Kirjoittaja Aihe: Kristinuskossa Jumala on tehnyt kaiken valmiiksi  (Luettu 2511 kertaa)

Poissa evlutkristitty

  • Viestejä: 553
Ihminen ottaa valmiiksi valmistetun lahjan vastaan, taikka kieltäytyy lahjasta.
________

On tärkeätä käsittää, että tie Kristuksen luokse alkaa heränneestä omasta tunnosta. Jumalan sana kirkastaa ihmiselle hänen kadotetun ja tuomitun tilansa Jumalan edessä. Tulee hätä ja kysymys, miten minun käy, kun elämäni täällä päättyy?   

lm. 22:17  Ja Henki ja morsian sanovat: "Tule!"
- Ja joka kuulee, sanokoon: "Tule!"
- Ja joka janoaa, tulkoon,
- ja joka tahtoo, ottakoon elämän vettä lahjaksi.

Jumalan Lahja ei siis ole palapeli, jota ihminen alkaisi kokoamaan parhaan kykynsä mukaan, tullakseen onnistuessaan Jumalan perilliseksi. Jumalan lahja otetaan vastaan, tai ei oteta, kolmatta vaihtyoehtoa ei ole.

Matt. 16:24 Silloin Jeesus sanoi opetuslapsillensa: "Jos joku tahtoo minun perässäni kulkea, hän kieltäköön itsensä ja ottakoon ristinsä ja seuratkoon minua.

Mark. 8:34 Ja hän kutsui tykönsä kansan ynnä opetuslapsensa ja sanoi heille: "Jos joku tahtoo minun perässäni kulkea, hän kieltäköön itsensä ja ottakoon ristinsä ja seuratkoon minua.

Luuk. 9:23 Ja hän sanoi kaikille: "Jos joku tahtoo minun perässäni kulkea, hän kieltäköön itsensä ja ottakoon joka päivä ristinsä ja seuratkoon minua.

Ihmisen ylpeys (lankeemus) on niin kokonaisvaltainen, ettei hän suostu tyhjentymään kaikesta omastaan tyhjäksi, ottamaan kaikki pelastushyvyydet Jumalalta lahjana vastaan kiittäen ja ylistäen Jumalaa hänen hyvyydestään.

Luonnostamme pyrimme suorittavalle tasolle, eli haluamme tehdä jotakin autuutemme eteen, tai erinäisin ruumiinkurituksin alamme ansaita Jumalan suosiota. Ikäänkuin ihmisen teoissa olisi jotakin sellaista, johon Jumala mielistyisi.

EI, parhainkin ihminen on pelkkä syntikasa Jumalan edessä.

Jumala pelastaa meidät KOSKA HÄN ON HYVÄ. Jumala antaa lahjojaan käytettäväksi täällä ajassa, kenelle hän kulloinkin tahtoo. Ne lahjat eivät ole meidän ihmisten omia, vaan he ovat Jumalan.

Siksi me aina rukoillessamme Jumalalta tarpeitamme päätämme anomisemme sanoihin, - tapahtukoon sinun tahtosi.

Poissa Paulus

  • Viestejä: 6773
  • "…olitte eksyksissä niinkuin lampaat…" (1.Piet. 2)
Vs: Kristinuskossa Jumala on tehnyt kaiken valmiiksi
« Vastaus #1 : 30.07.18 - klo:13:57 »
Ihminen ottaa valmiiksi valmistetun lahjan vastaan, taikka kieltäytyy lahjasta.

Ja juuri tämä erottaa kristinuskon kaikista maailman uskonnoista.
Lainaus
Vaatii huomattavaa tietoisuutta käsittää oman tietämättömyyden laajuus.”
—   Thomas Sowell

Poissa evlutkristitty

  • Viestejä: 553
Vs: Kristinuskossa Jumala on tehnyt kaiken valmiiksi
« Vastaus #2 : 01.08.18 - klo:00:14 »
Lyhyesti kiteyttäen, muissa uskonnoissa ihmiset palvovat jumalaansa. Kristinuskossa Jumala palvelee luomiaan ja lunastamiaan ihmisiä. Hinta oli Jeesukselle raskas, mutta lahja on vastaanottamisen arvoinen. :)

Poissa ullamaija

  • Viestejä: 203
Vs: Kristinuskossa Jumala on tehnyt kaiken valmiiksi
« Vastaus #3 : 11.08.18 - klo:10:42 »
Voimaksi matkalle:"Jolla Poika on,sillä on elämä,jolla Jumalan Poikaa ei ole,sillä ei ole elämää" 1Joh:12.Kertoo meille kristinuskon koko sisällön.

Poissa Paulus

  • Viestejä: 6773
  • "…olitte eksyksissä niinkuin lampaat…" (1.Piet. 2)
Vs: Kristinuskossa Jumala on tehnyt kaiken valmiiksi
« Vastaus #4 : 11.08.18 - klo:12:39 »
Voimaksi matkalle:
"Jolla Poika on, sillä on elämä, jolla Jumalan Poikaa ei ole, sillä ei ole elämää" 1. Joh:12. Kertoo meille kristinuskon koko sisällön.

Kiitos tästä. Kaikenlaisten väittelyjen tiimellyksessä on tärkeää muistaa tämä lyhyt tiivistelmä.  :)
Lainaus
Vaatii huomattavaa tietoisuutta käsittää oman tietämättömyyden laajuus.”
—   Thomas Sowell

Poissa evlutkristitty

  • Viestejä: 553
Vs: Kristinuskossa Jumala on tehnyt kaiken valmiiksi
« Vastaus #5 : 11.08.18 - klo:13:03 »
Aivan, tämäkin Jumalan sana on laajempaan kontekstiin kuuluva. Ydin on siinä, että iankaikkisen elämän voi saada ainoastaan LAJAKSI Jumalalta, Jeesuksen Kristuksen ansion perusteella. Yksin armosta, yksin uskosta, yksin kristuksen tähden.
_________

1. Joh. 5:5 Kuka on se, joka voittaa maailman, ellei se, joka uskoo, että Jeesus on Jumalan Poika?

1. Joh. 5:6 Hän on se, joka on tullut veden ja veren kautta, Jeesus Kristus, ei ainoastaan vedessä, vaan vedessä ja veressä; ja Henki on se, joka todistaa, sillä Henki on totuus.
1. Joh. 5:7 Sillä kolme on, jotka todistavat:
1. Joh. 5:8 Henki ja vesi ja veri, ja ne kolme pitävät yhtä.

1. Joh. 5:9 Jos me otamme vastaan ihmisten todistuksen, niin onhan Jumalan todistus suurempi. Ja tämä on Jumalan todistus, sillä hän on todistanut Pojastansa.

1. Joh. 5:10 Joka uskoo Jumalan Poikaan, hänellä on todistus itsessänsä; joka ei usko Jumalaa, tekee hänet valhettelijaksi, koska hän ei usko sitä todistusta, jonka Jumala on todistanut Pojastansa.

*) 1. Joh. 5:11 Ja tämä on se todistus: Jumala on antanut meille iankaikkisen elämän, ja tämä elämä on hänen Pojassansa.

1. Joh. 5:12 Jolla Poika on, sillä on elämä; jolla Jumalan Poikaa ei ole, sillä ei ole elämää.

1. Joh. 5:13 Tämän minä olen kirjoittanut teille, jotka uskotte Jumalan Pojan nimeen, tietääksenne, että teillä on iankaikkinen elämä.
1. Joh. 5:14 Ja tämä on se uskallus, joka meillä on häneen, että jos me jotakin anomme hänen tahtonsa mukaan, niin hän kuulee meitä.

Poissa saara

  • Viestejä: 23
  • Sana rististä on Jumalan voima 1 Kor 1 : 18
Vs: Kristinuskossa Jumala on tehnyt kaiken valmiiksi
« Vastaus #6 : 19.08.18 - klo:19:13 »
 Ottaa aikaa tutustua foorumin kirjoituksiin, ja ne ovat usein hyvin syvällisiä. Asioissa monta puolta ja näkökulmaa...Eikä mulla aikaa, eikä etenkään ymmärrystä 😮kuin ehkä joihinkin kohtiin pysähtyä ja kommentoida!  Mut saapahan olla täällä viisaampien seurassa.😃. Hyvä niin, että voi omien mahiksiensa mukaan olla mukana.

 Mutta tosiaan, tämä ydinasia olisi tärkeää tajuta oikein. Kaikki on Jumalan tekoa. Se, että  katse kohdistuu Ristiinnaulittuun ja usko herää. Että omatunto herää. Se ei siis ole vain joku "kokeile Jeesusta- juttu" tai että "säkin voit saada erikoisen elämyksen kun käyt kokouksen puhujan käsien alla. " Ihminen on syntiinlangenneessa tilassaan matkalla kohti kadotusta ilman Jeesuksen sovitusta. Ja Pyhä Henki Isän vaikuttamana puhuttelee omaatuntoa paljastaen synnin todellisuutta omakohtaisesti.  Tulee hätä omasta tilasta. Jumalan Sana tekee työtään.

 Niin totta, että ihminen ei voi tyhjentyä omasta hurskaudestaan itse. Saati saavuttaa sillä Jlan mieli suosiota.  Omia yrityksiä meillä riittää. On todellinen ihme ja Jumalan teko, että pelastuu. Todella, kaikki se lahjaa, johon ei voi lisätä mitään. Loppuun saakka.  Katumuskin on Jumalan synnyttämää meissä. 

Kristinusko aivan muuta kuin maailman uskonnot ja uskonnollisuus. Risti, sana rististä sen tekee, siinä, evankeliumissa on Jumalan voima. Ihanaa, että tätä tuodaan esiin😃

En halua olla silti väittämässä, etteivät esim.ne, jotka etsivät fiiliksiä ja " kokeilevat Jeesusta" voisi kerran olla perillä. Joskus käy niinkin, että ne ovat ensi kokemuksia ns. kristinuskosta. Herra tuntee lampaansa, ja voi monien harharetkienkin jälkeen kirkastaa vielä uskon todellisuuden.

Sama armo kantaa vahvasti  myös ristinsä kantajaa. Missä olisikaan muuten?

Poissa evlutkristitty

  • Viestejä: 553
Vs: Kristinuskossa Jumala on tehnyt kaiken valmiiksi
« Vastaus #7 : 21.08.18 - klo:00:14 »
Kiitos viestistä "saara".  Näyttää vahvasti siltä, että olet saanut viettää aikaa Jumalan "yliopistossa". Jumalan sanan valkeudessa, joka on paljastanut synnin, mutta myös ihanalla tavalla kirkastanut sinulle evankeliumin salaisuuden.

Kol. 1:19 Sillä Jumala näki hyväksi, että kaikki täyteys hänessä asuisi
Kol. 1:20 ja että hän, tehden rauhan hänen ristinsä veren kautta, hänen kauttaan sovittaisi itsensä kanssa kaikki, hänen kauttaan kaikki sekä maan päällä että taivaissa.
Kol. 1:21 Teidätkin, jotka ennen olitte vieraantuneet ja mieleltänne hänen vihamiehiänsä pahoissa teoissanne, hän nyt on sovittanut
Kol. 1:22 Poikansa lihan ruumiissa kuoleman kautta, asettaakseen teidät pyhinä ja nuhteettomina ja moitteettomina eteensä,


***) Kol. 1:23 jos te vain pysytte uskossa, siihen perustuneina ja siinä lujina, horjahtamatta pois sen evankeliumin toivosta, jonka olette kuulleet, jota on julistettu kaikessa luomakunnassa taivaan alla ja jonka palvelijaksi minä, Paavali, olen tullut.
Kol. 1:24 Nyt minä iloitsen kärsiessäni teidän tähtenne, ja mikä vielä puuttuu Kristuksen ahdistuksista, sen minä täytän lihassani hänen ruumiinsa hyväksi, joka on seurakunta,
Kol. 1:25 jonka palvelijaksi minä olen tullut Jumalan armotalouden mukaan, joka minulle on annettu teitä varten, täydellisesti julistaakseni Jumalan sanan, ...

-> Kol. 1:26 sen salaisuuden, joka on ollut kätkettynä ikuisista ajoista ja polvesta polveen, mutta joka nyt on ilmoitettu hänen pyhillensä,
Kol. 1:27 joille Jumala tahtoi tehdä tiettäväksi, kuinka suuri pakanain keskuudessa on tämän salaisuuden kirkkaus: ...

***) ...Kristus teissä, kirkkauden toivo.

Kol. 1:28 Ja häntä me julistamme, neuvoen jokaista ihmistä ja opettaen jokaista ihmistä kaikella viisaudella, asettaaksemme esiin jokaisen ihmisen ...

***) -> ... täydellisenä Kristuksessa.

Kol. 1:29 Sitä varten minä vaivaa näenkin, taistellen hänen vaikutuksensa mukaan, joka minussa voimallisesti vaikuttaa.

Poissa Oloneuvos

  • Viestejä: 908
    • Oloneuvoksen kotosivut
Vs: Kristinuskossa Jumala on tehnyt kaiken valmiiksi
« Vastaus #8 : 21.08.18 - klo:15:20 »
Kol. 1:22 Poikansa lihan ruumiissa kuoleman kautta, asettaakseen teidät pyhinä ja nuhteettomina ja moitteettomina eteensä,


***) Kol. 1:23 jos te vain pysytte uskossa, siihen perustuneina ja siinä lujina, horjahtamatta pois sen evankeliumin toivosta, jonka olette kuulleet, jota on julistettu kaikessa luomakunnassa taivaan alla ja jonka palvelijaksi minä, Paavali, olen tullut.
Kol. 1:24 Nyt minä iloitsen kärsiessäni teidän tähtenne, ja mikä vielä puuttuu Kristuksen ahdistuksista, sen minä täytän lihassani hänen ruumiinsa hyväksi, joka on seurakunta,
Kol. 1:25 jonka palvelijaksi minä olen tullut Jumalan armotalouden mukaan, joka minulle on annettu teitä varten, täydellisesti julistaakseni Jumalan sanan, ...

-> Kol. 1:26 sen salaisuuden, joka on ollut kätkettynä ikuisista ajoista ja polvesta polveen, mutta joka nyt on ilmoitettu hänen pyhillensä,
Kol. 1:27 joille Jumala tahtoi tehdä tiettäväksi, kuinka suuri pakanain keskuudessa on tämän salaisuuden kirkkaus: ...

***) ...Kristus teissä, kirkkauden toivo.

Kol. 1:28 Ja häntä me julistamme, neuvoen jokaista ihmistä ja opettaen jokaista ihmistä kaikella viisaudella, asettaaksemme esiin jokaisen ihmisen ...

***) -> ... täydellisenä Kristuksessa.

Kol. 1:29 Sitä varten minä vaivaa näenkin, taistellen hänen vaikutuksensa mukaan, joka minussa voimallisesti vaikuttaa.

Selitätkö minulle mikä tarkoitus noilla tähdillä (***))tai tähdellä (*)) on teksteissäsi. Esimerkiksi Kolossalaiskirjeen kohdan 1:28 kirjoitat näin:
Ja häntä me julistamme, neuvoen jokaista ihmistä ja opettaen jokaista ihmistä kaikella viisaudella, asettaaksemme esiin jokaisen ihmisen ...***) -> ... täydellisenä Kristuksessa.


En olisi saanut kovin hyvää arvosanaa äidinkielessä jos olisin tuommoisia merkintöjä aineeseeni tehnyt. Selitätkö, sillä minua vaivaa nuo merkinnät siitä syystä, etten ymmärrä mihin niillä pyrit? 

Poissa evlutkristitty

  • Viestejä: 553
Vs: Kristinuskossa Jumala on tehnyt kaiken valmiiksi
« Vastaus #9 : 21.08.18 - klo:20:26 »
Lukemalla merkkejä seuraavat tekstit, niiden merkitys avautuu, taikka sitten ei. Kysymys on siis kristinuskolle keskeisistä, merkittävistä opetuksista Raamattuun kootuissa pyhissä kirjoituksissa.

Poissa Oloneuvos

  • Viestejä: 908
    • Oloneuvoksen kotosivut
Vs: Kristinuskossa Jumala on tehnyt kaiken valmiiksi
« Vastaus #10 : 21.08.18 - klo:23:34 »
Lukemalla merkkejä seuraavat tekstit, niiden merkitys avautuu, taikka sitten ei. Kysymys on siis kristinuskolle keskeisistä, merkittävistä opetuksista Raamattuun kootuissa pyhissä kirjoituksissa.

Kiitos. Arvostan vastaustasi -tosin en sitä ymmärtänyt- mutta sen varmasti arvasitkin  ::)

Poissa evlutkristitty

  • Viestejä: 553
Vs: Kristinuskossa Jumala on tehnyt kaiken valmiiksi
« Vastaus #11 : 23.08.18 - klo:13:13 »
Kerrataan vähän.

-> Kol. 1:26 sen salaisuuden, joka on ollut kätkettynä ikuisista ajoista ja polvesta polveen, mutta joka nyt on ilmoitettu hänen pyhillensä,
***) ...Kristus teissä, kirkkauden toivo.
***) -> ... täydellisenä Kristuksessa.
***) Kol. 1:23 jos te vain pysytte uskossa, siihen perustuneina ja siinä lujina, horjahtamatta pois sen evankeliumin toivosta, jonka olette kuulleet, jota on julistettu kaikessa luomakunnassa taivaan alla ja jonka palvelijaksi minä, Paavali, olen tullut.
_____________

Miten ymmärrät yo. lauseiden sisällön? Jos voit, niin erittele jokainen merkityistä erikseen, ja perään selitys, mitä tuo merkitsee juuri sinulle?

Poissa Soltero

  • Viestejä: 2462
Vs: Kristinuskossa Jumala on tehnyt kaiken valmiiksi
« Vastaus #12 : 23.08.18 - klo:17:33 »
Kerrataan vähän.

-> Kol. 1:26 sen salaisuuden, joka on ollut kätkettynä ikuisista ajoista ja polvesta polveen, mutta joka nyt on ilmoitettu hänen pyhillensä,
***) ...Kristus teissä, kirkkauden toivo.
***) -> ... täydellisenä Kristuksessa.
***) Kol. 1:23 jos te vain pysytte uskossa, siihen perustuneina ja siinä lujina, horjahtamatta pois sen evankeliumin toivosta, jonka olette kuulleet, jota on julistettu kaikessa luomakunnassa taivaan alla ja jonka palvelijaksi minä, Paavali, olen tullut.
_____________

Miten ymmärrät yo. lauseiden sisällön? Jos voit, niin erittele jokainen merkityistä erikseen, ja perään selitys, mitä tuo merkitsee juuri sinulle?
Ongelmana eivät varmaan ole raamatunlauseet,
vaan minäkin ihmettelen noiden lisäämiesi tähtien, kaarisulkeiden, nuolien ja pisteiden tarkoitusta.

Poissa evlutkristitty

  • Viestejä: 553
Vs: Kristinuskossa Jumala on tehnyt kaiken valmiiksi
« Vastaus #13 : 24.08.18 - klo:15:26 »
Lauseet eivät ole ongelma, mutta niiden sisäistäminen osaksi omaa elämää, vuosikymmeniksi, on toinen kysymys.

En käytä lihavoituja tai muutoin muokattuja tekstejä tärkeissä kohdissa, vaan pyrin  kiinnittämään huomion keskeisiin asioihin mainittujen merkkien avulla.