Kirjoittaja Aihe: Pelastaako oikea oppi? Estääkö väärä oppi pelastuksen?  (Luettu 41992 kertaa)

Poissa Natanael

  • Viestejä: 4475
  • Matkalla
Vs: Pelastaako oikea oppi? Estääkö väärä oppi pelastuksen?
« Vastaus #75 : 25.10.13 - klo:19:13 »
Tuntuu erikoiselle ajatus että ei voisi luottaa siihen että se tapahtui nyt, vaan pitäisi odotella..Pyhää Henkeä.
Mielestäni sitä odottelua tarvittiin vain silloin ennen ensimmäistä helluntaita. Samarialaisten kohdalla viive oli toisista syistä. Olen sen ikäinen, että muistan ajan jolloin jotkut helluntaissa opettivat, että Pyhä Henki ei tule uudestisyntymässä sydämeen, mutta Jeesus tulee.

Eli he eivät sillä hetkellä kun tunnustivat syntinsä saaneet anteeksi ja tulleet uskoon?

Samarialaiset eivät tulleet sillä hetkellä _uuden_ liiton uskoviksi vielä sillä hetkellä. Tämä siksi, että Raamatussa lukee näin:

Lainaus käyttäjältä: Room.8:9
Jolla ei ole Kristuksen Henkeä, se ei ole hänen omansa

Jeesuksenkaan opetuslapset eivät olleet uudestisyntyneitä uuden liiton uskovia ennen helluntaita samasta syystä.
He olivat silloin vielä vanhan liiton uskovia kuten vaikkapa Joosua, Nehemia ja Joona.

Elettiin historiallista murroshetkeä joka tuli ja meni.

Poissa Natanael

  • Viestejä: 4475
  • Matkalla
Vs: Pelastaako oikea oppi? Estääkö väärä oppi pelastuksen?
« Vastaus #76 : 25.10.13 - klo:19:16 »
Mielestäni on tärkeää, että on rakkaus totuuteen tässäkin kysymyksessä. On paljon "tuhlattu ruutia" tarpeettomaan kinasteluun. Kummankin kastekäytännön tueksi on otettu asioita, jotka eivät kestä totuuden valoa.

Henkilökohtainen mielipiteeni on, että kumpikaan kastetapa sinänsä ei ole pelastuksen ehto. Eikä kumpikaan kaste itsessään pelasta.

Kasteen näen osana evankeliumin julistamista niin kuin ehtoollisenkin.
Tarkoitatko, että kun uskosta osattomat näkevät ja kuulevat
uskoontulleiden saavan kasteen
ja viettävän keskenään ehtoollista,
hekin ehkä kiinnostuvat evankeliumista?

Sitäkin. Moni on saanut piston sydämeensä nähdessään ihmisiä kastettavan järven rannalla.

Näinkin on kirjoitettu.

Lainaus käyttäjältä: 1. Kor. 11:26
Sillä niin usein kuin te syötte tätä leipää ja juotte tämän maljan, te julistatte Herran kuolemaa, siihen asti kuin hän tulee.

Uskovatkin tarvitsevat evankeliumia.

Poissa Natanael

  • Viestejä: 4475
  • Matkalla
Vs: Pelastaako oikea oppi? Estääkö väärä oppi pelastuksen?
« Vastaus #77 : 25.10.13 - klo:19:42 »
Keskustelun otsikkoon liittyen yksi näkökulma on tämä

Lainaus käyttäjältä: 3.Moos.1
37 Ja jos niiden raato putoaa kylvösiemenen päälle, minkä hyvänsä, joka kylvetään, pysyy tämä puhtaana.
38 Mutta jos siemen on vedellä kasteltu ja niiden raato putoaa sen päälle, tulee siemen teille saastaiseksi.
Jakeiden edellä on listaa saastaisista eläimistä.

Siemen on Jumalan sana.
Se ei mene pilalle eikä tule saastaiseksi siitä, jos sitä kylvetään ruosteisilla kylvökoneilla.

Siemeniä idätetään vedessä.
http://fi.wikipedia.org/wiki/Id%C3%A4tys
"Idätys käynnistetään yleensä liottamalla siemeniä parista minuutista vuorokauteen. Tämän jälkeen vesi kaadetaan pois ja siementen annetaan olla purkissaan. Ylimääräinen kosteus mädännyttää siemenet."


Mikä on se raato, joka saastuttaa idätetyn siemenen? Ja mikä se idätetty siemen on?
« Viimeksi muokattu: 25.10.13 - klo:19:49 kirjoittanut KnutL »

Poissa Paulus

  • Viestejä: 6784
  • "…olitte eksyksissä niinkuin lampaat…" (1.Piet. 2)
Vs: Pelastaako oikea oppi? Estääkö väärä oppi pelastuksen?
« Vastaus #78 : 25.10.13 - klo:21:14 »
Olen aina uskonut siihen että juuri sillä hetkellä kun ihminen kääntyy Jumalan puoleen joko ensimmäisen kerran elämässään tai toisen tai kymmennen kerrran tuoden syntinsä ja tunnustaa ne ja pyytää armoa, armo ja pelastuminen on juuri siinä hetkessä. Jo lupaus ' avuksesi huuda minua hädänpäivänä niin minä haluan auttaa sinua' puhuu sen puolesta. Tuntuu erikoiselle ajatus että ei voisi luottaa siihen että se tapahtui nyt, vaan pitäisi odotella..Pyhää Henkeä.

Voimme luetella monia asioita, joita mielestämme pitää tapahtua ja tapahtuu sillä hetkellä, kun ihmisestä tulee uudestisyntynyt Jumalan lapsi. Mutta olemme usein väärässä. Jos ne asiat, joita mainitaan esim. sadanpäämies Korneliuksesta (Ap. t. 10. luku), sopisivat johonkin tämän ajan ihmiseen, niin ilman muuta pitäisimme häntä uudestisyntyneenä.

Mutta ei hän sitä ollut. Mutta hänellä oli jumalattoman usko, jonka Jumala otti huomioon (kts. myös Room. 4:5). Kerroin omasta "tahdon-ratkaisustani" ja nyt olen vakuuttunut siitä, etten siinä hetkessä vielä uudestisyntynyt, vaikkakin tulin joillakin kriteereillä kastekelpoiseksi.

Tapus Korneliuksen kodissa on sikäli poikkeuksellinen, että se taitaa olla ainoa tapaus UT:ssa, jossa Pyhä Henki tuli ensin (=uudestisyntyminen) ja vesikaste tapahtui vasta sitten. Tästä olen tehnyt sen johtopäätöksen, että alussa kastettiin pääasiassa uudestisyntymättömiä (=niitä, joilla ei vielä ollut Pyhää Henkeä).

On tietenkin mahdollista, että olen erehtynyt. Mutta tutkikaamme tätä asiaa.
Lainaus
Vaatii huomattavaa tietoisuutta käsittää oman tietämättömyyden laajuus.”
—   Thomas Sowell

Poissa Paulus

  • Viestejä: 6784
  • "…olitte eksyksissä niinkuin lampaat…" (1.Piet. 2)
Vs: Pelastaako oikea oppi? Estääkö väärä oppi pelastuksen?
« Vastaus #79 : 25.10.13 - klo:21:16 »
Oliko mielestäsi Simon siis joidenkin mielestä opetuslapsi jo ennen kastettaan vai mitä tarkoitat?

Olen ymmärtänyt, että Simonia pidettiin uskovana kasteen jälkeen.
Lainaus
Vaatii huomattavaa tietoisuutta käsittää oman tietämättömyyden laajuus.”
—   Thomas Sowell

Lydia

  • Vieras
Vs: Pelastaako oikea oppi? Estääkö väärä oppi pelastuksen?
« Vastaus #80 : 25.10.13 - klo:21:56 »
Tulee ongelma jos ei voida luottaa että ihminen uudestisyntyy heti siinä paikassa kun hän sanoo Jeesukselle kyllä, monet ovat juuri ennen kuolemaansa saaneet parannuksen armon kuten eräissä piireissä asia ilmaistaan. Ryöväri ristillä oli valmis sirtymään paratiisiin.
En ole aiemmin kuullut tällaista oppia asiasta ja olen aika hämmästynyt.

Poissa Natanael

  • Viestejä: 4475
  • Matkalla
Vs: Pelastaako oikea oppi? Estääkö väärä oppi pelastuksen?
« Vastaus #81 : 25.10.13 - klo:22:07 »
Tarkentaisitko mihin viestiin viittaat, en huomaa ristiriitaa.

Charlotte

  • Vieras
Vs: Pelastaako oikea oppi? Estääkö väärä oppi pelastuksen?
« Vastaus #82 : 26.10.13 - klo:09:44 »

Luen aina kaikki asiat suoraan Raamatusta ja yritän valttää suodattamasta mitään
kohtaa minkään ihmisten kehittelemän opin kautta.


Monet ihmiset lukevat itse suoraan asioita Raamatusta ja siitä huolimatta voivat lukea samoja kohtia ihan eri tavalla. Mitä siinä tapauksessa sitten pitäisi tehdä, kuka lukee oikein?


Poissa Natanael

  • Viestejä: 4475
  • Matkalla
Vs: Pelastaako oikea oppi? Estääkö väärä oppi pelastuksen?
« Vastaus #83 : 26.10.13 - klo:09:58 »

Luen aina kaikki asiat suoraan Raamatusta ja yritän valttää suodattamasta mitään
kohtaa minkään ihmisten kehittelemän opin kautta.


Monet ihmiset lukevat itse suoraan asioita Raamatusta ja siitä huolimatta voivat lukea samoja kohtia ihan eri tavalla. Mitä siinä tapauksessa sitten pitäisi tehdä, kuka lukee oikein?
Näin juuri. Lisään sen verran, että ihmisten on yleensä äärimmäisen hankala muuttaa sitä näkökulmaa, josta katsoo. Opitut periaatteelliset selitysmallit seuraavat mukana, vaikka on lukevinaan suoraan Raamatusta. Lisäksi mukana kulkee usein kaikenlaisia uskomuksia, vaikka niitä ei edes lue Raamatussa.

Poissa Paulus

  • Viestejä: 6784
  • "…olitte eksyksissä niinkuin lampaat…" (1.Piet. 2)
Vs: Pelastaako oikea oppi? Estääkö väärä oppi pelastuksen?
« Vastaus #84 : 26.10.13 - klo:10:41 »
Lisään sen verran, että ihmisten on yleensä äärimmäisen hankala muuttaa sitä näkökulmaa, josta katsoo. Opitut periaatteelliset selitysmallit seuraavat mukana, vaikka on lukevinaan suoraan Raamatusta. Lisäksi mukana kulkee usein kaikenlaisia uskomuksia, vaikka niitä ei edes lue Raamatussa.

Jos olen ollut kymmeniä vuosia helluntailainen, niin ajattelen kuten helluntailainen (vaikka ei olekaan täsmälleen määritelty, mitä se on) tai jos olen ollut luterilainen, niin ajattelen niin kuin luterilainen. Tai jos olen ollut vapaakirkollinen, niin ajattelen niin kuin vapaakirkollinen.

Mutta jos jostain syystä ajattelen toisin, niin joudun kulkemaan kriisistä toiseen, kunnes "suhde" päättyy tavalla tai toisella. Voihan se tietysti jatkuakin, jos olen sitä tyyppiä, joka vaikenee.

Yleensä tarvitaan henkilökohtainen kriisi, ennen kuin tästä oravanpyörästä voi vapautua. Se kriisi voi parhaimmillaan avata ymmärryksen siinä määrin, että sitä voi sanoa uudeksi elämäksi.

On jossain määrin hämmentävää, kun joutuu toteamaan, että oppimani asiat eivät pidäkään yhtä Raamatun kanssa, vaikka niin on uskoteltu ja olen niihin itsekin uskonut. Sitäpaitsi tämä ilmiö ei ole minkään yhteisön yksinoikeus. Tästä asiasta kirjoittelin otsikolla epäraamatullinen raamatullisuus.
« Viimeksi muokattu: 27.10.13 - klo:19:17 kirjoittanut Paulus »
Lainaus
Vaatii huomattavaa tietoisuutta käsittää oman tietämättömyyden laajuus.”
—   Thomas Sowell

Poissa Soltero

  • Viestejä: 2484
Vs: Pelastaako oikea oppi? Estääkö väärä oppi pelastuksen?
« Vastaus #85 : 26.10.13 - klo:12:38 »

Luen aina kaikki asiat suoraan Raamatusta ja yritän valttää suodattamasta mitään
kohtaa minkään ihmisten kehittelemän opin kautta.


Monet ihmiset lukevat itse suoraan asioita Raamatusta ja siitä huolimatta voivat lukea samoja kohtia ihan eri tavalla. Mitä siinä tapauksessa sitten pitäisi tehdä, kuka lukee oikein?
Olen aivan varma siitä, että kun uskova ihminen lukee Raamattua siten, että
pyytää Pyhän Hengen kautta viisautta ymmärtää luettu oikein,
ei voi mennä harhaan.

Jumalan sana on Jeesuksessa tullut lihaksi, ja se on mahdollista meidän ihmisten
tiedostaa ja omaksua oikealla tavalla, jos olemme Jeesukseen uskovia.

Erilaisten raamatunselitysteosten vaara on siinä, että jos ei-uskovat lukevat niitä,
he voivat mennä täysin harhaan.
Evankelioivat ja uskoontuloon opastavat lehdet ja kirjat ovat tietysti eri asia.


Lydia

  • Vieras
Vs: Pelastaako oikea oppi? Estääkö väärä oppi pelastuksen?
« Vastaus #86 : 27.10.13 - klo:17:14 »
Olen Solteron kanssa samoilla linjoilla. Kun uskovan avoimin mielin ja sydämin lukee sanaa ja pyytää Pyhää Henkeä avaamaan sitä niin varmaan apu ja ymmärrys tulee. Ja jos jotakin ei ymmärrä voi hypätä sen asian yli, ehkä seuraavalla kerralla avautuu paremmin.
Nöyrä ja arka mieli Jumalan sanan edessä taitaa olla parasta 'ymmärrystä'.

Hugo Boss

  • Vieras
Vs: Pelastaako oikea oppi? Estääkö väärä oppi pelastuksen?
« Vastaus #87 : 27.10.13 - klo:22:59 »
Henkilökohtaisesti minulle Jumalan sanalla ja uskonpuhdistaja Martti Lutherin opilla on elämälleni ja uskolleni kestävä pelastava perustus. :)

Poissa Night Owl

  • Viestejä: 37
Vs: Pelastaako oikea oppi? Estääkö väärä oppi pelastuksen?
« Vastaus #88 : 28.10.13 - klo:01:13 »
Jumalan Sana yksin riittää. Ei siinä mitään Luthereita tarvita sotkemassa asioita.
Jeesus Kristus elää. Martti Luther on kuollut ja kuopattu.

Hugo Boss

  • Vieras
Vs: Pelastaako oikea oppi? Estääkö väärä oppi pelastuksen?
« Vastaus #89 : 28.10.13 - klo:14:10 »
”Jumalan sana ja Lutherin oppi ei häviä koskaan” on meidän luterilaisten tunnussana. :)