Kirjoittaja Aihe: Kristinuskon ydin  (Luettu 9232 kertaa)

Poissa Mice

  • Viestejä: 1651
Vs: Kristinuskon ydin
« Vastaus #30 : 08.02.17 - klo:10:13 »
Johannes ensimmäisessä kirjeessään antaa selkeän ilmoituksen, jotta ihmistä ei häpeällä karkoitettaisi pois Jeesuksen kasvojen edestä, Hänen tulemuksessaan.

Lainaus
1Joh.2:28-29 "Ja nyt, lapsukaiset, pysykää hänessä [Jeesuksessa], että meillä hänen ilmestyessään olisi turva eikä meitä häpeällä karkoitettaisi pois hänen tyköänsä hänen tulemuksessaan. Jos tiedätte, että hän on vanhurskas, niin te ymmärrätte, että myös jokainen, joka vanhurskauden tekee, on hänestä syntynyt.

Olla Kristuksessa on olla osallinen Hänen elämästään - ja siksi Jeesuksessa ihmisen elämä muuttuu pois synnissä elämisestä uskon vanhurskaudessa elämiseksi ja siinä vaeltamiseksi. Jumala antaa mielenmuutoksen ja Pyhän Hengen osallisuuden.

Sellainen ihminen, joka tietoisesti hylkää Jumalan vanhurskaan armon, joka muuttaa ja pelastaa ihmisen pois synnistä - ei ole Hänestä syntynyt. Jumalan armo muuttaa ihmisen, Jumalan tahtoa kohti - ei siitä pois päin.

Jos ihminen siis elää koko ajan täydessä kapinassa Jumalan Sanaa kohtaan - ja suosii siinä syntiä omassa elämässään ja muiden elämässä, ja silti väittää olevansa Jumalan lapsi, on jossain vikaa. Jokainen joka vanhurskauden tekee - on Hänestä, eli Jumalasta syntynyt.

Oikein Sinä jälleen kirjoitat. Tähän tahdon kuitenkin (kokemuksesta) sanoa, että voimme vapautua lain hirmuisista vaatimuksista, mutta joutua "evankeliumin lain alle". Tarkoitan tällä sitä, että alamme yrittää toteuttaa omin voimin ja konstein pelastustamme, lahjaksi saamaamme uutta elämää, arjessa käytännön elämän alueilla. Kirjoitan -jos löydän sanoja- tästä enemmän myöhemmin. Tämä on mielestäni hyvin tärkeä asia. Meidän tulee saada omistaa koko evankeliumi, joka vaikuttaa jokaisessa uskovassa uutta elämää. "Henkeni Minä (Herra) annan teidän sydämiinne ja vaikutan sen, että te vaellatte Minun käskyjeni mukaan ja pidätte ne."

Ainoa anteeksantamus, 
ainoa synnin sovitus
ja ainoa tie armohon 
Jeesuksen risti yksin on.
 
On ainut neuvo huonolle, 
on ainut turva heikolle
ja ainut meillä puolustus 
Jeesuksen esirukous.

Muut kuollessa ei rauhaa saa, 
ei kestä Herran kunniaa,
ei pysy eessä Jumalan 
kuin seuraajat vain Karitsan

Erittäin hyvä ja tärkeä kirjoitus.

Ihmiselle on vaikeaa ja jopa mahdotonta ymmärtää sitä, että evankeliumin uskomisen jälkeenkään ei ala työ kohti taivasta. Usein kuulee, että pitäisi jo päästä liikkumaan ristin juurelta pois ja että ei sinne pidä jäädä makaamaan. Todellinen viisaus ja Jumalan tunteminen löytyy kuitenkin menemällä syvemmälle ristiin. Itse en sitä osaa, mutta sen uskallan sanoa, että ristiltä poispäin meneminen vie helposti "uuden lain" alle. Se taas johtaa joko hampaat irvessä "muka-armon" varassa roikkumiseen ja ylpeyteen tai sitten totaaliseen romahdukseen.

Ihmisen mieli ei tahdo hyväksyä armoa sellaisena kuin se on. Ihminen tahtoo nähdä itsensä ja muut kasvaneina ja parantuneina. Heikkona ja yhä uudelleen armahdusta tarvitsevana itsensä näkeminen on vaikeampaa.

Armossa kasvaminen on kasvamista heikoksi. Jumalan maailma on usein paradoksaalista verrattuna ihmisen synnilliseen luontoon. Heikoissa väkevä, kuolemasta elämä, kelvollisuus lahjana jne.
Ihmisroska

Oloneuvos

  • Vieras
Vs: Kristinuskon ydin
« Vastaus #31 : 08.02.17 - klo:13:59 »

Erittäin hyvä ja tärkeä kirjoitus.

Ihmiselle on vaikeaa ja jopa mahdotonta ymmärtää sitä, että evankeliumin uskomisen jälkeenkään ei ala työ kohti taivasta. Usein kuulee, että pitäisi jo päästä liikkumaan ristin juurelta pois ja että ei sinne pidä jäädä makaamaan. Todellinen viisaus ja Jumalan tunteminen löytyy kuitenkin menemällä syvemmälle ristiin. Itse en sitä osaa, mutta sen uskallan sanoa, että ristiltä poispäin meneminen vie helposti "uuden lain" alle. Se taas johtaa joko hampaat irvessä "muka-armon" varassa roikkumiseen ja ylpeyteen tai sitten totaaliseen romahdukseen.

Ihmisen mieli ei tahdo hyväksyä armoa sellaisena kuin se on. Ihminen tahtoo nähdä itsensä ja muut kasvaneina ja parantuneina. Heikkona ja yhä uudelleen armahdusta tarvitsevana itsensä näkeminen on vaikeampaa.

Armossa kasvaminen on kasvamista heikoksi. Jumalan maailma on usein paradoksaalista verrattuna ihmisen synnilliseen luontoon. Heikoissa väkevä, kuolemasta elämä, kelvollisuus lahjana jne.

"Erittäin hyvä ja tärkeä kirjoitus."

Eikä velikään hassummin kirjoittanut  ;)
Itse asiassa kirjoituksesi siunasi suuresti (hallari sanoisi väkevästi).

JPK

  • Vieras
Vs: Kristinuskon ydin
« Vastaus #32 : 08.02.17 - klo:16:33 »
Ilmeisesti jonkinlainen väärinkäsitys tapahtui - tai sitten jotain muuta. Katsotaanpas mitä Raamattu sanoo (unohdetaan hetkeksi ne kirkkovirret):

Lainaus
Tiit.2:11-14 "Sillä Jumalan armo on ilmestynyt pelastukseksi kaikille ihmisille ja kasvattaa meitä, että me, hyljäten jumalattomuuden ja maailmalliset himot, eläisimme siveästi ja vanhurskaasti ja jumalisesti nykyisessä maailmanajassa,  odottaessamme autuaallisen toivon täyttymistä ja suuren Jumalan ja Vapahtajamme Kristuksen Jeesuksen kirkkauden ilmestymistä, hänen, joka antoi itsensä meidän edestämme lunastaakseen meidät kaikesta laittomuudesta ja puhdistaakseen itselleen omaisuudeksi kansan, joka hyviä tekoja ahkeroitsee."

Mitä siis Raamattu tässä opettaa pelastuneelle ihmiselle:

(1) vain yksin Jumalan armo pelastaa, ei lain teot eikä ihmisen teot
(2) Jumalan armo kasvattaa pelastunutta ihmistä
            a) että hän hylkäisi jumalattomuuden, maailmalliset himot
            b) eläisi siveästi ja vanhurskaasti ja jumalisesti nykyisessä
                ajassa
            c) odottaessa autuaalisen toivon täyttymistä, ja suuren Jumalan
                ja Vapahtajan Kristuksen Jeesuksen kirkkauden ilmestymistä
(3) MIKSI - koska = Herra Jeesus antoi itsensä meidän edestämme, lunastaakseen meidät kaikesta laittomuudesta ja puhdistaakseen itselleen kansan - JOKA = hyviä tekoja ahkeroitsee.

Tämä Raamatun kohta voi tietenkin olla joillekin lakia ja väärää evankeliumia, mutta Raamattu selvästi näin opettaa.

Kukaan ei tässä kohden tee pelastusta, eikä yritä ansaita pelastusta teoillaan, vaan Jumalan armo kasvattaa pois synnistä, elämään vanhurskaasti.

Väärä armo on:
Lainaus
Juud.1:4 "Sillä teidän keskuuteenne on pujahtanut eräitä ihmisiä, joiden jo aikoja sitten on kirjoitettu tulevan tähän tuomioon, jumalattomia, jotka kääntävät meidän Jumalamme armon irstaudeksi ja kieltävät meidän ainoan valtiaamme ja Herramme, Jeesuksen Kristuksen."

Hyvien tekojen tekeminen on seurausta Jumalan pelastavasta armosta, pelastuneen ihmisen elämässä:

Lainaus
Tiit.3:8-11 "Tämä sana on varma, ja minä tahdon, että sinä näitä teroitat, niin että ne, jotka Jumalaan uskovat, ahkeroisivat hyvien tekojen harjoittamista. Nämä ovat hyviä ja hyödyllisiä ihmisille. Mutta vältä mielettömiä riitakysymyksiä ja sukuluetteloita ja kinastelua ja kiistoja laista, sillä ne ovat hyödyttömiä ja turhia. Harhaoppista ihmistä karta, varoitettuasi häntä kerran tai kahdesti, sillä sinä tiedät, että semmoinen ihminen on joutunut harhaan ja tekee syntiä, ja hän on itse itsensä tuominnut."






Poissa Mice

  • Viestejä: 1651
Vs: Kristinuskon ydin
« Vastaus #33 : 08.02.17 - klo:16:42 »
Ei välttämättä tapahtunut väärinymmärrystä. Mielestäni Oloneuvos vaan jatkoi ajatusta. Eihän hän sanonut, että olet väärässä, vaan että oikein kirjoitit.

Lain alle joutuminen on yhtä todellinen vaara kuin muiden syntien salliminen elämässä. Lain alle joutunut tuppaa vaan olemaan sokea omalle armon halveksunnalleen. Usein myös hyvin vihaisia ovat sellaiset. Selkeitä syntejä salliva kyllä tietää, että minkä kanssa touhuaa. Jos ei sitten ole kokonaan jo tekojensa sokaisema.

Tähän kuitenkin törmää melkein aina. Armo on vaikea aihe ja aiheuttaa vähintään näennäisiä väärinymmärryksiä.
Jos asiaa alkaa puimaan kunnolla, niin on saletti, että uskovat kokevat toistensa kirjoitukset jotenkin "vastaiskuina", vaikka sellaista ei edes kukaan yrittäisi. Koska armo on ytimessä, niin se myöskin aiheuttaa hämminkiä suuntaan ja toiseen.

No, tämä taisi olla aika nollaviesti sisällöltään.
Ihmisroska

JPK

  • Vieras
Vs: Kristinuskon ydin
« Vastaus #34 : 08.02.17 - klo:17:16 »
Niin, usein sekoitetaan väärin keskenään pelastava Jumalan armo ja kasvattava Jumalan armo.

Jumala vanhurskauttaa syntisen yksin uskosta Herraan Jeesukseen, ja lukee Kristuksen täydellisen vanhurskauden syntisen ihmisen osaksi, yksin uskosta - yksin armosta.

Tästä käsin alkaa Jumalan armon kasvattava osa, pelastetun - eli uskosta vanhurskautetun elämässä. Tämä on Kristuksessa pysymistä, Hänessä kasvamista ja Jumalan armon kautta synnin palvelemisesta pois pääsemistä.

Kuitenkaan emme koskaan saa laskea vanhurskautusta uskossa kasvamisen varaan, vaan se tulee laskea yksin Kristuksen varaan. Jokainen meistä on keskeneräinen uskon kasvussamme, ja helposti se saa meidät katsomaan omaan vajavaisuuteemme, ja näin kadottamaan Kristuksen aseman ja teon puolestamme.

Toisaalla, meidän tulee pyrkiä kohti kasvua, eikä halveksia Jumalan armon kasvattavaa tekijää elämässämme. On suuri ilo olla osallinen Kristuksen elämästä, niin että synnissä elänyt ihminen saa vapautuksen, synnin palvelemisesta. Tähän kuuluu Jumalan edeltä valmistamat teot, että me niissä vaeltaisimme - eli ne hyvät teot.

Herra Jeesus haluaa saada aikaan hedelmää elämässämme - niin että levosta käsin perustumme yksin Häneen, emmekä omiin tekoihimme, tai mihinkään hyviin tekoihin.

Poissa Paulus

  • Viestejä: 6773
  • "…olitte eksyksissä niinkuin lampaat…" (1.Piet. 2)
Vs: Kristinuskon ydin
« Vastaus #35 : 08.02.17 - klo:18:02 »
Niin, usein sekoitetaan väärin keskenään pelastava Jumalan armo ja kasvattava Jumalan armo.

Onhan se vähän vaikea uskoa, että Jumalan pelastava armo on kasvattavaa armoa. Jos niitä ruvetaan irroittamaan toisistaan, niin joudutaan lain alaisuuteen. Nimimerkki "Kokemusta on".
Lainaus
Vaatii huomattavaa tietoisuutta käsittää oman tietämättömyyden laajuus.”
—   Thomas Sowell

JPK

  • Vieras
Vs: Kristinuskon ydin
« Vastaus #36 : 08.02.17 - klo:18:07 »
Niin, usein sekoitetaan väärin keskenään pelastava Jumalan armo ja kasvattava Jumalan armo.

Onhan se vähän vaikea uskoa, että Jumalan pelastava armo on kasvattavaa armoa. Jos niitä ruvetaan irroittamaan toisistaan, niin joudutaan lain alaisuuteen. Nimimerkki "Kokemusta on".

Kuitenkin Raamattu selvästi tuossa Tiituksen kirjeen kohdassa niin osoittaa. En suinkaan pyri viemään ketään lain alle, eli oman itsensä ja omien tekojensa kautta tapahtuvan uskonnollisen harjoittamisen alaisuuteen - vaan osoitin ihan yksinkertaisella Jumalan Sanan kohdalla, että Raamattu osoittaa Jumalan armon pelastavana ja kasvattavana.

Olen kanssasi samaa mieltä, että näillä on keskinäinen ykseys (ei toista ilman toista), mutta kaikki elämä syntyy vain Kristuksen ansiosta käsin, ilmitulemalla pelastetun elämässä. Tällöin ihminen ei perustu itseensä eikä tekoihin, vaan yksin Kristuksen ansioon, ja silti elää Jumalan armon kasvattavassa yhteydessä.