Kirjoittaja Aihe: Mitä suomalaiset ajattelevat EUsta?  (Luettu 745 kertaa)

Poissa sandia

  • Ylläpitäjä
  • Viestejä: 6331
Mitä suomalaiset ajattelevat EUsta?
« : 02.02.20 - klo:19:49 »
Muutin pois Suomesta ennen vuotta 1995, mikä lienee vuosi, kun Suomi liittyi Euroopan Unioniin.
Olen miettinyt että mitä Suomessa ajatellaan EUsta.
Miten sen jäsenyys vaikuttaa yksittäiseen suomalaiseen?

Poissa Paulus

  • Viestejä: 6773
  • "…olitte eksyksissä niinkuin lampaat…" (1.Piet. 2)
Vs: Mitä suomalaiset ajattelevat EUsta?
« Vastaus #1 : 02.02.20 - klo:20:02 »
Muutin pois Suomesta ennen vuotta 1995, mikä lienee vuosi, kun Suomi liittyi Euroopan Unioniin.
Olen miettinyt että mitä Suomessa ajatellaan EUsta.
Miten sen jäsenyys vaikuttaa yksittäiseen suomalaiseen?

Meidän on helppo muistaa tämä, koska kolmas lapsenlapsemme syntyi EU-äänestyspäivänä, eli 16.10.1994. EU:hun liittyminen tapahtui sitten 1.1.1995.

En kyllä vastannut kysymykseesi, koska en tiedä vastausta. En osaa sanoa, mitä EU vaikuttaa meidän elämään, enkä siihen, millaista elämä olisi ilman EU:ta. Mutu-tuntuma on kuitenkin se, että EU on liikaa Israel-vastainen, mitä en pidä hyvänä asiana.
« Viimeksi muokattu: 02.02.20 - klo:20:08 kirjoittanut Paulus »
Lainaus
Vaatii huomattavaa tietoisuutta käsittää oman tietämättömyyden laajuus.”
—   Thomas Sowell

Poissa Soltero

  • Viestejä: 2462
Vs: Mitä suomalaiset ajattelevat EUsta?
« Vastaus #2 : 02.02.20 - klo:21:05 »
Vihervasemmistolaiseen ajatteluun kuuluu (ainakin implisiitisti),
että yhteiskunta omistaa jäsenensä, jotka ovat puolueiden
pelivälineitä.
Esim. lapset eivät ole vanhempiensa omia, vaan yhteiskunnan
tuotteita.
Sama asenne on EU:lla, vaikka siinä määräävätkin monet erilaiset puolueet.
EU:n vaikuttajat katsovat, että kaikkien jäsenmaiden kansalaiset ovat heidän
alamaisiaan, joiden arvoa mitataan tottelevaisuudella.
Suomihan on tunnettu erittäin kuuliaisena ja nöyränä
EU:n jäsenenä.

Poissa sandia

  • Ylläpitäjä
  • Viestejä: 6331
Vs: Mitä suomalaiset ajattelevat EUsta?
« Vastaus #3 : 02.02.20 - klo:21:57 »
90 luvulla syntyneet eivat edes tieda mita on elama ilman EU jasenyytta. ???

Anton

  • Vieras
Vs: Mitä suomalaiset ajattelevat EUsta?
« Vastaus #4 : 02.02.20 - klo:22:46 »
Suomalaiset ovat aika kahtiajakautuneita EU-asiassa. Minun näkemykseni mukaan useammin ne vastustavat EU:ta jotka eivät niele kaikkea mitä valtamedia syöttää, ja päinvastoin. 

Harmillista on, että EU-kriittisyyttä leimataan rasistiseksi. Koko EU/kansallisvaltio-asia ja maahanmuutto-asia on tehty enemmän ikäänkuin tunneasiaksi, eikä kaikki kykene käsittelemään sitä järkevästi. Ja nekin jotka käsittelevät niitä järkevästi, leimataan sen myötä epäinhimillisiksi ja pahimmillaan rinnastetaan Hitlerin seuraajiksi. Minä näen asian niin että rajojen avaaminen ja vallan keskittäminen on eliitin keino saada aikaan sekasortoa ja sen kautta heikentää ja hallita yhä enemmän maailmaa.

Onneksi on enenevässä määrin EU-kriittisyyttä ja tervettä kansallisvaltio-ajattelua. Jotkut uskovat, että kansallisvaltiot tulevat ennallistumaan vielä ja maailma menee siltä osin parempaan suuntaan. Toivossa on hyvä elää.

Poissa Oloneuvos

  • Viestejä: 908
    • Oloneuvoksen kotosivut
Vs: Mitä suomalaiset ajattelevat EUsta?
« Vastaus #5 : 03.02.20 - klo:03:47 »
Jossain radio-ohjelmassa todettiin, että Suomessa on nykyisin enemmän EU:n jäsenyyttä vastustavia kuin sitä puoltavia kansalaisia. Onkohan tällaisesta luotettavia tilastoja? Itselläni ei ole mielipidettä koska en ymmärrä riittävän syvällisesti näitä asioita.

Tätä kirjoittaessani mieleeni nousi koulussa opetettu (lukee jossain kivitaulussa Suomenlinnassa)
Jälkimaailma, seiso täällä omalla pohjallasi äläkä luota vieraaseen apuun . Tuota neuvoa ei lienee noudatettu, kun EU:n liityimme.

Poissa sandia

  • Ylläpitäjä
  • Viestejä: 6331
Vs: Mitä suomalaiset ajattelevat EUsta?
« Vastaus #6 : 03.02.20 - klo:04:57 »
Suomalaiset ovat aika kahtiajakautuneita EU-asiassa. Minun näkemykseni mukaan useammin ne vastustavat EU:ta jotka eivät niele kaikkea mitä valtamedia syöttää, ja päinvastoin. 

Harmillista on, että EU-kriittisyyttä leimataan rasistiseksi. Koko EU/kansallisvaltio-asia ja maahanmuutto-asia on tehty enemmän ikäänkuin tunneasiaksi, eikä kaikki kykene käsittelemään sitä järkevästi. Ja nekin jotka käsittelevät niitä järkevästi, leimataan sen myötä epäinhimillisiksi ja pahimmillaan rinnastetaan Hitlerin seuraajiksi. Minä näen asian niin että rajojen avaaminen ja vallan keskittäminen on eliitin keino saada aikaan sekasortoa ja sen kautta heikentää ja hallita yhä enemmän maailmaa.

Onneksi on enenevässä määrin EU-kriittisyyttä ja tervettä kansallisvaltio-ajattelua. Jotkut uskovat, että kansallisvaltiot tulevat ennallistumaan vielä ja maailma menee siltä osin parempaan suuntaan. Toivossa on hyvä elää.

Joo se on kummallista tuo kärjistäminen. Luin Wikistä tietoa Euroopan Unionista. Enemmän enkunkielisestä kuvauksesta. Kuulostaa hyvin suurelta byrokratialta. Mikähän sen päämäärä on.

Se puheenjohtajan reaktio, kun Iso Britannian edustajat heiluttivat lippujaan, oli minusta jotenkin oireellinen. Jos mikä tahansa organisaatio reagoi noin jäykästi, minusta se voi heijastaa sen organisaation sisäisiä paineita.
« Viimeksi muokattu: 03.02.20 - klo:07:27 kirjoittanut sandia »

Poissa Alvari

  • Viestejä: 592
Vs: Mitä suomalaiset ajattelevat EUsta?
« Vastaus #7 : 03.02.20 - klo:11:39 »
Suomalaiset ovat aika kahtiajakautuneita EU-asiassa.

Totta. Minäkin olen kahtiajakautunut EU:n suhteen. Mielestäni siinä on hyvää ja pahaa. Hyvää on esimerkiksi ympäristöasioissa. Huonoa ihmisten vapaassa liikkuvuudessa, tai oikeastaan siinäkin hyvää ja huonoa. En tiedä, en osaa sanoa, olen kaksimielinen ja epävakainen tässä EU-asiassa.

Poissa sandia

  • Ylläpitäjä
  • Viestejä: 6331
Vs: Mitä suomalaiset ajattelevat EUsta?
« Vastaus #8 : 03.02.20 - klo:16:07 »
Minua harmittaa se, että EU kieltää muikkujen myymisen torilla. Miksiköhän ovat tehneet sen säännön?
Ja nyt siis tiedän myös tään lippujenheilutuskieltosäännön. Niin se tieto pikkuhiljaa karttuu.

Minulle kävi samoin tän Brexitin kanssa kuin Trumpin presidentiksi tulemisen kanssa. Aloin eka kertaa tutkia USAn politiikkaa ja nyt siis Europan Unionia.

Pikkuserkkuni kertoi että EU oli antanut luvan Fazeri Food Corporation'in myynnin Iso Britanniaan kesäkuussa. Kaupat kai tehtiin nyt.
« Viimeksi muokattu: 03.02.20 - klo:16:15 kirjoittanut sandia »

Poissa sandia

  • Ylläpitäjä
  • Viestejä: 6331
Vs: Mitä suomalaiset ajattelevat EUsta?
« Vastaus #9 : 03.02.20 - klo:16:24 »
Tein pari huomiota lukiessani Wikiä. Ensinnäki se että EUlla on 7 eri johto-organisaatiota. The European Union has seven principal decision-making bodies, its institutions: the European Parliament, the European Council, the Council of the European Union, the European Commission, the Court of Justice of the European Union, the European Central Bank and the European Court of Auditors.

EU Parlamentti
EU Neuvosto
EU'n Neuvosto
Euroopan Komissio
Euroopan Unionin Oikeuslaitos
Euroopan Keskuspankki
Euroopan Tilintarkastusoikeuslaitos.

Käännökset ovat omiani, joten eivät ehkä heijasta kunkin organisaation oikeaa nimeä.

Opetetaankohan peruskoulussa kaikkien niiden toiminta?

Toinen huomioni oli se, että alunperin sen tarkoitus olla vain talousliitto, mutta on alettu lisätä elämänalueita mihin EUn vaikutus ylettyy.
Tuota vähän mietin. Kuka valvoo ja kontrolloi tuota? Ja mihin ne päätökset perustuvat.
Pitää jatkaa opiskelua
« Viimeksi muokattu: 03.02.20 - klo:16:32 kirjoittanut sandia »

Poissa sandia

  • Ylläpitäjä
  • Viestejä: 6331
Vs: Mitä suomalaiset ajattelevat EUsta?
« Vastaus #10 : 06.02.20 - klo:17:31 »
Toivottavasti en itse vahingossa naulannut tätä aloitusta tänne pysyväksi. Ei ollut tarkoitus, Mitenköhän tää on täällä?

Minusta on todella mielenkiintoista se, mitä ihmiset ajattelee EUsta. Toivottavasti ei oo niin että tavallinen kansa ei oikein tiedä siitä mitään.  Eli kuinka sitten tietää miten EUn päätökset vaikuttavat kotimaan asioihin ja jopa yksityisten ihmisten elämään?

Poissa Paulus

  • Viestejä: 6773
  • "…olitte eksyksissä niinkuin lampaat…" (1.Piet. 2)
Vs: Mitä suomalaiset ajattelevat EUsta?
« Vastaus #11 : 06.02.20 - klo:18:25 »
Ymmärrän EU:sta melkein yhtä paljon kuin tähtitieteestä…  ;D
Lainaus
Vaatii huomattavaa tietoisuutta käsittää oman tietämättömyyden laajuus.”
—   Thomas Sowell

Poissa sandia

  • Ylläpitäjä
  • Viestejä: 6331
Vs: Mitä suomalaiset ajattelevat EUsta?
« Vastaus #12 : 06.02.20 - klo:18:35 »
Jumala pitää tähdistä huolen, joten se asia on siltä puolin hoidettu.
Mutta itse haluaisin tietää mikä, kuka ja miten maatani hallitaan oman rajojen ulkopuolisen hierarkian taholta. ???