Miten paljon mielestäsi kristityissä on sellaisia, jotka haluavat noudattaa juutalaisten lakia?
Taitaa olla onneksi harvinaista.
Galatalaiskirjehän on opetus siitä, että Mooseksen laki on Kristuksessa täytetty,
eikä esim. ympärileikkausta enää tarvita, kuten monet galatalaiset luulivat.
Minun mielestäni galatalaiskirjeessä puhutaan muustakin kuin Mooseksen laista.
Jos se koskisi vain juutalaisten lakia, esimerkiksi Vuorisaarnan voisi heittää roskiin.
Miten Galatalaiskirje liittyy erityisesti Vuorisaarnaan?
Mitä muita lakeja Paavali mahtoi tarkoittaa kuin galatalaisten kristittyjen pyrkimystä noudattaa esim. ympärileikkausta ja muita Tooran säädöksiä?
Vastauksessani oli sana 'esimerkiksi'
Lakia Raamattussa kaikki se mikä esittää vaatimuksia. Lakia on sekä Uudessa Testamentissa että Vanhassa Testamentissa.
-
Tämäkin kohtaa osoittaa, että lakia on muukin kuin Mooseksen laki.
12 Sillä kaikki, jotka ilman lakia ovat syntiä tehneet, ne myös ilman lakia hukkuvat, ja kaikki, jotka lain alaisina ovat syntiä tehneet, ne lain mukaan tuomitaan;
13 sillä eivät lain kuulijat ole vanhurskaita Jumalan edessä, vaan lain noudattajat vanhurskautetaan.
14 Sillä kun pakanat, joilla ei lakia ole, luonnostansa tekevät, mitä laki vaatii, niin he, vaikka heillä ei lakia ole, ovat itse itsellensä laki
15 ja osoittavat, että lain teot ovat kirjoitetut heidän sydämiinsä, kun heidän omatuntonsa myötä-todistaa ja heidän ajatuksensa keskenään syyttävät tai myös puolustavat heitä-
16 sinä päivänä, jona Jumala on tuomitseva ihmisten salaisuudet Kristuksen Jeesuksen kautta, minun evankeliumini mukaan.
Millä raamatunkohdilla perustelet sen, että laki tarkoittaa kaikkea, mikä esittää vaatimuksia?
Tuossa lainaamassasi Room. 2. luvussa lailla tarkoitetaan ihmisen omaatuntoa.
Ihmisellä on siis hyvään johtava laki jo syntyessään omassa mielessään.
Omantunnon ääntä tulee kuunnella.
Uudessa Testamentissa lailla tarkoitetaan nimenomaan Mooseksen lakia, joka täytettiin Jeesuksen iankaikkisella uhrilla.
Ihminen ei voi eikä hänen tarvitse saavuttaa vanhurskautta lain avulla, vaan uskosta Jeesukseen Kristukseen. (Room. 5:1; 8: 1-4)
Jaakob puhuu täydellisyyden ja vapauden laista, jota meidän pitää noudattaa. (Jaak. 1:25)
Hän korostaa myös voimakkaasti uskosta seuraavien tekojen tärkeyttä.
Jotkut armoa virheellisesti korostavat erehtyvät luulemaan, että kehotus tehdä uskosta seuraavia tekoja olisi lain noudattamisen vaatimista.
Näinhän ei ole. Uskon teot eivät ole lain tekoja:
"Samoin uskokin, jos sillä ei ole tekoja, on itsessään kuollut.
Joku ehkä sanoo: "Sinulla on usko, ja minulla on teot"; näytä sinä minulle uskosi ilman tekoja, niin minä teoistani näytän sinulle uskon.
Sinä uskot, että Jumala on yksi. Siinä teet oikein; riivaajatkin sen uskovat ja vapisevat.
Mutta tahdotko tietää, sinä turha ihminen, että usko ilman tekoja on voimaton?
Eikö Aabraham, meidän isämme, tullut vanhurskaaksi teoista, kun vei poikansa Iisakin uhrialttarille?
Sinä näet, että usko vaikutti hänen tekojensa mukana, ja teoista usko tuli täydelliseksi;
ja niin toteutui Raamatun sana: "Aabraham uskoi Jumalaa, ja se luettiin hänelle vanhurskaudeksi", ja häntä sanottiin Jumalan ystäväksi.
Te näette, että ihminen tulee vanhurskaaksi teoista eikä ainoastaan uskosta."
(Jaak. 2: 17-24)