Kirjoittaja Aihe: Messias  (Luettu 2712 kertaa)

Poissa Paulus

  • Viestejä: 6773
  • "…olitte eksyksissä niinkuin lampaat…" (1.Piet. 2)
Messias
« : 29.06.18 - klo:09:59 »
"Messiaita ei ole". Totta. On vain Messias.
Lainaus
Vaatii huomattavaa tietoisuutta käsittää oman tietämättömyyden laajuus.”
—   Thomas Sowell

Poissa Lohikäärmeherra

  • Viestejä: 16
Vs: Messias
« Vastaus #1 : 29.06.18 - klo:11:16 »
Tämä keskustelun avaus on kuin minulle tehty, joten hyppään mukaan  ;)

Ensinnäkin juudeo-kristillisen teologinan näkökulmasta tuo on väärin. Messias tarkoittaa voideltua - voitelu oli seremonia, jolla juutalaiset kuninkaat ja ylipapit vihittiin tehtäviinsä, samalla heistä tuli "herran voideltuja" eli messiaita. Jesajan kirja 45:1 Jumala kutsuu persian kuningasta Kyyrosta "voidellukseen".

Lainaus
1. Näin sanoo Herra voidellulleen Koorekselle, jonka oikeaan käteen minä
olen tarttunut kukistaakseni kansat hänen edestään ja riisuakseni kuninkaitten kupeilta vyöt, että ovet hänen edessään avautuisivat eivätkä portit sulkeutuisi:
Jae voitaisiin yhtä hyvin kääntää "Näin sanoo Herra messiaalleen koorekselle" Kreikankielellä se olisi "Näin sanoo Herra kristukselleen koorekselle" koska kristus on Uuden testamentin kreikan vastine sanalle messias. Elikä jo ihan Raamatun mukaan messiaita on ollut lukuisia. Tänäkin päivänä liikkuu kristikunnassa "messiaita" - "voideltuja julistajia".

Mitä sitten tarkoitan tunnusfraasillani messiaita ei ole? Messias nähdään nykykielessä pelastajana tai vapahtajana, henkilönä jonka Jumala tms. taivaallinen taho on lähettänyt pelastamaan ihmisiä, ja jonka varaan ripustaudutaan jotta pelastustaa/vapaudutaa/tullaan jumalan kavereiksi. Tällainen henkilönpalvonta on erittäin vaarallista, kuten voidaan nähdä esimerkiksi erilaisten lahkojohtajien tapauksissa, miten karismaattinen "messias" johdattaa ihmisiä mukanaan jopa kuolemaan. Totalitaarisissa valtioissa johtajakultit ovat toinen esimerkki tällaisesta vahingollisesta messiastouhusta. Kristinusko tietysti kolmas esimerkki. Jeesus olisi varmaan tosi tyytyväinen nähdessään itsensä kristillisten valtioiden vallankäytön välineenä ja oppinsa sodan, vainon ja julmuuden oikeutuksena. Toiseen ihmiseen ripustautuminen ja hänen korottamisensa messiaaksi, pelastajaksi tai valtiaaksi oman elämänsä ylitse on minusta suuri erehdys. Buddha on ilmaissut asian hyvin:

Kukaan ei pelasta meitä, ellemme itse tee niin. Kukaan ei taio minusta parempaa ihmistä, jos en itse työskentele sen eteen. Jokainen on vastuussa omasta elämästään itse. Ei ole oikein että luovun tuosta vastuusta sysäämällä sen jonkun messiaan harteille.

« Viimeksi muokattu: 29.06.18 - klo:11:22 kirjoittanut Lohikäärmeherra »
Messiaita ei ole.

Poissa sandia

  • Ylläpitäjä
  • Viestejä: 6331
Vs: Messias
« Vastaus #2 : 29.06.18 - klo:16:45 »
Öö...ei kai nyt kukaan täällä ajattele että sanalla messias on jotenkin maaginen merkitys sen sanan itsensä takia. ?
Eli yrität ikäänkuin kumota Raamatun opetuksen messiaasta tuolla. Heh. ::)

Katsos Raamatussa jatketaan siitä ja selvästi määritellään Messias. Lue siitä Raamatusta.

On hieman kanssakirjoittajia alentavaa vastata lähtökohdasta mistä kirjoitit.
Kai sen nyt kaikki tietää että ihmisluonnolla näyttää olevan taipumus "voidella"joku tai ehkä joskus jopa "jokin" Superhero'ksi.

Poissa sandia

  • Ylläpitäjä
  • Viestejä: 6331
Vs: Messias
« Vastaus #3 : 29.06.18 - klo:16:51 »
Jeesustahan juuri siitä syystä halveksittiin, koska hän EI täyttänyt mitään inhimillisen ajattelun usein liittämiä ominaisuuksia ns. Messiakseen, Voideltuun, Johonkuhun joka ratkaisee kaikki ongelmat vallallaan. Kuten Batman, The Incredibles, Pohjois Korean diktaattori, jne, jne. JOS olet lukenut Evankeliumeja, ehkä olet huomannut, että hänen ristinsä ympärille kokoontui jengiä naureskelamaan ja pilkkaaman häntä.

Jeesuksesta sanottiin että häntä ei pidetty minään. Ja kuolemansa NÄYTTI osoittavan että hän ei tiennyt mitä puhui. Eli hänet oli helppo ruksata pois Super Hero listasta.

Se mitä Hän teki Messiaana, siitä voit lukea Raamatusta.

Poissa Paulus

  • Viestejä: 6773
  • "…olitte eksyksissä niinkuin lampaat…" (1.Piet. 2)
Vs: Messias
« Vastaus #4 : 29.06.18 - klo:17:45 »

Kukaan ei pelasta meitä, ellemme itse tee niin. Kukaan ei taio minusta parempaa ihmistä, jos en itse työskentele sen eteen. Jokainen on vastuussa omasta elämästään itse. Ei ole oikein että luovun tuosta vastuusta sysäämällä sen jonkun messiaan harteille.

Onhan se tuokin pelastusoppi Raamatussa. Sitä sanotaan lain tieksi. Tee kaikessa oikein, ole kaikessa oikeamielinen, rakasta Jumalaa yli kaiken ja lähimmäistäsi niinkuin itseäsi. Mutta älä milloinkaan lipsu valitsemaltasi tieltä. Kokeile tätä vaikka kuukausi, sen jokaisena päivänä ja tule sitten kertomaan kuinka onnistuit. Jatketaan sitten keskustelua.
« Viimeksi muokattu: 29.06.18 - klo:18:03 kirjoittanut Paulus »
Lainaus
Vaatii huomattavaa tietoisuutta käsittää oman tietämättömyyden laajuus.”
—   Thomas Sowell

Poissa Taisto

  • Viestejä: 2279
Vs: Messias
« Vastaus #5 : 29.06.18 - klo:18:31 »
Kukaan ei pelasta meitä, ellemme itse tee niin. Kukaan ei taio minusta parempaa ihmistä, jos en itse työskentele sen eteen. Jokainen on vastuussa omasta elämästään itse. Ei ole oikein että luovun tuosta vastuusta sysäämällä sen jonkun messiaan harteille.
Sorry, mutta nuo ajatuksesi viittavat mielestäni siihen että torjut epämiellyttävät totuudet ihmiskunnan rappiotilasta. Torjuminen on toki mukavaa sikäli, että se ainakin pintapuolisesti saa meidät uskomaan että kyllä me itse olemme oikeassa ja pärjäämme, ja siten vapauttaa meidät syyllisyydentunteista - tai yrittää vapauttaa. Tosiasiassa se ei kuitenkaan vapauta meitä syyllisyydestä, vaan työntää syyllisyyskysymykset vähän taaemmas pois häiritsemästä.

Eipä tarvitse kuitenkaan kovin kauaa lueskella uutisia maailmalla tapahtuvista asioista, kun tuo oman pelastamisen mahdollisuus osoittautuu aika lailla utopistiseksi. Mielestäni tuollaisen uskon julistaminen on luokiteltava propagandaksi.


Poissa Lohikäärmeherra

  • Viestejä: 16
Vs: Messias
« Vastaus #6 : 29.06.18 - klo:23:43 »
Huh, monta iloista veikkoa kommentoi, lähdetäänpäs setvimään.

Taisto: Ihmiskunnan rappiotila on kristinuskon uniikki ja inhorealistinen näkemys maailmasta, jota en jaa. Sen sijaan että julistetaan koko juttu toivottomaksi ja jäädään odottelemaan josko joku ihmemies saapuisi ja pelastaisi meidät kamalalta maailmalta, niin pikemminkin jokaisen epäkohdan pitäisi inspiroida meitä työskentelemään sen eteen, että tilanne paranisi. Maailmassa on paljon pahaa, mutta kuitenkin enemmän hyvää. Rauha on pysyvämpää kuin sota, väkivalta on useimpien ihmisten käytöksessä harvinainen poikkeus, ei sääntö. Useimmat ihmiset ovat rehellisiä, ystävällisiä ja myötätuntoisia. En näe syytä epätoivoon, enkä tarvetta pelastajalle. Opettajille kylläkin.  :D

Paulus: Näkemykseni ei ole mitään lain tietä, koska minulla ei ole oppia vihaisesta jumalasta, joka rankaisee minua jos en ole täydellinen. Kristitythän saarnaavat kovaan ääneen moraalia, pitää tehdä kaikki mainitsemasi hyvät jutut, ja paljon muutakin. Jos teen hyvää siksi ettei jumala lähetä minua helvettiin, se on yhtä arvotonta kuin noudattaa maan lakia vankilan pelossa. Aito moraali tulee sisältäpäin, halusta tehdä oikein - tehdä hyvin. Kun vain vapauttaa itsensä epärealistisesta ja neuroottisesta pakkomielteestä, että on oltava täydellinen, silloin voi antaa anteeksi itselleen ja muille, eikä tarvitse kantaa syyllisyyttä eilisen minäni virheistä.

(Btw. olin parikymppisenä täysi urpo, ja tein pahaa muille ihmisille. Nyt kolmikymppisenä tiedostan nuo asiat, enkä tekisi niitä enää. Mitä järkeä olisi rangaista nykypäivän minää siitä että kymmenen vuotta sitten en parempaan pystynyt?)
Jos on luoja joka teki minut, hän teki minusta epätäydellisen, eikä hän (mikäli on hyvä ja järkevä) grillaa minua siksi, etten ole täydellinen. Ja oikein hyvä ja jalo jumala on varmasti niin myötätuntoinen, että auttaa minua kehittymään parempaan suuntaan, sen sijan että dumppaa roskikseen kostona menneistä virheistäni.  :P

sandia Onhan tuo Raamattu tullut luettua, ja sen mukaan ihminen on täysi sontaläjä ennen kuin messias tulee asumaan sisimpään. Siis ihan kelvoton tapaus ilman pelastajaansa. Ihmisen pitää tarttua messiaaseen ettei jumala polta häntä tulessa ikuisesti, kun hävittää tämän kamalan nykymaailman ja kaikki nuo kamalat ihmiset jotka siinä ovat. Kukaan muu ei voi pelastaa Jumalalta. Hän on ainoa tie, ainoa totuus ja ainoa elämä, joka palaa saatanan ja kuoleman voittajana luomaan uuden maailman. Jeesus on kaikkivoipa, kuolematon, synnitön, täydellinen jumalihminen. Hän ei ole supersankari, hän on superlatiivisankari. Suurin kaikista.

On tosi surullista että näiden ekologisesti vaikeiden aikojen kynnyksellä on sellaisia kristittyjä, joiden mielestä luonnonsuojelu ja ilmastonmuutoksen torjuminen on turhaa, koska Jeesus tulee kuitenkin paikalle ja korjaa kaiken. Siinä juuri sysätään oma vastuu maailmasta jonkun toisen hoidettavaksi. Ei tarvitse tehdä mitään asian eteen, kyllä messias hoitaa.
« Viimeksi muokattu: 29.06.18 - klo:23:51 kirjoittanut Lohikäärmeherra »
Messiaita ei ole.

Poissa Taisto

  • Viestejä: 2279
Vs: Messias
« Vastaus #7 : 30.06.18 - klo:07:41 »
Lohikäärmeherra näyttää laittavan keskustelukumppanien päähän ajatuksia joita siellä kenties ei ole. Ja tietää myös mitä me teemme tai jätämme tekemättä.

Aika hyvin tiedetty, kun käsittääkseni emme kuitenkaan ole kovin tuttuja keskenämme  :)

Poissa Lohikäärmeherra

  • Viestejä: 16
Vs: Messias
« Vastaus #8 : 30.06.18 - klo:11:43 »
Missäkohden arvelet näin tapahtuneen?
Messiaita ei ole.

Poissa Taisto

  • Viestejä: 2279
Vs: Messias
« Vastaus #9 : 30.06.18 - klo:16:01 »
Missäkohden arvelet näin tapahtuneen?
No, tuossa vastauksessasi iloisten veikkojen kommentointiin määrittelit samalla kristityn stereotyypin.

En oikein koe tuon tyypin ominaisuuksia omikseni. Voihan tosin olla, että minä olen ainoa joka vänkyröi vastaan, ja kaikki muut tällä planeetalla tallustelevat kristityt ovat juuri tuon määritelmän mukaisia  ::)

Poissa Lohikäärmeherra

  • Viestejä: 16
Vs: Messias
« Vastaus #10 : 30.06.18 - klo:16:33 »
Aaa. Tässä sattui pieni väärinkäsitys. Ilmaus on tarttunut puhekieleeni Robin Hoodista, jonka johtamaa miesjoukkoa kutsutaan "iloisiksi veikoiksi" - "The band of merry men". En meinannut sillä mitään sen ihmeempää.  :)
Messiaita ei ole.

Poissa Paulus

  • Viestejä: 6773
  • "…olitte eksyksissä niinkuin lampaat…" (1.Piet. 2)
Vs: Messias
« Vastaus #11 : 30.06.18 - klo:16:35 »
On tosi surullista että näiden ekologisesti vaikeiden aikojen kynnyksellä on sellaisia kristittyjä, joiden mielestä luonnonsuojelu ja ilmastonmuutoksen torjuminen on turhaa, koska Jeesus tulee kuitenkin paikalle ja korjaa kaiken. Siinä juuri sysätään oma vastuu maailmasta jonkun toisen hoidettavaksi. Ei tarvitse tehdä mitään asian eteen, kyllä messias hoitaa.

Tätä asiaa lienee jo käsitelty täällä, kts. viesti 485:
http://puimatanner.net/index.php?topic=488.msg35188#msg35188

Kristityt ovat tehneet paljonkin esim. kehitysaputyötä, johon liittyy myös luonnonsuojelu:  http://puimatanner.net/index.php?topic=112.msg33761#msg33761 (. Kts. vastaus 8 )

Täälläkin on asiaa käsitelty: http://puimatanner.net/index.php?topic=591.0
« Viimeksi muokattu: 30.06.18 - klo:20:11 kirjoittanut Paulus »
Lainaus
Vaatii huomattavaa tietoisuutta käsittää oman tietämättömyyden laajuus.”
—   Thomas Sowell

Poissa Taisto

  • Viestejä: 2279
Vs: Messias
« Vastaus #12 : 30.06.18 - klo:16:49 »
Aaa. Tässä sattui pieni väärinkäsitys. Ilmaus on tarttunut puhekieleeni Robin Hoodista, jonka johtamaa miesjoukkoa kutsutaan "iloisiksi veikoiksi" - "The band of merry men". En meinannut sillä mitään sen ihmeempää.  :)
En minä tuota ilmaisua tarkoittanut, vaan tekstisi sisältämää kristityn määrittelyä.

Poissa sandia

  • Ylläpitäjä
  • Viestejä: 6331
Vs: Messias
« Vastaus #13 : 30.06.18 - klo:18:30 »

Jos on luoja joka teki minut, hän teki minusta epätäydellisen, eikä hän (mikäli on hyvä ja järkevä) grillaa minua siksi, etten ole täydellinen. Ja oikein hyvä ja jalo jumala on varmasti niin myötätuntoinen, että auttaa minua kehittymään parempaan suuntaan, sen sijan että dumppaa roskikseen kostona menneistä virheistäni.  :P

sandia Onhan tuo Raamattu tullut luettua, ja sen mukaan ihminen on täysi sontaläjä ennen kuin messias tulee asumaan sisimpään. Siis ihan kelvoton tapaus ilman pelastajaansa. Ihmisen pitää tarttua messiaaseen ettei jumala polta häntä tulessa ikuisesti, kun hävittää tämän kamalan nykymaailman ja kaikki nuo kamalat ihmiset jotka siinä ovat. Kukaan muu ei voi pelastaa Jumalalta. Hän on ainoa tie, ainoa totuus ja ainoa elämä, joka palaa saatanan ja kuoleman voittajana luomaan uuden maailman. Jeesus on kaikkivoipa, kuolematon, synnitön, täydellinen jumalihminen. Hän ei ole supersankari, hän on superlatiivisankari. Suurin kaikista.

On tosi surullista että näiden ekologisesti vaikeiden aikojen kynnyksellä on sellaisia kristittyjä, joiden mielestä luonnonsuojelu ja ilmastonmuutoksen torjuminen on turhaa, koska Jeesus tulee kuitenkin paikalle ja korjaa kaiken. Siinä juuri sysätään oma vastuu maailmasta jonkun toisen hoidettavaksi. Ei tarvitse tehdä mitään asian eteen, kyllä messias hoitaa.


Siis väitäsä että toi sun juttusi on yhtä Raamatun ihmiskuvan kanssa?

Poissa Lohikäärmeherra

  • Viestejä: 16
Vs: Messias
« Vastaus #14 : 30.06.18 - klo:20:18 »
Sandia:Missäkohtaa koet että kuva on puutteellinen? Miten oikaisisit?

Taisto: Nyt sinun täytyy kyllä vähän tarkentaa, en ymmärrä mitä kohtaa tekstissäni tarkoitat; mikä on se stereotyyppi jonka määrittelin?

Paulus: En tarkoitakaan että kaikki kristityt ottavat negatiivisen position luonnonsuojeluun, mutta sellaisiakin löytyy, mikä on minusta aika masentavaa.
Messiaita ei ole.