani.
Tunnusluvut minulla on kännykässä.
Tosin ne ulkomaanpuhelut maksaa itse soitettaessa paketissakin, mutta ei se että sieltä soitetaan, mutta ovat ovelia ja saavat sinut soittamaan heille.
Kyllä Elisa saisi palvella ilmaiseksi sinua ja neuvoa kaikessa ja asettaa sinne koronavilkun nyt. Myöhemmin sukulaisesi voivat asentaa tai neuvoa sen Whattsuppin (ilmainen), niin tulee tosi halvaksi se puhelukohtainen laskutus ulkomaillekin.
Ei myöskään kannata sammuttaa sitä puhelinta (menee lepotilaan). Lataat, kun virtaa on jäjellä alle 30% ja lataat aina 100 % joka kerta.
Opettele nyt vain rauhassa soittelemaan, vastaamaan ja tekemään tekstiviestejä. Vähitellen tottuu ja alkaa oivaltamaan, kun kysyy ongelman edessä. Ei tarvitse koskaan osata kaikkea. Kyllä se siitä.  :)

Poissa Paulus

  • Viestejä: 6773
  • "…olitte eksyksissä niinkuin lampaat…" (1.Piet. 2)
Vs: Puhelinongelmia
« Vastaus #19 : 19.06.21 - klo:12:33 »
Niin sellaista se on, hermot menee vanhana. Koska olen kova neuvomaan, niin en voi olla vielä varoittamatta, että jos sinulla ei ole pakettia, eli kiinteähintaista sopimusta, niin on suuri vaara, että tulee kalliiksi, koska vahingossa soittelet ulkomaille ja saatat vastata sieltä tuleviin puheluihin yms.

Kiitän kovasti neuvoistasi, vaikka en kaikkea ymmärräkään. Minä en yleensä vastaile tuntemattomista numeroista tuleviin. Joskus tekeydyn puhelinvastaajaksi ja sanon: "ole hyvä ja laita tekstiviesti" ja suljen puhelimen. Jos soittajalla on oikeasti asiaa, niin voi laittaa tekstiviestin.
Lainaus
Vaatii huomattavaa tietoisuutta käsittää oman tietämättömyyden laajuus.”
—   Thomas Sowell

Poissa Soltero

  • Viestejä: 2461
Vs: Puhelinongelmia
« Vastaus #20 : 19.06.21 - klo:13:14 »
Minulla on pari kuukautta vanha Xiaomi Redmi 9- älypuhelin.
Se on hyvä ja kiva, paitsi yksi ongelma.
Ja sama hankaluus oli edellisessä Nokia Lumia- puhelimessani:

Kesken puhelun saattaa keskustelukumppani sanoa, että hän ei enää kuule mitään.
Tapahtuu siis äänen hiljeneminen tai suorastaan mykistys.

Onneksi olen havainnut syyn:
Puhelimessa on täsmälleen oikean peukalon kohdalla, siis paikassa,
josta puhelinta pidetään kiinni, äänen hiljennys- ja mykistysnappula.
Ellen valppaasti tarkkaile käyttäytymistäni, saatan keskusteluun keskittyneenä
vahingossa painaa paukalon alla olevaa nappulaa.
Silloin toinen osapuoli luulee, että puhelu katkesi, koska mitään ei kuulu.

Raivostuttava suunnitteluidea.
Sama vaiva oli siis Nokia Lumiassa, eli mykistysnappula aina peukalon alla.
Jos ko. nappula olisi esim. ylä- tai alareunassa, tapaturmaisia vaiennuksia ei tapahtuisi.

Poissa Paulus

  • Viestejä: 6773
  • "…olitte eksyksissä niinkuin lampaat…" (1.Piet. 2)
Vs: Puhelinongelmia
« Vastaus #21 : 19.06.21 - klo:15:24 »

Kesken puhelun saattaa keskustelukumppani sanoa, että hän ei enää kuule mitään.
Tapahtuu siis äänen hiljeneminen tai suorastaan mykistys.

Onneksi olen havainnut syyn:
Puhelimessa on täsmälleen oikean peukalon kohdalla, siis paikassa,
josta puhelinta pidetään kiinni, äänen hiljennys- ja mykistysnappula.
Ellen valppaasti tarkkaile käyttäytymistäni, saatan keskusteluun keskittyneenä
vahingossa painaa paukalon alla olevaa nappulaa.
Silloin toinen osapuoli luulee, että puhelu katkesi, koska mitään ei kuulu.

Raivostuttava suunnitteluidea.
Sama vaiva oli siis Nokia Lumiassa, eli mykistysnappula aina peukalon alla.
Jos ko. nappula olisi esim. ylä- tai alareunassa, tapaturmaisia vaiennuksia ei tapahtuisi.

Mulle tapahtui täsmälleen sama juttu pari tuntia sitten Dorossa. Ärsyttävää, varsinkin kun en hetkeen tajunnut, mistä on kysymys…  >:(
Lainaus
Vaatii huomattavaa tietoisuutta käsittää oman tietämättömyyden laajuus.”
—   Thomas Sowell

Poissa Stiina

  • Viestejä: 1074
Vs: Puhelinongelmia
« Vastaus #22 : 21.06.21 - klo:12:14 »
 :)Sehän se, kun ei ymmärrä, mutta autuus alkaa, sitten kun saa ymmärtää.

Eri pankeilla on varmaan eri käytäntöjä. Nyt selvisi, että asennan vain mobiilipankin ja avaan sen kerran, niin voin taas maksutta maksaa tietokoneella, jos en halua käyttää sitä mobiilipankkia. (Opeteltava kuitenkin uusi verkkopankki, vanha jää pois).

Poissa Paulus

  • Viestejä: 6773
  • "…olitte eksyksissä niinkuin lampaat…" (1.Piet. 2)
Vs: Puhelinongelmia
« Vastaus #23 : 21.06.21 - klo:16:56 »
Sehän se, kun ei ymmärrä, mutta autuus alkaa, sitten kun saa ymmärtää.

Käytit tuossa sanaa "autuus". Minulle autuus merkitsee yleensä yksinkertaisuutta. Se taitaa kuulua luonteeseeni. Sellaisen luonteenpiirteen kanssa tahtoo vain joutua vaikeuksiin. Näyttää koskevan myös hengellisiä asioita.
Lainaus
Vaatii huomattavaa tietoisuutta käsittää oman tietämättömyyden laajuus.”
—   Thomas Sowell

Poissa Stiina

  • Viestejä: 1074
Vs: Puhelinongelmia
« Vastaus #24 : 23.06.21 - klo:12:19 »
 :) Kyllä.

Minä ole taas tottunut käyttämään autuas sanaa ihan arkisesti, kun jokin on ratkennut suotuisasti ja voi olla tyytyväinen.
Raamatussa mielestäni sana tarkoittaa ei vain onnellinen vaan pelastunut, vanhurskas, hengeltään ja sielultaan tyydytetty pohjimmaltaan.

Paljon on suomenkielessä sanoja, joilla on ihmisten kesken eri merkitys. Yksi sellainen on heppo(i)nen. Olen hämmästynyt, että joillekin se merkitsee positiivisesti suloista, kaunista. Minulle se taas merkitsee vain negatiivisesti heikkoa, huonoa, lähes arvotonta.

Poissa sandia

  • Ylläpitäjä
  • Viestejä: 6327
Vs: Puhelinongelmia
« Vastaus #25 : 23.06.21 - klo:17:38 »
Minulla tapahtui kummallista. Ostin uuden LG puhelimen walmartista 79 taalalla. Yritin vaihtaa netissä entisen numeroni siihen, mutta painoin nappulaa missä oli DEACTIVATE.  Käännös antoi sanan suomeksi : deaktivoi.
Kai toi sitten on suomea.

Se teki mahdottomaksi numeron vaihtamisen uuteen puhelimeen.
Mutta jotenkin tapahtui myös se, että siellä päässä eivät voi tehdä yhtään mitään sille tilille ja puhelin jäi päälle. ;D

Eli se toimii ihan hyvin vaikka en en ole maksanut linjaa kohta pariin kuukauteen. Mutta eivät tunnista sitä mistään. AInakaan toistaiseksi.

Uudessa puhelimessa on uusi numero.
« Viimeksi muokattu: 23.06.21 - klo:17:43 kirjoittanut sandia »

Poissa Paulus

  • Viestejä: 6773
  • "…olitte eksyksissä niinkuin lampaat…" (1.Piet. 2)
Vs: Puhelinongelmia
« Vastaus #26 : 24.06.21 - klo:17:59 »
OK!  Kerro, miten kävi Elisassa. Nyt uskaltaa mennäkin, jos ei ole paljon ihmisiä liikkeellä. Koronaa vähän.
(Nuorin lapsenlapseni on karanteenissa, altistui jalkapalloharjoituksissa.)
(Minun lapseni (2) ovat syntyneet 70-luvulla ja lapsenlapseni (4) 2000- ja 2010-luvuilla.)

Elisassa ei paljoa aikaa mennyt. Saatiin uusi SIM-kortti, jonka tämä tyttärentytär laittoi puhelimeen. Hänen sulhasensa oli apuna. Nyt pääsen soittamaan puhelimella ja voin ottaa vastaan puheluja. Tekstiviestit hoituvat myös. Ja tiedot vanhasta puhelimesta saatiin siirrettyä.

Eli perusjutut toimivat. Puhelimessa on paljon ominaisuuksia, joita vasta aavistelen.

Tulostin netistä käyttöohjeen, yli 70 sivua, joten opiskelua riittää…   ??? ??? ???

Jonkinlainen pelonsekainen tunne kuitenkin on, että asia on liian monimutkainen.

Tuo pelonsekainen tunne vahvistui päivä päivältä. Tapahtui asioita, joille minulla ei ole selitystä. Niitä tapahtui sen verran paljon, että en halunnut jatkaa kokeilua. En kuitenkaan väitä, että puhelimessa olisi vikaa, luultavimmin vika oli minussa.  :( :( :(

Tyttärentytär, jota pidän asiantuntijana tuli kanssani samalle kannalle, joten ei tullut mitään erimielisyyttä. Hän ymmärsi tilanteeni ja oli loppujenlopuksi samaa mieltä, että tilanteessani on parempi palata vanhaan. Hän vaihtoi SIM-kortin Dorosta entiseen Nokiaan, jonka senkin olin ostanut hiljattain. Eikä tarvitse lähteä Elisaan asiaa enempää selvittämään.

Nyt voisin vaikkapa myydä lähes käyttämättömän Doro 8050 älypuhelimen, jossa on suojakuori ja johon on asennettu panssarilasi. Tarjoukset otetaan vakavasti. Lisävarusteineen puhelin on tullut maksamaan n. 250 euroa.
Lainaus
Vaatii huomattavaa tietoisuutta käsittää oman tietämättömyyden laajuus.”
—   Thomas Sowell

Poissa Stiina

  • Viestejä: 1074
Vs: Puhelinongelmia
« Vastaus #27 : 30.06.21 - klo:12:21 »
Ymmärrän hyvin. Älä sure ainakaan. Toivottavasti saat myytyä puhelimesi, ettei mene hukkaan.

((Oen sitä mieltä, että kun siirtyy kännykästä älykännykkään, niin kannattaisi pysyä samassa merkissä eli nyt nokiassa ja yksinkertaisemmasta päästä malleja. Merkeillä on eroavaisuuksia, jotka vanhempien ihmisten on vaikeampi omaksua. Miehelläni (täyttämässä 80 kohtapuoliin on Nokian vanha, älypuhelin malli käytössä n. 5 vuotta. Hän kävi perusasiat monta kertaa keskustelemassa Elisassa ja sitten vähitellen oppi, kun sai ymmärtää. Pysyi samassa merkissä, siis. Hänellä on myös kuulolaite ja kuulee huonosti silti sekä myös valikoiva kuulo  ;D). Vielä näin monen vuoden jälkeen, joudumme kysymään neuvoa, kun tulee ongelmia. Myyvät vain aina jotain uutta tai ovat laittaneet maksullisiksi kaiken palvelun. Näin on myös muilla ikäisillämme lähes poikkeuksetta.))
Yst.

Poissa Paulus

  • Viestejä: 6773
  • "…olitte eksyksissä niinkuin lampaat…" (1.Piet. 2)
Vs: Puhelinongelmia
« Vastaus #28 : 17.02.24 - klo:20:07 »
Niin sellaista se on, hermot menee vanhana. Koska olen kova neuvomaan, niin en voi olla vielä varoittamatta, että jos sinulla ei ole pakettia, eli kiinteähintaista sopimusta, niin on suuri vaara, että tulee kalliiksi, koska vahingossa soittelet ulkomaille ja saatat vastata sieltä tuleviin puheluihin yms.

Kiitän kovasti neuvoistasi, vaikka en kaikkea ymmärräkään. Minä en yleensä vastaile tuntemattomista numeroista tuleviin. Joskus tekeydyn puhelinvastaajaksi ja sanon: "ole hyvä ja laita tekstiviesti" ja suljen puhelimen. Jos soittajalla on oikeasti asiaa, niin voi laittaa tekstiviestin.

Nyt tuli vastaan ongelma, johon joku ehkä tietää ratkaisun. Minulle on viime aikoina tullut useita puheluja samasta numerosta, mutta en tiedä, kuka on soittanut. Enkä ole voinut vastatakaan, koska olen ollut nukkumassa.

Tietääkö kukaan, mistä voi saada tiedon, keneltä puhelu on tullut? Voiko sen saada selville ilman, että soitan siihen numeroon?  :-[ :-[ :-[
Lainaus
Vaatii huomattavaa tietoisuutta käsittää oman tietämättömyyden laajuus.”
—   Thomas Sowell

Poissa Malakia

  • Viestejä: 313
Vs: Puhelinongelmia
« Vastaus #29 : 17.02.24 - klo:20:28 »
Niin sellaista se on, hermot menee vanhana. Koska olen kova neuvomaan, niin en voi olla vielä varoittamatta, että jos sinulla ei ole pakettia, eli kiinteähintaista sopimusta, niin on suuri vaara, että tulee kalliiksi, koska vahingossa soittelet ulkomaille ja saatat vastata sieltä tuleviin puheluihin yms.

Kiitän kovasti neuvoistasi, vaikka en kaikkea ymmärräkään. Minä en yleensä vastaile tuntemattomista numeroista tuleviin. Joskus tekeydyn puhelinvastaajaksi ja sanon: "ole hyvä ja laita tekstiviesti" ja suljen puhelimen. Jos soittajalla on oikeasti asiaa, niin voi laittaa tekstiviestin.

Nyt tuli vastaan ongelma, johon joku ehkä tietää ratkaisun. Minulle on viime aikoina tullut useita puheluja samasta numerosta, mutta en tiedä, kuka on soittanut. Enkä ole voinut vastatakaan, koska olen ollut nukkumassa.

Tietääkö kukaan, mistä voi saada tiedon, keneltä puhelu on tullut? Voiko sen saada selville ilman, että soitan siihen numeroon?  :-[ :-[ :-[

Voit esim. laittaa numeron Googleen ja tehdä haun. Usein löytää jo tuolloin tietoja numerosta, erityisesti jos on jostain "pirullisesta" afrikkalaista myyntitykistä kyse, eli huijauksesta.

Itse laitan myös tänne numerotiedustelun hakuboxiin numeron, ja teen haun  :

https://www.0100100.fi/

Mutta, tuonne pitää ensin kirjautua, ja sitten voit tehdä haun.

ps. Tai, annat minulle tuon numeron vaikka yksityisviestillä niin voin metsästää kuka soittaja oli.