Kirjoittaja Aihe: Laulujen teologia  (Luettu 5644 kertaa)

Poissa Paulus

  • Viestejä: 6773
  • "…olitte eksyksissä niinkuin lampaat…" (1.Piet. 2)
Laulujen teologia
« : 17.11.13 - klo:11:03 »
Radiosta tuli pari minuuttia sitten kaunis laulu, jossa sanottiin "sillä mitään ei ole suurempaa, kuin työtä tehdä ja rakastaa."
Monta kertaa olen tuon laulun kohdalla pysähtynyt ja kysynyt itseltäni, onko asia noin. Mielestäni ei ole. Armo on suurempi. Armo tulee ulkopuoleltamme - ei meistä. Kaunis melodia voi olla petollinen siksi, että se jää helposti mieleen ja samalla myös sanoma, vaikka se olisikin harhaa.

On paljon muitakin lauluja, joiden sanat johtavat vääriin ajatuksiin ja hämärtävät pääasian. Esimerkkejä löytynee monia.
Lainaus
Vaatii huomattavaa tietoisuutta käsittää oman tietämättömyyden laajuus.”
—   Thomas Sowell

Veera

  • Vieras
Vs: Laulujen teologia
« Vastaus #1 : 17.11.13 - klo:15:02 »
Suuri armo taitaa olla sen edellytys, että noin voidaan yleensä laulaa, armossa. Runot ja laulut ovat subjektiivisia, usein omien tuntojen ilmaisuja ja sellaisina otettava, mielestäni. Uskoisin, että Jumlaan valtakunnan työ koetaan hyvinkin noin, mitä lainaamissasi sanoissa kerrotaan. Siinä työssä oleva saa viedä eteenpäin Jeesuksen rakkautta ja armoa, josta on itse jo tullut osalliseksi, ja kokea Jumalan työtoveruutta.

Lydia

  • Vieras
Vs: Laulujen teologia
« Vastaus #2 : 17.11.13 - klo:15:05 »
Entäpä laulu 'Vapaana on synnistä maasta, joukko tää mi taivaltaa'...

Ollaanko vapaita?
Ollaanko Kristuksessa vapaita täällä synnin maassa?

Veera

  • Vieras
Vs: Laulujen teologia
« Vastaus #3 : 17.11.13 - klo:15:18 »
Klassinen kysymys Lydialla. Kristuksessa ollaan vapaita synnistä ja maasta, koska Jeesuksen vanhurskaus uskon kautta luetaan uskovien hyväksi. Kristuksessa ollaan vapauduttu synnin orjuudesta, syntiä ei enää lueta syyksi. Ja koska ollaan synnytty Jumalan Hengestä, uskovat eivät ole enää tästä maailmasta, vaan katsovat ja ovat kiinnittäneet mielensä parempaan maahan, joka on uskon päämäärä.

Tästä johtuen uskova saa olla Jumalan edessä juuri sellainen kuin on. Niin syntinen, niin heikko kuin on. Jeesus näkee hänet täydellisenä, Hänessä vanhurskautettuna. Eikä ainoastaan näe, vaan kasvattaa armossa ja muuttaa uskovia vähitellen oman kuvansa kaltaisuuteen, jo täällä maan päällä.

Lydia

  • Vieras
Vs: Laulujen teologia
« Vastaus #4 : 17.11.13 - klo:15:30 »
Näin sen minäkin ymmärrän. Moni vieroksuu tuota laulua vääränlaisena.

Lydia

  • Vieras
Vs: Laulujen teologia
« Vastaus #5 : 17.11.13 - klo:16:29 »
Olen mietiskellyt laulua Vain yksin Jeesus hän mulle riittävi..tänään lauloimme sen seurakunnassakin. Kyyneleet meinasivat tulla silmiini vaikka en yleensä itke. Olisi suotavaa että Jeesus riittäisi silloinkin kun kaikki menee suhtkoht kivasti elämässä, että hän olisin elämän keskipiste ja aina se perustus. Kun tulee ajat jotka eivät miellytä, sairaudet, yksinäisyys, taloudelliset ja sosiaaliset takaiskut, joutuu hylätyksi ja petetyksi silloin ymmärtää laulun sanat monikin tosella tavalla kuin hyvinä päivinä ja tuntuu hyvälle että Jeesus jää kun muu menee.
Jeesus haluaa olla meille se ensimmäinen aina.

Poissa Paulus

  • Viestejä: 6773
  • "…olitte eksyksissä niinkuin lampaat…" (1.Piet. 2)
Vs: Laulujen teologia
« Vastaus #6 : 17.11.13 - klo:17:37 »
Olisi hyväksi tuntea laulun syntyhistoria. Sanat voivat sopia juuri siihen hetkeen, mutta ei välttämättä muualle.

Täytyy kuitenkin sanoa, että on vastenmielistä laulaa joitakin lauluja, kuten esim. "Hän muutti kaiken,  Hän muutti kaiken, mun Jeesukseni muutti mun." Varsinkin huonoina päivinä, kun on täysin epäonnistunut, tuo laulu tuntuu irvokkaalta.
Lainaus
Vaatii huomattavaa tietoisuutta käsittää oman tietämättömyyden laajuus.”
—   Thomas Sowell

Lydia

  • Vieras
Vs: Laulujen teologia
« Vastaus #7 : 19.11.13 - klo:22:01 »
En kans pidä tuosta mainitsemastasi laulusta yhtään.  :-\

Paikalla Natanael

  • Viestejä: 4474
  • Matkalla
Vs: Laulujen teologia
« Vastaus #8 : 19.11.13 - klo:22:02 »
Moni muistaa lauluja monen kymmenen vuoden takaa, mutta ei muista yhtään saarnaa.

Siksi olisi erittäin tärkeää, että sellaiset laulut jätettäisiin laulamatta, missä on asiat vinksallaan.

Taisto

  • Vieras
Vs: Laulujen teologia
« Vastaus #9 : 20.11.13 - klo:13:31 »
Moni muistaa lauluja monen kymmenen vuoden takaa, mutta ei muista yhtään saarnaa.
Siksi olisi erittäin tärkeää, että sellaiset laulut jätettäisiin laulamatta, missä on asiat vinksallaan.
Olen samaa mieltä. Ja lauluissa voi olla vinksallaan muutakin kuin sanat. Pari asiaa, jotka
kaivertavat mieltäni:

* Miksi ylipäätään musiikille annetaan niin suuri painoarvo uskovien kokoontumisissa ...
no jaa, ainakin helluntailaisten kokouksissa. Onko se osittain viihdettä, ja tunnelman
kohottamista; miksi ei enemmän opeteta Sanaa. Tekisi mieli myös sanoa: miksi ei
enemmän keskustella ja yhdessä jaeta asioita ja opita toisilta, mutta tämä taitaa
olla jo liian utopistinen toive... tarkoitushan on vain saada lauma koolle ja pitää
seurakunta ajatuksiltaan yhdenmukaisena, harrastaa indoktrinaatiota eli "oppien
syöttämistä". Ja musiikki kyllä palvelee tätä tarkoitusperää. (Ja anteeksi, taas kyllä
kärjistän asiaa, joku trauma mulla mahtaa olla. Mutta kun kärjistämiseni suodatetaan
tästä pois, niin kyllä kai jotakin asiaakin kirjoitelmani sisältää.)

* Kuvioihin on tullut mukaan uusi "tyylisuunta": ylistyslaulut. Eräs uskova sanoi,
että "tekee hyvää välillä irroitella", jotkut opettavat että ylistyslauluja laulamalla
päästään taivaan saleihin. Jotkut jopa sanovat että nyt on uskovien aika bilettää
Jeesuksen kanssa, evankeliumin julistamisen aika tulee myöhemmin. Mitähän
ekstaasia silloin tavoitellaan, mistä hengestä on kysymys?

Mutta onhan toki hyvääkin hengellistä musiikkia: sanomaa johon sielu resonoi,
Jumalan kiittämistä jossa laulajan henki voi olla mukana.

Poissa Adina

  • Viestejä: 416
Vs: Laulujen teologia
« Vastaus #10 : 20.11.13 - klo:19:08 »
Moni muistaa lauluja monen kymmenen vuoden takaa, mutta ei muista yhtään saarnaa.
Siksi olisi erittäin tärkeää, että sellaiset laulut jätettäisiin laulamatta, missä on asiat vinksallaan.
Olen samaa mieltä. Ja lauluissa voi olla vinksallaan muutakin kuin sanat. Pari asiaa, jotka
kaivertavat mieltäni:

* Miksi ylipäätään musiikille annetaan niin suuri painoarvo uskovien kokoontumisissa ...
no jaa, ainakin helluntailaisten kokouksissa. Onko se osittain viihdettä, ja tunnelman
kohottamista; miksi ei enemmän opeteta Sanaa. Tekisi mieli myös sanoa: miksi ei
enemmän keskustella ja yhdessä jaeta asioita ja opita toisilta, mutta tämä taitaa
olla jo liian utopistinen toive...

Tuo toive on varmaan monella muullakin, itse myös kaipasin enemmän keskustelua ja Raamatun opetusta kuinka uskovana Sanaa sovelletaan arjen elämään.
Ainakin vastauskoon tulleille se olisi vahvistavaa ja kasvattavaa.


Kol. 3:2
   
Olkoon mielenne siihen, mikä ylhäällä on, älköön siihen, mikä on maan päällä.

Poissa Paulus

  • Viestejä: 6773
  • "…olitte eksyksissä niinkuin lampaat…" (1.Piet. 2)
Vs: Laulujen teologia
« Vastaus #11 : 20.11.13 - klo:19:41 »
Miksi ylipäätään musiikille annetaan niin suuri painoarvo uskovien kokoontumisissa ...
no jaa, ainakin helluntailaisten kokouksissa. Onko se osittain viihdettä, ja tunnelman
kohottamista; miksi ei enemmän opeteta Sanaa. Tekisi mieli myös sanoa: miksi ei
enemmän keskustella ja yhdessä jaeta asioita ja opita toisilta, mutta tämä taitaa
olla jo liian utopistinen toive...

Kuvioihin on tullut mukaan uusi "tyylisuunta": ylistyslaulut. Eräs uskova sanoi,
että "tekee hyvää välillä irroitella", jotkut opettavat että ylistyslauluja laulamalla
päästään taivaan saleihin. Jotkut jopa sanovat että nyt on uskovien aika bilettää
Jeesuksen kanssa, evankeliumin julistamisen aika tulee myöhemmin. Mitähän
ekstaasia silloin tavoitellaan, mistä hengestä on kysymys?

Paavali sanoisi tätä nykymenoa sielulliseksi. Watchman Neekin näki tämän jo vuonna 1930, kun kirjoitti kirjan "Sielun piilevä voima". Kirjan sanoma sopii erittäin hyvin tähän aikaan. Suosittelen.
Lainaus
Vaatii huomattavaa tietoisuutta käsittää oman tietämättömyyden laajuus.”
—   Thomas Sowell

Poissa Tosikko

  • Viestejä: 639
Vs: Laulujen teologia
« Vastaus #12 : 04.01.14 - klo:22:36 »
Olisi hyväksi tuntea laulun syntyhistoria. Sanat voivat sopia juuri siihen hetkeen, mutta ei välttämättä muualle.

Täytyy kuitenkin sanoa, että on vastenmielistä laulaa joitakin lauluja, kuten esim. "Hän muutti kaiken,  Hän muutti kaiken, mun Jeesukseni muutti mun." Varsinkin huonoina päivinä, kun on täysin epäonnistunut, tuo laulu tuntuu irvokkaalta.

Tuon taisi oppia lasten leirillä, enkä pidä sitä mitenkään pahana.

Siellä laulattiin kieliä odotellessa mm. hengen voimaa sitä tarvitaan sekä kiitä vaan Jeesus nimen voimaa, se tuo rauhan... 
Siinä oli teologia että kiitoksella homma alkaa pyörimään.

Poissa Paulus

  • Viestejä: 6773
  • "…olitte eksyksissä niinkuin lampaat…" (1.Piet. 2)
Vs: Laulujen teologia
« Vastaus #13 : 31.01.14 - klo:18:53 »
Olisi hyväksi tuntea laulun syntyhistoria. Sanat voivat sopia juuri siihen hetkeen, mutta ei välttämättä muualle.

Täytyy kuitenkin sanoa, että on vastenmielistä laulaa joitakin lauluja, kuten esim. "Hän muutti kaiken,  Hän muutti kaiken, mun Jeesukseni muutti mun." Varsinkin huonoina päivinä, kun on täysin epäonnistunut, tuo laulu tuntuu irvokkaalta.

Tuon taisi oppia lasten leirillä, enkä pidä sitä mitenkään pahana.

Siellä laulattiin kieliä odotellessa mm. hengen voimaa sitä tarvitaan sekä kiitä vaan Jeesus nimen voimaa, se tuo rauhan... 
Siinä oli teologia että kiitoksella homma alkaa pyörimään.

Seurakunnan alkuaikoina oli toisinpäin. Jumala toimi ensin, sitten seurakunta kiitti ja ylisti. Nyt yritetään ylistyksellä saada Jumala toimimaan. Eräs seurakunnan johtaja sanoi nuorten ylistyssession päätteeksi, että "kyllä me tehtiin Jumala onnelliseksi taas."
Lainaus
Vaatii huomattavaa tietoisuutta käsittää oman tietämättömyyden laajuus.”
—   Thomas Sowell

Marjatta

  • Vieras
Vs: Laulujen teologia
« Vastaus #14 : 31.01.14 - klo:19:36 »
Olisi hyväksi tuntea laulun syntyhistoria. Sanat voivat sopia juuri siihen hetkeen, mutta ei välttämättä muualle.

Täytyy kuitenkin sanoa, että on vastenmielistä laulaa joitakin lauluja, kuten esim. "Hän muutti kaiken,  Hän muutti kaiken, mun Jeesukseni muutti mun." Varsinkin huonoina päivinä, kun on täysin epäonnistunut, tuo laulu tuntuu irvokkaalta.

Olen jo vuosia sitten pysähtynyt  laulujen ja virsienkin sanomaan, miten monet ovat runoilijan senhetkistä kokemusta ja tunnetta. Monista on tullut suosittuja ja niistä tehty faktaa, vaikka Raamattu antaa toisenlaista viestintää. Laulut ja runot  on sihdattava Jumalan sanalla.

Nykylaulut toistoineen rehellisesti sanottuna ärsyttävät minua ja tulee turhautunut olo.  :-\