Toivon, etten tässä ajassa kadottaisi ymmärrystä siitä, että olen täysin pilalla. Sehän merkitsisi sitä, että kadottaisin myös evankeliumin. Armo on pilalle menneitä varten, terveet eivät tarvitse parantajaa. En halua valehdella ei-uskovalle, että kun annat elämäsi Jeesukselle, niin kaikki elämässäsi muuttu, koska se ei pidä paikkaansa. Kuitenkin aina jää jotain, mikä ei muutu. Mutta voin sanoa, että Toinen on jo kärsinyt rangaistuksen siitä, että sinä olet sitä, mitä olet ja että sinun kaikki rikoksesi on sovitettu.
Voit sanoa kuten Paavali, että
tällaisena minä palvelen mielellä Jumalan lakia. Se perustuu siihen, että Hän on tehnyt sinut ja minut kykeneviksi olemaan uuden liiton palvelijoita. Hän myös tietää millaista tekoa olemme.
2. Kor. 3
5 ei niin, että meillä itsellämme olisi kykyä ajatella jotakin, ikäänkuin se tulisi meistä itsestämme, vaan se kyky, mikä meillä on, on Jumalasta,
6 joka myös on tehnyt meidät kykeneviksi olemaan uuden liiton palvelijoita, ei kirjaimen, vaan Hengen; sillä kirjain kuolettaa, mutta Henki tekee eläväksi.
Johannes Kastaja sanoo nähdessään Jeesuksen, ”katso Jumalan Karitsa, joka pois ottaa maailman synnin.” Myös Johanneksen kirjeessä sanotaan, että Jeesus tuli ottamaan pois synnit.
1. Joh. 3
5 Ja te tiedätte hänen ilmestyneen ottamaan pois synnit; ja hänessä ei ole syntiä.
6 Kuka ikinä hänessä pysyy, hän ei tee syntiä; kuka ikinä syntiä tekee, hän ei ole häntä nähnyt eikä häntä tuntenut.
Kumpikaan Johanneksen sana ei ole valehtelua, ne on vain ymmärrettävä oikein siten, että synnin valta on murtunut Jeesuksessa. Kristuksessa uskova on pyhä ja synnitön. Kukaan ihminen ei voisi muuten periä taivasten valtakuntaa. Se mahdollistuu vain Kristuksen ansioon turvautumalla, uskon kautta.
Mulla on aikamoisen vanha laulukasetti Eila Tynjälä-Sillanpäältä, jossa hän laulaa laulunsa ”Hän muutti kaiken”. Sitäkään ei voi valehteluksi sanoa. Onko väärin sanoa kaiken muuttuneen, kun elämän perustus muutetaan, siirrymme kuolemasta elämään ja pimeyden valtakunnasta ”Hänen rakkaan Poikansa valtakuntaan”. Eikö tämä synnytä kiitosta ja ylistystä. Jeesus meissä vaikuttaa sen, että synti ei enää hallitse kuolevaisessa ruumiissamme niin, että olisimme kuuliaiset sen himoille, vaan suuntaamme kuuliaisuutemme vanhurskauden palvelemiseen.