Puimatanner > Raamattupiiri

Psalmit

<< < (3/3)

Natanael:

--- Lainaus käyttäjältä: Natanael - 21.03.18 - klo:21:33 ---Daavid, Salomo ja Mooses ovat varmaankin kaikille tuttuja. Samoin heidän elämänsä pääpiirteittäin.
Aasaf oli Geersomin sukuun kuuluva leeviläinen, joka hän toimi temppelissä laulunjohtajana.

Muutama vuosi sitten innostuin tutkimaan koorahilaisten elämää ja sieltä löytyi tosi mielenkiintoisia asioita. Tutkimatta silloin jäi miten esiintulleet elämän käänteet vaikuttivat Psalmeihin vai vaikuttivatko.

Kuka kumma on Heeman ja kuka on Eetan. Miksi heidän psalminsa on päätynyt Raamattuun?
Esrahilaiset ovat ilmeisesti sama kun serahilaiset - hepreassa ei ollut vokaaleja.

--- Lainaus päättyy ---

Nuo kysymykset johtavat väistämättä tutkimaan historiallisia kirjoja erityisesti 1.Aikakirjaa
En muista koskaan nähneeni ko. kirjasta yhtään tutkielmaa, enkä kuulleeni ensimmäisistä luvuista yhtään saarnaa.

Taidanpa uppoutua hetkeksi siihen aihepiiriin.


Toivottavasti tähän ketjuun tulee toisilta viestejä, jotka liittyvät enemmän Psalmien varsinaiseen sanomaan.
Itse palaan ehkä tähän ketjuun, kun olen selvitellyt em. kysymyksiä.


Vilhelm:
Huomasin tätä tannerta pölistellessä että täällä olikin erityisesti psalmeihin keskittynyt aihe. Joten omin lupineni kopioin, jo toisaalle laittamani, viestin tänne.


--- Lainaus käyttäjältä: minä ---Tänään ehtoolliskokouksessa oli hyvä saarna.

Erityisesti mieleen jäi nämä:

Jeesuksen laulamisesta on Raamatussa oikeastaan kaksi mainintaa. Ensimmäinen on: "Ja veisattuaan kiitosvirren he lähtivät Öljymäelle."

Tutkijat ovat sitä mieltä että tässä oli kyse psalmeista 113-118. Kun noita lukee Jeesuksen näkökulmasta siinä tilanteessa missä hän oli lähdössä öljypuristimeen niin onhan se todella vaikuttavaa ja painavaa sanaa.

Toinen laulu onkin sitten vielä vaikuttavampi: "Ja yhdeksännen hetken vaiheilla Jeesus huusi suurella äänellä sanoen: "Eeli, Eeli, lama sabaktani?" Se on: Jumalani, Jumalani, miksi minut hylkäsit? "

Tuohon aikaan oli rabbeilla tapana laulaa katkelma jostain psalmista ja opetuslasten tehtävänä oli sitten laulaa se loppuun ulkomuistista. Voi vain kuvitella mikä olisi ollut vaikutus jos opetuslapset olisivat tuon tajunneet ja laulaneet ristin juurella psalmin 22 loppuun. Kertakaikkiaan. Se olisi ollut jotain valtavaa. Mutta suurin osa heistä oli juossut jo pakoon ja ilmeisesti ainoastaan Johannes oli naisten kanssa ristin juurella.

Mutta varmasti jälkeenpäin he huolellisesti lukivat ja lauloivat tuon psalmin loppuun. Ja miten valtavan ja yksityiskohtaisen kuvan se ristiinnaulitsemisesta antaakaan. Jo tuhat vuotta ennenkuin Messias itse eli tuon psalmin oli tilanne kaikkine tunteineen ja yksityiskohtineen profetoitu tuossa laulussa.

Tässä tuli itselle paljon mietittävää.

Kiitos Jeesus.
--- Lainaus päättyy ---

saara:

--- Lainaus käyttäjältä: Taisto - 19.03.18 - klo:23:54 ---Monet psalmit ovat runoja. Runot ovat kirjallisuuden laji jolla pystyy ilmaisemaan sellaisia asioita, tavoittamaan sellaisia puolia asioista, johon muut kirjallisuuden lajit eivät pysty.

Psalmeista löytyy joskus sellaista joka todella "kolahtaa" omaan mielentilaan.

--- Lainaus päättyy ---

Totta. Kiva kun otit tuon näkökulman. Aito sydämen vuodatus Jumalalle vapauttavaa, ja sitä Psalmeissa on. Ja runollinen kieli jännää, siinä ihan oma juttunsa. On muitakin näkökulmia, esim. Messias viittaukset niissä. Mutta se, että psalmista eli elämän vaiheitaan Jumalan edessä, helpottaa mua. Niissä näkyy myös kasvuvaiheita...lakia, lakihenkisyyttä, armon avautumista..elämäntuskaa, raivoa, kostonhimoa, omaa hurskautta, pelkoa, pettymystä, häpeää synnin tähden jne. Kaipausta puhtauteen ja pyhyyteen. Jeesuksen puoleen.

Tosikko:

--- Lainaus käyttäjältä: albert1 - 20.03.18 - klo:14:32 ---Psalmeista löytyy myös selvä viittaus monijumalisuuteen. Psalmissa 82 todetaan mm: "Jumala seisoo jumalien kokouksessa, hän on tuomari jumalien keskellä...."

Käsittääkseni juutalaiset olivatkin polyteistejä, monijumalisia, ennen kuin Jahvesta vähitellen kehittyi heidän pääjumalansa.

--- Lainaus päättyy ---

Itse väitteeseen en osaa ottaa kantaa, mutta juutalaiset palvoivat aseraa, baalia ja muita jumalia vähän joka välissä varsinkin israelin kuningasten aikana. Jumala niistä vihastui useita kertoja ja lienee katunutkin...

Navigaatio

[0] Viestien etusivu

[*] Edellinen sivu

Siirry pois tekstitilasta