Kirjoittaja Aihe: Mitä on valvominen?  (Luettu 26970 kertaa)

Poissa Paulus

  • Viestejä: 6782
  • "…olitte eksyksissä niinkuin lampaat…" (1.Piet. 2)
Mitä on valvominen?
« : 07.04.14 - klo:10:28 »
Tämä ei sulje pois sitä, että joka luulee seisovansa katsokoon ettei lankea. Valvominen on välttämätön ja sekin on Jumalan vaikuttamaa.

Tästä valvomisesta kannattanee rakentaa ihan oma ketju, sillä siitä jos mistä lienee suurta erimielisyyttä. Joillekin valvominen merkitsee lain noudattamista ainakin joiltain osin. Mitä on Raamatun mukainen valvominen?
« Viimeksi muokattu: 07.04.14 - klo:21:14 kirjoittanut Paulus »
Lainaus
Vaatii huomattavaa tietoisuutta käsittää oman tietämättömyyden laajuus.”
—   Thomas Sowell

Lydia

  • Vieras
Vs: Mitä on valvominen?
« Vastaus #1 : 07.04.14 - klo:10:50 »
Voiko valvomisesta tulla erimielisyys?  ::)
Eikö se ole sitä että ei tahallaan tee väärin ja jos huomaa rikkoneen Jumalaa ja ihmisiä vastaan, ei paina villaisella vaan tekee parannuksen ja uskoo syntinsä anteeksi.

Poissa Paulus

  • Viestejä: 6782
  • "…olitte eksyksissä niinkuin lampaat…" (1.Piet. 2)
Vs: Mitä on valvominen?
« Vastaus #2 : 07.04.14 - klo:11:02 »
Voiko valvomisesta tulla erimielisyys?

Joillekin valvominen merkitsee tiettyjen asioiden tekemistä ja joidenkin karttamista. Toisille se taas merkitsee sitä, että pannaan täysi toivo Jumalan armoon (kuten Pietari kehottaa kirjeessään, 1. Piet. 1:13). Tuo ensimmäinen vaihtoehto perustuu ihmisen kykyyn, tahtoon ja voimaan. Siksi sanoin, että joillekin valvominen merkitsee lain noudattamista (joiltakin osin).
Lainaus
Vaatii huomattavaa tietoisuutta käsittää oman tietämättömyyden laajuus.”
—   Thomas Sowell

Lydia

  • Vieras
Vs: Mitä on valvominen?
« Vastaus #3 : 07.04.14 - klo:11:09 »
Valvomisessa Jeesus on tosi tärkeä matkaseuralainen, saa vaikka kuvitella että on on vierellä missä ikinä olenkin, keskusteluissa, netin äärellä kun kirjoitan, ja vielä että rakastan hänen seuraansa, syntien sovittaja on läsnä joka hetkessä.
« Viimeksi muokattu: 07.04.14 - klo:11:16 kirjoittanut Lydia »

tikli

  • Vieras
Vs: Mitä on valvominen?
« Vastaus #4 : 07.04.14 - klo:11:19 »
Voiko valvomisesta tulla erimielisyys?

Joillekin valvominen merkitsee tiettyjen asioiden tekemistä ja joidenkin karttamista. Toisille se taas merkitsee sitä, että pannaan täysi toivo Jumalan armoon (kuten Pietari kehottaa kirjeessään, 1. Piet. 1:13). Tuo ensimmäinen vaihtoehto perustuu ihmisen kykyyn, tahtoon ja voimaan. Siksi sanoin, että joillekin valvominen merkitsee lain noudattamista (joiltakin osin).

Mistä voi tietää, mitä valvominen jollekin toiselle merkitsee?


Poissa Hilema

  • Viestejä: 269
Vs: Mitä on valvominen?
« Vastaus #5 : 07.04.14 - klo:11:20 »
Voiko valvomisesta tulla erimielisyys?  ::)
Eikö se ole sitä että ei tahallaan tee väärin ja jos huomaa rikkoneen Jumalaa ja ihmisiä vastaan, ei paina villaisella vaan tekee parannuksen ja uskoo syntinsä anteeksi.

Minusta valvominen on jotain muuta, vaikka nuokin ^  kuuluvat siihen kristilliseen elämään kuuluvina asioina.
Mutta mitä valvominen oikeasti on,  olen sitä usein pohtinut. Olenko pelastuakseni  riittävän valvovassa tilassa jos nyt yhtäkkiä`potkaisen tyhjää´ tai Jeesuksen paluu tapahtuu? Raamatunluvun yms. määrästä ei siinä ainakaan ole kyse.
« Viimeksi muokattu: 07.04.14 - klo:11:24 kirjoittanut Hilema »

Lydia

  • Vieras
Vs: Mitä on valvominen?
« Vastaus #6 : 07.04.14 - klo:11:24 »
Voiko valvomisesta tulla erimielisyys?  ::)
Eikö se ole sitä että ei tahallaan tee väärin ja jos huomaa rikkoneen Jumalaa ja ihmisiä vastaan, ei paina villaisella vaan tekee parannuksen ja uskoo syntinsä anteeksi.

Minusta valvominen on jotain muuta, vaikka nuokin ^  kuuluvat siihen kristilliseen elämään kuuluvina asioina.
Mutta mitä valvominen oikeasti on, en ole varma. Olen sitä usein pohtinut, olenko pelastuakseni valvovassa tilassa jos nyt yhtäkkiä`potkaisen tyhjää´ tai Jeesuksen paluu tapahtuu.

Luotan Jumalan rakkauteen että jos hänen omallaan olisi jotakin elämässä sellaista mikä estäisi pääsyn taivaaseen ja kuolema lähestyy, Jumala valmistaa ihmistä ja Pyhä Henki näyttää synnin ja Kristuksen sovitustyön lähtijälle. Valvominen ei kuitenkaan pelasta vaan Kristus johon olemme laittaneet toivomme.

tikli

  • Vieras
Vs: Mitä on valvominen?
« Vastaus #7 : 07.04.14 - klo:11:30 »
Ef. 6
13. Sentähden ottakaa päällenne Jumalan koko sota-asu, voidaksenne pahana päivänä tehdä vastarintaa ja kaikki suoritettuanne pysyä pystyssä.
14. Seisokaa siis kupeet totuuteen vyötettyinä, ja olkoon pukunanne vanhurskauden haarniska,
15. ja kenkinä jaloissanne alttius rauhan evankeliumille.
16. Kaikessa ottakaa uskon kilpi, jolla voitte sammuttaa kaikki pahan palavat nuolet,
17. ja ottakaa vastaan pelastuksen kypäri ja Hengen miekka, joka on Jumalan sana.
18. Ja tehkää tämä kaikella rukouksella ja anomisella, rukoillen joka aika Hengessä ja sitä varten valvoen kaikessa kestäväisyydessä ja anomisessa kaikkien pyhien puolesta;

Olisiko valvominen myöskin ns. sota-asun päällensä pukemista?

Mutta tämä on minusta aika mielenkiintoinen kohta:
"...valvoen kaikessa kestäväisyydessä ja anomisessa kaikkien pyhien puolesta;"

Kuinkahan monella meillä on halua, intoa ja rakkautta valvoa muidenkin pyhien
puolesta, kuin vain itsemme?

Poissa Paulus

  • Viestejä: 6782
  • "…olitte eksyksissä niinkuin lampaat…" (1.Piet. 2)
Vs: Mitä on valvominen?
« Vastaus #8 : 07.04.14 - klo:11:39 »
Vaikka Paavali ei kirjoita tässä valvomisesta, niin siinä on mielestäni sanottu jotain erittäin merkittävää. Uudempi käännös on ehkä parempi. Kannattaa panna merkille, että hän kirjoittaa uskoville:

1. Kor. 15:1 Veljet, minä palautan mieleenne sen evankeliumin, jonka olen julistanut teille. Te olette ottaneet sen vastaan ja pidätte siitä kiinni, 2 ja sen avulla te myös pelastutte, jos säilytätte sen sellaisena kuin minä sen julistin; muuten olette turhaan tulleet uskoviksi.

Tuosta voidaan tehdä se johtopäätös, että koko ajan tulee pitää kiinni alkuperäisestä evankeliumista. Jos siitä lipsutaan, niin koko usko on ollut turhaa. On vakavaa lipsumista, jos evankeliumiin lisätään jotain lainomaista ja ihmisestä itsestään lähtevää.
Lainaus
Vaatii huomattavaa tietoisuutta käsittää oman tietämättömyyden laajuus.”
—   Thomas Sowell

Poissa Paulus

  • Viestejä: 6782
  • "…olitte eksyksissä niinkuin lampaat…" (1.Piet. 2)
Vs: Mitä on valvominen?
« Vastaus #9 : 07.04.14 - klo:12:26 »
Mutta mitä valvominen oikeasti on,  olen sitä usein pohtinut. Olenko pelastuakseni  riittävän valvovassa tilassa jos nyt yhtäkkiä`potkaisen tyhjää´ tai Jeesuksen paluu tapahtuu? Raamatunluvun yms. määrästä ei siinä ainakaan ole kyse.

Olet mielestäni oikeassa. Joidenkin mielestä valvomiseen tarvitaan riittävä määrä oikeanlaista rukousta, ylistystä yms.
Lainaus
Vaatii huomattavaa tietoisuutta käsittää oman tietämättömyyden laajuus.”
—   Thomas Sowell

Paikalla Soltero

  • Viestejä: 2483
Vs: Mitä on valvominen?
« Vastaus #10 : 07.04.14 - klo:12:31 »
Vaikka Paavali ei kirjoita tässä valvomisesta, niin siinä on mielestäni sanottu jotain erittäin merkittävää. Uudempi käännös on ehkä parempi. Kannattaa panna merkille, että hän kirjoittaa uskoville:

1. Kor. 15:1 Veljet, minä palautan mieleenne sen evankeliumin, jonka olen julistanut teille. Te olette ottaneet sen vastaan ja pidätte siitä kiinni, 2 ja sen avulla te myös pelastutte, jos säilytätte sen sellaisena kuin minä sen julistin; muuten olette turhaan tulleet uskoviksi.

Tuosta voidaan tehdä se johtopäätös, että koko ajan tulee pitää kiinni alkuperäisestä evankeliumista. Jos siitä lipsutaan, niin koko usko on ollut turhaa. On vakavaa lipsumista, jos evankeliumiin lisätään jotain lainomaista ja ihmisestä itsestään lähtevää.
Tuo kohtahan liittyy kuolleiden ylösnousemiseen.

Jotkut uskovat olivat alkaneet kuvitella, että kuolleet eivät voi herätä, eikä Jeesuskaan ollut  noussut kuolleista, joten Paavali kehottaa heitä uskomaan alkuperäisen evankeliumin Jeesuksen ylösnousemuksesta.

"Vaan jos ei ole kuolleitten ylösnousemusta, ei Kristuskaan ole noussut.
 Mutta jos Kristus ei ole noussut kuolleista, turha on silloin meidän saarnamme, turha myös teidän uskonne."  (1. Kor. 15: 13-14)

Poissa Paulus

  • Viestejä: 6782
  • "…olitte eksyksissä niinkuin lampaat…" (1.Piet. 2)
Vs: Mitä on valvominen?
« Vastaus #11 : 07.04.14 - klo:12:34 »
Vaikka Paavali ei kirjoita tässä valvomisesta, niin siinä on mielestäni sanottu jotain erittäin merkittävää. Uudempi käännös on ehkä parempi. Kannattaa panna merkille, että hän kirjoittaa uskoville:

1. Kor. 15:1 Veljet, minä palautan mieleenne sen evankeliumin, jonka olen julistanut teille. Te olette ottaneet sen vastaan ja pidätte siitä kiinni, 2 ja sen avulla te myös pelastutte, jos säilytätte sen sellaisena kuin minä sen julistin; muuten olette turhaan tulleet uskoviksi.

Tuosta voidaan tehdä se johtopäätös, että koko ajan tulee pitää kiinni alkuperäisestä evankeliumista. Jos siitä lipsutaan, niin koko usko on ollut turhaa. On vakavaa lipsumista, jos evankeliumiin lisätään jotain lainomaista ja ihmisestä itsestään lähtevää.
Tuo kohtahan liittyy kuolleiden ylösnousemiseen.

Jotkut uskovat olivat alkaneet kuvitella, että kuolleet eivät voi herätä, eikä Jeesuskaan ollut  noussut kuolleista, joten Paavali kehottaa heitä uskomaan alkuperäisen evankeliumin Jeesuksen ylösnousemuksesta.

"Vaan jos ei ole kuolleitten ylösnousemusta, ei Kristuskaan ole noussut.
 Mutta jos Kristus ei ole noussut kuolleista, turha on silloin meidän saarnamme, turha myös teidän uskonne."  (1. Kor. 15: 13-14)

Tuota en ole koskaan ennen kuullut.
Lainaus
Vaatii huomattavaa tietoisuutta käsittää oman tietämättömyyden laajuus.”
—   Thomas Sowell

Paikalla Soltero

  • Viestejä: 2483
Vs: Mitä on valvominen?
« Vastaus #12 : 07.04.14 - klo:12:37 »
Vaikka Paavali ei kirjoita tässä valvomisesta, niin siinä on mielestäni sanottu jotain erittäin merkittävää. Uudempi käännös on ehkä parempi. Kannattaa panna merkille, että hän kirjoittaa uskoville:

1. Kor. 15:1 Veljet, minä palautan mieleenne sen evankeliumin, jonka olen julistanut teille. Te olette ottaneet sen vastaan ja pidätte siitä kiinni, 2 ja sen avulla te myös pelastutte, jos säilytätte sen sellaisena kuin minä sen julistin; muuten olette turhaan tulleet uskoviksi.

Tuosta voidaan tehdä se johtopäätös, että koko ajan tulee pitää kiinni alkuperäisestä evankeliumista. Jos siitä lipsutaan, niin koko usko on ollut turhaa. On vakavaa lipsumista, jos evankeliumiin lisätään jotain lainomaista ja ihmisestä itsestään lähtevää.
Tuo kohtahan liittyy kuolleiden ylösnousemiseen.

Jotkut uskovat olivat alkaneet kuvitella, että kuolleet eivät voi herätä, eikä Jeesuskaan ollut  noussut kuolleista, joten Paavali kehottaa heitä uskomaan alkuperäisen evankeliumin Jeesuksen ylösnousemuksesta.

"Vaan jos ei ole kuolleitten ylösnousemusta, ei Kristuskaan ole noussut.
 Mutta jos Kristus ei ole noussut kuolleista, turha on silloin meidän saarnamme, turha myös teidän uskonne."  (1. Kor. 15: 13-14)

Tuota en ole koskaan ennen kuullut.
Mutta Paavalihan sanoo sen tuossa itse. 
Lue luku loppuun asti.

tikli

  • Vieras
Vs: Mitä on valvominen?
« Vastaus #13 : 07.04.14 - klo:12:37 »
Mutta mitä valvominen oikeasti on,  olen sitä usein pohtinut. Olenko pelastuakseni  riittävän valvovassa tilassa jos nyt yhtäkkiä`potkaisen tyhjää´ tai Jeesuksen paluu tapahtuu? Raamatunluvun yms. määrästä ei siinä ainakaan ole kyse.

Olet mielestäni oikeassa. Joidenkin mielestä valvomiseen tarvitaan riittävä määrä oikeanlaista rukousta, ylistystä yms.

Entäs sitten, jos kysytään näin päin, että onko valvomisen kestäväisyyteen, ts. hereillä pysymiseen mitään merkitystä Raamatun lukemattomuudella tai sillä, ettei koskaan rukoile?

Helena

  • Vieras
Vs: Mitä on valvominen?
« Vastaus #14 : 07.04.14 - klo:13:12 »
Tämä ei sulje pois sitä, että joka luulee seisovansa katsokoon ettei lankea. Valvominen on välttämätön ja sekin on Jumalan vaikuttamaa.

Tästä valvomisesta kannattanee rakantaa ihan oma ketju, sillä siitä jos mistä lienee suurta erimielisyyttä. Joillekin valvominen merkitsee lain noudattamista ainakin joiltain osin. Mitä on Raamatun mukainen valvominen?
Jeesuksen kehotusta valvomiseen ja rukoilemiseen ei pidä ottaa lakina, niinkuin ei mitään muutakaan Raamatun kehotusta, joita on vaikka kuinka paljon. Raamattu ei ole lakikirja, nyt elämme uuden liiton aikaa. Jeesuksen vanhurskaus luetaan osaksemme uskon kautta Häneen, ei käskyjä noudattamalla. Samoin on silloin, kun olemme esim. sanankuulossa. Koko UT ja sanansaarnat voidaan ymmärtää täysin väärin, jos niitä katselee lain värjäämien silmälasien läpi. Laiskuus ja vetämättömyys ovat erikseen, niiden suhteen tarvitsemmekin ojentautumista, että alttiuden henki saisi sijaa meissä.

Herra itse vaikuttaa voimallisesti omissaan ja on tehnyt/tekee meidät kykeneviksi olemaan uuden liiton palvelijoita, ei kirjaimen vaan Hengen. Mutta jos rukous ja Raamatun lukeminen tuntuvat tervanjuonnilta, uskon että Herra haluaa tehdä muuttavaa työtä senkin suhteen.