Puimatanner > Raamattupiiri

Tuomarien kirja

(1/14) > >>

Natanael:
Kysyisin sellaista, onko joku teistä päässyt sisälle Tuomarien kirjaan.
Tarkoitan sellaista kokonaisnäkemystä siitä.


Tiedän, että Tuomarien kirjan sanomaa verrataan usein Joosuan kirjaan ja osaltaan sitä kautta selittyy jotakin.

Joosuan kirjasta voidaan lukea, kuinka erinäisten takaiskujen kautta saavutettiin voittoja.
Tuomarien kirjassa esiintyy vain pieniä valon pilkahduksia vuosisatojen aikana.


Tuomarien kirjan kattama ajanjakso tiivistyy hyvin synkästi.
Tuom.21:25 Siihen aikaan Israelissa ei vielä ollut kuningasta, ja jokainen toimi niin kuin itse hyväksi näki.


Joosuan kirja kuvaa mielestäni pyhitystä.
Mitä Tuomarien kirja kokonaisuutena opettaa?

Uudesta Testamentista löytyy pyhä papisto ja kuninkaallinen suku.
Onko tuomareilla jotakin kerrottavaa seurakunnan aikaan liittyen?



Natanael:
Joosuan kirjan voittoisan sanoman keskelle on viety ainakin yksi sellainen tapahtuma, joka oikeasti tapahtui vasta myöhemmin.
Tuolla asialla täytyy olla joku hengellinen merkitys, mutta en tiedä kumpaako kirjaa tuo enemmän avaa.



--- Lainaus käyttäjältä: Joos.15 ---13 Mutta Kaalebille, Jefunnen pojalle, Joosua antoi, niinkuin Herra oli häntä käskenyt, osuuden Juudan jälkeläisten keskuudessa, Kirjat-Arban, anakilaisten isän Arban kaupungin, se on Hebronin.
14 Ja Kaaleb karkoitti sieltä kolme anakilaista, Anakin jälkeläiset Seesain, Ahimanin ja Talmain,
15 ja lähti sieltä Debirin asukkaita vastaan; mutta Debirin nimi oli muinoin Kirjat-Seefer.
16 Silloin Kaaleb sanoi: "Joka voittaa ja valloittaa Kirjat-Seeferin, sille minä annan tyttäreni Aksan vaimoksi".
17 Niin Otniel, Kenaan, Kaalebin veljen, poika, valloitti sen; ja hän antoi tälle tyttärensä Aksan vaimoksi.
18 Ja kun Aksa tuli, niin hän yllytti miestänsä, että tämä pyytäisi hänen isältänsä peltomaata; ja Aksa pudottautui aasin selästä maahan. Silloin Kaaleb sanoi hänelle: "Mikä sinun on?"
19 Niin hän vastasi: "Anna minulle jäähyväislahja, sillä sinä olet naittanut minut kuivaan maahan; anna siis minulle vesilähteitä". Silloin hän antoi hänelle Ylälähteet ja Alalähteet.

--- Lainaus päättyy ---


--- Lainaus käyttäjältä: Tuom.1: ---1 Joosuan kuoleman jälkeen israelilaiset kysyivät Herralta: "Minkä heimon on ensimmäisenä lähdettävä sotaan kanaanilaisia vastaan?"

--- Lainaus päättyy ---


--- Lainaus käyttäjältä: Tuom.1: ---10 Juudan miehet hyökkäsivät Hebronissa, entisessä Kirjat-Arbassa, asuvia kanaanilaisia vastaan ja löivät Sesain, Ahimanin ja Talmain sukukunnat. [Joos. 15:13-19]
11 Sieltä he lähtivät kohti Debirin kaupunkia, jota ennen sanottiin Kirjat- Seferiksi.
12 Kaleb sanoi: "Sille, joka kukistaa Kirjat-Seferin ja valtaa sen, minä annan vaimoksi tyttäreni Aksan."
13 Otniel, Kalebin nuoremman veljen Kenasin poika, valtasi kaupungin, ja Kaleb antoi tyttärensä Aksan hänelle vaimoksi.
14 Mutta ollessaan lähdössä Otnielin luo Aksa päätti suostutella isänsä antamaan heille lisää maata. Aksa pudottautui aasinsa selästä, ja Kaleb kysyi häneltä: "Mikä sinulle tuli?"
15 Aksa vastasi: "Toivota minulle onnea ja anna minulle lähtiäislahja. Sinä olet antanut minulle kuivan Negevin, anna minulle myös vesilähteitä." Ja Kaleb antoi hänelle Ylälähteet ja Alalähteet.

--- Lainaus päättyy ---

Paulus:
Täytyy todeta, että ainakin minulle useimmat VT:n kertomukset ovat jääneet hämäriksi. Saattaa johtua myös siitä, että niissä seurakunnissa, joiden penkkejä olen kuluttanut, ei juuri kukaan ole niistä puhunut.

Kirjallisuudessa niitä on enemmän käsitelty, mutta siinä tarvittaisiin jonkinlainen seula, ettei kaikkia selityksiä ottaisi todesta. Hilja Aaltonen valitsi tekstinsä usein Vanhasta Testamentista, mutta mieleen ei ole jäänyt ainoaakaan hänen tulkintaansa.

Tietämättömyyteni johtuu lukemattomuudesta - siis lähinnä laiskuudesta.

Natanael:
Yksi lähtökohta Tuomarien kirjalle löytyy kauempaa, ajasta jolloin israelilaiset olivat vielä erämaataipaleella.

Jumala itse lupasi israelilaisille Jordanin länsipuoliset alueet.


--- Lainaus käyttäjältä: 4.Moos.33 ---50 Ja Herra puhui Moosekselle Mooabin arolla Jordanin rannalla, Jerikon kohdalla, sanoen:
51 "Puhu israelilaisille ja sano heille: Kun olette kulkeneet Jordanin yli Kanaanin maahan,
52 niin karkoittakaa tieltänne kaikki maan asukkaat ja hävittäkää kaikki heidän jumalankuvansa, hävittäkää kaikki heidän valetut kuvansa ja kukistakaa kaikki heidän uhrikukkulansa.
53 Ottakaa sitten maa haltuunne ja asukaa siinä, sillä teille minä annan omaksi sen maan.
54 Ja jakakaa maa keskenänne arvalla sukujenne mukaan; suuremmalle antakaa suurempi perintöosa ja pienemmälle pienempi perintöosa. Kukin saakoon perintöosansa siinä, mihin arpa sen hänelle määrää; isienne sukukuntien mukaan jakakaa maa keskenänne.
55 Mutta jos ette karkoita maan asukkaita tieltänne, niin ne, jotka te heistä jätätte jäljelle, tulevat teille okaiksi silmiinne ja tutkaimiksi kylkiinne, ja he ahdistavat teitä siinä maassa, jossa te asutte.
56 Ja silloin minä teen teille, niinkuin aioin tehdä heille."

--- Lainaus päättyy ---


Mooses antoi kahdelle ja puolelle sukukunnalle Jordanin itäpuoliset alueet.


--- Lainaus käyttäjältä: 4.Moos.32 ---1 Mutta ruubenilaisilla ja gaadilaisilla oli paljon, ylen runsaasti, karjaa. Kun he nyt katselivat Jaeserin maata ja Gileadin maata, niin he huomasivat, että seutu oli karjanhoitoon sopiva.
2 Niin gaadilaiset ja ruubenilaiset tulivat ja puhuivat Moosekselle ja pappi Eleasarille ja seurakunnan päämiehille sanoen:
3 "Atarot, Diibon, Jaeser, Nimra, Hesbon, Elale, Sebam, Nebo ja Beon,
4 tämä maa, jonka Herra on vallannut Israelin seurakunnalle, on karjanhoitoon sopivaa maata, ja sinun palvelijoillasi on karjaa".
5 Ja he sanoivat vielä: "Jos olemme saaneet armon sinun silmiesi edessä, niin annettakoon tämä maa palvelijoillesi omaksi, äläkä vie meitä Jordanin yli".

...
16 Niin he lähestyivät häntä ja sanoivat: "Karjatarhoja me vain rakentaisimme tänne laumoillemme ja kaupunkeja vaimojamme ja lapsiamme varten,
17 mutta itse me varustautuisimme ja rientäisimme israelilaisten etunenässä, kunnes saisimme viedyksi heidät määräpaikkoihinsa, mutta meidän vaimomme ja lapsemme asuisivat sillä aikaa varustetuissa kaupungeissa maan asukkailta rauhassa.
18 Emme me palaisi kotiimme, ennenkuin israelilaiset ovat saaneet haltuunsa kukin perintöosansa,
19 sillä me emme tahdo perintöosaa heidän kanssansa tuolta puolen Jordanin emmekä kauempaa, vaan meidän perintöosamme on joutunut meille tältä puolelta Jordanin, itään päin."
20 Niin Mooses vastasi heille: "Jos näin teette, jos Herran edessä varustaudutte sotaan
21 ja teistä jokainen, sotaan varustettuna, menee Jordanin yli Herran edessä niin pitkäksi aikaa, kunnes on karkoittanut vihollisensa edestään,
22 ja te palaatte vasta senjälkeen, kuin se maa on tehty alamaiseksi Herralle, niin te olette vastuusta vapaat Herran ja Israelin edessä, ja tämä maa tulee teidän omaksenne Herran edessä.
23 Mutta jos ette näin tee, niin katso, te rikotte Herraa vastaan ja saatte tuntea syntinne palkan, joka kohtaa teitä.
24 Rakentakaa siis itsellenne kaupunkeja vaimojanne ja lapsianne varten ja tarhoja karjallenne ja tehkää se, mitä suunne on sanonut."
25 Niin gaadilaiset ja ruubenilaiset vastasivat Moosekselle sanoen: "Sinun palvelijasi tekevät, niinkuin herramme käskee.
26 Lapsemme, vaimomme, laumamme ja kaikki juhtamme jääkööt tänne Gileadin kaupunkeihin,
27 mutta sinun palvelijasi lähtevät, jokainen sotaan varustettuna, sinne taisteluun Herran edessä, niinkuin herramme sanoi."
28 Niin Mooses antoi heistä käskyn pappi Eleasarille ja Joosualle, Nuunin pojalle, ja Israelin sukukuntien perhekuntain päämiehille,
29 ja Mooses sanoi heille: "Jos gaadilaiset ja ruubenilaiset teidän kanssanne lähtevät Jordanin yli, jokainen varustettuna taisteluun Herran edessä, ja se maa tulee teille alamaiseksi, niin antakaa heille Gileadin maa omaksi.
30 Mutta jolleivät he varustaudu ja lähde teidän kanssanne sinne, niin asettukoot teidän keskuuteenne Kanaanin maahan."
31 Silloin gaadilaiset ja ruubenilaiset vastasivat sanoen: "Mitä Herra on puhunut sinun palvelijoillesi, sen me teemme.
32 Me lähdemme varustettuina Herran edessä Kanaanin maahan, että saisimme omaksemme perintöosan tällä puolella Jordanin."
33 Ja Mooses antoi heille, gaadilaisille ja ruubenilaisille sekä toiselle puolelle Manassen, Joosefin pojan, sukukuntaa, amorilaisten kuninkaan Siihonin valtakunnan ja Baasanin kuninkaan Oogin valtakunnan, maan ja sen kaupungit alueinensa, sen maan kaupungit yltympäri.

--- Lainaus päättyy ---

Ehtona perintöosan saamiselle oli, että gaadilaiset ja ruubenilaiset lähtevät ensimmäisinä valloittamaan Kanaanin maata

He pitivät lupauksensa niin kuin myöhemmin käy ilmi sekä Joosuan kirjan alussa, että sen loppupuolella (Joos.22)


--- Lainaus käyttäjältä: Joos.1 ---12 Mutta ruubenilaisille, gaadilaisille ja toiselle puolelle Manassen sukukuntaa Joosua sanoi näin:
13 "Muistakaa sitä käskyä, jonka Herran palvelija Mooses teille antoi sanoen: 'Herra, teidän Jumalanne, suo teidän päästä rauhaan ja antaa teille tämän maan'.
14 Vaimonne, lapsenne ja karjanne jääkööt siihen maahan, jonka Mooses antoi teille tältä puolelta Jordanin. Mutta teidän itsenne, kaikkien sotaurhojen, on taisteluun valmiina lähdettävä veljienne etunenässä ja autettava heitä,
15 kunnes Herra suo teidän veljienne päästä rauhaan niinkuin teidänkin, ja hekin ottavat omakseen sen maan, jonka Herra, teidän Jumalanne, heille antaa. Sitten saatte palata takaisin siihen maahan, joka on teidän omanne, ja ottaa omaksenne sen maan, jonka Herran palvelija Mooses antoi teille tältä puolelta Jordanin, auringonnousun puolelta."
16 Niin he vastasivat Joosualle sanoen: "Kaiken, minkä olet meidän käskenyt tehdä, me teemme, ja mihin ikinä meidät lähetät, sinne me menemme.

--- Lainaus päättyy ---

Natanael:
Edellä kävi ilmi, että ruubenilaiset ja gaadilaiset ja puolikas manasselaisia kävivät etujoukoissa valtaamaan Kanaanin maata.

Toisaalta tiedämme, että Mooses ei koskaan sinne päässyt.
Hengellinen kuva tuosta on se, että koska Mooses edusti lakia, hänellä ei ollut mitään asiaa Jordanin yli.
Laki jäi siis Jordanin länsipuolelle.

Toinen näkökulma on se, että heidänkin, jotka halusivat asua tuolla Mooseksen antamassa lain maassa, täytyi pelastua eli mennä Jordanin yli ja tulla ympärileikatuiksi Gilgalissa (Golgatalla vrt. Room.2:28-29)


Kun suurimmat taistot Kanaanin maassa oli käyty, Joosua päästi ruubenilaiset ja kumppanit kotiinsa.
Siinä vaiheessa oli kuitenkin vielä maata valtaamatta.


Tuomarien kirjan alussa ihmetelläänkin mitä nyt pitäisi tehdä.


--- Lainaus käyttäjältä: Tuom.1 ---1 Joosuan kuoleman jälkeen israelilaiset kysyivät Herralta ja sanoivat: "Kenen meistä on ensiksi lähdettävä kanaanilaisia vastaan, sotimaan heitä vastaan?" Herra vastasi:
2 "Juuda lähteköön; katso, minä annan maan hänen käsiinsä".

--- Lainaus päättyy ---


Luonnollisessa mielessä  ei ehkä mitenkään ole kummallista, että johto vaihtui Juudalle.
Erämaavaelluksen aikana Juuda oli se sukukunta, joka lähti ensimmäisenä liikkeelle.

Navigaatio

[0] Viestien etusivu

[#] Seuraava sivu

Siirry pois tekstitilasta