Kirjoittaja Aihe: Pelastaako oikea oppi? Estääkö väärä oppi pelastuksen?  (Luettu 41995 kertaa)

Poissa Soltero

  • Viestejä: 2484
Vs: Pelastaako oikea oppi? Estääkö väärä oppi pelastuksen?
« Vastaus #45 : 22.10.13 - klo:23:45 »
En minäkään koe olevani täysin kotonani missään seurakunnassa.
En ole erityisen sosiaalinen.
Joskus kuitenkin vertailen seurakunnankokouksessa olemistani joihinkin muihin
"seurapiireihin", joissa joskus olen, ja huomaan, että seurakunnassa on kuitenkin niin
valtava minua ja ympärilläni olevia ihmisiä yhdistävä tekijä (usko Jeesukseen),
että melkein viihdyn.

En usko olevan olemassakaan sellaista kristillistä oppia, jonka kannattajat olisivat
luoneet niin suurenmoisen seurakunnan, että voisin olla siellä oikeasti kuin kotonani-
ennen kuin sitten kun Jumala on luonut uudet taivaat ja uuden maan.

Lydia

  • Vieras
Vs: Pelastaako oikea oppi? Estääkö väärä oppi pelastuksen?
« Vastaus #46 : 22.10.13 - klo:23:58 »
Minua on siunattu hyvällä seurakunnalla, paljon lauletaan Hengellisestä laulukirjasta vanhoja lauluja  :D todella hyviä puhujia useita paimenen lisäksi, paimen onkin oikein paimensielu ja on vakaa vanhimmisto.

Saldo

  • Vieras
Vs: Pelastaako oikea oppi? Estääkö väärä oppi pelastuksen?
« Vastaus #47 : 23.10.13 - klo:00:13 »
Esim. kasteasian olen käsitellyt sekä luterilaisten, helluntailaisten että onneksi
myös Jumalan kanssa, eikä minulla vieläkään ole ehdotonta kantaa siihen,
onko uskovien upotuskaste aivan niin tärkeä kuin sen kokevat  perinteiset helluntailaiset.

Se on kuitenkin niin lähellä Raamatun kaste-esimerkkejä, että olen antanut
kastaa itseni nyt syvässä keski-iässä ollessani.
Kaste ei ole pelastuksen ehto, enkä sen vuoksi mennyt kasteelle, vaan koin
sillä tavalla tottelevani Jumalan kehotusta.

Pelastuakseen on uudestisynnyttävä Pyhästä Hengestä.
Uudestisyntynyt tekee kaikkensa noudattaakseen Sanan, Pyhän Hengen viitoittamaa tietä.
Pyhä Henki opastaa uskovan kaikkeen ja koko totuuteen. Ryövärin totuudessa vaeltaminen alkoi "muista minua, kun tulet valtakuntaasi". Ajallinen matka oli lyhyt, ei ollut tarvis pujotella vähemmän ja enemmän tärkeitten asioiden välitse.

Ystäväni koki koomasta herättyään ja puhekyvyn menetettyään, pelastuksen kun kysyttiin, että haluaako hän vastaanottaa pelastuksen. Kehoitimme vastaamaan silmiä räpäyttämällä. Hän räpäytti silmiään ja kuoli parin tunnin kuluttua.

Uskon, että jokaiselle uskoontultuamme tulee kasteasia esille. Se tulee eri tavalla eteen, jos ollaan tai hakeudutaan yhteisöön, yhteisöön jossa opetetaan, että uskovien kaste ei ole tärkeä.
Kuinka tärkeää Jeesukselle oli saada Johanneksen kaste. Siksi, että "..sillä näin meidän sopii täyttää kaikki vanhurskaus".

Jeesus antoi esimerkin ja sitten asetti uskovien kasteen. Tässä mielestäni on selkeä oppi, joka kyllä voidaan jättää noudattamatta ja katsoa kuinka pitkälle niin voi pötkiä hyvällä omallatunnolla. Tällaisille tapauksille sopisi erittäin lyhyt ajallinen eläminen uskoontultuaan. Tarkoitan, ettei viimein langettaisi tottelemattomuuden syntiin ja tuhouduttaisi matkalla Egyptistä Luvattuun Maahan.

Poissa Soltero

  • Viestejä: 2484
Vs: Pelastaako oikea oppi? Estääkö väärä oppi pelastuksen?
« Vastaus #48 : 23.10.13 - klo:00:15 »
On sanottava, että juuri noin on täälläkin!

Jos olisin seurallisempi ja ihmisrakkaampi, viihtyisin vielä paremmin.
Mutta se on itsestä kiinni.
Seurakunnassa ei ole vikaa.
Täällä on oikein hyvä kuorokin, jonka lauluja kuuntelen mielelläni,
vaikka olen vailla musiikkikorvaa. 

Täällä on myös suomalaista ev.lut. toimintaa, mutta en ole osallistunut muuten
kuin lainaamalla srk-talolta kirjoja.
On hiukan noloa, että en edes tiedä, missä ev.lut. messut pidetään.
Ehkä otan hiukan selvää.
En ole aivan mustavalkoinen.

P.S. Tämä on vastaus Lydian viestiin.

Saldo

  • Vieras
Vs: Pelastaako oikea oppi? Estääkö väärä oppi pelastuksen?
« Vastaus #49 : 23.10.13 - klo:00:25 »


Olen kuullut tapauksen kun jehovantodistaja tuli uskoon tutkiessaan Raamattua, mutta sen jälkeen ei kevannut siihen yhteisöön.

Onko teidän mielestänne jehovantodistajissa uudestisyntyneitä uskovia?

On.

Kun olin erinäisistä syistä joutunut ulos lapsuuteni seurakunnasta, koin ajoittain suurta yksinäisyyttä hengellisten asioiden suhteen ja vähän muutenkin, eräs vanha jehovalaismies toi minulle hengellistä leipää kotiin. Kukaan siitä seurakunnasta johon vielä silloin kuuluin, ei ottanut minkäänlaista yhteyttä.
Vieläkin tulee kyyneleet silmiin tuota vanhaa miestä ajatellessani. Emme tietenkään olleet kaikesta yhtä mieltä.

Se oli aikaa ennen nettiä.

Kun puhut uudestisyntyneestä jehovan todistajasta se voi tarkoittaa vain tapausta kun ao. on astumassa ulos Vartiotornin opista. Minä ymmärrän, että ei voi olla Jehovan Todistaja, ellei noudata ja usko Vartiotornin oppeihin. Sama koskee kaikkia ei-raamatullisia oppeja ja opetusta, joissa ihminen ei pelastu Armosta ja sen vastaanottamisesta ja ainoastaan siksi.

Saldo

  • Vieras
Vs: Pelastaako oikea oppi? Estääkö väärä oppi pelastuksen?
« Vastaus #50 : 24.10.13 - klo:14:53 »
Oikean opin väheksyntää on tasaisin väliajoin esiintynyt keskusteluissa. Eniten "sukkiinsa" ovat sekaantuneet tahot, joilla on tunnustuskirjoin määritelty oikea oppi.
Sekaannuksen syy on yleensä juuri nuo tunnustuskirjat, joissa määritellään Raamatun(kin) asema.

Kun paavi Benedictus vieräili aikoinaan Isossa Britanniassa, hän antoi pariin otteeseen lausunnon, jossa hän kehoitti kristikansaa palaamaan alkuperäiseen. Koukku nieltiin. Kutsun alatyylisesti koukuksi, koska kun asia Italiassa uutisoitiin, alkuperäinen ilmoitettiin sisältävän Raamatun ja kirkon traditiot. Tätä "italialaista" versiota ei luettu tai se ei tullut pohjolassa jakeluun. Siksi oitis alettiin antamaan hyväksyviä kannanottoja, vaikka nykyisen teologisen tietämyksen aallossa olisi pitänyt olla selvää, että Roomalaiskatolinen kirkko ei muuta piiruakaan siitä mikä sen oppi on. Tästä on Vaticani 2'n julkaisu, että kaikki, mitä Trenton kirkolliskokouksessa (n. 1550) on päätetty, ovat sellaisenaan voimassa. Trenton piispainkokous päätti, että jos kirkon traditio (tulkinta-ymmärrys) poikkeaa Raamatusta, kirkon kanta ratkaisee.
Katolinen kirkko on hyvin mieltynyt 'ainoaan oikeaan oppiinsa'. Se saatetaan tarjoilla sen jälkeen kun ensin ollaan löydetty ne kohdat missä ollaan samaa mieltä. Näin tapahtuu koko ajan yhteiskunnissa, missä katolisuus ei ole valtionuskonto.

Mielestäni oikeaa oppia ei pidä kirjoittaa vaan se pitää lukea Raamatusta. Oikea oppi on tärkeä, mutta ilman uudestisyntymistä Pyhästä Hengestä, sitä ei tarvita. Väärä 'toimii' Jumalan Seurakunnan ulkopuolella paremmin.

Poissa Soltero

  • Viestejä: 2484
Vs: Pelastaako oikea oppi? Estääkö väärä oppi pelastuksen?
« Vastaus #51 : 24.10.13 - klo:16:14 »
Väärä oppi voi estää pelastuksen silloin, jos oppi poikkeaa Raamatusta,
ja ihminen uskoo tuohon oppiin enemmän kuin Raamatun Sanaan.
Siitähän Saldokin tuossa edellä puhuu.

Ihminen ei todennäköisesti pelastu, jos hän uskoo esim. oppiin, jonka mukaan on osallinen iankaikkisesta pelastuksesta,
jos on saanut papilta vauvakasteen, käy silloin tällöin kirkon messussa osallistumassa
"syntejä anteeksiantavaan ehtoolliseen", osallistuu kuorona lausuttuun uskontunnustukseen,
kuuntelee papin lukeman synnintunnustuksen ja -päästön
ja pääsee papin siunaamana haudan lepoon.

Jos oppiin kuuluu se, että pelastumiseen ei tarvita henkilökohtaista
uskonratkaisun tekoa, siis  Jeesuksen tietoista valitsemista oman elämänsä Herraksi,
tuollaiseen oppiin uskova ei Raamatun mukaan pelastu.
« Viimeksi muokattu: 24.10.13 - klo:16:16 kirjoittanut Soltero »

Lydia

  • Vieras
Vs: Pelastaako oikea oppi? Estääkö väärä oppi pelastuksen?
« Vastaus #52 : 24.10.13 - klo:16:25 »
Mitkäs ovat Jumalan mahdollisuudet jos ihminen etsii ja hapuilee yhteyttä Jumalaan ja sotkeentuu oppiin joka ei ole puhdas Raamatun oppi vaan mukana jotakin perin ihmistekoista?

Saldo

  • Vieras
Vs: Pelastaako oikea oppi? Estääkö väärä oppi pelastuksen?
« Vastaus #53 : 24.10.13 - klo:17:05 »
Mitkäs ovat Jumalan mahdollisuudet jos ihminen etsii ja hapuilee yhteyttä Jumalaan ja sotkeentuu oppiin joka ei ole puhdas Raamatun oppi vaan mukana jotakin perin ihmistekoista?

"Usko Herraan Jeesukseen, niin sinä pelastut … " (Apt.16:31)
Tämä pätee, ellei sitä korvata millään muulla.
kun yhteys Pelastajaan heikkenee, se korvautuu aina pelastuksen vastaisilla vaihtoehdoilla. Esimerkiksi menee pelastuksen ilo ja aletaan uskoa järjellä. Sitten seuraava vaihe on, että kuunnellaan opetusta ulkopuolelta Raamatun tai lisäyksiä siihen ja sammuva uskonelämä tekee tilaa opeille ja opetukselle, jossa esim uskoontulon rinnalle laitetaan vaikka sakramentti, johon palaamalla päästään samaan tulokseen, tai ei se ainakaan haittaa, "koska olenhan uskossa".

Kyllä näissä mutkissa on selvitymistarinoita, muttei suositeltavissa kenellekään. Mielestäni!

Lydia

  • Vieras
Vs: Pelastaako oikea oppi? Estääkö väärä oppi pelastuksen?
« Vastaus #54 : 24.10.13 - klo:18:19 »

Niinpä.
Ja mitä kertookaan Jeesuksen vertaus kylväjästä, ei kaikki jotka kuulevat puhtaan evankeliumin ja ottavat sen vastaan pelastu ja syitä voi olla monia ihmisen elämässä.

 1 Samana päivänä Jeesus lähti ulos, meni järven rantaan ja asettui istumaan.
 2 Hänen ympärilleen kokoontui silloin niin suuri joukko ihmisiä, että hänen oli siirryttävä veneeseen. Hän istui veneessä ja väkijoukko seisoi rannalla,
3 ja hän puhui heille pitkään vertauksin.

Hän sanoi: "Mies lähti kylvämään.
4 Ja kun hän kylvi, osa siemenestä putosi tien oheen, ja linnut tulivat ja söivät jyvät.
5 Osa putosi kallioiseen paikkaan, missä jyville ei ollut paljon maata. Ne nousivat kohta oraalle, koska maata ei ollut syvälti,
6 mutta auringon noustua oraat helteessä kuivettuivat, koska niillä ei ollut juurta.
7 Osa taas putosi ohdakkeisiin, ja ohdakkeet kasvoivat ja tukahduttivat oraan. 8 Mutta osa jyvistä putosi hyvään maahan ja antoi sadon, mikä sata, mikä kuusikymmentä, mikä kolmekymmentä jyvää.
9 Jolla on korvat, se kuulkoon!"

18 "Kuulkaa siis, mitä vertaus kylväjästä tarkoittaa.
19 Aina kun joku kuulee sanoman valtakunnasta eikä ymmärrä sitä, tulee Paholainen ja sieppaa pois sen, mikä hänen sydämeensä on kylvetty. Tätä tarkoittaa tien oheen kylvetty siemen.
20 Kylvö kallioiseen paikkaan kuvaa sitä, joka sanoman kuullessaan heti ottaa sen iloiten vastaan
21 mutta joka kestää vain hetken, koska häneltä puuttuvat juuret. Kun tulee ahdinko tai vaino sanan tähden, hän luopuu kohta.
22 Kylvö ohdakkeisiin tarkoittaa ihmistä, joka kuulee sanan mutta jossa sana ei tuota satoa, koska tämän maailman huolet ja rikkauden viettelys tukahduttavat sen.
23 Mutta kylvö hyvään maahan kuvaa ihmistä, joka kuulee sanan ja ymmärtää sen. Nämä ihmiset tuottavat satoa: kuka sata, kuka kuusikymmentä, kuka kolmekymmentä jyvää."

Paikalla Paulus

  • Viestejä: 6786
  • "…olitte eksyksissä niinkuin lampaat…" (1.Piet. 2)
Vs: Pelastaako oikea oppi? Estääkö väärä oppi pelastuksen?
« Vastaus #55 : 24.10.13 - klo:20:12 »
Uskon, että jokaiselle uskoontultuamme tulee kasteasia esille. Se tulee eri tavalla eteen, jos ollaan tai hakeudutaan yhteisöön, yhteisöön jossa opetetaan, että uskovien kaste ei ole tärkeä.
Kuinka tärkeää Jeesukselle oli saada Johanneksen kaste. Siksi, että "..sillä näin meidän sopii täyttää kaikki vanhurskaus".

Jeesus antoi esimerkin ja sitten asetti uskovien kasteen. Tässä mielestäni on selkeä oppi, joka kyllä voidaan jättää noudattamatta ja katsoa kuinka pitkälle niin voi pötkiä hyvällä omallatunnolla. Tällaisille tapauksille sopisi erittäin lyhyt ajallinen eläminen uskoontultuaan. Tarkoitan, ettei viimein langettaisi tottelemattomuuden syntiin ja tuhouduttaisi matkalla Egyptistä Luvattuun Maahan.

Saanko sanoa tähän jotain omasta kokemuksestani? Tulin nuorena uskoon ev.lut. kirkon piirissä. Kolme vuotta uskoontulostani muutin paikkakuntaa enkä löytänyt paikkaani ev.lut. seurakunnasta. Liityin erääseen seurakuntaan, jonka käytäntönä oli uskovien kaste. Kukaan ei minua painostanut, mutta kuitenkin menin kasteelle. Se ei kuitenkaan osoittautunut edes parannuksen kasteeksi, koska minusta tuli farisealainen. Luterilaisia en enää pitänyt oikeina uskovinakaan, minähän tiesin asiat, koska olin käynyt oikealla kasteella.

Elämässä voi tulla vastaan monenlaisia asioita ja niin minullekin on tullut. Useita vuosia olen kaveerannut luterilaisten uskovien kanssa ja olen oppinut tuntemaan heitä paremmin. Monet heistä ovat paljon minua pidemmällä hengellisessä elämässä ja varsinkin pyhityksessä.
Lainaus
Vaatii huomattavaa tietoisuutta käsittää oman tietämättömyyden laajuus.”
—   Thomas Sowell

Saldo

  • Vieras
Vs: Pelastaako oikea oppi? Estääkö väärä oppi pelastuksen?
« Vastaus #56 : 25.10.13 - klo:00:00 »
Saanko sanoa tähän jotain omasta kokemuksestani? Tulin nuorena uskoon ev.lut. kirkon piirissä. Kolme vuotta uskoontulostani muutin paikkakuntaa enkä löytänyt paikkaani ev.lut. seurakunnasta. Liityin erääseen seurakuntaan, jonka käytäntönä oli uskovien kaste. Kukaan ei minua painostanut, mutta kuitenkin menin kasteelle. Se ei kuitenkaan osoittautunut edes parannuksen kasteeksi, koska minusta tuli farisealainen. Luterilaisia en enää pitänyt oikeina uskovinakaan, minähän tiesin asiat, koska olin käynyt oikealla kasteella.

Elämässä voi tulla vastaan monenlaisia asioita ja niin minullekin on tullut. Useita vuosia olen kaveerannut luterilaisten uskovien kanssa ja olen oppinut tuntemaan heitä paremmin. Monet heistä ovat paljon minua pidemmällä hengellisessä elämässä ja varsinkin pyhityksessä.

Ymmärtäisin, että liityit paikalliseen helluntaiseurakuntaan, kastatettuasi itsesi.
Tällaista sattuu ja tapahtuu. Se, että teit sen tekopyhyyttäsi on varmaan jo anteeksiannettu ja anteeksi pyydetty juttu Jumalan kanssa, koska tunsit piston asiasta sisimmässäsi. En näe ollenkaan tarpeelliseksi käsitellä tätä kahdella tiellä kulkemisyritystäsi. Paljon pahempaakin on tapahtunut melkein jokaiselle ja kaikki on vietävissä Jumalan käsittelyyn ja luotettava Hänen anteeksiantamukseensa. Uskon, että taivaasta huomioidaan tämä kasteesi "nollaus", mutta miten, se on vain sinun asiasi, eikä mielestäni ansaitse julkista puolustusta tai paheksumista. Sinä ilmeisesti olet kastettu tai kastamaton veli Herrassa minulle ja se riittänee tällä erää.

Poissa Soltero

  • Viestejä: 2484
Vs: Pelastaako oikea oppi? Estääkö väärä oppi pelastuksen?
« Vastaus #57 : 25.10.13 - klo:00:21 »
Kamppailin vuosikausia kastekysymyksen kanssa.
Olin kokenut kymmeniä vuosia, että vauvakastettuna olin ehkä kastettu,
ehkä en.
Kaipasin varmuutta, vaikka tiesin, että kaste ei ole pelastava toimenpide.

Oltuani enemmän yhteyksissä helluntailaisiin ja saatuani kasteopetusta
tein päätöksen ja menin viime kesäni kasteelle.

Minut kastettiin tuossa Välimeressä, ja koin sen jälkeen, että jotkin asiat
klonksahtivat paikalleen.
En ollut hurmiossa (en ole koskaan ollutkaan), mutta hyvin iloinen- ja olen vieläkin.

Halusin totella tässä asiassa Jumalan Sanaa.
Minun piti vain odottaa kauan, koska muuten minullekin olisi voinut käydä
niin, että kasteeni olisi osoittautunut farisealaiseksi teoksi.

Lydia

  • Vieras
Vs: Pelastaako oikea oppi? Estääkö väärä oppi pelastuksen?
« Vastaus #58 : 25.10.13 - klo:00:27 »
Miksi Jeesus pyysi kastetta Johannekselta, olihan hän Jumala ihmisen muodossa, mutta hän antoikin esimerkin. Siihen liittyy joku Jumalallinen salaisuus joka on vain otettava niinkuin Raamattu sen opettaa. Monet ovat tai ehkä melkein kaikki kokeneet suurta iloa kasteen jälkeen, joku on täyttynyt Jumalan Hengellä ja alkanut puhua uusin kielin.

Saldo

  • Vieras
Vs: Pelastaako oikea oppi? Estääkö väärä oppi pelastuksen?
« Vastaus #59 : 25.10.13 - klo:12:23 »


Minut kastettiin tuossa Välimeressä, ja koin sen jälkeen, että jotkin asiat
klonksahtivat paikalleen.

En ollut hurmiossa (en ole koskaan ollutkaan), mutta hyvin iloinen- ja olen vieläkin.


Tärkeää on kuuliaisuus, niin kastekäskyä kuin muitakin Raamatun oppeja ja ohjeita kohtaan. Kun nämä perusasiat "loksahtaa" paikoilleen, niin askellus ei lonksu.
Kun muistelen omaa kasteellemenoani Jyväskylässä v. 1960, niin vallitsevin 'tunnelma' oli hyvä omatunto ja halu löytää ja kokea lisää Jeesuksen seuraajana. On siunattua muistella niitä rukoushetkiä ja rukouskokouksia Siion-temppelissä, kun rukoilin, että saisin kokea Pyhän Hengen kasteen. Vieressä kuulin kahden oppimattoman naisen toistelevan muutamaa italiankielistä sanaa, 'adesso viene' (nyt se tulee) ja 'grazie.. ' (kiitos). Perheeni asui tuolloin Italiassa.

Kuuliaisuuteni on joskus ollut puutteellista, mutta Jumala on ottanut huomioon sen, mitä minussa oli käyttökelpoista. Nyt jatkuvasti harmittelen, pahoittelen ja kadun tottelemattomuuttani Raamatun opetusta kohtaan. Halusin tehdä liian usein, niinkuin tuntui hyvältä minun lihalliselle mielelleni.