Kirjoittaja Aihe: Ihmeet  (Luettu 4732 kertaa)

Poissa Paulus

  • Viestejä: 6773
  • "…olitte eksyksissä niinkuin lampaat…" (1.Piet. 2)
Ihmeet
« : 24.08.16 - klo:10:27 »
Etsiskelin otsikon aiheesta omaa keskustelua, mutta en sitä löytänyt. Ihmeitä sensijaan sivutaan monta kertaa. Kun tässä elämän iltaa elelen, niin jokaisena päivänä saan kokea ihmeen tai ihmeitä.

Varsinkin nuorempana piti monia asioita itsestäänselvyyksinä, mutta nyt ne ovat ihmeitä. Jo pelkästään se, että aamulla herään ja pystyn nousemaan jaloilleni, on ihme. Emme vain noteeraa ihmeeksi sellaista, mikä tapahtuu joka päivä. Ymmärrämme sen vasta sitten, kun tulee jokin vika ja jotain menetämme. Ei ole itsestään selvää, että tasapainoaisti tai jokin muu aisti toimii. Ja ihmisessä itsessään on äärettömän paljon toisiinsa liittyviä asioita, jotka ovat ihmeitä. Näköaistia olen monta kertaa ihmetellyt, miten se toimii aivojemme kanssa ja miten lisäksi muistamme monia näkemiämme asioita jopa kymmenien vuosien päästä.

Joku sanoisi, että on se evoluutio ihmeellinen. Oikeastaan olen kateellinen heille, kun heidän uskonsa on niin suuri.
Lainaus
Vaatii huomattavaa tietoisuutta käsittää oman tietämättömyyden laajuus.”
—   Thomas Sowell

Poissa Mice

  • Viestejä: 1651
Vs: Ihmeet
« Vastaus #1 : 24.08.16 - klo:13:19 »
Itse ihmettelen ja pidän ihmeenä Jumalan armoa. Varsinkin jos se riittää.
Pidän armoa lähes mahdottamana asiana. Mahdoton pelastuu armosta. Se on ihme. Uskon, että armo on totta.

Myös elämä itsessään on viime vuosina saanut minussa enemmän ja enemmän aikaiseksi ihmettelyä. Ihmettelen elämän ihmettä.

Kaikkivaltiaan kyky tehdä ihmeitä ei ihmetytä. Totta kai Jumala tekee ihmeitä.
Ihmisroska

Poissa hanski

  • Viestejä: 95
Vs: Ihmeet
« Vastaus #2 : 24.08.16 - klo:20:48 »
Itse yritän "varata" ihme -sanan tarkoittamaan selvästi yliluonnollista tapahtumaa. Mutta kyllä monet sellaisetkin asiat, jotka ovat selitettävissä ns. luonnollisilla syillä, tuntuvat hyvinkin ihmeellisiltä, varsinkin jos ne "sattuvat" tapahtumaan esim. juuri oikeaan aikaan tms. Ja olen kokenut rukousvastauksena monta sellaista asiaa, jotka ovat kyllä luonnollisesti selitettävissä, mutta ehkä aika epätodennäköisiä tai jollain tavalla sellaisia, ettei niitä voi pitää itsestäänselvyyksinä.

Olen esim. jollain lailla taipuvainen ajattelemaan, että isäni sai elää pidempään, kuin ehkä olisi ollut todennäköistä. Hän kuoli asbestin aiheuttamaan syöpään, mutta esim. eräs sukulaiseni kuoli samaan tautiin yli kymmenen vuotta nuorempana kuin hän, ja myös monet hänen työkavereistaan kuolivat häntä ennen. Tietysti tähän oli varmaan ihan luonnollisiakin syitä, kuten esim. se, että hän ei polttanut eikä käyttänyt alkoholia. Mutta toisaalta asbestin määrä keuhkoissa oli muistaakseni suurempi kuin esim. tuolla sukulaisella (hänkään ei polttanut, mutta viikonloppuisin kyllä käytti alkoholia). Eikä tuo asbesti ollut ainoa altistus isälläni - jossain työterveystarkastuksessa lääkäri oli muistaakseni sanonut, että on kyllä ihmeellistä, ettei vuosikymmenten maalien ja liuottimien käsittely näytä aiheuttaneen mitään terveysongelmia. No mitä nyt ehkä vähän makuaistiin vaikutti, mutta ei sen enempää. Ehkä tämä kaikki saa selityksensä siitä, että isälläni oli vaan vähän normaalia vahvempi kroppa, mutta kuten sanottu, olen taipuvainen ajattelemaan, että se oli myös lahjaa Jumalalta, ja vastausta rukouksiin.

Poissa Paulus

  • Viestejä: 6773
  • "…olitte eksyksissä niinkuin lampaat…" (1.Piet. 2)
Vs: Ihmeet
« Vastaus #3 : 24.08.16 - klo:21:41 »
Itse yritän "varata" ihme -sanan tarkoittamaan selvästi yliluonnollista tapahtumaa.

Täytyy tunnustaa, että vasta viime aikoina olen alkanut ymmärtää sen, että "luonnollisetkin" tapahtumat ovat ihmeitä. Mutta tämän ymmärtämisen edellytys on ollut nähdäkseni se, että niitä on otettu pois tai ainakin jossain määrin rajoitettu. Yksi sellainen on esim. maku- ja hajuaisti, jotka eivät ehkä palaudu kokonaan ennalleen ilman suurempaa ihmettä. Aikamoinen menetyshän se on. Mutta monella on paljon huonommin asiat. On syytä olla kiitollinen vähemmästäkin.

Myös luonnossa näkee suuria ihmeitä, mutta niidenkin näkeminen saattaa vaatia silmien avautumisen aivan uudella tavalla.
Lainaus
Vaatii huomattavaa tietoisuutta käsittää oman tietämättömyyden laajuus.”
—   Thomas Sowell

Poissa hanski

  • Viestejä: 95
Vs: Ihmeet
« Vastaus #4 : 24.08.16 - klo:22:05 »
Toki sitä itsekin tulee tuota ihme - sanaa käytettyä myös väljemmässä merkityksessä, mutta jos ajatellaan esim. tilannetta, että joku pyytää pitämään ns. todistuspuheen siitä, mitä Jumala on minun elämässäni tehnyt, niin harkitsen tarkemmin, minkälaisia tapahtumia kutsun ihmeiksi. Tämä siitä syystä, että kuulijoiden joukossa on tod. näk. ihmisiä, jotka pystyvät hyvinkin mielessään löytämään näitä ns. luonnollisia selityksiä niille tapahtumille ja ajattelevat, että siinä taas yksi hihhuli kertoo ihmeenä aivan luonnollista asiaa.

Poissa ullamaija

  • Viestejä: 203
Vs: Ihmeet
« Vastaus #5 : 25.08.16 - klo:12:20 »
Kuningas Daavid ei väheksynyt "luonnollista"ihmettä eli itseään,ihmistä:"Minä olen ihme,suuri ihme".Eikö tämän sanan voi jokainen kristitty soveltaa omaan olemassaoloonsa.Jostain syystä meidätkin on Luojamme nähnyt hyväksi syntyä tähän maailman aikaan,tähän maahan,niiden ihmisten syliin ja ympäröimäksi jotka perheemme ja ystävämme muodostevat.Kyllä koko elämä on ihme ja me ihmiset "ihmetyyppejä".Ei ole kahta täysin samanlaista henkilöä,joten Herralta ei mielikuvitusta puutu.

Poissa Paulus

  • Viestejä: 6773
  • "…olitte eksyksissä niinkuin lampaat…" (1.Piet. 2)
Vs: Ihmeet
« Vastaus #6 : 25.08.16 - klo:12:38 »
Kuningas Daavid ei väheksynyt "luonnollista"ihmettä eli itseään,ihmistä:"Minä olen ihme,suuri ihme".Eikö tämän sanan voi jokainen kristitty soveltaa omaan olemassaoloonsa.Jostain syystä meidätkin on Luojamme nähnyt hyväksi syntyä tähän maailman aikaan,tähän maahan,niiden ihmisten syliin ja ympäröimäksi jotka perheemme ja ystävämme muodostevat.Kyllä koko elämä on ihme ja me ihmiset "ihmetyyppejä".Ei ole kahta täysin samanlaista henkilöä,joten Herralta ei mielikuvitusta puutu.

Jumalan ihmeet meillä on joka hetki edessämme ja voimme nähdä niitä itsessämme, toisissa ihmisissä ja luonnossa. Ja koko Jumalan luomisteko on yhtä suurta ihmettä. Joskus meille annetaan luonnollisten ihmeiden lisäksi extra-ihmeitä esim. jumalallisen parantumisen tms. muodossa. Raamattu puhuu myös Jumalan vastustajasta, jolle annetaan jostain syystä (tilapäinen ja rajoitettu) valta tehdä ihmeitä. Niiden tarkoituksena on eksyttää meidät pois oikealta tieltä, siksi meidän tulisi pystyä erottamaan ne Jumalan teoista.
Lainaus
Vaatii huomattavaa tietoisuutta käsittää oman tietämättömyyden laajuus.”
—   Thomas Sowell

Poissa Paulus

  • Viestejä: 6773
  • "…olitte eksyksissä niinkuin lampaat…" (1.Piet. 2)
Vs: Ihmeet
« Vastaus #7 : 07.09.16 - klo:05:19 »
Näköaistia olen monta kertaa ihmetellyt, miten se toimii aivojemme kanssa ja miten lisäksi muistamme monia näkemiämme asioita jopa kymmenien vuosien päästä.

Joku sanoisi, että on se evoluutio ihmeellinen. Oikeastaan olen kateellinen heille, kun heidän uskonsa on niin suuri.

Tätä pohdiskelin näin öiseen aikaan. Yhtä ihmeellisiä ovat muutkin aistit. Vaikka makuaisti katoaa, niin tietoisuudesta maut eivät silti katoa. Sama koskee tuntoaistin kautta saatuja kokemuksia. Ja kuuloaistin ihmeellisyys tuli mieleen kuunnellessani radion ohjelmaa, jossa muisteltiin menneitä. Muistan elävästi Markus-sedän äänen lapsuudesta, kun hän aloitti lastenohjelman sanoilla: "Päivää pienet ystäväiseni, päivää jälleen…"

Mutta vielä tuosta evoluutio-uskosta. Se, se vasta tosi uskoa on. Ajatella, että tyhjästä syntyy kaikki olevainen itsestään ilman tekijää "älyttömän suunnitelman" tuloksena.
« Viimeksi muokattu: 07.09.16 - klo:14:40 kirjoittanut Paulus »
Lainaus
Vaatii huomattavaa tietoisuutta käsittää oman tietämättömyyden laajuus.”
—   Thomas Sowell

Poissa Paulus

  • Viestejä: 6773
  • "…olitte eksyksissä niinkuin lampaat…" (1.Piet. 2)
Vs: Ihmeet
« Vastaus #8 : 01.07.17 - klo:14:05 »
Mutta vielä tuosta evoluutio-uskosta. Se, se vasta tosi uskoa on. Ajatella, että tyhjästä syntyy kaikki olevainen itsestään ilman tekijää "älyttömän suunnitelman" tuloksena.

Turkissa menee jotain hyväänkin suuntaan:
Lainaus
Vaatii huomattavaa tietoisuutta käsittää oman tietämättömyyden laajuus.”
—   Thomas Sowell

Poissa NanoK

  • Viestejä: 318
Vs: Ihmeet
« Vastaus #9 : 02.07.17 - klo:12:17 »
Ihmiset ovat tänään yhtä sokeita ja erehtyväisiä kuin aiemminkin. Luulisi jo tuon sanan "teoria" sanan "evoluutio" perässä jättävän tilaa mahdollisuudelle, että ehkä kyseessä onkin vain teoria. Jos teoriassa on jotain mikä todellisuudessa pitää paikkansa, niellään helposti koko paketti sinisilmäisinä. Vaikka se muu osa olisi puppua.

Poissa Paulus

  • Viestejä: 6773
  • "…olitte eksyksissä niinkuin lampaat…" (1.Piet. 2)
Vs: Ihmeet
« Vastaus #10 : 22.03.20 - klo:13:17 »

Mutta vielä tuosta evoluutio-uskosta. Se, se vasta tosi uskoa on. Ajatella, että tyhjästä syntyy kaikki olevainen itsestään ilman tekijää "älyttömän suunnitelman" tuloksena.

Karkasin jälleen karanteenista puolentoista tunnin kävelylenkille, jossa liki puolet on pelkkää metsätaivalta. Oli aikaa pohtia syntyjä syviä. Tuli pohdittua evoluutioteoriaa. Ja tosiaan, eipä siitä enempää ole faktaa kuin se, että se on teoriaa. Ja huonoa sellaista. On yksi pieni sana, joka mielestäni vahvistaa sen, että se pysyykin teoriana. Se sana esiintyy Raamatussakin lukuisia kertoja. Se sana on siemen.

En muista kenenkään evoluutiouskovaisen määritelleen, mistä se siemen on alunperin syntynyt ja mistä se edelleen syntyy. Muistaako joku muu?
Lainaus
Vaatii huomattavaa tietoisuutta käsittää oman tietämättömyyden laajuus.”
—   Thomas Sowell

Poissa Paulus

  • Viestejä: 6773
  • "…olitte eksyksissä niinkuin lampaat…" (1.Piet. 2)
Vs: Ihmeet
« Vastaus #11 : 24.03.20 - klo:17:11 »
Tätä jälleen mietin. Olen vahvasti sitä mieltä, että (ajallinen) elämä jatkuu ainoastaan siemenen välityksellä. Kaikki elollinen tuottaa siemenen, josta sitten aikanaan alkaa uusi elämä.

Siemen voi olla "kuolleessa tilassa" satoja tai jopa tuhansia vuosia, mutta kun siemen joutuu sille otollisiin olosuhteisiin (esim. koskeus ja lämpö), niin siemen tuottaa lajille tyypillisen elämän, joka sitten tiettyjen vaiheiden kautta tuottaa jälleen elämää. Miten evoluutio-uskovaiset tämän asian selittävät?
« Viimeksi muokattu: 21.07.20 - klo:20:30 kirjoittanut Paulus »
Lainaus
Vaatii huomattavaa tietoisuutta käsittää oman tietämättömyyden laajuus.”
—   Thomas Sowell

Poissa Paulus

  • Viestejä: 6773
  • "…olitte eksyksissä niinkuin lampaat…" (1.Piet. 2)
Vs: Ihmeet
« Vastaus #12 : 24.03.20 - klo:17:50 »
Joku evoluutiouskovainenkin on pohtinut tätä:

Hesarin sivulta löytyi tämä selitys https://www.hs.fi/tiede/art-2000002918892.html:

ENSIMMÄISTÄ kasvin siementä ei varsinaisesti tehty, eikä sitä pysty nimeämään. Kyse on kasvien lajinkehityksestä eli evoluutiosta. Se on vaikea asia ymmärtää, koska muutokset ovat vieneet miljoonia vuosia.

Siemenkasvit kehittyivät karkeasti arvioiden yli 300 miljoonaa vuotta sitten. Ennen niitä maapallolla eli kasveja, jotka lisääntyivät itiöiden eli mikroskooppisen pienten lisääntymisosasten avulla. Vähitellen itiökasveista kehittyivät ensimmäiset siemenkasvit ja niistä nykypäivän siemenkasvit.

Lainaus
Vaatii huomattavaa tietoisuutta käsittää oman tietämättömyyden laajuus.”
—   Thomas Sowell

Poissa Taisto

  • Viestejä: 2279
Vs: Ihmeet
« Vastaus #13 : 24.03.20 - klo:21:59 »
Tätä jälleen mietin. Olen vahvasti sitä mieltä, että (ajallinen) elämä jatkuu ainoastaan siemen välityksellä. Kaikki elollinen tuottaa siemenen, josta sitten aikanaan alkaa uusi elämä.

Siemen voi olla "kuolleessa tilassa" satoja tai jopa tuhansia vuosia, mutta kun siemen joutuu sille otollisiin olosuhteisiin (esim. koskeus ja lämpö), niin siemen tuottaa lajille tyypillisen elämän, joka sitten tiettyjen vaiheiden kautta tuottaa jälleen elämää. Miten evoluutio-uskovaiset tämän asian selittävät?
Minusta tuntuu, että tuon selittäminen ei ole evolutionisteille ollenkaan vaikeaa. Siemenessähän on kyseisen kasvilajin dna, eli "rakennusohje" siitä miten siemenestä kasvaa elävä kasvi, ja miten se aikanaan tuottaa uusia siemeniä.

Se mikä on vaikea (mahdoton) selitettävä asia on tämä: mistä ja miten dna eli rakennusohje on syntynyt. Se ohje on suuri määrä informaatiota, ja fakta on että aine itsessään ei synnytä informaatiota. Mistä tuo informaatio siis on peräisin, siinäpä pulma evoluutiouskoville.
« Viimeksi muokattu: 25.03.20 - klo:07:35 kirjoittanut Taisto »

Poissa Oloneuvos

  • Viestejä: 908
    • Oloneuvoksen kotosivut
Vs: Ihmeet
« Vastaus #14 : 25.03.20 - klo:00:24 »
Tätä jälleen mietin. Olen vahvasti sitä mieltä, että (ajallinen) elämä jatkuu ainoastaan siemen välityksellä. Kaikki elollinen tuottaa siemenen, josta sitten aikanaan alkaa uusi elämä.

Siemen voi olla "kuolleessa tilassa" satoja tai jopa tuhansia vuosia, mutta kun siemen joutuu sille otollisiin olosuhteisiin (esim. koskeus ja lämpö), niin siemen tuottaa lajille tyypillisen elämän, joka sitten tiettyjen vaiheiden kautta tuottaa jälleen elämää. Miten evoluutio-uskovaiset tämän asian selittävät?

En tiedä noin syvällisiin kysymyksiin varmoja vastauksia? Jos pohdin vuosikymmeniä taaksepäin niin eikö silloin monet uskovaiset omaksuneet evoluutio-uskonopin? 6000 vuoden luomiskertomukseen suhtauduttiin ylimielisesti ja jopa pilkallisestikin. Myös monet uskovaiset, minäkin uskoontuloni alkuvuosina, mutta nyt olen kääntynyt  uskomaan, että "Jumalan sana on totuus ja valo minun tielläni!"