Kirjoittaja Aihe: Uusi Elämä  (Luettu 11306 kertaa)

Poissa kalamos

  • Viestejä: 491
  • Kάλαμος
    • kalamos.keskustelu.info
Uusi Elämä
« : 03.08.14 - klo:09:53 »
Alussa eli Esikoisen kautta syntyi maa.
Mutta eräänä päivänä maa oli kuollut, pimentynyt, syvien vesien alle hautautunut.

Mutta kun Valkeus tuli pimeyden keskelle, maa syntyi uudelleen.
Ihminen Jumalan kuvana vallitsi ympärillään olevaa luomakuntaa
mutta menetti synnin pettämänä maan hallintaoikeuden.
Kuolema astui maailmaan.
Ja niin maa ja maan tomua oleva savimajamme tekevät taas kuolemaa.

Messias syntyi. Valkeus tuli jälleen pimeyden keskelle.
Mutta nyt Hän ei enää tehnyt sekasortoisesta maasta paratiisia.
Mutta Hän tulee Jumalan Valtakunnan Kuninkaana Hallitsijaksi sydämeen,
jota peittävät syvät vedet ja pimeys.
Pimeys väistyy ja Elämä syntyy, kun sisimpäämme astuu Todellinen Valkeus.

Samoinkuin sekasortoinen maa ei itse itseään muotoillut,
ei ihminenkään voi potkaista itse itseään elämään.
Jumalan lapseksi ei voi ponnistaa. Jumalan lapseksi synnytään.

Ensimmäinen tunnusteko, jonka Jeesus ihmisenä teki, oli veden muuttaminen viiniksi.
Palvelijat täyttivat kiviastiat vedellä. Jeesus muutti veden viiniksi.
Kohta viini virtasi häävieraiden suonissa.

Tämän ihmeen Jeesus haluaa meissä tehdä.
Ja silloin tuo elävä vesi alkaa virrata myös meidän sisimmässämme.

Lainaus
Jos joku janoaa, niin tulkoon Minun tyköni ja juokoon.
Joka uskoo Minuun, hänen sisimmästään on, niinkuin Raamattu sanoo,
juokseva elävän veden virrat. 
Mutta sen Hän sanoi Hengestä,
joka niiden piti saaman, jotka uskoivat Häneen
  Joh 7:37-39

Nikodemus jos kuka tunsi Jumalan niin hyvin
kuin se vanhan liiton eli Vanhan testamentin aikana oli mahdollista.
Hän oli fariseus, juutalaisten neuvoston jäsen, Israelin opettaja.
Ja vilpitön sydämeltään.

Hän ymmärsi Jeesuksessa olevan jotain erikoista,
jota Nikodemuksessa itsessään ja muissa lainopettajissa ei ollut.
Ja siksi Nikodemus lähestyi Jeesusta, joskin salaa yöllä.

Keskustelu osoittaa, ettei Nikodemus
tosiasiassa ymmärtänyt yhtään mitään Jumalan valtakunnasta.
Jeesus ilmaisee heti kärkeen syyn Nikodemuksen sokeuteen:

Lainaus
Totisesti, totisesti Minä sanon sinulle:
joka ei synny uudesti, ylhäältä, se ei voi nähdä Jumalan valtakuntaa.
Joh 3

Nikodemus kysyi:

Lainaus
Kuinka ihminen voi vanhana syntyä?
Ei kai voi mennä jälleen äitinsä kohtuun ja syntyä?
  Joh 3 AS

Jeesus oikaisee väärinkäsityksen. Kysymys ei ole lainkaan siitä,
että meidän ruumiimme syntyisi uudelleen äidin ruumiista,
vaan kysymys on hengestä, joka syntyy Hengestä.

Lainaus
Totisesti, totisesti sanon sinulle:
ellei joku synny Vedestä ja Hengestä,
hän ei voi päästä sisälle Jumalan valtakuntaan.
Mikä lihasta on syntynyt, on liha, ja mikä Hengestä on syntynyt, on henki.
Älä ihmettele, että sanoin sinulle: teidän täytyy syntyä ylhäältä.
Tuuli puhaltaa, missä tahtoo, ja sen äänen kuulet, mutta et tiedä,
mistä se tulee ja minne se menee.
Niin on jokainen, joka on Hengestä syntynyt.

Ja nyt Nikodemus kysyy:

Lainaus
Miten tämä voi tapahtua?

Jeesus toteaa, että Israelin rabbina eli Vanhan testamentin kirjoitusten opettajana
Nikodemuksen olisi pitänyt tietää vastaus:

Lainaus
Sinä olet Israelin opettaja, etkä tätä tiedä!

Jeesus ei suostu kertomaan taivaallisia salaisuuksia siitä, kuinka tuo ihme tapahtuu.

Lainaus
Totisesti, totisesti sanon sinulle:
me puhumme, mitä tiedämme, ja todistamme, mitä olemme nähneet,
ettekä ota vastaan todistustamme.
Jos puhun teille maallisia ettekä usko, kuinka uskotte,
jos puhuisin teille taivaallisia?


Mutta Jeesus vastaa Nikodemuksen kysymykseen, miten se voi tapahtua,
pohjaten vastauksensa 4. Mooseksen kirjan tapahtumaan,
joka Nikodemuksen siis olisi pitänyt tietää ja ymmärtää.

Lainaus
Kukaan ei ole noussut taivaaseen, paitsi Hän, joka taivaasta tuli alas,
Ihmisen Poika.
Niin kuin Mooses ylensi käärmeen erämaassa,
niin pitää Ihmisen Poika ylennettämän,
jotta jokaisella, joka Häneen uskoo, olisi iankaikkinen elämä

Uudestisyntyminen siis edellyttää,
että Ihmisen Poika on ylennetty eli korotettu ristille.
Tämä edellytys on jo täytetty. Jäljellä on enää yksi edellytys.
Ihmisen tulee nostaa katseensa tuohon Puuhun Ripustettuun.
Herra oli sanonut Moosekselle:

Lainaus
Tee itsellesi käärme ja pane se tangon päähän,
niin jokainen purtu, joka siihen katsoo, jää eloon.
Niin Mooses teki vaskikäärmeen ja pani sen tangon päähän;
jos ketä käärmeet sitten purivat ja tämä katsoi vaskikäärmeeseen,
niin hän jäi eloon.

Jeesus on tuo synnitön mutta meidän tähtemme synniksi tehty,
joka ripustettiin puuhun.
Me olemme niitä, jotka saamme nostaa katseemme Puuhun Ripustettuun.
Tuossa kohtaamisessa me saamme lahjaksi uskon,
jonka Jeesus vaikuttaa. Ja tapahtuu ihmeistä suurin,
meidät siirretään iankaikkisesta kuolemasta iankaikkiseen Elämään.

Lainaus
Sillä niin on Jumala maailmaa rakastanut,
että hän antoi ainokaisen Poikansa,
ettei yksikään, joka Häneen uskoo, hukkuisi,
vaan hänellä olisi iankaikkinen elämä.
  Joh  3:16

Meidät siirretään hengellisen kuoleman tilasta Elämään sinä hetkenä,
kun nostamme katseemme Puuhun Ripustettuun
Jumalan ainosyntyiseen Poikaan, Jumalan Karitsaan,
joka kuoli syntiuhrina meidän edestämme.

Tuossa hetkessä syntimme on pesty pois ja Hengen yhteys taivaisiin avattu.
Tuossa hetkessä sovitus on astunut voimaan,
ja katkennut yhteys Jumalan kanssa korjaantunut.

Golgatan puu on linkkiasema,
jonka langaton yhteys on jatkuvasti auki Jumalan taivaisiin.
Ja taivas odottaa vain lupaa saada avata yhteys
Golgatan puulta alas jopa kaikkein syvimmissä katveissa oleviin ihmisiin.

Katseen kohottaminen Puuhun Ripustettuun Jumalan ainokaiseen Poikaan,
Jumalan Karitsaan, joka antoi Henkensä meidän edestämme,
vaikuttaa meissä pelastavan uskon.
Tuosta hetkestä alkaen me saamme elää Jumalan Pojan uskossa.
Se ei ole meistä lähtöisin olevaa uskoa, vaan Jeesuksen uskoa meissä.

Uskon perustana on se, mitä Jumala on tehnyt.
Tästä uskosta voi elää vain se, joka on saanut sen lahjaksi Jumalalta.
Uskonnon harjoittaminen ei meitä pelasta.
Meidät pelastaa vain ja ainoastaan Herra,
jos panemme luottamuksemme Häneen.

Kun kaikki oli täytetty Jumalan pelastussuunnitelmassa,
repesi esirippu Temppelin kaikkein pyhimmän edestä.
Ja myös Temppelialueen pihalla ollut väliverho,
joka erotti pakanakansat Israelin kansasta omaan erilliseen esipihaansa,
poistettiin.

Kaikille ihmisille on nyt avattu avoin yhteysKaikkein Pyhimpään saakka
siihen Jumalan kirkkauden läsnäoloon ja Jumalan yhteyteen,
johon Jumala on ihmisen tarkoittanut.

Tämä tapahtuu siten, että me otamme Jeesuksen vastaan.
Silloin me olemme syntyneet Hänestä,
joka on Elämän lähde ja Jumalan Sana.
Uudestisyntyminen tarkoittaa sitä,
että me olemme syntyneet Vedestä ja Hengestä.
« Viimeksi muokattu: 03.08.14 - klo:11:17 kirjoittanut kalamos »
Kάλαμος yksi ruoko suuressa kaislameressä, jota Tuuli huojuttaa.

Poissa Paulus

  • Viestejä: 6773
  • "…olitte eksyksissä niinkuin lampaat…" (1.Piet. 2)
Vs: Uusi Elämä
« Vastaus #1 : 03.08.14 - klo:11:25 »
Herra oli sanonut Moosekselle:

Lainaus
Tee itsellesi käärme ja pane se tangon päähän,
niin jokainen purtu, joka siihen katsoo, jää eloon.
Niin Mooses teki vaskikäärmeen ja pani sen tangon päähän;
jos ketä käärmeet sitten purivat ja tämä katsoi vaskikäärmeeseen,
niin hän jäi eloon.

Jeesus on tuo synnitön mutta meidän tähtemme synniksi tehty,
joka ripustettiin puuhun.
Me olemme niitä, jotka saamme nostaa katseemme Puuhun Ripustettuun.
Tuossa kohtaamisessa me saamme lahjaksi uskon,
jonka Jeesus vaikuttaa. Ja tapahtuu ihmeistä suurin,
meidät siirretään iankaikkisesta kuolemasta iankaikkiseen Elämään.

Tästä muistui mieleen toinen keskustelu ihmisen osuudesta pelastumiseen:

http://puimatanner.net/index.php?topic=517.msg20470#msg20470
Lainaus
Vaatii huomattavaa tietoisuutta käsittää oman tietämättömyyden laajuus.”
—   Thomas Sowell

Poissa kalamos

  • Viestejä: 491
  • Kάλαμος
    • kalamos.keskustelu.info
Uusi Elämä / Ihmisen osuus
« Vastaus #2 : 03.08.14 - klo:11:52 »
Lainaus käyttäjältä: Paulus
ihmisen osuudesta pelastumiseen


Kuten laulussakin sanotaan: "Katse vain ristihin muutti kaiken ..."
Katseen nostaminen puuhun ripustettuun on pelastettavan ihmisen osuus.
Eli ihmisen täytyy ottaa vastaan ilosanoma, kääntää katseensa Pelastajaan.

Mutta tuon ilosanoman julistamisenkin Jumala on antanut ihmisen tehtäväksi.
Meidän tehtävämme on kuvata Jeesus Kristus ristiinnaulittuna ihmisten silmien eteen.

Lainaus
joiden silmien eteen Jeesus Kristus oli kuvattu ristiinnaulittuna? Gal 1:1

Ja kun sitten katsotaan UT:n kuvailemia uskoontulotapahtumia,
niin uskovan ihmisen täytyi aina myös johdattaa
ei-uskova ihminen Pelastukseen sisälle. 
Esimerkiksi Jeesus kohtasi Sauluksen, mutta mitä Jeesus sanoikaan Saulukselle:

Lainaus
Minä olen Jeesus, jota sinä vainoat.
Nouse ja mene kaupunkiin, niin sinulle sanotaan, mitä sinun on tehtävä.
Ap.t 9:5-6

Ja sitten Jeesus lähetti Ananiaan Sauluksen tykö.
Myöhemmin Paavali sitten johdatti muita Pelastukseen sisälle.
Paavali ilmaisi tämän tehtävän niin, että hän itse synnytti tai kärsi synnytyskipuja, kunnes Jeesus sai muodon galatalaisissa:

Lainaus
Lapseni, teidän vuoksenne olen jälleen synnytyskivuissa,
kunnes Kristus saa teissä muodon.
Gal 4:19



« Viimeksi muokattu: 03.08.14 - klo:20:10 kirjoittanut kalamos »
Kάλαμος yksi ruoko suuressa kaislameressä, jota Tuuli huojuttaa.

Ifa

  • Vieras
Vs: Uusi Elämä
« Vastaus #3 : 14.01.17 - klo:13:41 »
Kalamos toivoit osallistumista tähän ketjuun. Uudestisyntymisestä on paljon erilaisia näkemyksiä, samoin monesta muustakin. Pääpiirteissään olen ilmeisesti samaa mieltä kanssasi siitä, miten ihminen uudestisyntyy. Siten, että Jumala kutsuu ja vetää ihmistä luokseen ja pelastukseen ja kun ihminen "antaa pelastaa itsensä", hän uudestisyntyy Jumalan lapseksi lahjoitetun uskon kautta.

Jos mielessäsi oli jotakin eksaktia, josta toivot ajatuksia, voimme jatkaa niistä.

Poissa kalamos

  • Viestejä: 491
  • Kάλαμος
    • kalamos.keskustelu.info
Vs: Uusi Elämä
« Vastaus #4 : 15.01.17 - klo:13:30 »
Pääpiirteissään olen ilmeisesti samaa mieltä kanssasi siitä, miten ihminen uudestisyntyy. Siten, että Jumala kutsuu ja vetää ihmistä luokseen ja pelastukseen ja kun ihminen "antaa pelastaa itsensä", hän uudestisyntyy Jumalan lapseksi lahjoitetun uskon kautta.

Jos mielessäsi oli jotakin eksaktia, josta toivot ajatuksia, voimme jatkaa niistä.


Miten kommentoisit tätä kohtaa avauksessani:

Lainaus käyttäjältä: kalamos
Uudestisyntyminen siis edellyttää,
että Ihmisen Poika on ylennetty eli korotettu ristille.
Tämä edellytys on jo täytetty. Jäljellä on enää yksi edellytys.
Ihmisen tulee nostaa katseensa tuohon Puuhun Ripustettuun.

Ja tuo oli siis johtopäätös siitä,
mitä Jeesus Nikodemukselle oli asiasta sanonut.

Eli minä ymmärrän niin, että
uudestisyntyminen ei ollut mahdollista
ennen Jeesuksen ristiinnaulitsemista, kuolemaa ja ylösnousemusta.

Kάλαμος yksi ruoko suuressa kaislameressä, jota Tuuli huojuttaa.

Ifa

  • Vieras
Vs: Uusi Elämä
« Vastaus #5 : 15.01.17 - klo:14:00 »
Toisessa ketjussa kommentoin, että mielestäni uuden ja vanhan liiton ero ei ole veitsenterävä. On myös turhaa ja toisarvoista pohtia, uudestisyntyivätkö Jeesuksen maanpäällisen vaelluksen aikana ne ihmiset, jotka uskoivat Jeesukseen. Riittää, että heillä oli usko Häneen. Ja jatkoin, että usko Jeesukseen ei mielestäni voinut/voi olla ilman Pyhää Henkeä heissä olevana. Johannes 1. luku myös kertoo, että jotka ottivat Jeesuksen vastaan, syntyivät Jumalasta. Mielestäni kukaan Jeesukseen uskova ei voinut enää olla vanhan liiton uskova.

Kommentoin toisessa ketjussa myös, että Jesajan profetian sanotaan täyttyneen Jeesuksessa (Matt. 8. luku), kun hän paransi sairaita ja ajoi ulos riivaajia. Jesajan profetia viittaa kärsivään Herran palvelijaan Jeesukseen, jonka haavojen kautta olemme parannetut. Tämä on siis esimerkki siitä, ettei uuden ja vanhan liiton raja ole ehdoton ennen-jälkeen ristinkuoleman.


Poissa Paulus

  • Viestejä: 6773
  • "…olitte eksyksissä niinkuin lampaat…" (1.Piet. 2)
Vs: Uusi Elämä
« Vastaus #6 : 15.01.17 - klo:14:25 »
On myös turhaa ja toisarvoista pohtia, uudestisyntyivätkö Jeesuksen maanpäällisen vaelluksen aikana ne ihmiset, jotka uskoivat Jeesukseen. Riittää, että heillä oli usko Häneen. Ja jatkoin, että usko Jeesukseen ei mielestäni voinut/voi olla ilman Pyhää Henkeä heissä olevana. Johannes 1. luku myös kertoo, että jotka ottivat Jeesuksen vastaan, syntyivät Jumalasta. Mielestäni kukaan Jeesukseen uskova ei voinut enää olla vanhan liiton uskova.

Vaikka tämä onkin turhaa, otan tähän kuitenkin kantaa siksi, että Raamatussa mielestäni sanotaan jotain tähänkin asiaan:
"Kuitenkin minä sanon teille totuuden: teille on hyväksi, että minä menen pois. Sillä ellen minä mene pois, ei Puolustaja tule teidän tykönne; mutta jos minä menen, niin minä hänet teille lähetän."

Mitä tulee tuohon Johanneksen evankeliumin kohtaan, niin siinähän Johannes puhuu perfektissä menneistä asioista. En tällä kuitenkaan tarkoita sitä, etteikö Jumalan lapsia olisi ollut ennen helluntaita, tottakai heitä oli jopa ennen Jeesuksen tuloakin. Mutta ei voida heittää yli laidan sitä opetusta, Pyhän Hengen vuodatus oli merkittävä taitekohta ja siihen Jeesus viittaa.
Lainaus
Vaatii huomattavaa tietoisuutta käsittää oman tietämättömyyden laajuus.”
—   Thomas Sowell

Ifa

  • Vieras
Vs: Uusi Elämä
« Vastaus #7 : 15.01.17 - klo:15:17 »
En ihan tiedä, pääsenkö kärryille, mitä tarkoitat. Johannes puhuu menneessä aikamuodossa niistä tapahtumista, kun Jeesus kohtasi ihmisiä ja puhui heille. Mutta olemme jo moneen kertaan kertoneet näkemyksemme itsekukin. Pyhän Hengen vuodatus helluntaina oli merkittävä käännekohta, siitä olemme samaa mieltä.

Näkemykseni on muotoutunut kokonaisuuden valossa, ei niinkään ilmaisumuotojen perusteella. Kiinnitän Raamatun kerronnassa huomioni uskoon, en niinkään siihen, mitä kerrotaan Pyhästä Hengestä. Ja monesti lainaamasi kohta "jolla ei ole Kristuksen Henkeä, ei ole hänen omansa", tarkoittaa mielestäni, että kaikilla Jeesukseen uskovilla on ollut Pyhä Henki alusta saakka. Jeesus viitatessaan Hengen vuodatukseen, puhuu sitä heille, jotka jo uskoivat häneen.

Poissa Paulus

  • Viestejä: 6773
  • "…olitte eksyksissä niinkuin lampaat…" (1.Piet. 2)
Vs: Uusi Elämä
« Vastaus #8 : 15.01.17 - klo:17:34 »

Näkemykseni on muotoutunut kokonaisuuden valossa, ei niinkään ilmaisumuotojen perusteella.

Niin minunkin.

Kiinnitän Raamatun kerronnassa huomioni uskoon, en niinkään siihen, mitä kerrotaan Pyhästä Hengestä. Ja monesti lainaamasi kohta "jolla ei ole Kristuksen Henkeä, ei ole hänen omansa", tarkoittaa mielestäni, että kaikilla Jeesukseen uskovilla on ollut Pyhä Henki alusta saakka. Jeesus viitatessaan Hengen vuodatukseen, puhuu sitä heille, jotka jo uskoivat häneen.

Niin tai näin, mutta mielestäni pitää ottaa huomioon, että Paavali kirjoitti Roomalaiskirjeensä helluntain jälkeen. Kristuksen Henki uskovassa on mielestäni jokaisen seurakunta-ajan Jumalan lapsen tunnusmerkki.

On hyvä, että voidaan keskustella eri näkemyksistä siten, ettei kumpikaan paisko ovia.
Lainaus
Vaatii huomattavaa tietoisuutta käsittää oman tietämättömyyden laajuus.”
—   Thomas Sowell

Poissa kalamos

  • Viestejä: 491
  • Kάλαμος
    • kalamos.keskustelu.info
Vs: Uusi Elämä
« Vastaus #9 : 15.01.17 - klo:17:36 »
Johannes 1. luku myös kertoo, että jotka ottivat Jeesuksen vastaan, syntyivät Jumalasta.


Ihan tarkkaan ottaen siinä sanottiin,
että saivat oikeuden tulla Jumalan lapsiksi.
Siis eivät vielä olleet sitä.

Eli kuten Jeesuksen vastaus Nikodemuksellekin osoittaa,
niin Jeesuksen täytyi olla korotettu ristille,
ennenkuin oli mahdollista tapahtua se,
mikä oli Jeesuksen vastaus siihen,
miten uudestisyntyminen voi tapahtua.
Kάλαμος yksi ruoko suuressa kaislameressä, jota Tuuli huojuttaa.

Poissa Paulus

  • Viestejä: 6773
  • "…olitte eksyksissä niinkuin lampaat…" (1.Piet. 2)
Vs: Uusi Elämä
« Vastaus #10 : 15.01.17 - klo:17:42 »
Johannes 1. luku myös kertoo, että jotka ottivat Jeesuksen vastaan, syntyivät Jumalasta.


Ihan tarkkaan ottaen siinä sanottiin,
että saivat oikeuden tulla Jumalan lapsiksi.
Siis eivät vielä olleet sitä.

Eli kuten Jeesuksen vastaus Nikodemuksellekin osoittaa,
niin Jeesuksen täytyi olla korotettu ristille,
ennenkuin oli mahdollista tapahtua se,
mikä oli Jeesuksen vastaus siihen,
miten uudestisyntyminen voi tapahtua.

Tämä sama tuli minunkin mieleeni. Saivat oikeuden tulla Jumalan lapsiksi, mutta ei sanota, että heti vai myöhemmin. Aikoinaan, kun itse otin "Jeesuksen vastaan", en heti välittömästi uudestisyntynyt, vaan se tapahtui vähän myöhemmin. Radiossa eräs nainen kertoi, että hänellä kesti 2,5 vuotta "ratkaisusta" uudestisyntymiseen.
Lainaus
Vaatii huomattavaa tietoisuutta käsittää oman tietämättömyyden laajuus.”
—   Thomas Sowell

Ifa

  • Vieras
Vs: Uusi Elämä
« Vastaus #11 : 15.01.17 - klo:18:27 »
Johannes 1. luku myös kertoo, että jotka ottivat Jeesuksen vastaan, syntyivät Jumalasta.


Ihan tarkkaan ottaen siinä sanottiin,
että saivat oikeuden tulla Jumalan lapsiksi.
Siis eivät vielä olleet sitä.

Eli kuten Jeesuksen vastaus Nikodemuksellekin osoittaa,
niin Jeesuksen täytyi olla korotettu ristille,
ennenkuin oli mahdollista tapahtua se,
mikä oli Jeesuksen vastaus siihen,
miten uudestisyntyminen voi tapahtua.
Ok, kiitos keskustelusta. Ajattelen, että usko on ratkaisevaa. Kun Jumala antaa uskon, sen myötä tulee aina ja poikkeuksetta myös Jumalan lapseus. En ole sellaisen näkemyksen kannalla, että Raamattu puhuisi tuossa(kaan) kohdassa tulevaisuudessa saatavasta uskosta.

Ifa

  • Vieras
Vs: Uusi Elämä
« Vastaus #12 : 15.01.17 - klo:18:34 »

Näkemykseni on muotoutunut kokonaisuuden valossa, ei niinkään ilmaisumuotojen perusteella.

Niin minunkin.

Kiinnitän Raamatun kerronnassa huomioni uskoon, en niinkään siihen, mitä kerrotaan Pyhästä Hengestä. Ja monesti lainaamasi kohta "jolla ei ole Kristuksen Henkeä, ei ole hänen omansa", tarkoittaa mielestäni, että kaikilla Jeesukseen uskovilla on ollut Pyhä Henki alusta saakka. Jeesus viitatessaan Hengen vuodatukseen, puhuu sitä heille, jotka jo uskoivat häneen.

Niin tai näin, mutta mielestäni pitää ottaa huomioon, että Paavali kirjoitti Roomalaiskirjeensä helluntain jälkeen. Kristuksen Henki uskovassa on mielestäni jokaisen seurakunta-ajan Jumalan lapsen tunnusmerkki.

On hyvä, että voidaan keskustella eri näkemyksistä siten, ettei kumpikaan paisko ovia.
Ilman muuta on tunnusmerkki, siitä olemme samaa mieltä.

Poissa kalamos

  • Viestejä: 491
  • Kάλαμος
    • kalamos.keskustelu.info
Vs: Uusi Elämä
« Vastaus #13 : 16.01.17 - klo:09:22 »
Minä ymmärrän Jeesuksen vastauksen Nikodemukselle
siitä, miten uudestisyntyminen voi tapahtua,
sisältävän vain kaksi ehtoa.

1. Ihmisen Poika täytyy olla ylennetty
2. Meidän on nostettava katseemme Häneen

Tuo ylentäminen oli juuri se sana,
jota Roomalaiset sotilaat pilkallisesti käyttivat
ihmisen ristille naulitsemisesta

Kuten avauksessani käyn läpi Jeesuksen ja Nikodmeuksen välistä keskustelua,
niin varsinainen vastaus Nikodemukselle on siis tämä:

Lainaus
Kukaan ei ole noussut taivaaseen, paitsi Hän, joka taivaasta tuli alas,
Ihmisen Poika.
Niin kuin Mooses ylensi käärmeen erämaassa,
niin pitää Ihmisen Poika ylennettämän,
jotta jokaisella, joka Häneen uskoo, olisi iankaikkinen elämä

Eli Jeesus viittaa tähän VT:n kohtaan:

Lainaus
Tee itsellesi käärme ja pane se tangon päähän,
niin jokainen purtu, joka siihen katsoo, jää eloon.
Niin Mooses teki vaskikäärmeen ja pani sen tangon päähän;
jos ketä käärmeet sitten purivat ja tämä katsoi vaskikäärmeeseen,
niin hän jäi eloon.

Kάλαμος yksi ruoko suuressa kaislameressä, jota Tuuli huojuttaa.

Poissa Paulus

  • Viestejä: 6773
  • "…olitte eksyksissä niinkuin lampaat…" (1.Piet. 2)
Vs: Uusi Elämä
« Vastaus #14 : 16.01.17 - klo:12:48 »
Tämä on täällä jo ollut, mutta tulkoon kertaukseksi:

Lainaus
Mielestäni kristikunnassa on aiheutunut turhia skismoja tästä(kin) asiasta, kun näitä käsitteitä ei ole osattu erottaa toisistaan. Lähtisin siitä, että pelastukseen ei kukaan voi vaikuttaa, se taattiin Golgatalla ja tuli täysin valmiiksi. Mutta silti se ei takaa pelastumista itsessään ilman että ihminen joutuu sen kanssa tekemisiin. Moni on joutunut vastaamaan kysymykseen: "Tahdotko pelastua?" Jotkut ovat saaneet uskon muulla tavalla, eikä sitä sovi väheksyä. Pääasia, että uskonsuhde Pelastajaan on olemassa tässä ja nyt.

Vanhasta testamentista löytyy yleensä esikuvat pelastumisemme kannalta merkittävistä asioista. Minua on pitkään kiehtonut kiistakysymys siitä, mikä on ihmisen osuus.

Ehkä väkevin opetus VT:ssa tästä on kuvaus 4. Moos. 21. luvussa. Koetin sijoittaa itseni sinne erämaahan ja samalla kuvittelin, miten ihmiset suhtautuivat siihen pelastukseen, jonka Jumala järjesti, kun hän käski Moosesta tekemään vaskikäärmeen ja ripustamaan sen tangon päähän.

Laskin kerran, että erämaassa oli väkeä yhteensä 2-3 miljoonaa, lisäksi oli runsaasti karjaa. Jos joku on käynyt lestadiolaisten Suviseuroissa ja nähnyt alueen laajuuden ja väkimäärän, niin varmaankin on helpompi ymmärtää mittasuhteita. Israelilaisia oli paikalla n. 40-kertainen määrä ja lisäksi karja.

En ole pystynyt paikallistamaan tapahtumia kartalle,  mutta oletan sen olleen vuoristoista seutua. Kun tieto vaskikäärmeestä leirissä kiiri, niin siihen suhtauduttiin varmaankin hyvin eri tavoin. Kun mukana oli myös "sekakansaa", niin varmaan oli monia, jotka pitivät vaskikäärmettä vain Mooseksen joutavana höpötyksenä. Kun ajattelemme noin valtavaa väkimäärää, niin vaskikäärmeen näkeminen vaati varovastikin arvioiden monessa tapauksessa usean kilometrin kävelyä. Ihmisen tuli saapua näköetäisyydelle ja katsoa vaskikäärmettä. Se oli pelastumisen edellytys. Pelastus oli siis olemassa ja nähtävänä, tarvittiin vain tämä lähestyminen ja katse.

Näin se ymmärrän olevan tänäänkin. Tarvitaan "mielenliikahdus", vaikka epäileväkin. On kohotettava katse ristiinnaulittuun ja siinä katseessa on se tarvittava uskon määrä. Siinä ymmärretään se, että tämä on tapahtunut "minun edestäni."
Lainaus
Vaatii huomattavaa tietoisuutta käsittää oman tietämättömyyden laajuus.”
—   Thomas Sowell