Kirjoittaja Aihe: Miksi toisten Jeesus on edelleen ristillä toisten puhuessa ylösnousemusvoimasta?  (Luettu 9588 kertaa)

Kurjenmiekka

  • Vieras
Lainaus käyttäjältä: 2. Kor. 3:8
Kuinka paljon suurempaa kirkkautta säteileekään Hengen palveluvirka!

Asiayhteydessään tuosta saa toisenlaisen kuvan.

Lainaus käyttäjältä: 2. Kor. 3:
7 Mutta jos jo kuoleman virka, joka oli kirjaimin kaiverrettu kiviin, ilmestyi kirkkaudessa, niin etteivät Israelin lapset kärsineet katsella Mooseksen kasvoja hänen kasvojensa kirkkauden tähden, joka kuitenkin oli katoavaista,
8 kuinka paljoa enemmän onkaan Hengen virka oleva kirkkaudessa!
9 Sillä jos kadotustuomion virka jo oli kirkkautta, niin on vanhurskauden virka vielä paljoa runsaammassa määrin kirkkautta.

selitä mieluummin mitä Paavali tarkoittaa, en ole koskaan oikein ymmärtänyt häntä.......

Itse vain tulkitsen jotain tuosta : kaikki minkä Jumala antaa on kirkkautta, tuo kymmenkäskyn kivitaulu oli tullut suoraan taivaasta siksi se oli kirkastettu mutta Mooses uskalsi silti sen rikkoa  :-[
seuraavaksi Jumala sanoi Moosekselle : "kirjoita uusi samanlainen"

noh, jos vanhurskaus on saatu Jumalalta on myös se kirkautta vaikka nyt ei näkyisikään "paljain silmin".

Eikös tässä ole jotain samaa kuin sanoissa : "jos heidän lankeemisensä on maailmalle pelastukseksi niin eikö heidän pelastuksensa ole elämä kuolleista"
....... tai jotenkin silleen.......... siis sellaista vertailua jotta jotenkin mmärtäisimme nämä asiat mutta silti pelastuakseen ihmisen tulee kuulla että
Jeesuksen ristin kuoleman kautta saamme synnit anteeksi

Poissa Paulus

  • Viestejä: 6773
  • "…olitte eksyksissä niinkuin lampaat…" (1.Piet. 2)
Miksi toiset puhuvat mielellään ylösnousemusvoimasta eivätkä ristiinnaulitusta Jeesuksesta?
Ylösnousemusvoiman paikalle voi laittaa myös minkä tahansa muun hengellisen tai 'hengellisen' asian.

Mikä tahansa muu on kohtuullisen helposti kaupallistettavissa. Sana rististä ei myy eikä sillä kukaan pääse nostamaan omaa nokkaansa.

Lisään tähän asiaan liittyvän linkin:
http://www.seurakuntalainen.fi/uutiset/pieni-lauma-pienet-tulot/
« Viimeksi muokattu: 02.05.16 - klo:19:25 kirjoittanut Paulus »
Lainaus
Vaatii huomattavaa tietoisuutta käsittää oman tietämättömyyden laajuus.”
—   Thomas Sowell

Oloneuvos

  • Vieras
Miksi toiset puhuvat mielellään ylösnousemusvoimasta eivätkä ristiinnaulitusta Jeesuksesta?
Ylösnousemusvoiman paikalle voi laittaa myös minkä tahansa muun hengellisen tai 'hengellisen' asian.

Mikä tahansa muu on kohtuullisen helposti kaupallistettavissa. Sana rististä ei myy eikä sillä kukaan pääse nostamaan omaa nokkaansa.

Lisään tähän asiaan liittyvän linkin:
http://www.seurakuntalainen.fi/uutiset/pieni-lauma-pienet-tulot/

Tuohon linkkiin viitaten tahdon todeta, että vielä 1960-1970 monissa pienissä seurakunnissa vanhimmisto ja saarnaaja tekivät päivisin töitä kuka missäkin ammatissa ja sitten iltaisin ja viikonloppuisin palvelivat sanassa. Hyvin toimi ja varoja oli kyllin. Ehkä vielä silloin noudatettiin Paavalin esimerkkiä vai mistä johtui tuo käytäntö?

Poissa Jopo

  • Viestejä: 379
Tuossa aloituksen lainauksissa on mielestäni kummallinen vastakkainasetelma. Ja sitten tuota keksittyä asetelmaa puolustetaan omilla teeseillä (en tarkoita siis tällä palstan aloittajaa, vaan otettua lainausta).

En oikein jaksaisi uskoa, että silloin kun ristin eli Jeesuksen sovitustyön ensisijaisuutta korostetaan, ajateltaisiin, ettei ylösnousemusta pidettäisi yhtälailla tärkeänä (mitä sitten tarkemmin tarkoitettaneenkaan 'ylösnousemusvoiman' julistamisella). Ei toista ilman toista.

Paavali näyttää pitäneen kaikkein keskeisimpänä asiana julistaa Kristusta nimenomaan ristiinnaulittuna. Koska hänen mukaansa juuri sanoma rististä on Jumalan voima. Ne eivät siis ole vastakkaisia asioita vaan liittyvät kiinteästi toisiinsa.

"koskapa juutalaiset vaativat tunnustekoja ja kreikkalaiset etsivät viisautta, me taas saarnaamme ristiinnaulittua Kristusta"
"Sillä minä olin päättänyt olla teidän tykönänne tuntematta mitään muuta paitsi Jeesuksen Kristuksen, ja hänet ristiinnaulittuna"
"Mutta jos Kristus ei ole noussut kuolleista, turha on silloin meidän saarnamme, turha myös teidän uskonne"
"Sillä sana rististä on hullutus niille, jotka kadotukseen joutuvat, mutta meille, jotka pelastumme, se on Jumalan voima"
"Ääretön meri armoa on Kristuksessa, en luule voivani koskaan käsittää sitä. On myös ääretön määrä syntiä sydämessäni. En usko koskaan täydellisesti voivani käsittää sitä"(Antti Achrenius)

Poissa Paulus

  • Viestejä: 6773
  • "…olitte eksyksissä niinkuin lampaat…" (1.Piet. 2)
En oikein jaksaisi uskoa, että silloin kun ristin eli Jeesuksen sovitustyön ensisijaisuutta korostetaan, ajateltaisiin, ettei ylösnousemusta pidettäisi yhtälailla tärkeänä (mitä sitten tarkemmin tarkoitettaneenkaan 'ylösnousemusvoiman' julistamisella). Ei toista ilman toista.

Paavali näyttää pitäneen kaikkein keskeisimpänä asiana julistaa Kristusta nimenomaan ristiinnaulittuna. Koska hänen mukaansa juuri sanoma rististä on Jumalan voima. Ne eivät siis ole vastakkaisia asioita vaan liittyvät kiinteästi toisiinsa.

Kirjoitit viisauden sanoja. Jatkan tähän vielä "saivarteluani ja sanoilla kikkailua". Mielestäni "ylösnousemusvoiman" julistus on eri asia kuin ylösnousemuksen julistus. "Ylösnousemusvoiman" julistajat esiintyvät mieluusti jumalallisen voiman edustajina ja auktoriteetteina. Se lisää heidän näkyvyyttään ja varsinkin kuuluvuuttaan. Myös taloudellinen menestys kuuluu asiaan. Kuka tahansa voi panna merkille tämän.
Lainaus
Vaatii huomattavaa tietoisuutta käsittää oman tietämättömyyden laajuus.”
—   Thomas Sowell

Poissa Mice

  • Viestejä: 1651
Hyvin usein näissä asioissa tuntuu pohjalla vaikuttavan se, minkä asian/tapahtuman on ymmärtänyt Jumalan voimaksi.
On mahdollista, että joskus (tai usein) siihen sotkeutuu mukaan inhimillisiä käsityksiä voimasta.
Ihmisroska

Poissa Paulus

  • Viestejä: 6773
  • "…olitte eksyksissä niinkuin lampaat…" (1.Piet. 2)
Hyvin usein näissä asioissa tuntuu pohjalla vaikuttavan se, minkä asian/tapahtuman on ymmärtänyt Jumalan voimaksi.
On mahdollista, että joskus (tai usein) siihen sotkeutuu mukaan inhimillisiä käsityksiä voimasta.

Tuohon inhimilliseen käsitykseen liittyy läheisesti myös valta. Ja silloin lihallisen kuvitellaan olevan hengellistä ja päinvastoin.
Lainaus
Vaatii huomattavaa tietoisuutta käsittää oman tietämättömyyden laajuus.”
—   Thomas Sowell

Poissa hanski

  • Viestejä: 95
Jopolla tosi hyvä tiivistys asiasta.

Voimaan liittyen mietiskelin vähän tuota tässäkin ketjussa esillä ollutta korinttolaiskirjeen kohtaa: "Sillä minä olin päättänyt olla teidän tykönänne tuntematta mitään muuta paitsi Jeesuksen Kristuksen, ja hänet ristiinnaulittuna." Heti tämän jälkeen Paavali jatkaa: "Ja ollessani teidän tykönänne minä olin heikkouden vallassa ja pelossa ja suuressa vavistuksessa, ja minun puheeni ja saarnani ei ollut kiehtovia viisauden sanoja, vaan Hengen ja voiman osoittamista, ettei teidän uskonne perustuisi ihmisten viisauteen, vaan Jumalan voimaan."1.Kor.2:3-4.

En tiedä, miten Bill Johnson selittäisi tuon kohdan. Hänellä on käsittääkseni joku sellainen tulkinta Paavalin lihassa olleeseen pistimeen liittyen, että hyväksyessään pistimen, Paavali julistikin "toisenlaista evankeliumia", josta oli antanut varoituksen, että sellaista ei saa ottaa vastaan, vaikka hän itse sellaista jossain kohtaa julistaisi. Tuossa korinttolaiskirjeen kohdassa nyt kuitenkin Paavali toteaa, että ollessaan heikkouden vallassa, pelossa ja suuressa vavistuksessa, hänen saarnansa osoittivat Henkeä ja voimaa, eikä suinkaan "toista evankeliumia".

Luin myös edellistä lukua, ja siellä huomio kiinnittyi siihen, kuinka tärkeää Paavalille oli kiinnittää uskovien katseet yksin Jeesukseen ja romuttaa välittömästi kaikenlainen henkilönpalvonta, jos sellainen nosti päätään: "Sillä Kloen perheväeltä olen saanut teistä kuulla, veljeni, että teillä on riitoja keskuudessanne. Tarkoitan sitä, että yksi teistä sanoo:"Minä olen Paavalin puolta", toinen: "Minä Apolloksen", joku taas: "Minä Keefaan", joku vielä: "Minä Kristuksen." Onko Kristus jaettu? Ei kaiketi Paavali ole ristiinnaulittu teidän edestänne? Vai oletteko te kastetut Paavalin nimeen?"1.Kor.1:11-13 Jotenkin tuntuu niin erilaiselta näiden nykypävän mainioden apostolien toiminta. Vaikka eipä ole taaskaan mitään uutta auringon alla - olihan jo Paavalillakin omat "mainiot" tai "isoiset" apostolit seuranaan.

Poissa Mice

  • Viestejä: 1651
Voimasta lisää muutama asia kertauksena:

Olen monta kertaa kirjoittanut saman asian, mutta en kyllästy siihen. Kertaan myös itselleni, enkä siis luule opettavani uutta, saatika olevani opettaja. Raamattu mainitsee Jumalan voiman olevan:

- Sana rististä on Jumalan voima
- Evankeliumi on Jumalan voima
- Kistus itse on Jumalan voima

Tuossa on sellaista "voimateologiaa" mitä harvemmin kuulee isoilla areenoilla. Siellä voimaksi tulkitaan ilmiöt ja ihmeet.
Terveessä uskossa ne ovat kuitenkin vain voiman ilmentymiä, mitkä seuraavat voimaa, eli evankeliumia.
Ihmisroska

Poissa Paulus

  • Viestejä: 6773
  • "…olitte eksyksissä niinkuin lampaat…" (1.Piet. 2)
Kohtuullisen pitkän elämäni aikana olen saanut seurata monenlaisten uskovienkin elämää. Jos karkeasti voisi jaotella uskovat "kahteen pääsuuntaan", niin ne olisivat voiman korostajat ja ristin työn korostajat. Ja kun näitä saa seurata kymmeniä vuosia, niin niiden ero tulee aika selväksi.

Ristin työn varassa olevat saattavat elää jopa yli 90-vuotiaiksi ilman sanottavan suuria ja dramaattisia tapahtumia ja ilman, että heidän persoonansa tulisi jotenkin näyttävästi esille.

Voiman korostajille on usein käynyt niin, että heistä on tullut ihmisten silmissä huomattavia persoonallisuuksia, joita on pidetty esimerkillisinä ja joita suurin joukoin on ihaillen seurattu. En muista yhtään tapausta, että tämä tilanne olisi kestänyt loppuun asti, paremminkin on ollut niin, että sieltä korkealta on tultu ryminällä alas.

On toki sanottava, että näiden pääsuuntien lisäksi on myös välimuotoja. Tulee mieleen eräs saarnamies (Juho Koivumäki), joka kokemuksen koulussa oli omaksunut myös nöyryyttä. Hän oli elänyt varsin iäkkääksi lankeamatta pahoihin juttuihin ja häneltä kysyttiin salaisuutta tähän. Hän vastasi: "Asia on sillä tavalla, että kun on tullut kiusaus, niin ei ole ollut tilaisuutta ja kun on ollut tilaisuus, ei ole ollut kiusausta".
« Viimeksi muokattu: 02.04.17 - klo:19:35 kirjoittanut Paulus »
Lainaus
Vaatii huomattavaa tietoisuutta käsittää oman tietämättömyyden laajuus.”
—   Thomas Sowell