Kirjoittaja Aihe: Yhteys Jumalan kanssa  (Luettu 3424 kertaa)

Poissa Natanael

  • Viestejä: 4474
  • Matkalla
Vs: Yhteys Jumalan kanssa
« Vastaus #15 : 20.04.19 - klo:15:32 »
Tällaisia kehotetaan välttämään:

2. Tim. 2:23
Mutta vältä tyhmiä ja taitamattomia väittelyjä, sillä tiedäthän, että ne synnyttävät riitoja.

Tit. 3:9
Mutta vältä mielettömiä riitakysymyksiä ja sukuluetteloita ja kinastelua ja kiistoja laista, sillä ne ovat hyödyttömiä ja turhia.


Tuo jälkimmäinen liittynee juutalaiseen mystiikkaan.

Mitä on ensimmäisen jakeen tyhmä ja taitamaton väittely?

Aramealaisen mukaan ne ovat ohjaamattomia.

"Tyhmiä väittelyjä, niitä, jotka ovat ohjausta vailla, vältä, sillä sinä tiedät niistä, että ne synnyttävät erimielisyyttä"

Poissa sandia

  • Ylläpitäjä
  • Viestejä: 6331
Vs: Yhteys Jumalan kanssa
« Vastaus #16 : 20.04.19 - klo:15:37 »
Tällaisia kehotetaan välttämään:

2. Tim. 2:23
Mutta vältä tyhmiä ja taitamattomia väittelyjä, sillä tiedäthän, että ne synnyttävät riitoja.

Tit. 3:9
Mutta vältä mielettömiä riitakysymyksiä ja sukuluetteloita ja kinastelua ja kiistoja laista, sillä ne ovat hyödyttömiä ja turhia.


Tuo jälkimmäinen liittynee juutalaiseen mystiikkaan.

Mitä on ensimmäisen jakeen tyhmä ja taitamaton väittely?

Ilmeisesti tyhmä ja taitamaton väittely on sellainen mikä aiheuttaa riitoja. Eli siis jos jokin johtaa riitoihin, siinä on mukana tyhmää ja taitamatonta väittelyä.

Eli hedelmistä puu tunnetaan peritaate…

Tuo oli siis yritys vastata kysymykseesi.


Sen lisäksi tuli mieleen ikäänkuin asian toista puolta valottaessa, että Paavali kirjoittaa jossain jotenkin, että huomaisitte miten perehtynyt olen Kristuksen salaisuuteen.

Eli joo, kyllä hän on ottanut asioista selvää. Ja tullut hyvin vakuuttuneeksi Jumalan salaisuudesta, Kristuksesta. Tuokin termi on muistaakseni hänen kirjeissään.

Samalla tuli mieleen, henkilökohtaisesta ehkä mielenkiintoisin dialogi Raamattussa. Se käytiin Jeesuksen ja juutalaisten teologien välillä. Jeesus sanoi heille, että te tutkitte kirjoituksia ja ne juuri puhuvat minusta. Juutalaisilla ei ollut haisuakaan mitä Jeesus tarkoitti. Miksi? Koska Pyhä Henki ei ollut avannut heille totuutta.
Eli tulen siihen päätelmään minkä mainitsin ekassa tämän ketjun viestissäni: ilman Totuuden Henkeä Jumala sana ei avaudu meille.


Tää on se kohta. Ihan mahtava.

te tutkitte kirjoituksia, sillä teillä on mielestänne niissä iankaikkinen elämä, ja ne juuri todistavat minusta;
40 ja te ette tahdo tulla minun tyköni, että saisitte elämän.
41 En minä ota vastaan kunniaa ihmisiltä;
42 mutta minä tunnen teidät, ettei teillä ole Jumalan rakkautta itsessänne.
43 Minä olen tullut Isäni nimessä, ja te ette ota minua vastaan; jos toinen tulee omassa nimessään, niin hänet te otatte vastaan.
44 Kuinka te voisitte uskoa, te, jotka otatte vastaan kunniaa toinen toiseltanne, ettekä etsi sitä kunniaa, mikä tulee häneltä, joka yksin on Jumala?
45 Älkää luulko, että minä olen syyttävä teitä Isän tykönä; teillä on syyttäjänne, Mooses, johon te panette toivonne.
46 Sillä jos te Moosesta uskoisitte, niin te uskoisitte minua; sillä minusta hän on kirjoittanut.
47 Mutta jos te ette usko hänen kirjoituksiaan, kuinka te uskoisitte minun sanojani?"
« Viimeksi muokattu: 20.04.19 - klo:15:56 kirjoittanut sandia »

Poissa Natanael

  • Viestejä: 4474
  • Matkalla
Vs: Yhteys Jumalan kanssa
« Vastaus #17 : 20.04.19 - klo:15:56 »
Mielestäni pelkästään se, että jostain tulee riita tai joku suuttuu ei voi olla peruste keskustelun tai väittelyn välttämiseksi.

Olen kuullut aika monen ensin suuttuneen, kun hänelle on puhuttu uskonasioista ja sitten hän on tullut uskoon.
Samantapaisesti uskovien keskuudessa. Kun joku väärä oppi tai ajattelutapa kyseenalaistetaan, siitä voi tulla raivokas vastaväite.

Aika hyvin tiedän mistä asiasta missäkin porukassa käämit käryää.
Mielestäni olisi aika outoa, jos piilottelisin aina ajatuksiani vain siksi, että joku ko. porukan perinnäissääntö tai huonosti perusteltu uskomus aiheuttaisi heille harmistuksia.
Tarttee tietenkin jonkun verran miettiä tilannetta mitä missäkin tuo esille.

Poissa sandia

  • Ylläpitäjä
  • Viestejä: 6331
Vs: Yhteys Jumalan kanssa
« Vastaus #18 : 20.04.19 - klo:15:59 »
Mielestäni pelkästään se, että jostain tulee riita tai joku suuttuu ei voi olla peruste keskustelun tai väittelyn välttämiseksi.

Olen kuullut aika monen ensin suuttuneen, kun hänelle on puhuttu uskonasioista ja sitten hän on tullut uskoon.
Samantapaisesti uskovien keskuudessa. Kun joku väärä oppi tai ajattelutapa kyseenalaistetaan, siitä voi tulla raivokas vastaväite.

Aika hyvin tiedän mistä asiasta missäkin porukassa käämit käryää.
Mielestäni olisi aika outoa, jos piilottelisin aina ajatuksiani vain siksi, että joku ko. porukan perinnäissääntö tai huonosti perusteltu uskomus aiheuttaisi heille harmistuksia.
Tarttee tietenkin jonkun verran miettiä tilannetta mitä missäkin tuo esille.

Juu ei mullakaan ole tapana olla uskaltamatta sanoa mitä ajattelen.
Mutta varmaan todella sekin on viisautta että osaa arvioida tilanteet...
Kyllähän Jeesuskin uskalsi olla eri mieltä. Eli en todellakaan puhu siitä. Juutalaiset lainoppineetkin raivoistuivat täysin häneen kun hän sanoi suoraan että kirjoitukset mitä HE tutkivat puhuvat hänestä!!!

Vaikka sitten toisessa tilanteessa hän todella jätti fariseukset annettuaan heille yhden vastauksen, kun näki että he yrittivät saada hänet kiinni sanoista.

Poissa Natanael

  • Viestejä: 4474
  • Matkalla
Vs: Yhteys Jumalan kanssa
« Vastaus #19 : 20.04.19 - klo:16:10 »
Ketjun aihepiiriin liittyen täytyy kai kysyä sitä estääkö eri mieltä oleminen tai näkemyksistä väitteleminen yhteyden Jumalan kanssa.

Poissa sandia

  • Ylläpitäjä
  • Viestejä: 6331
Vs: Yhteys Jumalan kanssa
« Vastaus #20 : 20.04.19 - klo:16:22 »
Tuskin eri mieltä oleminen estää yhteyden Jumalan kanssa.
Mutta jos on päättänyt viedä oman näkemyksen läpi hinnalla millä hyvänsä, saattaa olla, että Jumala kattoo että nyt se vetää omiaan niin paljon ettei näytä edes tarvitsevan Jumalaa.

Poissa Jano

  • Viestejä: 304
Vs: Yhteys Jumalan kanssa
« Vastaus #21 : 20.04.19 - klo:22:57 »
Ketjun aihepiiriin liittyen täytyy kai kysyä sitä estääkö eri mieltä oleminen tai näkemyksistä väitteleminen yhteyden Jumalan kanssa.

Ei estä, mutta voi indikoida yhteyden puutetta tai ainakin jotain häiriötä siinä.

Sellaiset ihmiset ovat taipuvaisia väittelemään, joiden uskonelämä perustuu enemmänkin jonkun oppikokoelman järjelliselle omaksumiselle, kuin aidolle yhteydelle Jumalan kanssa.

Rakentava keskustelu on sitten ihan toinen juttu.

Ja toki tietyssä mielessä oppikokoelmia on myös kaikilla joilla on yhteys Jumalaan, mutta  niihin ei koiteta väkisin runnoa toisia kun ymmärtää juurikin sen mitä tässäkin on tuotu esiin, että ilman Hengen eläväksi tekemistä ei opit itsessään ole mitään.

Poissa Paulus

  • Viestejä: 6773
  • "…olitte eksyksissä niinkuin lampaat…" (1.Piet. 2)
Vs: Yhteys Jumalan kanssa
« Vastaus #22 : 21.04.19 - klo:10:09 »

Sellaiset ihmiset ovat taipuvaisia väittelemään, joiden uskonelämä perustuu enemmänkin jonkun oppikokoelman järjelliselle omaksumiselle, kuin aidolle yhteydelle Jumalan kanssa.

Rakentava keskustelu on sitten ihan toinen juttu.

Ja toki tietyssä mielessä oppikokoelmia on myös kaikilla joilla on yhteys Jumalaan, mutta  niihin ei koiteta väkisin runnoa toisia kun ymmärtää juurikin sen mitä tässäkin on tuotu esiin, että ilman Hengen eläväksi tekemistä ei opit itsessään ole mitään.

Kiitos, Jano. Viisauden sanoja.
Lainaus
Vaatii huomattavaa tietoisuutta käsittää oman tietämättömyyden laajuus.”
—   Thomas Sowell