Kirjoittaja Aihe: Uskoon ilman kastetta  (Luettu 90783 kertaa)

Ifa

  • Vieras
Vs: Uskoon ilman kastetta
« Vastaus #15 : 27.05.18 - klo:13:05 »
Edellisessä yritin kommentoida luterilaisen tunnustuksen näkökulmasta aloitusta. Olisi kovin ongelmallista, jos erilaisia ajattelutapoja ei jaksettaisi ymmärtää.

Poissa Mice

  • Viestejä: 1651
Vs: Uskoon ilman kastetta
« Vastaus #16 : 27.05.18 - klo:13:07 »
Ymmärsin sen kyllä.

En tiedä mikä kirjoituksessani sai kokemaan toisin.

Tai siis uskon, että ymmärrät useampia ajattelutapoja ja vain selvensit  LHPK:n tunnustusta.
Ihmisroska

Ifa

  • Vieras
Vs: Uskoon ilman kastetta
« Vastaus #17 : 27.05.18 - klo:13:10 »
Jatkototesin vain siihen mitä sanoit, ettet koe ongelmaksi lähetyshiippakunnan erilaista ajattelua.

Poissa Mice

  • Viestejä: 1651
Vs: Uskoon ilman kastetta
« Vastaus #18 : 27.05.18 - klo:13:14 »
Jatkototesin vain siihen mitä sanoit, ettet koe ongelmaksi lähetyshiippakunnan erilaista ajattelua.

Juu, eikä ainakaan paikallinen LHPK:n pastori koe ongelmaksi etten ole kaikesta samaa mieltä. Siellä on paljon ihmisiä joilla on herätyskristillinen tausta luterilaisuudessa. Itse kysyin netin kautta pastorilta tiettyjä asioita mistä olin eri mieltä ja sitten tapasimme ja juttelimme hyvässä hengessä.

Varmasti pitävät jatkossakin kiinni opetuksestaan kasteesta. Ja ei minulla ole siihen nokan koputtamista. Onpahan ainakin selkeä linja. Ei tartte arpoa että mitähän ajattelevat. Itse olen ihan liian epävarma monista opillisista asioita. Siis en oikeasti ja rehellisesti tiedä mikä on totuus monenkaan asian suhteen.
Ihmisroska

Ifa

  • Vieras
Vs: Uskoon ilman kastetta
« Vastaus #19 : 27.05.18 - klo:13:33 »
Lähetyshiippakuntalaiset ovat vakaumuksellista väkeä, mutta eivät mitenkään moiti toisinajattelijoita. Voi kuitenkin olla, että jäseneksi ei hyväksytä esim. kasteesta ja ehtoollisesta vähänkään eri tavalla ajattelevia. Se on totta, että moni  herätyskristillisyys-taustassa aiemmin ollut tunnustuksellinen luterilainen on löytänyt kodin sieltä.


Poissa Mice

  • Viestejä: 1651
Vs: Uskoon ilman kastetta
« Vastaus #20 : 27.05.18 - klo:14:10 »
Lähetyshiippakuntalaiset ovat vakaumuksellista väkeä, mutta eivät mitenkään moiti toisinajattelijoita. Voi kuitenkin olla, että jäseneksi ei hyväksytä esim. kasteesta ja ehtoollisesta vähänkään eri tavalla ajattelevia. Se on totta, että moni  herätyskristillisyys-taustassa aiemmin ollut tunnustuksellinen luterilainen on löytänyt kodin sieltä.

Minä ymmärsin, että olisin jäseneksi kelvannut tämmöisenään. Pitää joskus selvittää asian laita.
Ihmisroska

Poissa Natanael

  • Viestejä: 4474
  • Matkalla
Vs: Uskoon ilman kastetta
« Vastaus #21 : 27.05.18 - klo:17:39 »
Meni ensiksi väärään ketjuun tämä.


Pelastusarmeijassa nähdään kaste aika eri tavoin.


https://www.google.fi/url?sa=t&source=web&rct=j&url=https://www.pelastusarmeija.fi/pelastusarmeija/pelastusarmeijan-opin-kasikirja/Pelastusarmeijan_opin_kasikirja.pdf&ved=0ahUKEwi07eT6mfXOAhVLkiwKHeFxDsUQFggaMAE&usg=AFQjCNH6_-n8sjmKOU_SWM0INw9Rh2PljQ&sig2=cgxhivBEzq0vPajdXPCadQ



Me tunnistamme kuuluvamme historialliseen kirkkoon sen tunnustuksen kautta: yksi usko, yksi Pyhän Hengen kaste, yksi pelastus ja yksi maailmanlaajuinen kirkko. Tunnustamme yhden sakramentaalisen aterian, jota ei toimiteta seremoniallisesti, vaan jossa itse Kristus on isäntänä jokaisen pöydän ääressä, jossa hänet otetaan vastaan ja jossa häntä kunnioitetaan

-
Tietyissä osissa maailmaa, missä Armeija tekee työtään, on muiden uskonnollisten yhdyskuntien ja joskus joidenkin yksittäisten armeijalaisten aiheuttamaa painetta harkita yhden tai molempien protestanttisten sakramenttien, kasteen ja ehtoollisen, käyttöön palauttamista. Armeijan näkemys on, että elämässä kaikki on sakramentaalista, ja kaikki on siten jumalanpalvelusta. Armeijalaisilla on vapaus käyttää kaikkia niitä välineitä, joiden avulla armo voidaan ottaa vastaan ja kiittää siitä.

-

On monia tapoja, joilla kristityt todistavat julkisesti, että heidät on kastettu Kristuksen ruumiiseen. Vesikaste on yksi niistä, mutta seremonia, kuten pelastussotilaaksi vihkiminen, on pohjimmiltaan todistus jo tapahtuneesta, koko elämän muuttaneesta kohtaamisesta Kristuksen kanssa. Seremonia itsessään ei merkitse kohtaamista eikä sitä pidä sekoittaa kristityksi tulemiseen. Pitäen tämän mielessään toimikunta suosittaa, että sotilaan liittolupauksen, jonka uudet sotilaat allekirjoittavat, pitäisi sisällyttää viittaus, että jokainen sotilas on kastettu Kristukseen Pyhässä Hengessä kääntymyksensä hetkellä.

-

Lausunto kasteesta
Perusteellisesti ja huolellisesti harkittuaan Pelastusarmeijan käsitystä vesikasteen sakramentista ja suhtautumista siihen, kansainvälinen hengellisen elämän toimikunta esittää seuraavat kohdat sotilaaksi ottamisen ja vesikasteen välisestä suhteesta:

1. Vain ne, jotka tunnustavat Jeesuksen Kristuksen Vapahtajakseen ja Herrakseen voidaan ottaa Pelastusarmeijan sotilaiksi.
2. Jumalan Pyhän Hengen armollinen läsnäolo uskovan elämässä vahvistaa tämän tunnustautumisen ja siihen kuuluu kutsu opetuslap- seuteen.
3. Ottaessaan vastaan kutsun opetuslapseuteen pelastussotilaat lupaavat jatkuvasti olla kuuliaisia Pyhälle Hengelle ja pyrkivät kasvamaan armossa.
4. He ilmaisevat myös julkisesti halunsa olla Kristuksen kirkon jäseniä maan päällä Pelastusarmeijan sotilaina.
5. Pelastusarmeija iloitsee siitä totuudesta, että kaikki, jotka ovat Kristuksessa, Pyhä Henki on kastanut yhdeksi ruumiiksi (1. Kor. 12:13).
6. Armeija uskoo Raamatun kirjoitusten mukaisesti: ”On vain yksi ruumis ja yksi Henki – – Yksi on Herra, yksi usko, yksi kaste! Yksi on Jumala, kaikkien Isä! Hän hallitsee kaikkea, vaikuttaa kaikessa ja on kaikessa" (Ef.4:5,6)
7. Pelastusarmeijan sotilasvihkimys Armeijan kolminaisuutta symbolisoivan lipun alla vahvistaa tämän totuuden.
8. Se on julkinen vastaus ja todistus jo tapahtuneesta elämän muuttaneesta kohtaamisesta Kristuksen kanssa aivan samalla tavalla kuin joittenkin toisten kristittyjen käyttämä vesikaste.
9. Pelastusarmeija tunnustaa, että on monia arvokkaita tapoja todistaa julkisesti kasteestaan Kristuksen ruumiiseen Pyhän Hengen kautta ja ilmaista toiveensa olla hänen opetuslapsensa.
10. Sotilasvihkimystä tulee seurata elinikäinen kuuliainen usko Kristukseen.

JPK

  • Vieras
Vs: Uskoon ilman kastetta
« Vastaus #22 : 27.05.18 - klo:17:44 »

Liite: Kasteen toimittaminen
SAKSANNETTU JA UUDISTETTU KAAVA
MARTTI LUTHER


Rukoilkaamme. Kaikkivaltias, iankaikkinen Jumala, sinä joka ankaran tuomiosi mukaan vedenpaisumuksen tulvalla tuhosit epäuskoisen maailman, mutta suuren laupeutesi mukaan varjelit uskovan Nooan ja seitsemän muuta, sinä joka hukutit paatuneen faraon kaikkine joukkoineen Punaiseen mereen, mutta kuljetit kansasi Israelin kuivin jaloin sen poikki. Näin sinä tahdoit ennalta kuvata tätä pyhän kasteesi pesua. Rakkaan Poikasi, meidän Herramme Jeesuksen Kristuksen kasteella sinä pyhitit ja määräsit Jordanin ja kaikki vedet pelastavaksi tulvaksi, joka puhdistaa kaikista synneistä. Tämän pohjattoman laupeutesi perusteella me rukoilemme sinua, katso armossasi tähän (nimi) ja lahjoita Pyhän Hengen kautta hänelle oikea usko, niin että tämä pelastava tulva hänestä hukuttaa ja tuhoaa kaiken synnin, minkä hän on Aadamilta synnynnäisenä perinyt ja itse lisäksi tehnyt. Anna hänen epäuskoisten joukosta erotettuna varjeltua kristikunnan arkissa kuivana ja turvassa, niin että hän aina palavana hengessä ja iloisena toivossa palvelisi sinun nimeäsi, jotta hänet yhdessä kaikkien pyhien kanssa katsottaisiin arvolliseksi saamaan omakseen lupaamasi iankaikkinen elämä Jeesuksen Kristuksen, meidän Herramme kautta. Aamen.

Minä manaan sinua, sinä saastainen henki Isän (ristin merkki) ja Pojan (ristin merkki) ja Pyhän Hengen (ristin merkki) nimeen, että sinä poistut tästä Jeesuksen Kristuksen palvelijasta (nimi) ja väistyt hänen luotaan. Aamen.

Kuulkaamme nyt Markuksen pyhää evankeliumia:
Siihen aikaan he toivat Jeesuksen tykö lapsia, että hän koskisi heihin; mutta opetuslapset nuhtelivat tuojia. Mutta kun Jeesus sen näki, närkästyi hän ja sanoi heille: (Mark 10:13) 'Sallikaa lasten tulla minun tyköni, älkääkä estäkö heitä, sillä senkaltaisen on Jumalan valtakunta. Totisesti minä sanon teille: joka ei ota vastaan Jumalan valtakuntaa niinkuin lapsi, se ei pääse sinne sisälle. Ja hän otti heitä syliinsä, pani kätensä heidän päällensä ja siunasi heitä."

Sitten pappi panee molemmat kätensä lapsen päälle ja rukoilee Isä meidän -rukouksen polvistuneena yhdessä kummien kanssa: "Isä meidän, joka olet taivaassa . . ."

Sen jälkeen lapsi viedään kastealtaan ääreen ja pappi lausuu: Ps. 121:8
"Herra varjelkoon sinun tulosi ja lähtösi nyt ja iankaikkisesti."

Sen jälkeen pappi antaa lapsen kummiensa suulla sanoutua irti Perkeleestä näin:
"(Nimi), luovutko Perkeleestä?"
"Luovun."

"Luovutko kaikista hänen teoistaan?"
"Luovun."

"Luovutko kaikesta hänen petoksestaan?"
"Luovun."

Sen jälkeen pappi kysyy:
"Uskotko Jumalaan, Isään, Kaikkivaltiaaseen, taivaan ja maan Luojaan?"
"Uskon."

"Uskotko Jeesukseen Kristukseen, Jumalan ainoaan Poikaan, meidän Herraamme, joka syntyi ja kärsi kuoleman?"
"Uskon."

"Uskotko Pyhään Henkeen, pyhän kristillisen kirkon, pyhien yhteisön, syntien anteeksiantamuksen, lihan ylösnousemuksen ja iankaikkisen, kuolemanjälkeisen elämän?'"
"Uskon."

"Tahdotko, että sinut kastetaan?"
"Tahdon."

Silloin pappi ottaa lapsen, kastaa hänet kastealtaaseen ja lausuu:
"Niin minä kastan sinut Isän ja Pojan ja Pyhän Hengen nimeen."

Sitten kummit ottavat lapsen vastaan ja pappi lausuu, pukien samalla lasta kastepaitaan: "Kaikkivaltias Jumala, meidän Herramme Jeesuksen Kristuksen Isä, joka on sinut uudesti synnyttänyt veden ja Pyhän Hengen kautta ja antanut sinulle kaikki syntisi anteeksi, vahvistakoon nyt sinua armollaan iankaikkiseen elämään. Aamen. Rauha sinulle."
"Aamen."

lähde: http://tunnustuskirjat.fi/vahakatekismusliitteet.html

--------------

Kuuluuko siis luterilaiseen kastekaavaan (yhä tänäänkin) pienestä vauvasta pahan hengen pois manaaminen?

Poissa Mice

  • Viestejä: 1651
Vs: Uskoon ilman kastetta
« Vastaus #23 : 27.05.18 - klo:17:46 »
Mitäs mieltä Natanael itse olet tuosta seremonia-asiasta?
Ihmisroska

Poissa Mice

  • Viestejä: 1651
Vs: Uskoon ilman kastetta
« Vastaus #24 : 27.05.18 - klo:17:52 »
Olen ollut monissa kastetilaisuuksissa. Luterilaisissa useasti ja kerran vapaiden suuntien. Pahoja henkiä ei ole manattu niissä kummassakaan.

Viimeksi kun olen nähnyt perkeleen henkien manaamista, niin se oli vapaaseurakunnassa, kun ulkolainen puhuja huusi ja käskytti itkevästä mielenterveysongelmaisesta naisesta perkelettä ulos. Ei tainnut auttaa.

Tiedän varmasti ainakin kolmen nuoren joutuneen mielisairaalaan siitä seurakuntayhteydestä noidenkin kokemusten saattelemana. Sairas usko sairastuttaa.

Liekkö sitten opillisesti muutenkin metsässä, kun tuntuu että suurimmat "perkeleet" häärää siellä mikrofonin kanssa. En tosin usko, että lapsena kastamalla olisivat sen kummempia olleet. Mutta laittaa se miettimään, että missä on vika kun nykyisin kaikenlainen mielenvikainen manipulointi lisääntyy julistuksessa ja ihmiset uskovat sen. Psykopaatit/sosiopaatitko on päästetty valtaan?


« Viimeksi muokattu: 27.05.18 - klo:17:58 kirjoittanut Mice »
Ihmisroska

JPK

  • Vieras
Vs: Uskoon ilman kastetta
« Vastaus #25 : 27.05.18 - klo:17:54 »
Roomalaiskatolisen kirkon katekismus osoittaa:

Ensimmäinen artikkeli
KASTEEN SAKRAMENTTI
1213.  Pyhä  kaste  on  koko  kristillisen  elämän  perustus, 
sisäänkäynti  elämään Hengessä (vitae spiritualis janua) ja ovi, joka avaa pääsyn muille sakramenteille. Kasteessa meidät vapautetaan synnistä, ja Jumalan lapsiksi synnytettyinä  meistä  tulee  Kristuksen  jäseniä,  meidät  liitetään  kirkkoon  ja  tulemme osallisiksi sen lähetystehtävästä:

”Kaste on uudestisyntymisen sakramentti, joka toteutuu veden kautta sanassa.”

Ristinmerkki vieton alussa ilmaisee sen, että Kristus painaa merkkinsä kastettavaan, joka tulee kuulumaan hänelle. Se kuvaa lunastuksen armoa, jonka Kristus on meille hankkinut ristinsä kautta.   

Jumalan  sanan  julistaminen valaisee  kastettavat  ja  seurakunnan  Jumalan ilmoittamalla totuudella ja kutsuu esiin uskon vastauksen, joka erottamattomasti kuuluu kasteeseen. Kastehan on erityisellä tavalla ”uskon sakramentti”, sillä siinä astutaan sakramentaalisesti uskon elämään.   

Koska kaste on merkki vapautumisesta synnistä ja sen aikaansaajasta, Paholaisesta, kastettavan yli lausutaan eksorkismi (tai useampia eksorkismeja). Selebrantti  voitelee  kastettavan  katekumeenien  öljyllä  tai  panee  kätensä hänen päällensä, minkä jälkeen kastettava luopuu selkeästi Saatanasta. Näin valmistautuneena hän kykenee tunnustamaan kirkon uskon, jonka haltuun hänet kasteessa ”luovutetaan”.

lähde: https://cdn.katolinen.fi/uploads/2014/01/KKK-2.OSA-2.JAKSO-1-2.L-1210-1532.pdf

----------------

Roomalaiskatolinen kastekaava on paljolti yhdenmukainen luterilaisen kastekaavan (vähäkatekismuksen liitteet: kaste > http://tunnustuskirjat.fi/vahakatekismusliitteet.html) kanssa: Ristin merkki; Jumalan sanan julistaminen; Eksorkismi (eli pahojen henkien pois manaaminen).

JPK

  • Vieras
Vs: Uskoon ilman kastetta
« Vastaus #26 : 27.05.18 - klo:18:14 »
Laitan vielä tähän ortodoksisen kirkon kastekaavan, että näemme kaikkien kolmen kirkon lapsikasteen samankaltaisuuden:

Rukoukset kasteen edellä

Kastetilaisuudessa kummi tuo alastomaksi riisutun lapsen (esim. pyyhkeeseen käärittynä) papin eteen. Pappi tekee lapsen otsaan ristinmerkin ja lausuu nimenantamisrukouksen, jos nimenantotoimitus on toimittamatta. Sitten seuraavat ns. eksorkismirukoukset. Eksorkismi on sanan mukaisesti pahan (pahojen henkien) pois karkottamista. Eksorkismi suoritetaan kaikille kasteeseen valmistautuville tarkoituksena erottaa kastettava pahan hengen moraalisesta vaikutuksesta.

(sama kuin luterilaisen kirkon vähänkatekismuksen kastekaavassa: http://tunnustuskirjat.fi/vahakatekismusliitteet.html)

Kysymykset kummille

Näiden rukouksien jälkeen kummi vastaa kastettavan lapsen puolesta papin esittämiin kysymyksiin, joissa kysytään pahasta hengestä luopumisesta ja Kristuksen puoleen kääntymisestä. Kummi, jonka sylissä lapsi on, vastaa siis näihin. Aikuiskasteessa kastettava itse vastaa kysymyksiin. Samalla kummi tai kastettava tunnustaa kristillisen uskonsa ja lukee uskontunnustuksen. Tämän vuoksi kummin on oltava ortodoksisen kirkon jäsen.

Joskus eksorkismirukouksiin ja sitä seuraaviin kysymyksiin liittyy esim. papin puhaltaminen kastettavan kasvoihin tai kuviteltua paholaista kohti sylkeminen, jonka tekee kummi lapsen puolesta. Ne jätetään kuitenkin nykyään valitettavasti yhä useammin pois kastetapahtumasta.

lähde: http://www.ortodoksi.net/index.php/Kaste
« Viimeksi muokattu: 27.05.18 - klo:18:28 kirjoittanut JPK »

Poissa Natanael

  • Viestejä: 4474
  • Matkalla
Vs: Uskoon ilman kastetta
« Vastaus #27 : 27.05.18 - klo:19:23 »
Mitäs mieltä Natanael itse olet tuosta seremonia-asiasta?

Jos tarkoitat kirjaimellisesti seremonioita, niin en ole seremonialisti.
Pelastusarmeijassa eniten nyppii just nuo sotilaat, kapteenit ja kenraalit.

Ajatus sopasta, saippuasta ja sielunhoidosta on mielestäni kannatettava ajatus.

Jos tuon sanan seremonia ajattelee Jeesuksen tunnustamisena kasteen asemesta, annan sille peukut.

Poissa Natanael

  • Viestejä: 4474
  • Matkalla
Vs: Uskoon ilman kastetta
« Vastaus #28 : 27.05.18 - klo:19:39 »
Ajattelen niin, että vesikaste kuului vain juutalaisille ja käännynnäisille.

Pakanoille ei laitettu muuta kuormaa kuin välttää haureutta ja veren syöntiä.

-

Yksikään tietämäni seurakunta ei kasta 'syntien anteeksisaamiseksi' Ap.t.2:38

Monella on hyvä omatunto ilman kastettakin. 1.Piet.3:21

Paavali vastusti ympärileikkausta pelastuksen saavuttamiseksi, mutta ympärileikkautti Timoteuksen juutalaisten tähden. Ymmärrän tuon niin, että Paavali ei halunnut tuollaisen sivuseikka tulevan evankeliumin esteeksi.

Ajattelen siis, että jos jonkun omatunto sitä vaatii, ottakoon kasteen. Ei hän siinä syntiä tee. Voisin jopa itse kastaa jonkun, jos joku omatunnon kanssa painiskeleva kohdalle osuisi.

Jos jonkun osallistuminen paikallisseurakunnan toimintaan on kasteesta kiinni, hän ottakoon kasteen baptistien tai helluntailaisten vuoksi. Ei hän siinä syntiä tee.
Ap.t.16:3

Jae "yksi Herra, yksi usko, yksi kaste" puhuu siitä samasta kasteesta kuin mitä 1.Kor.12:12-13 eli henkikasteesta sanan alkuperäisessä merkityksessä so. ei niin kuin helluntailaiset sitä käyttävät.

Poissa Natanael

  • Viestejä: 4474
  • Matkalla
Vs: Uskoon ilman kastetta
« Vastaus #29 : 27.05.18 - klo:19:45 »
Kopioin toisesta ketjusta luterilaista ajattelua.

Tutkailin mitä C.F.W.Walther kirjoittaa sakramenteista.

Tässä poimintoja hänen kirjastaan (luennoista) "Laki ja evankeliumi"


"Yhdeksäs väitteemme kuuluu kaikkein tärkeimpiin, sillä lain ja evankeliumin sekoittaminen lahkoissa ilmenee juuri siinä, että ne sen sijaan, että ohjaisivat peljästyneen syntisen sanaan ja sakramentteihin, neuvovat häntä rukoillen ja kilvoitellen ponnistelemaan armontilaan, kunnes hän tuntee armon."

Waltherin lainaus Lutherilta:

"Kaste ja Herran ehtoollinen ovat niin muodoin merkkejä, joiden kautta usko syntyy"


Walther:

" Mutta missä Jumala sitten sanoo tahtovansa antaa anteeksi?
Juuri sanassa, kasteessa, ehtoollisessa, synninpäästössä hän sen sanoo.
Pyhässä ehtoollisessa ei Kristuksen ruumiin ja veren nauttiminen varsinaisesti ole se armoaarre, jonka me siinä saamme, vaan se armoaarre on syntien anteeksiantamuksen lupaus, jonka Kristus on liittänyt siihen sanoessaan: "Joka teidän edestänne annetaan; joka teidän edestänne vuodatetaan syntien anteeksiantamukseksi"."

"Jos siis tahdot saada syntisi anteeksi, niin kastata heti itsesi, ellet ole jo ennen kastettu. Tai jos olet kastettu, niin muista sitä lupausta, jonka Herra sinulle antoi, äläkä ole epäuskoinen. Mene myös sopimaan lähimmäisesi kanssa ja pyydä sitten synninpäästöä. Ja kuulleessasi itsellesi julistettavan syntien anteeksiantamuksen Jeesuksen nimeen, niin usko se, ja sinä sen todella saat. Käy sitten pyhällä ehtoollisella nauttimassa Kristuksen ruumista ja verta, tullaksesi vakuuttuneeksi siitä, että tämä kallis aarre kuuluu sinullekin, on sinun omasi, ja että sinä saat siitä nauttia siunausta."