Kirjoittaja Aihe: Jumalan persoonallisuus ?  (Luettu 5995 kertaa)

Poissa Taisto

  • Viestejä: 2279
Vs: Jumalan persoonallisuus ?
« Vastaus #15 : 12.09.14 - klo:17:12 »
eli Jumalan tyhjien ja petollisten lupausten takia annoin KOKO elämäni Jumalalle !

Onkohan jokin seurakunta / porukka luvannut sinulle "kuun taivaalta"?
Katteettomia, perusteettomia lupauksia??

Minä en ole Jumalaan pettynyt - itseeni kylläkin, ja tietyn nimisiin seurakuntiin.

Poissa Natanael

  • Viestejä: 4474
  • Matkalla
Vs: Jumalan persoonallisuus ?
« Vastaus #16 : 14.09.14 - klo:18:38 »
Joo, mutta minusta siinä on jotain outoa, että raiskauksen uhri pitää tappaa. En vain ymmärrä sitä. Mutta ei se mitään. Voihan Raamatussa olla virheitäkin. Ehkä tässä kohtaa on tullut lakiin mukaan hieman "astian makua", eikä määräys olekaan Jumalasta lähtöisin. Kuka tietää.

Ymmärtämistä saattaa auttaa tämän jakeen tajuaminen:
Lainaus käyttäjältä: 5.Moos.22:24
niin viekää molemmat sen kaupungin portille ja kivittäkää heidät kuoliaaksi, tyttö siksi, että hän ei huutanut apua kaupungissa, ja mies siksi, että hän teki väkivaltaa lähimmäisensä morsiamelle. Poista paha keskuudestasi.

Kaupungin portti oli tuohon aikaan paikka, jossa käytiin oikeutta.
Tuo jaehan ei siis tarkoita sitä, että nuo tuon jakeen tyttö ja mies vietäisiin sinne oikopäätä vain kivitettäväksi.
Se tarkoittaa sitä, että tuo asia ensin tutkitaan ja vasta sen jälkeen annetaan tuomio.

Jos osoittautui, että tyttö oli itsekin syyllinen tapahtuneeseen, hänetkin piti kivittää. Sitähän tuolla huutamattomuudella tarkoitetaan.
Jos osoittautui, että tyttö ei ollut syyllinen, vaan oli uhri, häntä ei tapettu.
Nuo jakeet eivät kerro, miten toimittiin, jos mies jotenkin esti tyttöä huutamasta, mutta luotan siihen, että oikeus osasi asian ratkaista asianomaisia kuultuaan. Tuossa luvussahan kerrottiin vain yleisiä periaatteita, ei kaikkia mahdollisia vaihtoehtoja ja yksityiskohtia.

On syytä muistaa, että tuossa kulttuurissa naiset eivät voineet käyttäytyä samoin kuin nykypäivänä.
Ymmärrän niin, että kihlattu tyttö ei voinut missään tapauksessa lähteä bilettämään vieraan miehen kanssa. Tytön kotona niitä vieraita miehiä ei ollut.


wakan

  • Vieras
Vs: Jumalan persoonallisuus ?
« Vastaus #17 : 15.09.14 - klo:05:28 »
Hyvä huomio. Tuossa voi olla jotain perää. Kai silloinkin tosiaan laintulkintaa harrastettiin.

Poissa Natanael

  • Viestejä: 4474
  • Matkalla
Vs: Jumalan persoonallisuus ?
« Vastaus #18 : 17.09.14 - klo:19:38 »
Tässä ketjussa voisi käsitellä näitä vaikeita kysymyksiä laajemminkin.

Miksi Jumala käski kivittämään?

Olen joskus pohtinut tätä kivitysjuttua toisella foorumilla maaliin pääsemättä.


Lähtökohdaksi voisi ottaa sen, että kivitys on rangaistus jostakin.
Jos on olemassa rangaistus, on kaiketi olemassa joku lain rikkomus, josta tällainen tuomio tulee.

Poissa Natanael

  • Viestejä: 4474
  • Matkalla
Vs: Jumalan persoonallisuus ?
« Vastaus #19 : 17.09.14 - klo:19:39 »
Listaan tähän kaikki Vanhan Testamentin jakeet, joissa käsitellään kivitystä.
Jaottelin jakeet niin, että niistä käy mitä alkukielen sanaa niissä on käytetty.
Jos joku huomaa, että joku jae puuttuu, antakaa palautetta, samoin tuosta jaottelusta, jos olen vahingossa katsonut alkukielen sanan väärin jonkun jakeen kohdalla.


caqal

2. Moos. 8:26
Mutta Mooses sanoi: "Ei sovi niin tehdä; sillä me uhraamme Herralle, Jumalallemme, sellaista, joka on egyptiläisille kauhistus. Jos me nyt uhraamme egyptiläisten nähden sellaista, joka on heille kauhistus, niin eivätkö he kivitä meitä?

2. Moos. 17:4
Niin Mooses huusi Herraa ja sanoi: "Mitä minä teen tälle kansalle? Ei paljon puutu, että he kivittävät minut."

2. Moos. 19:13
Älköön kenenkään käsi häneen koskeko, vaan hänet kivitettäköön tahi ammuttakoon kuoliaaksi. Olipa eläin tai ihminen, ei se saa jäädä eloon.' Vasta kun pitkä torven puhallus kuuluu, he nouskoot vuorelle."

2. Moos. 21:28
Jos härkä puskee miehen tai naisen kuoliaaksi, niin härkä kivitettäköön, älköönkä sen lihaa syötäkö; mutta härän omistaja olkoon vapaa rangaistuksesta.

2. Moos. 21:29
Mutta jos härkä on ennenkin puskenut ja sen isäntää on varoitettu eikä hän ole sitä vartioinut, ja jos se tappaa miehen tai naisen, niin härkä kivitettäköön, ja myös sen isäntä rangaistakoon kuolemalla.

2. Moos. 21:32
Jos härkä puskee orjan tai orjattaren, niin maksakoon sen omistaja pusketun isännälle kolmekymmentä hopeasekeliä, ja härkä kivitettäköön.

5. Moos. 13:10
Kivitä hänet kuoliaaksi, sillä hän koetti saada sinut luopumaan Herrasta, sinun Jumalastasi, joka vei sinut pois Egyptin maasta, orjuuden pesästä.

5. Moos. 17:5
niin vie se mies tai se nainen, joka on sellaisen pahan tehnyt, porttiesi edustalle-se mies tai se nainen-ja kivitä heidät kuoliaaksi.

5. Moos. 22:21
silloin vietäköön tyttö isänsä talon ovelle, ja kaupungin miehet kivittäkööt hänet kuoliaaksi, koska hän teki häpeällisen teon Israelissa, harjoittaen haureutta isänsä kodissa. Poista paha keskuudestasi.

5. Moos. 22:24
niin viekää molemmat sen kaupungin portille ja kivittäkää heidät kuoliaaksi, tyttö siksi, että hän ei huutanut apua kaupungissa, ja mies siksi, että hän teki väkivaltaa lähimmäisensä morsiamelle. Poista paha keskuudestasi.

1. Sam. 30:6
Ja Daavid joutui suureen hätään, sillä kansa aikoi kivittää hänet: niin katkeroitunut oli koko kansa, kukin poikiensa ja tyttäriensä tähden. Mutta Daavid rohkaisi mielensä Herrassa, Jumalassansa.

1. Kun. 21:10
Ja asettakaa kaksi kelvotonta miestä istumaan häntä vastapäätä, että he todistaisivat hänestä näin: 'Sinä olet kironnut Jumalaa ja kuningasta'. Viekää hänet sitten ulos ja kivittäkää hänet kuoliaaksi."

1. Kun. 21:13-15
Ja kaksi kelvotonta miestä tuli ja istui häntä vastapäätä. Ja ne kelvottomat miehet todistivat Naabotista kansan edessä sanoen: "Naabot on kironnut Jumalaa ja kuningasta". Silloin he veivät hänet kaupungin ulkopuolelle ja kivittivät hänet kuoliaaksi.
Sitten he lähettivät Iisebelille tämän sanan: "Naabot on kivitetty kuoliaaksi".
Kun Iisebel kuuli, että Naabot oli kivitetty kuoliaaksi, sanoi Iisebel Ahabille: "Nouse ja ota haltuusi jisreeliläisen Naabotin viinitarha, jota hän ei tahtonut antaa sinulle rahasta; sillä Naabot ei ole enää elossa, vaan on kuollut".



ragam

3. Moos. 20:2
"Sano israelilaisille: Jos joku, kuka tahansa israelilainen tai muukalainen, joka asuu Israelissa, antaa lapsiansa Molokille, hänet rangaistakoon kuolemalla; maan kansa kivittäköön hänet.


3. Moos. 20:27
Jos jossakin miehessä tai naisessa on vainaja-tai tietäjähenki, niin heidät rangaistakoon kuolemalla; heidät kivitettäköön, he ovat verivelan alaiset."


3. Moos. 24:14
"Vie kirooja leirin ulkopuolelle, ja kaikki, jotka kuulivat sen, laskekoot kätensä hänen päänsä päälle, ja koko kansa kivittäköön hänet.

3. Moos. 24:16
Ja joka Herran nimeä pilkkaa, rangaistakoon kuolemalla; koko kansa kivittäköön hänet kuoliaaksi. Olipa se muukalainen tai maassa syntynyt, joka pilkkaa Herran nimeä, hänet surmattakoon.

3. Moos. 24:23
Ja Mooses puhui näin israelilaisille; ja he veivät kiroojan leirin ulkopuolelle ja kivittivät hänet kuoliaaksi. Näin israelilaiset tekivät, niinkuin Herra oli Moosekselle käskyn antanut.

4. Moos. 14:10
Silloin koko seurakunta vaati heitä kivitettäviksi, mutta Herran kirkkaus ilmestyi kaikille israelilaisille ilmestysmajassa.

4. Moos. 15:35-36
Mutta Herra sanoi Moosekselle: "Se mies rangaistakoon kuolemalla, koko seurakunta kivittäköön hänet leirin ulkopuolella".
Silloin koko seurakunta vei hänet leirin ulkopuolelle, ja he kivittivät hänet kuoliaaksi, niinkuin Herra oli Moosekselle käskyn antanut.

5. Moos. 21:21
Silloin kaikki hänen kaupunkinsa miehet kivittäkööt hänet kuoliaaksi. Poista paha keskuudestasi, ja koko Israel kuulkoon sen ja peljätköön.

1. Kun. 12:18
Ja kun kuningas Rehabeam lähetti matkaan verotöiden valvojan Adoramin, kivitti koko Israel hänet kuoliaaksi. Silloin kuningas Rehabeam nousi nopeasti vaunuihinsa ja pakeni Jerusalemiin.


2. Aik. 10:18
Ja kun kuningas Rehabeam lähetti matkaan verotöiden valvojan Hadoramin, kivittivät israelilaiset hänet kuoliaaksi. Silloin kuningas Rehabeam nousi nopeasti vaunuihinsa ja pakeni Jerusalemiin.


2. Aik. 24:21
Mutta he tekivät salaliiton häntä vastaan ja kivittivät hänet kuoliaaksi kuninkaan käskystä Herran temppelin esipihalla.

Hes. 16:40
He nostattavat kansanjoukon sinua vastaan, ja ne kivittävät sinut, hakkaavat sinut maahan miekoillansa,

Hes. 23:47
Ja kansanjoukko kivittäköön heidät ja hakatkoon kappaleiksi miekoillansa; tappakoot ne heidän poikansa ja tyttärensä ja polttakoot heidän talonsa tulella.


Sekä 'ragam' että 'caqal '

Joos. 7:25
Ja Joosua sanoi: "Miksi olet syössyt meidät onnettomuuteen? Herra syöksee sinut onnettomuuteen tänä päivänä." Silloin koko Israel kivitti hänet kuoliaaksi. He polttivat heidät tulessa ja kivittivät heidät.
« Viimeksi muokattu: 17.09.14 - klo:21:04 kirjoittanut KnutL »

Poissa Natanael

  • Viestejä: 4474
  • Matkalla
Vs: Jumalan persoonallisuus ?
« Vastaus #20 : 17.09.14 - klo:20:29 »
Tuossa Joosuan kirjan jakeessa esiintyy sekä sana 'ragam' että sana 'caqal'
Jae käsittelee Aakanin ja hänen perheensä kivitystä.
Aakan oli ottanut Jerikosta sellaista mitä hänen ei olisi saanut ottaa:


Joos. 7:20-21
Niin Aakan vastasi Joosualle ja sanoi: "Minä todella olen tehnyt syntiä Herraa, Israelin Jumalaa, vastaan, sillä näin minä tein:
kun minä näin saaliin joukossa kauniin sinearilaisen vaipan, kaksisataa sekeliä hopeata ja kultalevyn, viidenkymmenen sekelin painoisen, niin minussa syttyi niihin himo, ja minä otin ne; ne ovat kätkettyinä maahan keskelle minun telttaani, hopea alimpana".


Vaikuttaisi siltä, että Aakan kivitettiin rikoksesta Jumalaa vastaan ja Aakanin perhekunta rikoksesta lähimmäistä vastaan.
Aakan ei pystynyt kätkemään saalista telttaan (kaivamaan maahan) toisten huomaamatta.

Vaatii vielä tarkempaa tutkimusta meneekö rikkomus Jumalaa ja lähimmäistä vastaan kaikissa noissa jakeissa sanojen 'ragam' ja 'caqal' mukaisesti.


Tuo sinearilainen vaippa on babylonialainen vaate.
Sana  (addereth) esiintyy tietääkseni ensimmäisen kerran Eesaun syntymän yhteydessä.


1.Moos.25:25
Joka ensiksi tuli hänen kohdustaan, oli ruskea ja yliyltään niinkuin karvainen vaippa; sentähden pantiin hänelle nimeksi Eesau.

Eesausta sanotaan heprealaiskirjeessä näin: "ja ettei kukaan olisi haureellinen tahi epäpyhä niinkuin Eesau, joka yhdestä ateriasta myi esikoisuutensa."
« Viimeksi muokattu: 17.09.14 - klo:20:36 kirjoittanut KnutL »

Poissa Natanael

  • Viestejä: 4474
  • Matkalla
Vs: Jumalan persoonallisuus ?
« Vastaus #21 : 17.09.14 - klo:20:43 »
Jumalaa ajatellessa on tärkeää ymmärtää paitsi, että Jumala on rakkaus, Jumala myös vihaa.


Heprealaiskirjeessä todetaankin kivityskäskyihin liittyen, että Jumalan viha menee yli ihmisen käsityskyvyn.


18 Sillä te ette ole käyneet sen vuoren tykö, jota voidaan käsin koskea ja joka tulessa palaa, ettekä synkeyden, ette pimeyden, ette myrskyn,
19 ette pasunan kaiun ettekä äänen tykö, joka puhui niin, että ne, jotka sen kuulivat, pyysivät, ettei heille enää puhuttaisi;
20 sillä he eivät voineet kestää tätä käskyä: "Koskettakoon vuorta vaikka eläinkin, se kivitettäköön";
21 ja niin hirmuinen oli se näky, että Mooses sanoi: "Minä olen peljästynyt ja vapisen";
22 vaan te olette käyneet Siionin vuoren tykö ja elävän Jumalan kaupungin, taivaallisen Jerusalemin tykö, ja kymmenien tuhansien enkelien tykö,
23 taivaissa kirjoitettujen esikoisten juhlajoukon ja seurakunnan tykö, ja tuomarin tykö, joka on kaikkien Jumala, ja täydellisiksi tulleitten vanhurskasten henkien tykö,
24 ja uuden liiton välimiehen, Jeesuksen, tykö, ja vihmontaveren tykö, joka puhuu parempaa kuin Aabelin veri.




Raamattua lukiessa monelle tuottaa vaikeuksia uskoa lukemaansa.
Joskus siksi, että ei vain pysty uskomaan.
Joskus, ehkä aika useinkin, uskominen on vaikeaa, ei siksi, ettei uskoisi, vaan siksi, ettei hyväksy lukemaansa.

Poissa Taisto

  • Viestejä: 2279
Vs: Jumalan persoonallisuus ?
« Vastaus #22 : 17.09.14 - klo:21:13 »
Raamattua lukiessa monelle tuottaa vaikeuksia uskoa lukemaansa.
Joskus siksi, että ei vain pysty uskomaan.
Joskus, ehkä aika useinkin, uskominen on vaikeaa, ei siksi, ettei uskoisi, vaan siksi, ettei hyväksy lukemaansa.
Esim. kivitys-rangaistuksen hyväksyminen voi olla vaikeaa - mutta sille vaikeudelle voi olla
ymmärrettäviä syitä. Voi olla, että tietyt teot ovat yhteisölle / yhteiskunnalle / ihmiskunnalle
niin turmiollisia, että niitä ei saa päästää leviämään eikä tulemaan hyväksyttävämmiksi. Eiköhän Jumala näe
tietyn turmeluksen leviämisen seuraukset jo ennakolta selvästi, ja siksi määrää rangaistuksia jotka
meidän mielestämmme ovat liian ankaria. Voipi olla, että yksilön tai yhteiskunnan henkinen / hengellinen pilalle
meneminen on Jumalalle suurempi asia kuin tulemme ajatelleeksi.

Voi olla, että me näemme rangaistuksen liian suppea-alaisesti, vain yhden tuomitun ihmisen kannalta
 - ja voi olla, että ihmiskunta on tänään niin paljon rappeutuneempi kuin vt:n aikana, että emme edes näe
tarpeeksi selvästi tiettyjen asioiden globaalia turmelevuutta.

Kivittäminen on myös hyvin yhteisöllinen rangaistus: kukaan ei siinä yksin toteuta tuomitun teloittamista,
vaan yhteisö tekee sen, eikä voida sanoa kuka oli se, joka tappoi tuomitun.

Natsien keskitysleireillä tapahtui erikoisia, myös yhteisöllisiä kuolemantuomioita. Vangit (juutalaiset)
hyväksyivät sen, että vartijoilta, siis saksalaisilta, varastettiin. Mutta jos joku varasti toiselta vangilta,
niin tuomio saattoi olla se, että varas sidottiin ja laitettiin maahan makaamaan - ja kaikki muut, vaikkapa
sen osaston 500 muuta vankia, kävelivät jonossa suurta ympyrää ja astuivat jokainen vuorollaan tuomitun
päälle - kunnes tämä kuoli. Tässäkään tapauksessa kukaan ei yksin suorittanut teloitusta, vaan sen
teki yhteisö. No, tämä lähinnä kuriositeettina - vankileirin olosuhteet ja käytännöt ovat oma lukunsa.

Poissa Natanael

  • Viestejä: 4474
  • Matkalla
Vs: Jumalan persoonallisuus ?
« Vastaus #23 : 18.09.14 - klo:19:51 »
Tämä edellä listatuista kivitys-jakeista ei varsinaisesti kuulu 'vaikeiden' jakeiden joukkoon, koska potentiaaliset kivittäjät olisivat olleet egyptiläisiä omista syistään.
Lainaus
2. Moos. 8:26
Mutta Mooses sanoi: "Ei sovi niin tehdä; sillä me uhraamme Herralle, Jumalallemme, sellaista, joka on egyptiläisille kauhistus. Jos me nyt uhraamme egyptiläisten nähden sellaista, joka on heille kauhistus, niin eivätkö he kivitä meitä?
Ilmeisesti israelilaisten uhrieläimet olivat jumalia egyptiläisille ja siksi olisi tullut kiviä niskaan.

Poissa Natanael

  • Viestejä: 4474
  • Matkalla
Vs: Jumalan persoonallisuus ?
« Vastaus #24 : 18.09.14 - klo:20:02 »
Tämäkään jae ei ole kovin vaikea ymmärtää, koska ihmiset sanovat kaikenlaista.
Lainaus

2. Moos. 17:4
Niin Mooses huusi Herraa ja sanoi: "Mitä minä teen tälle kansalle? Ei paljon puutu, että he kivittävät minut."
Tämä on sitten jo paljon vaikeampi käsittää ja hyväksyä - miksi kuolema koitti niille, jotka nousivat vuorelle, jolla Jumala ilmestyi?
Lainaus käyttäjältä: 2. Moos. 19:13
Älköön kenenkään käsi häneen koskeko, vaan hänet kivitettäköön tahi ammuttakoon kuoliaaksi. Olipa eläin tai ihminen, ei se saa jäädä eloon.' Vasta kun pitkä torven puhallus kuuluu, he nouskoot vuorelle."


Poissa Natanael

  • Viestejä: 4474
  • Matkalla
Vs: Jumalan persoonallisuus ?
« Vastaus #25 : 20.09.14 - klo:17:46 »

Tämä on sitten jo paljon vaikeampi käsittää ja hyväksyä - miksi kuolema koitti niille, jotka nousivat vuorelle, jolla Jumala ilmestyi?
Lainaus käyttäjältä: 2. Moos. 19:13
Älköön kenenkään käsi häneen koskeko, vaan hänet kivitettäköön tahi ammuttakoon kuoliaaksi. Olipa eläin tai ihminen, ei se saa jäädä eloon.' Vasta kun pitkä torven puhallus kuuluu, he nouskoot vuorelle."

Muut jakeet tuon em. jakeen läheisyydessä antavat ymmärtää, että kukaan ei tullut kivitetyksi. Vuoren ympärille tehty raja oli alkukielen sanoja (sanakirjan avulla) tutkittaessa selkeä, ettei sitä vahingossa ylittänyt. Israelilaisetkin ovat lähteneet jo ajat sitten pois tuolta Siinain vuoren luota, joten kivityksen uhka ei ole enää ajankohtainen. Ison kysymysmerkin tuo kivitysuhka kuitenkin jättää niin kuin myös heprealaiskirjekin osoittaa. Hengellisesti tuon erottelun voi jotenkin ymmärtää. Mooses välimiehenä ja Jeesuksen esikuvana lähestyi vuorella Jumalaa.

Poissa Natanael

  • Viestejä: 4474
  • Matkalla
Vs: Jumalan persoonallisuus ?
« Vastaus #26 : 20.09.14 - klo:18:00 »
Mitä lakia/käskyä vastaan näissä tapauksissa rikottiin, että sen seurauksena voitiin antaa kuolemanrangaistus?

2. Moos. 21:28
Jos härkä puskee miehen tai naisen kuoliaaksi, niin härkä kivitettäköön, älköönkä sen lihaa syötäkö; mutta härän omistaja olkoon vapaa rangaistuksesta.

2. Moos. 21:29
Mutta jos härkä on ennenkin puskenut ja sen isäntää on varoitettu eikä hän ole sitä vartioinut, ja jos se tappaa miehen tai naisen, niin härkä kivitettäköön, ja myös sen isäntä rangaistakoon kuolemalla.

2. Moos. 21:32
Jos härkä puskee orjan tai orjattaren, niin maksakoon sen omistaja pusketun isännälle kolmekymmentä hopeasekeliä, ja härkä kivitettäköön.

Orja ja orjatar olivat kai senkin aikaisen käsityksen mukaan ihmisiä? Jos olivat, siinä tapauksessa härän puskiessa eka kerran, sen isäntä ei ollut rangaistuksesta vapaa kuten muiden kuin orjien kohdalla, vaan sai sakot. Jos hän ei ollut ottanut varoituksesta vaaria, hän joutui ensiksi maksamaan sakot kuolemantuottamuksesta ja sitten sai itse kuolemantuomion. Noinko tuo menee? Orja ja orjatar olisivat siis noin tulkiten arvokkaamassa asemassa kuin muut ihmiset.

Poissa Natanael

  • Viestejä: 4474
  • Matkalla
Vs: Jumalan persoonallisuus ?
« Vastaus #27 : 21.09.14 - klo:20:11 »
Mitä lakia/käskyä vastaan näissä tapauksissa rikottiin, että sen seurauksena voitiin antaa kuolemanrangaistus?

2. Moos. 21:28
Jos härkä puskee miehen tai naisen kuoliaaksi, niin härkä kivitettäköön, älköönkä sen lihaa syötäkö; mutta härän omistaja olkoon vapaa rangaistuksesta.

2. Moos. 21:29
Mutta jos härkä on ennenkin puskenut ja sen isäntää on varoitettu eikä hän ole sitä vartioinut, ja jos se tappaa miehen tai naisen, niin härkä kivitettäköön, ja myös sen isäntä rangaistakoon kuolemalla.

2. Moos. 21:32
Jos härkä puskee orjan tai orjattaren, niin maksakoon sen omistaja pusketun isännälle kolmekymmentä hopeasekeliä, ja härkä kivitettäköön.

Orja ja orjatar olivat kai senkin aikaisen käsityksen mukaan ihmisiä? Jos olivat, siinä tapauksessa härän puskiessa eka kerran, sen isäntä ei ollut rangaistuksesta vapaa kuten muiden kuin orjien kohdalla, vaan sai sakot. Jos hän ei ollut ottanut varoituksesta vaaria, hän joutui ensiksi maksamaan sakot kuolemantuottamuksesta ja sitten sai itse kuolemantuomion. Noinko tuo menee? Orja ja orjatar olisivat siis noin tulkiten arvokkaamassa asemassa kuin muut ihmiset.

Taisi olla harvinaista tuon ajan kansojen keskuudessa, että myös lapsia pidettiin ihmisinä.

Lainaus käyttäjältä: 2.Moos.21:31
Jos se puskee pojan tai tytön, niin meneteltäköön saman lain mukaan.


Näyttäisi ensi katsomalta, että kuolemanrangaistus tulee väistämättä tuolle isännälle joka ei tappanut puukolla, vaan härällä, mutta tuossapa asiayhteydessä on tällainenkin lausuma.

Lainaus käyttäjältä: 2.Moos.21:30
Mutta jos hänelle määrätään lunastusmaksu, niin maksakoon henkensä lunnaiksi niin paljon, kuin hänelle määrätään.


Rangaistusvaatimuksen perusteena tuossa tapauksessa oli siis käsky 'Älä tapa' tai paremminkin 'Älä murhaa'.

Poissa Natanael

  • Viestejä: 4474
  • Matkalla
Vs: Jumalan persoonallisuus ?
« Vastaus #28 : 21.09.14 - klo:20:29 »
Entäpä tämä sitten?
Mihin käskyyn rangaistusvaatimus perustuu? Vastaus on helppo: "Älä pidä muita jumalia minun rinnallani."

Lainaus käyttäjältä: 5.Moos.13:
6 Jos sinun veljesi, sinun äitisi poika, tai sinun poikasi tai tyttäresi tai vaimo, joka on sylissäsi, tai ystäväsi, joka on sinulle kuin oma sielusi, salaa houkuttelisi sinua ja sanoisi: 'Käykäämme palvelemaan muita jumalia', joita et sinä tunne eivätkä sinun isäsi tunteneet-
7 niiden kansojen jumalia, jotka asuvat teidän ympärillänne, lähellä sinua tai kaukana sinusta, maan äärestä toiseen-
8 niin älä noudata hänen mieltään äläkä kuule häntä; älä sääli äläkä armahda häntä äläkä salaa hänen rikostansa,
9 vaan tapa hänet: oma kätesi kohotkoon ensimmäisenä häntä vastaan surmatakseen hänet, ja sitten koko kansan käsi.
10 Kivitä hänet kuoliaaksi, sillä hän koetti saada sinut luopumaan Herrasta, sinun Jumalastasi, joka vei sinut pois Egyptin maasta, orjuuden pesästä.
11 Ja koko Israel kuulkoon sen ja peljätköön, ettei kukaan enää tekisi senkaltaista pahaa sinun keskuudessasi.



Tuo käsky on niin kuin asiayhteydestä näkyy, osoitettu israelilaisille.
Jos tuota ohjetta olisi noudatettu, israelilaisia olisi ollut hyvin vähän elossa tuhannen vuoden päästä - niinhän siinä taisi oikeastikin käydä, mutta rankaisijana olivat viholliskansat.

Aika jyrkkiä olivat Jumalan käskyt ja vaatimukset ja eivätkä ne sovi mitenkään länsimaalaiseen ajattelutapaan. Mielestäni.

Mitä tuo kohta opettaa hengellisesti vai opettaako se mitään seurakunnalle?
Edellisissä jakeissa on hyvin ajankohtaista asiaa meidän ajallemme.

Lainaus käyttäjältä: 5.Moos.13:
1 "Jos teidän keskuuteenne ilmestyy profeetta tai unennäkijä ja lupaa sinulle jonkun tunnusteon tai ihmeen,
2 ja jos sitten todellakin tapahtuu se tunnusteko tai ihme, josta hän puhui sinulle sanoen: 'Lähtekäämme seuraamaan muita jumalia, joita te ette tunne, ja palvelkaamme niitä',
3 niin älä kuuntele sen profeetan puhetta tai sitä unennäkijää, sillä Herra, teidän Jumalanne, ainoastaan koettelee teitä tietääksensä, rakastatteko Herraa, teidän Jumalaanne, kaikesta sydämestänne ja kaikesta sielustanne.
4 Seuratkaa Herraa, teidän Jumalaanne, häntä peljätkää ja pitäkää hänen käskynsä, häntä kuulkaa, häntä palvelkaa ja hänessä kiinni riippukaa.
5 Mutta se profeetta tai unennäkijä surmattakoon, sillä hän on julistanut luopumusta Herrasta, teidän Jumalastanne, joka vei teidät pois Egyptin maasta ja vapahti sinut orjuuden pesästä, ja on tahtonut vietellä sinut siltä tieltä, jota Herra, sinun Jumalasi, käski sinun vaeltaa. Poista paha keskuudestasi.

Poissa Taisto

  • Viestejä: 2279
Vs: Jumalan persoonallisuus ?
« Vastaus #29 : 21.09.14 - klo:23:57 »
Entäpä tämä sitten?
Mihin käskyyn rangaistusvaatimus perustuu? Vastaus on helppo: "Älä pidä muita jumalia minun rinnallani."

Lainaus käyttäjältä: 5.Moos.13:
6 Jos sinun veljesi, sinun äitisi poika, tai sinun poikasi tai tyttäresi tai vaimo, joka on sylissäsi, tai ystäväsi, joka on sinulle kuin oma sielusi, salaa houkuttelisi sinua ja sanoisi: 'Käykäämme palvelemaan muita jumalia', joita et sinä tunne eivätkä sinun isäsi tunteneet-
7 niiden kansojen jumalia, jotka asuvat teidän ympärillänne, lähellä sinua tai kaukana sinusta, maan äärestä toiseen-
8 niin älä noudata hänen mieltään äläkä kuule häntä; älä sääli äläkä armahda häntä äläkä salaa hänen rikostansa,
9 vaan tapa hänet: oma kätesi kohotkoon ensimmäisenä häntä vastaan surmatakseen hänet, ja sitten koko kansan käsi.
10 Kivitä hänet kuoliaaksi, sillä hän koetti saada sinut luopumaan Herrasta, sinun Jumalastasi, joka vei sinut pois Egyptin maasta, orjuuden pesästä.
11 Ja koko Israel kuulkoon sen ja peljätköön, ettei kukaan enää tekisi senkaltaista pahaa sinun keskuudessasi.



Tuo käsky on niin kuin asiayhteydestä näkyy, osoitettu israelilaisille.
Jos tuota ohjetta olisi noudatettu, israelilaisia olisi ollut hyvin vähän elossa tuhannen vuoden päästä - niinhän siinä taisi oikeastikin käydä, mutta rankaisijana olivat viholliskansat.

Aika jyrkkiä olivat Jumalan käskyt ja vaatimukset ja eivätkä ne sovi mitenkään länsimaalaiseen ajattelutapaan. Mielestäni.

Mitä tuo kohta opettaa hengellisesti vai opettaako se mitään seurakunnalle?
Edellisissä jakeissa on hyvin ajankohtaista asiaa meidän ajallemme.

Lainaus käyttäjältä: 5.Moos.13:
1 "Jos teidän keskuuteenne ilmestyy profeetta tai unennäkijä ja lupaa sinulle jonkun tunnusteon tai ihmeen,
2 ja jos sitten todellakin tapahtuu se tunnusteko tai ihme, josta hän puhui sinulle sanoen: 'Lähtekäämme seuraamaan muita jumalia, joita te ette tunne, ja palvelkaamme niitä',
3 niin älä kuuntele sen profeetan puhetta tai sitä unennäkijää, sillä Herra, teidän Jumalanne, ainoastaan koettelee teitä tietääksensä, rakastatteko Herraa, teidän Jumalaanne, kaikesta sydämestänne ja kaikesta sielustanne.
4 Seuratkaa Herraa, teidän Jumalaanne, häntä peljätkää ja pitäkää hänen käskynsä, häntä kuulkaa, häntä palvelkaa ja hänessä kiinni riippukaa.
5 Mutta se profeetta tai unennäkijä surmattakoon, sillä hän on julistanut luopumusta Herrasta, teidän Jumalastanne, joka vei teidät pois Egyptin maasta ja vapahti sinut orjuuden pesästä, ja on tahtonut vietellä sinut siltä tieltä, jota Herra, sinun Jumalasi, käski sinun vaeltaa. Poista paha keskuudestasi.
Käskyt tuntuvat meistä jyrkiltä siksi, että emme näe asioiden vakavuutta. Meitä länsimaalaisia ei paljonkaan haittaa,
vaikka joku johtaa meitä harhaan, esimerkiksi ihmeiden avulla. Vieraiden jumalien tai mammonan palveleminen ei
kauhistuta meitä juurikaan...