En ole samaa mieltä. Kaste siis kuvaa eli symboloi Jeesuksen seuraamista ja tästä olen kuullut todella paljon opetusta helluntaiseurakunnassa. Kaste on siten startti Herran seuraamiselle ja kuuluu heti uskoontulon jälkeen tapahtuvaksi.
Opetus pohjautuu vahvasti opetuskirjeisiin. Nyt puhun siis seurakunnassa saatavasta opetuksesta puhujanpaikalta puhuttuna. Muut tyrkyttämiset ja mitkä lie ovat kyllä täysin oman kokemusmaailmani ulkopuolella.
Natanael tuolla aiemmin laittoi mielestäni oikein, että kaste kuului Apt:ssa uskoontulon yhteyteen. Sen merkitys ei kuulu
ensisijaisesti pyhityksen alueelle. Vaan uuden elämän alkuun, syntymiseen. Ja Apostolien teoissa kastettiin niitä jotka janosivat ja tarvitsivat pelastusta ja anteeksiantamusta. Apt. 2 selkeimpänä esimerkkinä. Toki sen seurauksena uskova ja kastettu on velvollinen elämään kutsunsa arvon mukaisesti. Siitä Paavali muistuttaa Roomalaiskirjeessä kasteopetukseen liittyen.
Tuohon edellä olevaan lainaukseen vielä. Tuossa tuleekin esille ratkaiseva ero helluntailaisten ja esim. mitä luterilaiset kasteen merkitysestä opettavat. Onko kasteen merkitys vain symbolinen vai lupaako Jumala antaa siinä jotain konkreettista?
Toisin sanoen, onko kasteen tarkoitus vain 'kuvata' Jeesuksen kanssa hautaamista ja herättämistä (Room.6, Kol.2), Kristukseen pukeutumista (Gal.3), syntien anteeksiantamusta (Apt.2) ja syntien pois pesemistä (Apt.22)? Vai onko kyse Jumalan konkreettisesti kasteeseen liittämistä ja lupaamista asioista jotka voidaan ottaa uskossa vastaan?
Minusta on perin erikoista jos alkaisimme lisäilemään sellaisia sanoja UT:n teksteihin, joissa tekstin merkitys käytänössä turhennetaan. Kuten monissa seltyksissä tehdään. Liittämällä selityksiin sanoja: Ikäänkuin, vartauskuvallisesti, synbolinen jne.
Muutama esimerkki, miltä tekstit kuulostaisi:
"Ja nyt, mitä viivyttelet? Nouse, huuda avuksi hänen nimeänsä ja anna kastaa itsesi ja (ikäänkuin) pestä pois syntisi.' (Ap.22)
"Vai ettekö tiedä, että me kaikki, jotka olemme kastetut Kristukseen Jeesukseen, olemme (vertauskuvallisesti) hänen kuolemaansa kastetut?
Niin olemme siis yhdessä hänen kanssaan (ikäänkuin) haudatut kasteen kautta kuolemaan, että niinkuin Kristus herätettiin kuolleista Isän kirkkauden kautta, samoin pitää meidänkin uudessa elämässä vaeltaman.
Sillä jos me olemme hänen kanssaan (symbolisesti) yhteenkasvaneita yhtäläisessä kuolemassa, niin olemme samoin myös yhtäläisessä ylösnousemuksessa"(Room.6)
"Sillä te olette kaikki uskon kautta Jumalan lapsia Kristuksessa Jeesuksessa. Sillä kaikki te, jotka olette Kristukseen kastetut, olette (vertauskuvallisesti) Kristuksen päällenne pukeneet"(Gal.3)
"hänessä te myös olette ympärileikatut, ette käsintehdyllä ympärileikkauksella, vaan lihan ruumiin poisriisumisella, Kristuksen ympärileikkauksella: ollen (ikäänkuin) haudattuina hänen kanssaan kasteessa, jossa te myös hänen kanssaan olette (ikäänkuin) herätetyt uskon kautta, jonka vaikuttaa Jumala, joka herätti hänet kuolleista" (Kol.2)
Juuri tuollaisia selityksiä olen kuullut monia. Kun aloin huomata tuon, sinänsä niin järjelle sopivan, Jumalan selvien sanojen turhentamiset, on ollut pakko muuttaa käsitystä kasteen merkityksestä. Ja alkaa ottaa tekstit enemmän sellaisenaan - helppoa sekään ei aina ole, kuten tiedämme muualtakin. Mutta perusperiaate pitäisi lähtkohtaisesti olla muuttamatta tekstiä turhentavilla selityksillä.
"Sillä eihän siinä, mitä teille kirjoitamme, ole muuta, kuin mikä siinä on luettavana"(2.Kor.1)
Itselleni oli aika iso yllätys Sanansaattajassa ollut juttu Leo Melleristä. Miten hän on tullut näissä asioissa vuosikymmenten jälkeen luterilaiselle kannalle. Onnittelut rohkeudesta Leolle!
https://www.kotimaa24.fi/artikkeli/sanansaattaja-kohusaarnaaja-leo-meller-on-nyt-evankelinen-olen-tunnustuksellinen-luterilainen/