Kirjoittaja Aihe: Aabrahamin usko  (Luettu 2417 kertaa)

Poissa Oloneuvos

  • Viestejä: 908
    • Oloneuvoksen kotosivut
Aabrahamin usko
« : 15.09.19 - klo:17:04 »
Olen ajoittain vuosien varrella pohtinut Aabrahamin uskoa, joka Paavalin julistuksessa on uskokäsitteen keskuksessa. Viime yönä, kun kivut pitivät hereillä, nousi tämä asia jälleen kerran sydämelleni. Ehkä pari tuntia tämä asia täytti mieleni, raamatunpaikat kulkivat ajatuksissani sen mukaan kuin muistin ja koin kuin itse Herra olisi opettanut lisää tätä asiaa. Tämä siunauksen hetki kyllä alkoi aivan toisissa merkeissä, kun koin olevani pohjimmaisessa pohjassa, täydellisesti epäonnistunut ja elämäni synnin teillä törsännyt, mutta sitten ajatukseni ohjautuivat Aabrahamin uskoon.

Raamattu opettaa, että "Abraham uskoi Jumalaa, ja se luettiin hänelle vanhurskaudeksi".  Mitä siis Aabraham uskoi. Hän uskoi tämän Jumalan lupauksen: "Minä siunaan niitä, jotka sinua siunaavat ja kiroan ne, jotka sinua kiroavat, ja sinun siemenessäsi tulevat  siunatuiksi kaikki sukukunnat maan päällä." Ja se siemen joka polveutui Aabrahamista ja johon Aabraham uskoi oli Kristus, kuten Paavali galatalaisille opetti. Tämän Aabraham uskoi ja se luettiin hänelle vanhurskaudeksi. Hän tuli uskon kautta vanhurskaaksi, Jumalalle täysin otolliseksi ja Jumalan mielisuosio lepäsi hänen päällään. Tähän vanhurskautumiseen ei liittynyt mitään tekoja, ei hyviä eikä huonoja eikä lain vaatimuksia, sillä lakihan annettiin vasta 400 vuotta Aabrahamin jälkeen. Tästä Paavali teki johtopäätöksen, että "ihminen vanhurskautetaan uskon kautta, ilman lain tekoja".

Tulin jälleen kerran yön hetkinä siihen lopputulokseen, että suomalaisissa asuu paljon "juutalaista ja galatialaista". Uskomme kyllä Jeesukseen, mutta samalla pyrimme tuomaan siihen rinnalle jotain omaamme, hyveitä, tekoja, kasteita, sakramentteja. Ihmisluonto on sellainen, mutta Jumala ei hyväksy niitä pelastuksemme perustaksi. "Kun he (tai me) koetamme pystyttää omaa vanhurskautta niin he (tai me) eivät ole alistuneet Jumalan vanhurskauden alle". Jumala hyväksyy vain Poikansa lunastustyön ja ihmisen joka turvautuu ainoastaan Häneen, joka ripustettiin kirouksen puuhun ja joka tehtiin synniksi meidän tähtemme. Hänen verensä vuoti Golgatalla ja Hän antoi henkensä syntiemme rangaistukseksi ja sovitukseksi: joka tämän uskolla omistaa  on samalla hetkellä vanhurskas, sillä Jeesuksen vanhurskaus lueteen hänelle. Sitä ei ansaita vaan se luetaan ja sen tekee Jumala.

Paavali opetti, että ne ovat Jumalan lapsia joilla on Aabrahamin usko joka on aivan samaa uskoa kuin evankeliumin usko. Näin siis olemme uskon kautta Aabrahamin poikia ja tyttäriä ja Kristuksen kanssaperillisiä. Ken ei ole ei ole matkalla taivaaseen.

Poissa Soltero

  • Viestejä: 2461
Vs: Aabrahamin usko
« Vastaus #1 : 15.09.19 - klo:20:29 »
Minullekin on vasta viime vuosina alkanut kirkastua,
miten vahva esikuva Aabraham on siitä,
että mekin pelastumme yksin uskosta ja armosta.
Aabrahamin Jumala on sama kuin Jeesuksen Isä,
meidänkin Isämme ja Jumalamme.
Tässä yhdistyvät voimakkaasti myös juutalaisuus ja kristinusko.

Paikalla sandia

  • Ylläpitäjä
  • Viestejä: 6330
Vs: Aabrahamin usko
« Vastaus #2 : 16.09.19 - klo:05:32 »
Luin Apostolien teoista Stefanuksesta ja häneen puheensa alkaen VT alusta ja päätyen Jeesukseen. Sitä lukiessani tuli mieleen, miten hän oli uskossa ikään kuin ottanut vastaan Sanan, alusta asti Jeesukseen. Sen Pyhä Henki tekee uskovassa. Osana tästä on Aabrahamin kutsu ja kaikki mistä Oloneuvos ja Soltero kirjoittivat tuossa yllä.
Itselle tuli mieleen aihetta pohtiessani se miten Herra oli se joka teki aloitteen heidän suhteessaan. Herra ilmestyi Aabrahamille, puhui hänelle, täyssi hänet uskolla. Se oli todella kaikki lahjaa Herralta. Kuten meidän uskomme.

Poissa rupattelija

  • Viestejä: 629
Vs: Aabrahamin usko
« Vastaus #3 : 16.09.19 - klo:06:14 »
Olen ajoittain vuosien varrella pohtinut Aabrahamin uskoa, joka Paavalin julistuksessa on uskokäsitteen keskuksessa. Viime yönä, kun kivut pitivät hereillä, nousi tämä asia jälleen kerran sydämelleni. Ehkä pari tuntia tämä asia täytti mieleni, raamatunpaikat kulkivat ajatuksissani sen mukaan kuin muistin ja koin kuin itse Herra olisi opettanut lisää tätä asiaa. Tämä siunauksen hetki kyllä alkoi aivan toisissa merkeissä, kun koin olevani pohjimmaisessa pohjassa, täydellisesti epäonnistunut ja elämäni synnin teillä törsännyt, mutta sitten ajatukseni ohjautuivat Aabrahamin uskoon.

Raamattu opettaa, että "Abraham uskoi Jumalaa, ja se luettiin hänelle vanhurskaudeksi".  Mitä siis Aabraham uskoi. Hän uskoi tämän Jumalan lupauksen: "Minä siunaan niitä, jotka sinua siunaavat ja kiroan ne, jotka sinua kiroavat, ja sinun siemenessäsi tulevat  siunatuiksi kaikki sukukunnat maan päällä." Ja se siemen joka polveutui Aabrahamista ja johon Aabraham uskoi oli Kristus, kuten Paavali galatalaisille opetti. Tämän Aabraham uskoi ja se luettiin hänelle vanhurskaudeksi. Hän tuli uskon kautta vanhurskaaksi, Jumalalle täysin otolliseksi ja Jumalan mielisuosio lepäsi hänen päällään. Tähän vanhurskautumiseen ei liittynyt mitään tekoja, ei hyviä eikä huonoja eikä lain vaatimuksia, sillä lakihan annettiin vasta 400 vuotta Aabrahamin jälkeen. Tästä Paavali teki johtopäätöksen, että "ihminen vanhurskautetaan uskon kautta, ilman lain tekoja".

Tulin jälleen kerran yön hetkinä siihen lopputulokseen, että suomalaisissa asuu paljon "juutalaista ja galatialaista". Uskomme kyllä Jeesukseen, mutta samalla pyrimme tuomaan siihen rinnalle jotain omaamme, hyveitä, tekoja, kasteita, sakramentteja. Ihmisluonto on sellainen, mutta Jumala ei hyväksy niitä pelastuksemme perustaksi. "Kun he (tai me) koetamme pystyttää omaa vanhurskautta niin he (tai me) eivät ole alistuneet Jumalan vanhurskauden alle". Jumala hyväksyy vain Poikansa lunastustyön ja ihmisen joka turvautuu ainoastaan Häneen, joka ripustettiin kirouksen puuhun ja joka tehtiin synniksi meidän tähtemme. Hänen verensä vuoti Golgatalla ja Hän antoi henkensä syntiemme rangaistukseksi ja sovitukseksi: joka tämän uskolla omistaa  on samalla hetkellä vanhurskas, sillä Jeesuksen vanhurskaus lueteen hänelle. Sitä ei ansaita vaan se luetaan ja sen tekee Jumala.

Paavali opetti, että ne ovat Jumalan lapsia joilla on Aabrahamin usko joka on aivan samaa uskoa kuin evankeliumin usko. Näin siis olemme uskon kautta Aabrahamin poikia ja tyttäriä ja Kristuksen kanssaperillisiä. Ken ei ole ei ole matkalla taivaaseen.

Tärkeä aihe Oloneuvoksella. Usko on pelastava usko ja Jumalan voima (Gal. 2:20, 1Kor. 2:5).

Gal. 2:20 ja minä elän, en enää minä, vaan Kristus elää minussa; ja minkä nyt elän lihassa, sen minä elän Jumalan Pojan uskossa, hänen, joka on rakastanut minua ja antanut itsensä minun edestäni.

1Kor. 2:5 ettei teidän uskonne perustuisi ihmisten viisauteen, vaan Jumalan voimaan.

Jumala on suuressa viisaudessa säätänyt, että yksin uskon kautta pelastuu ja se on Jumalan teko ja lahja ihmisessä ja
hän on Jumalan armon sisäpuolella - ei itsensä kautta - se on Jumalan lahja - ei omien tekojen kautta, ettei kukaan kerskaisi (Ef. 2:8-9).








 

Poissa Soltero

  • Viestejä: 2461
Vs: Aabrahamin usko
« Vastaus #4 : 16.09.19 - klo:13:41 »
Jumala lupasi Aabrahamille, että paitsi hänen jälkeläisensä,
myös kaikki muut kansat maan päällä tulevat hänessä siunatuiksi.
(1. Moos. 18:18)
Ihmisten tottelemattomuuden takia Iisakin ja Jaakobin jälkeläisten elämä ei aina vaikuttanut Jumalan siunaamalta. 
Kansa joutui mm. 400 vuodeksi orjuuteen Egyptiin ja myöhemmin pakkosiirtolaisuuteen Babyloniaan.

Jumala lähetti paljon myöhemmmin Poikansa pelastamaan Aabrahamin jälkeläiset.
Heistä useimmat torjuivat Herran, mutta silti juutalaisten välityksellä evankeliumi
Jeesuksesta levitettiin muillekin kansoille.

Jumala ei varmaankaan muuttele mieltään.
Hän pitää lupauksensa ja liittonsa.
Hän ei hylännyt kansaansa silloinkaan, kun se joutui omien syntiensä takia jättämään Luvatun maan.
Jumala tunsi ihmiskunnan turmeluksen, joka koskee myös Hänen omaisuuskansaansa,
ja vanhurskautensa vuoksi ei voinut jättää syntejä rankaisematta.

Samoin Hän tiesi ennakolta, että useimmat juutalaiset eivät ota Jeesusta vastaan Messiaana, vaikka profetioita Hänestä oli saatu satojen vuosien ajan.
Silloinkaan Hän ei peruuttanut Aabrahamin kanssa tekemäänsä liittoa,
vaan lunasti Jeesuksen uhrityön kautta kaikki Hänet tunnustavat juutalaiset
ja lisäksi kaikkien muiden kansojen jäsenet.
Jumalan armelias uskollisuus on perustana sille,
että Aabrahamille luvatut siunaukset
koskevat täysmimääräisinä myös esim. tämän päivän suomalaisia Herralle kuuliaisia.



Poissa Oloneuvos

  • Viestejä: 908
    • Oloneuvoksen kotosivut
Vs: Aabrahamin usko
« Vastaus #5 : 16.09.19 - klo:17:35 »
Luin Apostolien teoista Stefanuksesta ja häneen puheensa alkaen VT alusta ja päätyen Jeesukseen. Sitä lukiessani tuli mieleen, miten hän oli uskossa ikään kuin ottanut vastaan Sanan, alusta asti Jeesukseen. Sen Pyhä Henki tekee uskovassa. Osana tästä on Aabrahamin kutsu ja kaikki mistä Oloneuvos ja Soltero kirjoittivat tuossa yllä.
Itselle tuli mieleen aihetta pohtiessani se miten Herra oli se joka teki aloitteen heidän suhteessaan. Herra ilmestyi Aabrahamille, puhui hänelle, täyssi hänet uskolla. Se oli todella kaikki lahjaa Herralta. Kuten meidän uskomme.

Hmm. Olen jo pitempään ollut siinä vakaumuksessa, että olet sisareni Herrassa, vanhurskas Kristuksen armossa. Olet kohtalaisen harvinainen terapeutti, jopa maailmanlaajuisesti. Harvat saavat Jeesuksen ja psykologian / psykiatrian sovitettua  samaan neuvottelupöytään.

Paikalla sandia

  • Ylläpitäjä
  • Viestejä: 6330
Vs: Aabrahamin usko
« Vastaus #6 : 16.09.19 - klo:17:58 »
Luin Apostolien teoista Stefanuksesta ja häneen puheensa alkaen VT alusta ja päätyen Jeesukseen. Sitä lukiessani tuli mieleen, miten hän oli uskossa ikään kuin ottanut vastaan Sanan, alusta asti Jeesukseen. Sen Pyhä Henki tekee uskovassa. Osana tästä on Aabrahamin kutsu ja kaikki mistä Oloneuvos ja Soltero kirjoittivat tuossa yllä.
Itselle tuli mieleen aihetta pohtiessani se miten Herra oli se joka teki aloitteen heidän suhteessaan. Herra ilmestyi Aabrahamille, puhui hänelle, täyssi hänet uskolla. Se oli todella kaikki lahjaa Herralta. Kuten meidän uskomme.

Hmm. Olen jo pitempään ollut siinä vakaumuksessa, että olet sisareni Herrassa, vanhurskas Kristuksen armossa. Olet kohtalaisen harvinainen terapeutti, jopa maailmanlaajuisesti. Harvat saavat Jeesuksen ja psykologian / psykiatrian sovitettua  samaan neuvottelupöytään.

Ei mun työkuvani edes ole suurimmaksi osaksi terapeutti. Siinä ehkä syy. Sex offender treatment provider tekee vähän eri juttua kuin terapeutit.


Emmä olisi kovin hyvä terapeutti jos ensisijaisesti tapaisin ihmisiä joilla on ongelmana masennus ja ahdistus.

Siis en oo ihan tavisterapeutti, ja terapiastrategiat, joita käytän, ovat enemmän samalla linjalla Raamatun kanssa. Siis vastuu itsestä on otettava, mutta jos niin tekee, niin kyllä elämä avautuu vaikka olisi kuinka pimeällä paikalla. Ja häpeäkin alkaa väistymään.

Niin ja sainhan juuri traumaterapiakoulutuksen, siis tietyn sellaisen. Se on erittäin spesifiä työtä ja tarkkaan valittavat asiakkaat.

Ja koska suuren osa työelämääni olin poikien kasvatuslaitoksessa ja myös vankilassa, missä 90 % vangeista on miespuolisia henkilöitä, osaan paremmin työskennellä miesten ja poikien parissa, vaikka itse siis olen nainen. Minusta juttu menee selvemmin ja suoremmin kuin naisten ja tyttöjen kanssa työskennellessä.

Eli kyllä mun uskoni vaikuttaa hyvin paljon työssäni. Lähinnä siten että en menetä sitä perspektiiviä, että kukin ihminen on lopultakin vastuussa itsestään. Ja myös siten, että aina on TOIVO. Tuossa ehkä kaksi tärkeää työni osatekijää.
« Viimeksi muokattu: 16.09.19 - klo:18:40 kirjoittanut sandia »

Paikalla sandia

  • Ylläpitäjä
  • Viestejä: 6330
Vs: Aabrahamin usko
« Vastaus #7 : 16.09.19 - klo:18:47 »
Mulle tuli mieleen jotain mitä en ole ikinä ennen osannut ajatella. Olen saanut 2 kertaa profetian tai tiedon sanat uskovilta jotka eivät tunteneet minua yhtään tai toinen tunsi vain hyvin vähän. Nyt vasta tajusin että niitä oli kaksi.
Toinen on suomalaiselta uskovalta juuri ennen kuin palasin töihin 11 vuoden äitiysjakso jälkeen.  Kumpikin koski ihmisiä joita Herra tulee lähettämään tielleni. Ihmisiä joilta on toivo mennyt ja lähinnä miespuolisia ja mun tehtäväni on pyrkiä tukemaan toivoa heissä ja myös olla niin kuin olla vakaa tekijä heidän elämässään.

Tuon Herra antoi minulle ilman, että nää ihmiset tiesivät mitä teen elämässäni.

Samoin Herra antoi minulle näyn rukouspiirissä ennen kuin palasin töihin pitkä kotiäitijakson jälkeen. Näin Jeesuksen ristillä kahden rikollisen välissä. Ja Jeesus oli läsnä heille siinä tilanteessa. Toinen sai toivon, toinen jatkoi pilkkaamista.

Jeesus samastui rikollisiin niin läheisellä tavalla tuossa. Se teki minuun hyvin syvän vaikutuksen.

Poissa Oloneuvos

  • Viestejä: 908
    • Oloneuvoksen kotosivut
Vs: Aabrahamin usko
« Vastaus #8 : 17.09.19 - klo:09:33 »
Jeesus samastui rikollisiin niin läheisellä tavalla tuossa. Se teki minuun hyvin syvän vaikutuksen.

Niin, eihän se mikään sattuma ollut, että Golgatalle ristille naulittiin Jeesuksen lisäksi kaksi rikollista. Aika ja koko kaikkeus kiertyy Golgatan ympärille, pimeys ja tuomio, armo ja anteeksiantamus. Jumala kävi oikeutta Poikansa kanssa ja me kaikki, koko ihmiskunta olimme ikään kuin edustettuina paikalla kahden ryövärin ominaisuudessa.

Toinen ryöväri pilkkasi. Eikä se pilkka ole loppunut. Mutta yhtä vähän kuin pilkkaaja silloin pystyi vaikuttamaan lopputulokseen, yhtä vähän tänäänkään. Historiassa tapahtuneet tosiasiat eivät muutu pilkkaamisista ja solvauspuheista huolimatta eikä niitä voi tehdä tyhjiksi. Ihminen ei voi muuttaa historiassa tapahtuneiden asioiden kulkua. Siellä ne kaikki ovat -nämä uskonasiatkin- yhtenäisenä tapahtumavirtana: Aabraham lupauksineen, orjuuden ajat, erämaa, pakkosiirtolaisuus ja sitten lupausten täyttymys, kun Jumalan Poika syntyy ihmiseksi ja Hänet lyödään Golgatalla kirouksen puuhun ja tehdään edestämme synniksi. Tähän siemeneen Aabraham uskoi ja se luettiin hänelle vanhurskaudeksi. Ei riittänyt, että Aabraham uskoi Jumalaan. Hän uskoi Jumalaa, ja se luettiin hänelle vanhurskaudeksi ts. hän uskoi Jumalan lupauksen: "Sinun siemenessäsi tulevat kaikki kansakunnat siunatuiksi."

Minua on monesti puhutellut Jumalan käsky papeille ja tuomareille (2.Ms. 23:7): "Pysy erilläsi väärästä asiasta, äläkä surmaa viatonta ja syytöntä, sillä minä en julista syyllistä syyttömäksi." Tämän joutui kuitenkin Jumala itse tekemään Golgatalla, kun Hän julisti viattoman Poikansa syylliseksi ja meidät syylliset syyttömiksi. Ken tämän voi uskolla omistaa omakseen niin siellä käy toteen mitä Luther sanoi: "Missä on syntien anteeksiantamus, siellä on elämä ja autuus." Olen saanut tätä tietä vaeltaa vanhurskaana miehenä yli 47 vuotta, tosin vaihtelevalla menestyksellä ja kompuroidenkin, mutta ei ole Jeesuksen vanhurskaus mihinkään kadonnut. Uskosta vanhurskaalle kuuluu tämä lupaus:

"Vuoret väistyvät ja kukkulat liikkuvat,
mutta Minun armoni ei sinusta väisty,
eikä Minun rauhanliittoni liiku,
sanoo Herra, sinun Armahtajasi"

Paikalla sandia

  • Ylläpitäjä
  • Viestejä: 6330
Vs: Aabrahamin usko
« Vastaus #9 : 17.09.19 - klo:17:07 »
Jeesuksella oli muitakin ihmisiä ympärillään, joista hän kantoi huolta loppuun asti ollessaan ristillä.
Hän järjesti äitinsä huolenpidon ja samalla antoi Johannekselle äitihahmon elämäänsä
Jeesus myös rukoili kaikkien niiden puolesta jotka pilkkasivat häntä ja jotka olivat ristiinnaulinneet hänet.

Poissa rupattelija

  • Viestejä: 629
Vs: Aabrahamin usko
« Vastaus #10 : 18.09.19 - klo:07:01 »


Oloneuvos, voisitko selittää siitä Raamatun kohdasta, jos voit ja jaksat? Siinä kohdassa kerrotaan kahdesta asiasta; ihmisviisaudesta ja Jumalan voimasta. Lukisin mielelläni, jos sinä voit ja jaksat.

1Kor. 2:5 ettei teidän uskonne perustuisi ihmisten viisauteen, vaan Jumalan voimaan.



Poissa Oloneuvos

  • Viestejä: 908
    • Oloneuvoksen kotosivut
Vs: Aabrahamin usko
« Vastaus #11 : 18.09.19 - klo:15:44 »


Oloneuvos, voisitko selittää siitä Raamatun kohdasta, jos voit ja jaksat? Siinä kohdassa kerrotaan kahdesta asiasta; ihmisviisaudesta ja Jumalan voimasta. Lukisin mielelläni, jos sinä voit ja jaksat.

1Kor. 2:5 ettei teidän uskonne perustuisi ihmisten viisauteen, vaan Jumalan voimaan.

Yritän jaksaa illempana. Kuuntelin erään raamattutunnin ja suosittelen että Sinäkin kuuntelisit ja vaikkapa kaikki foorumilaiset. Puolen tunnin mittainen. Tätä veljeä en tosin tunne enkä ole ennen kuullut hänen nimeäänkään.

Jimmy Huhtala, Pysykää Kristuksessa!
https://youtu.be/ecJaNNTOyN0

Poissa rupattelija

  • Viestejä: 629
Vs: Aabrahamin usko
« Vastaus #12 : 18.09.19 - klo:16:31 »


Oloneuvos, ei mitään kiirettä. Kun sinulla on aikaa siihen.  :)

Poissa rupattelija

  • Viestejä: 629
Vs: Aabrahamin usko
« Vastaus #13 : 21.09.19 - klo:14:48 »


Miten voit, Oloneuvos?


Poissa Oloneuvos

  • Viestejä: 908
    • Oloneuvoksen kotosivut
Vs: Aabrahamin usko
« Vastaus #14 : 22.09.19 - klo:07:14 »

Miten voit, Oloneuvos?
Kiitos kysymästä. Minusta tuntuu, että voimat ovat hivenen palautumaan päin. Tiistaina labrat ja lääkäri. Ehkä jalkaan ja selkään saan luvan ottaa kevyttä fysikaalista hoitoa. Toivon saavani sen luvan ja myös pääsyn uimahalliin. Haavatulehdukset jaloissa ovat olleet este mennä yleiseen uimahalliin.

Minulla on sellainen toive ja tavoite -jos Herra suo elinpäiviä- että ensi kesänä voisin käydä marjassa ja sienessä jossain lähellä ajoväylää ja tasaisessa maastossa.

Nyt päivä kerrallaan ja toisinaan vain tunti kerrallaan, kun kivut tulevat koviksi.
Sellaista hyvää on tapahtunut, että olen voinut nukkua pidempiä aikoja kuin vuosiin. Katsoin hengityskoneen rekisteristä ja se osoitti minun nukkuneen viime yönä 6 tuntia ja 10 minuuttia sekä edellisenä yönä 7 tuntia 55 minuuttia. Kuluvana vuonna harvoin olen nukkunut öisin yli kahta tuntia (ja sitten kompensoidaan asiaa nukkumalla pätkiä myös päivisin). Tällaista kuuluu eli parempaan päin tuntuisi menevän.

JK. En ole unohtanut pyyntöäsi selittää näkemystäni kohdasta 1.Kor. 2:5. Koko kyseinen luku on saanut minut tutkimaan jälleen kerran uskon olemusta versus ihmisen viisautta. Täällä kaikki asiat etenevät nykyisin verkkaisesti, olihan äitini hämäläinen. Hämäläisten laulussa sanotaankin hauskasti:
"Niin uljaita on urhoja,
on järkeä, on kuntoa,
jos toimeen tartutaan"   Öhöm, kirjoitin rinta rottingilla  :D