Kirjoittaja Aihe: Mitä luonnossa tapahtuu..  (Luettu 28246 kertaa)

Paikalla sandia

  • Ylläpitäjä
  • Viestejä: 6327
Vs: Mitä luonnossa tapahtuu..
« Vastaus #90 : 18.03.20 - klo:18:29 »
Tässä kuvassa oon USAn uusimmassa Kansallispuistossa. White Sands National Park, New Mexico.  Sitä ennen oli ns. National Monument. Molemmat National Park Service'n holhouksen alla. https://www.nps.gov/whsa/index.htm
Onpa hauskan pelkistetty maisema, jossa kävelet - vai hiihdätkö? Siis oliko siellä white snow, vai white sand?


Itse asiassa ei lunta eikä hiekkaa.
Vaan kristallisoitunutta gypsum'ia, jota kutsutaan termilla selenite.
Tosin en tiedä mitä gypsum on  ;D

Tosi kuumaa siellä auringonpaisteessa. Mexicon rajalle on vain ehkä pari tuntia. Tosin lähellä on myös Sante Cristo vuoristo, missä voi puolestaan talvella hiihtää.
Ja tuon valkoisen alueen vierellä näkyy satelliittikuvassa musta alue! Se puolestaan on laavaa.
New Mexico on todella mielenkiintoinen paikka  :)

Poissa Oloneuvos

  • Viestejä: 908
    • Oloneuvoksen kotosivut
Vs: Mitä luonnossa tapahtuu..
« Vastaus #91 : 18.03.20 - klo:19:25 »
Eilen olin kuulevinani joutsenten kirkumista, vaikka en niitä nähnytkään. Tänään "karkasin" karanteenista ja läksin tunnin kävelylle. Menin ihan tarkoituksella paikkaan, jossa pieni puro virtaa järveen, koska siinä on joka kevät ollut joutsenia. Ja niinpä nytkin joutsenpari uiskenteli puron suulla.

Viime tiistaina (10.3) ajaessani Lohjan sairaalasta kotiin, näin Mustion Linnan lähellä pellolla joutsenparin ja hieman ennen Karjalohjantien risteystä vettä lainehtivilla pelloilla neljä joutsenta.

Eilen talon yli peräjälkeen kaksi kurkiauraa, kummassakin lukuisia yksilöitä ja aurat niin lähellä toisiaan, että näkyivät taivaalla yhtä aikaa. Suuntasivat lounaaseen, mutta eivät pitäneet sitä tavanomaista "metakkaa" kuten syksyisin siirtyessään etelämmäksi talvehtimaan.

Poissa Pökkelö

  • Viestejä: 705
Vs: Mitä luonnossa tapahtuu..
« Vastaus #92 : 18.03.20 - klo:19:42 »
Viime viikolla näin joutsen pariskunnan lentävän mereltä tullen pohjoiseen. Tänään muutaman kurjen auran.

Mukava kevät sade, joka sulattaisi lumia, jos niitä olisi.

Poissa Taisto

  • Viestejä: 2279
Vs: Mitä luonnossa tapahtuu..
« Vastaus #93 : 18.03.20 - klo:19:52 »
Tässä kuvassa oon USAn uusimmassa Kansallispuistossa. White Sands National Park, New Mexico.  Sitä ennen oli ns. National Monument. Molemmat National Park Service'n holhouksen alla. https://www.nps.gov/whsa/index.htm
Onpa hauskan pelkistetty maisema, jossa kävelet - vai hiihdätkö? Siis oliko siellä white snow, vai white sand?


Itse asiassa ei lunta eikä hiekkaa.
Vaan kristallisoitunutta gypsum'ia, jota kutsutaan termilla selenite.
Tosin en tiedä mitä gypsum on  ;D

Tosi kuumaa siellä auringonpaisteessa. Mexicon rajalle on vain ehkä pari tuntia. Tosin lähellä on myös Sante Cristo vuoristo, missä voi puolestaan talvella hiihtää.
Ja tuon valkoisen alueen vierellä näkyy satelliittikuvassa musta alue! Se puolestaan on laavaa.
New Mexico on todella mielenkiintoinen paikka  :)
Wikipediasta löytyi selitys näille termeille:
Seleniitti on yksi neljästä luonnossa esiintyvästä kipsin (CaSO4 · 2 H2O) kiteisestä muunnoksesta.

Onpa aika erikoinen paikka, maaperän puolesta. Amerikassa on kaikki suurta ja ihmeellistä  ;)
« Viimeksi muokattu: 18.03.20 - klo:20:00 kirjoittanut Taisto »

Poissa Taisto

  • Viestejä: 2279
Vs: Mitä luonnossa tapahtuu..
« Vastaus #94 : 18.03.20 - klo:19:59 »
Hauska kuulla, Oloneuvos ja Pökkelö, että kurkia on jo tullut ja tulossa varmaankin melko pian myös tänne satoja kilometrejä pohjoisemmaksi.
Joutsenia täällä on jo, tänäänkin näin pellolla useita kymmeniä kun olin töistä palaamassa.

Talvi on ollut aika raskas, ehkä lumettomuuden ja pimeyden vuoksi, mutta myös työpaineiden vuoksi. Alkutalvella olin muutaman viikon sairaslomallakin, työuupumuksen vuoksi. Kevään tulo kyllä piristää.

Paikalla sandia

  • Ylläpitäjä
  • Viestejä: 6327
Vs: Mitä luonnossa tapahtuu..
« Vastaus #95 : 18.03.20 - klo:21:11 »
Tässä kuvassa oon USAn uusimmassa Kansallispuistossa. White Sands National Park, New Mexico.  Sitä ennen oli ns. National Monument. Molemmat National Park Service'n holhouksen alla. https://www.nps.gov/whsa/index.htm
Onpa hauskan pelkistetty maisema, jossa kävelet - vai hiihdätkö? Siis oliko siellä white snow, vai white sand?


Itse asiassa ei lunta eikä hiekkaa.
Vaan kristallisoitunutta gypsum'ia, jota kutsutaan termilla selenite.
Tosin en tiedä mitä gypsum on  ;D

Tosi kuumaa siellä auringonpaisteessa. Mexicon rajalle on vain ehkä pari tuntia. Tosin lähellä on myös Sante Cristo vuoristo, missä voi puolestaan talvella hiihtää.
Ja tuon valkoisen alueen vierellä näkyy satelliittikuvassa musta alue! Se puolestaan on laavaa.
New Mexico on todella mielenkiintoinen paikka  :)
Wikipediasta löytyi selitys näille termeille:
Seleniitti on yksi neljästä luonnossa esiintyvästä kipsin (CaSO4 · 2 H2O) kiteisestä muunnoksesta.

Onpa aika erikoinen paikka, maaperän puolesta. Amerikassa on kaikki suurta ja ihmeellistä  ;)

Tuo on juuri niita seutuja missa haluaisin asua. Ns Southwest on todella mielenkiintoista. Ja olen ainakin yhta ihastunut eramaahan kuin jarvi-Suomeen.

Poissa Pökkelö

  • Viestejä: 705
Vs: Mitä luonnossa tapahtuu..
« Vastaus #96 : 18.03.20 - klo:21:32 »
Tervehtymistä Taisto.

Poissa Taisto

  • Viestejä: 2279
Vs: Mitä luonnossa tapahtuu..
« Vastaus #97 : 18.03.20 - klo:22:10 »

Poissa Paulus

  • Viestejä: 6773
  • "…olitte eksyksissä niinkuin lampaat…" (1.Piet. 2)
Vs: Mitä luonnossa tapahtuu..
« Vastaus #98 : 09.04.20 - klo:12:14 »
Super-kuu oli sitten näkyvissä perjantain ja lauantain välisenä yönä (3-4.4). Pitihän sitä yrittää kuvatakin.

Olisi kiva tietää, miten evoluutiouskovaiset selittävät yleensäkin taivaankappaleiden syntymisen, kiertoradat ja pikkutarkan säädön, että pysyvät tuhansia vuosia radallaan ilman totaalista tuhoa. Omasta mielestäni sattuma niille on tosi naurettava väite.

- - -

Tuo toinen kuukuva on vuodelta 2015. Kuut on kuvattu hieman eri kulmasta, mutta samoja yksityiskohtia voi silti havaita. Jos kuvat olisivat maasta, niin voisi puhuta maastosta, mutta nyt on puhuttava "kuustosta". Ovatko vaaleat kohdat "kuuston" korkeampia kohtia ja tummat alempia, siis laaksoja?
« Viimeksi muokattu: 10.04.20 - klo:13:44 kirjoittanut Paulus »
Lainaus
Vaatii huomattavaa tietoisuutta käsittää oman tietämättömyyden laajuus.”
—   Thomas Sowell

Poissa Paulus

  • Viestejä: 6773
  • "…olitte eksyksissä niinkuin lampaat…" (1.Piet. 2)
Vs: Mitä luonnossa tapahtuu..
« Vastaus #99 : 09.04.20 - klo:19:30 »
Omaa kättäkin ihmettelen jatkuvasti. Ja sitä, mihin kaikkeen se pystyy. Miten ihmeellistä on, että  tämä "luonnon" muovaama työkalu pystyy nyppimään hyvin pieniä roskia ja samalla "työkalulla" voi käsitellä halkoja ja vierittää kiviä. Joskus sormella saa irrotettua n. 1 mm:in pistävä tikun ihosta! Huipputekniikkaa!

Jos ihminen kehittäisi yhtä monipuolisen työkalun, niin sille saattaisi tulla kohtuuttomasti hintaa.  ;) ;) ;)

Olen maailman typerin ihminen, jos uskon kädenkin syntyneen sattumalta miljardien vuosien kehityksen tuloksena.  ??? ??? ???
Lainaus
Vaatii huomattavaa tietoisuutta käsittää oman tietämättömyyden laajuus.”
—   Thomas Sowell

Poissa Paulus

  • Viestejä: 6773
  • "…olitte eksyksissä niinkuin lampaat…" (1.Piet. 2)
Vs: Mitä luonnossa tapahtuu..
« Vastaus #100 : 10.04.20 - klo:13:17 »
Käytiin noin tunnin kävelylenkillä, kun ei jakseta olla koko päivää "karanteenissa". Siinä oli mahdollisuus ihmetellä taas jokakeväistä luontoa. Omin silmin näin leskenlehtien jo kukkivan. Minulle kerrottiin, että kukkivat jo 2-3 päivää sitten. Ei tullut kameraa mukaan.

Nyt syömään ja sitten päiväunille…  :) :) :)
Lainaus
Vaatii huomattavaa tietoisuutta käsittää oman tietämättömyyden laajuus.”
—   Thomas Sowell

Poissa Taisto

  • Viestejä: 2279
Vs: Mitä luonnossa tapahtuu..
« Vastaus #101 : 10.04.20 - klo:14:16 »
Eilen illalla käytiin vaimon kanssa kävelyllä, ja nähtiin kevään ensimmäinen leskenlehti. Aika lailla sama aikataulu täkäläisillä leskenlehdillä kuin Pauluksen lähiympäristössä.

Karuun tienreunan kivikkoon oli leskenlehti puskenut kukkansa näkyviin, luonnetta piisaa. Kamera ei ollut mukana mutta onneksi kännykkä oli :)

Poissa Taisto

  • Viestejä: 2279
Vs: Mitä luonnossa tapahtuu..
« Vastaus #102 : 10.04.20 - klo:14:25 »
Super-kuu oli sitten näkyvissä perjantain ja lauantain välisenä yönä (3-4.4). Pitihän sitä yrittää kuvatakin.

Olisi kiva tietää, miten evoluutiouskovaiset selittävät yleensäkin taivaankappaleiden syntymisen, kiertoradat ja pikkutarkan säädön, että pysyvät tuhansia vuosia radallaan ilman totaalista tuhoa. Omasta mielestäni sattuma niille on tosi naurettava väite.

- - -

Tuo toinen kuukuva on vuodelta 2015. Kuut on kuvattu hieman eri kulmasta, mutta samoja yksityiskohtia voi silti havaita. Jos kuvat olisivat maasta, niin voisi puhuta maastosta, mutta nyt on puhuttava "kuustosta". Ovatko vaaleat kohdat "kuuston" korkeampia kohtia ja tummat alempia, siis laaksoja?
Hyvän kuukuvan olet saanut, vaikka tämä onkin aika paljon pienennetty? Täydellä resoluutiolla olisi varmaan paljon tarkempi...
Ilmeisesti käytit jalustaa, muistatko mikä oli valotusaika?

Poissa Paulus

  • Viestejä: 6773
  • "…olitte eksyksissä niinkuin lampaat…" (1.Piet. 2)
Vs: Mitä luonnossa tapahtuu..
« Vastaus #103 : 10.04.20 - klo:16:36 »
Hyvän kuukuvan olet saanut, vaikka tämä onkin aika paljon pienennetty? Täydellä resoluutiolla olisi varmaan paljon tarkempi...
Ilmeisesti käytit jalustaa, muistatko mikä oli valotusaika?

Nämä on mun halpisdigikameralla (Canon) käsivaralla ja automaattivalotuksella otettuja kuvia. No, toisella kynärpäällä otin tukea ikkunanpielestä. Ikkuna vähän peilasi heijastuksia, joten oli tosi vaikea kuvata. Käytössä oli zoomi maksimiasennossa.  ;)
Lainaus
Vaatii huomattavaa tietoisuutta käsittää oman tietämättömyyden laajuus.”
—   Thomas Sowell

Paikalla sandia

  • Ylläpitäjä
  • Viestejä: 6327
Vs: Mitä luonnossa tapahtuu..
« Vastaus #104 : 10.04.20 - klo:16:45 »
Minäkin opin että jalusta on tärkeä kun tarkentaa automaattikameralla 39 kertaakin. Oli tosi vaikea ottaa kuvaa kotkasta kun ei ollut sitä. Ei ole vieläkään, mutta ei toimi kamerakaan, kun tipautin sen erämaassa hiekalle ja hiekkaa meni väleihin, enkä ole löytänyt korjaajaa.
 Osaan vain käyttää halpiskameroita.
« Viimeksi muokattu: 10.04.20 - klo:17:32 kirjoittanut sandia »