Kirjoittaja Aihe: Kuoleman edessä  (Luettu 2129 kertaa)

Poissa Paulus

  • Viestejä: 6787
  • "…olitte eksyksissä niinkuin lampaat…" (1.Piet. 2)
Kuoleman edessä
« : 01.06.16 - klo:12:37 »
"Kuoleman todellisuuden edessä jokainen ihminen on uskonnollinen. On sanottu, että sodan etulinjassa ei ole ateisteja."

Tuo pitänee paikkansa. Kerron vanhahkon tapauksen, joka liittyy otsikkoon.

Pohjanmaalta lähti nuori mies Amerikkaan aikomuksenaan elää elämänsä siellä. Nuori mies omaksui siellä opin, jonka mukaan mitään Jumalaa ei ole ja että se on vain pappien höpötystä. Tämä mies joutui sittemmin vastahakoisesti palaamaan kotimaahan talonpitoon hänen vanhempiensa kuoltua. Mutta saamaansa oppia hän piti näkyvästi esillä ja hän tuli hyvinkin tunnetuksi Jumalan kieltäjänä.

Kerran sitten lähdettiin kuuden miehen porukalla jänismetsälle ja kaikki menikin mukavasti ja jo kuusi "jussia" oli saatu hengiltä. Ja nyt oli kierroksessa seitsemäs jänis, jota koirat raivoisasti haukkuivat. Porukka hieman hajaantui ja metsästä kuului laukaus.

Se ei kuitenkaan osunut jänikseen, vaan oli vahingonlaukaus. Tämä ateistimies oli yrittänyt hypätä aidan yli sillä seurauksella, että haulikko laukesi vahingossa ja panos osui miehen vatsaan.

Vakavasti haavoittunut mies kannettiin takeista tehdyssä kantolaitteessa kilometrin päässä olevalle metsätorpalle ja yksi miehistä lähti hakemaan lääkäriä.

Haavoittunut valitti yhä enemmän: "Pimeäksi rupeaa käymään, vettä, vettä, janottaa…"

Miehet katselivat toisiaan sanattomina.

Sitten tuli yllätys. Haavoittunut huusi: "Voi, voi, minä kuolen. Rukoilkaa minun puolestani!"

Porukka oli kuin puulla päähän lyöty, haavoittunuthan oli ateisti ja nyt hän pyytää esirukousta. Kukaan ei osannut rukoilla ja kaikki olivat hyvin hämmentyneitä.

Haavoittunut tajusi yht'äkkiä hämmennyksen syyn, sen että hän on ateisti. Silloin hän sanoi: "Totta minä tarkoitan… Kyllä Jumala on olemassa… Minun syntini, minun syntini… Voi, eikö kukaan osaa rukoilla", mies lausui suuren tuskan ja pettymyksen värittämällä äänellä.

Miehet olivat kuin mykkiä. Torpan emäntä haki virsikirjan ja niin veisattiin väräjävin äänin:

"Kun tullut on jo aikani
ja pois mä täältä lähden,
niin, Jeesus, lunastajani
mua auta kuolos tähden!
Tuon henken', sielun' huomahas,
ett' erottaa sun armostas
ei kenkään mua saisi."


Haavoittuneen kuolinkamppailu oli lyhyt. Vielä kerran hänen silmänsä aukenivat tähän maailmaan, hän tuijotti jonnekin kauas ja huokasi tuskin kuuluvasti: "Jeesus auta, Jeesus auta", ja vaipui horrosmaiseen uneen.

Sitten hän lähti tästä ajasta. Metsästäjätoverit totesivat toisilleen kuin yhdestä suusta: "Kyllä Jumala on sittenkin olemassa."
Lainaus
Vaatii huomattavaa tietoisuutta käsittää oman tietämättömyyden laajuus.”
—   Thomas Sowell

Oloneuvos

  • Vieras
Vs: Kuoleman edessä
« Vastaus #1 : 02.06.16 - klo:07:12 »
Koskettavat oli virren sanat. Nousi tuosta kertomastasi mieleen kaksikin tapausta. Kerron ne, kun kerran mielessäni pyörivät.

1. Nuori nainen ajoi kovalla vauhdilla mutkaan eikä havainnut ajoissa tielle kaatunutta tukkipuuta, seurauksin, että lensi tärmäyksen voimasta vaikeasti loukkaantuneena tielle. Hän menehtyi kolaripaikalla apuun pysähtyneiden autoilijoiden käsiin. Viimeisiksi sanoikseen nainen kuiskasi: "Olisi pitänyt kiinittää turvavyö!" En tiedä tarkoittiko kuoleva jotain muutakin turvavyötä kuin autoon asennettua, mutta hän oli tulossa vapaakirkon nuorisokokouksesta. Oliko "pelastuksen turvavyö" kiinnitetty? Siitäkö hän puhuikin? ... siinä koko tarina, mutta jos naisen kohdalla oli kuten tarinasi miehen kohdalla, niin on surullista pyrkiä kiinnittämään turvavyö vasta onnettomuuden jälkeen kuoleman kolkutellessa ovella. Tosin historian saatossa on muitakin kuin ristin ryöväri Golgatalla, joita on kohdannut "Jumalan totinen armo" elämän viimeisinä hetkinä.

2. Minulla on kolme sisarusta. Meidän 'mummu' kuoli 1960-luvulla, kun olimme kaikki nuoria. Tätimme Siiri -mummun nuorin tytär- hoiti äitiään kotona ja oli läsnä, kun mummu sai sairaskohtauksen, johon menehtyi puolen tunnin kivuliaan taistelun päätteeksi. Tätimme kertoi, että mummun viimeiset sanat olivat olleet: "Jeesus Kristus, auta!"
Mummulla oli kuollessaan 12 elossa olevaa lasta (synnyttänyt hän oli 16 lasta). Tällä ymmärryksellä joka minulla on olisi luullut mummun lasten saaneen lohtua siitä, että heidän äitinsä viimeiseksi "huusi avukseen Herran nimeä". Mutta aivan päinvastoin siinä kävi. Osa lapsista, siis tädeistäni ja sedistäni, näyttivät kuin häpeävän mummun viimeisiä sanoja. Toiset taas sanoivat Siiri-tädin olleen niin ahdistunut, että kuvitteli vain mummun lausuneen Jeesuksen nimen. Näin Jeesuksen nimi (s.o Hänen henkilönsä ja työnsä) jakaa meidät ihmiset kahteen joukkoon, joita Jeesus kutsuu tuomiopäivänä lampaiksi ja vuohiksi. Hän itse tekee tuon jakotyön eikä kenelläkään ole asiassa valitusoikeutta. Hän on koko maan tuomari ja silloin Hänen nimensä yksin on korkea ja sangen ylistettävä. Häpeän joutuvat siellä ne, jotka ovat Hänen nimeään täällä hävenneet.

Tällaisia kävi aamusta mielessäni.

Poissa Paulus

  • Viestejä: 6787
  • "…olitte eksyksissä niinkuin lampaat…" (1.Piet. 2)
Vs: Kuoleman edessä
« Vastaus #2 : 24.11.16 - klo:19:55 »
Juice Leskisen viimeiset sanat (vaimolle):

"- Anna viiniä."

http://www.iltasanomat.fi/viihde/art-2000004878965.html
Lainaus
Vaatii huomattavaa tietoisuutta käsittää oman tietämättömyyden laajuus.”
—   Thomas Sowell

Oloneuvos

  • Vieras
Vs: Kuoleman edessä
« Vastaus #3 : 24.11.16 - klo:23:57 »
Juice Leskisen viimeiset sanat (vaimolle):

"- Anna viiniä."

http://www.iltasanomat.fi/viihde/art-2000004878965.html

Kylläpä tuon lukeminen järkytti mieltäni ihan kyyneliin asti.
Ole armollinen oi Herra.

https://www.youtube.com/watch?v=qAyFnUld92I

wаkаn

  • Vieras
Vs: Kuoleman edessä
« Vastaus #4 : 25.11.16 - klo:00:39 »
Sananl. 31:6

"Antakaa väkevää juomaa menehtyvälle ja viiniä murhemielisille."

Oloneuvos

  • Vieras
Vs: Kuoleman edessä
« Vastaus #5 : 25.11.16 - klo:01:12 »
Sananl. 31:6

"Antakaa väkevää juomaa menehtyvälle ja viiniä murhemielisille."

Kyllä. Jeesuksesta oli myös ennustus: "Koiruohoa he antoivat minun syödäkseni ja juottivat minulle janooni hapanviiniä." (Ps. 69:21)

Kirjoitin tuosta asiasta lyhyesti äsken kotisivulleni

http://www.jukkavirtanen.com/426522395