Kirjoittaja Aihe: Millaiseen seurakuntaan haluaisit kuulua?  (Luettu 56020 kertaa)

Poissa Mice

  • Viestejä: 1651
Vs: Millaiseen seurakuntaan haluaisit kuulua?
« Vastaus #120 : 07.07.18 - klo:22:06 »
Juu, asiaa saa fundeerata. Itse en luota netti-ihmisten kykyyn hoitaa seurakuntaa. Kaikenlainen pyrkyryys rehottaisi ja jälki olisi kamalaa.

Olen menettämässä tai menettänyt uskoni. Uskoni siihen, että meistä ihmisistä ja meidän projekteista olisi mitään hyötyä. Välillä toivon, että Jumala ei katsoisi mitä me ns. uskovat touhuamme. Katsoisi ohi meidän pyhistä pyrkimyksistä, koska kaikki se tulee hajoamaan sen vuoksi, että sen takana on ihminen.
Ihmisroska

Poissa Paulus

  • Viestejä: 6773
  • "…olitte eksyksissä niinkuin lampaat…" (1.Piet. 2)
Vs: Millaiseen seurakuntaan haluaisit kuulua?
« Vastaus #121 : 07.07.18 - klo:22:15 »
Olen menettämässä tai menettänyt uskoni. Uskoni siihen, että meistä ihmisistä ja meidän projekteista olisi mitään hyötyä. Välillä toivon, että Jumala ei katsoisi mitä me ns. uskovat touhuamme. Katsoisi ohi meidän pyhistä pyrkimyksistä, koska kaikki se tulee hajoamaan sen vuoksi, että sen takana on ihminen.

Kun ajattelemme nykytilannetta, niin voiko se paljoa huonommaksi enää mennä? Siksi kannattaisi fundeerata sitä, miten mahdolliset sudenkuopat voitaisiin välttää. Yksi tapa on avoimuus ja sen ottaminen jo lähtökohtaisesti huomioon, että meillä kaikilla (minullakin  :( ) on luontainen taipumus mennä harhaan. Esim. kastekeskustelut osoittavat, että jumiudutaan joko- tai -asetelmaan, vaikka totuus voi olla sekä- että. Monessa muussakin asiassa voi näin olla.
Lainaus
Vaatii huomattavaa tietoisuutta käsittää oman tietämättömyyden laajuus.”
—   Thomas Sowell

Poissa Mice

  • Viestejä: 1651
Vs: Millaiseen seurakuntaan haluaisit kuulua?
« Vastaus #122 : 07.07.18 - klo:22:27 »
Olen menettämässä tai menettänyt uskoni. Uskoni siihen, että meistä ihmisistä ja meidän projekteista olisi mitään hyötyä. Välillä toivon, että Jumala ei katsoisi mitä me ns. uskovat touhuamme. Katsoisi ohi meidän pyhistä pyrkimyksistä, koska kaikki se tulee hajoamaan sen vuoksi, että sen takana on ihminen.

Kun ajattelemme nykytilannetta, niin voiko se paljoa huonommaksi enää mennä? Siksi kannattaisi fundeerata sitä, miten mahdolliset sudenkuopat voitaisiin välttää. Yksi tapa on avoimuus ja sen ottaminen jo lähtökohtaisesti huomioon, että meillä kaikilla (minullakin  :( ) on luontainen taipumus mennä harhaan. Esim. kastekeskustelut osoittavat, että jumiudutaan joko- tai -asetelmaan, vaikka totuus voi olla sekä- että. Monessa muussakin asiassa voi näin olla.

Juu, en ollenkaan ole kanssasi eri mieltä tuosta mitä sanot. En vaan luota tai usko ihmisiin enää ollenkaan. Olen varma, että päin hevon vitriiniä menee kaikkinaiset yritykset.
Ihmisroska

Poissa Paulus

  • Viestejä: 6773
  • "…olitte eksyksissä niinkuin lampaat…" (1.Piet. 2)
Vs: Millaiseen seurakuntaan haluaisit kuulua?
« Vastaus #123 : 07.07.18 - klo:22:50 »
Juu, en ollenkaan ole kanssasi eri mieltä tuosta mitä sanot. En vaan luota tai usko ihmisiin enää ollenkaan. Olen varma, että päin hevon vitriiniä menee kaikkinaiset yritykset.

Olen leikkinyt ajatuksella, että jos Paavali eläisi tässä meidän ajassa, niin ehkäpä hän fundeeraisi tätäkin kysymystä. Ehkä kyselisi myös Herran mielipidettä, mikä ei tekisi pahaa meillekään.
Lainaus
Vaatii huomattavaa tietoisuutta käsittää oman tietämättömyyden laajuus.”
—   Thomas Sowell

Poissa Tosikko

  • Viestejä: 639
Vs: Millaiseen seurakuntaan haluaisit kuulua?
« Vastaus #124 : 14.07.18 - klo:21:00 »
Opettaako seurakuntasi kielilläpuhumista näin:

https://www.youtube.com/watch?time_continue=423&v=HN39vBbOlrA

Poissa evlutkristitty

  • Viestejä: 553
Vs: Millaiseen seurakuntaan haluaisit kuulua?
« Vastaus #125 : 31.08.18 - klo:16:04 »
Asetelmahan on jo silloin lähtökohdiltaan väärä, kun ihmiset etsivät itselleen sopivaa seurakuntaa. Kristillisiä yhteisöjä on vaikka millä mitalla, Suomessakin. Ristin kantaminen pilkka ja häpeä maailman taholta on päinvastainen ilmiö, kun sopivan mukavuusalueen etsiminen itselleen. Mitä siitä sitten jää lopulta käteen jos ihminen ei suostu kieltämään itseään, ottamaan ristiään ja lähde seuraamaan Kristuksen oppia.

Matt. 10:38 ja joka ei ota ristiänsä ja seuraa minua, se ei ole minulle sovelias.

Tämä on sellainen juttu, että kilvoittelu syntisenä Jumalalta Kristuksen tähden armoa kerjäävänä ei ole ollenkaan hauskaa lihalle ja verelle. Jos tämä olisikin ajallista menestystarinaa, niin syntyisi jonoja.

Poissa Natanael

  • Viestejä: 4474
  • Matkalla
Vs: Millaiseen seurakuntaan haluaisit kuulua?
« Vastaus #126 : 31.08.18 - klo:20:28 »
Asetelmahan on jo silloin lähtökohdiltaan väärä, kun ihmiset etsivät itselleen sopivaa seurakuntaa. Kristillisiä yhteisöjä on vaikka millä mitalla, Suomessakin. Ristin kantaminen pilkka ja häpeä maailman taholta on päinvastainen ilmiö, kun sopivan mukavuusalueen etsiminen itselleen. Mitä siitä sitten jää lopulta käteen jos ihminen ei suostu kieltämään itseään, ottamaan ristiään ja lähde seuraamaan Kristuksen oppia.

Matt. 10:38 ja joka ei ota ristiänsä ja seuraa minua, se ei ole minulle sovelias.

Tämä on sellainen juttu, että kilvoittelu syntisenä Jumalalta Kristuksen tähden armoa kerjäävänä ei ole ollenkaan hauskaa lihalle ja verelle. Jos tämä olisikin ajallista menestystarinaa, niin syntyisi jonoja.

Ensinnäkin, eiväthän läheskään kaikki (suomalaisetkaan) kuulu automaattisesti mihinkään kirkkoon tai seurakuntaan vauvasta alkaen.
Mitä väärää siinä on, jos itselleen seurakunnan haluaa?

Toiseksi, miten se, että joku löytää itselleen seurakunnan on ristiriidassa sen kanssa, etteikö siihen liittyisi ristin kantaminen?

Poissa Paulus

  • Viestejä: 6773
  • "…olitte eksyksissä niinkuin lampaat…" (1.Piet. 2)
Vs: Millaiseen seurakuntaan haluaisit kuulua?
« Vastaus #127 : 31.08.18 - klo:22:03 »
Tämä on sellainen juttu, että kilvoittelu syntisenä Jumalalta Kristuksen tähden armoa kerjäävänä ei ole ollenkaan hauskaa lihalle ja verelle. Jos tämä olisikin ajallista menestystarinaa, niin syntyisi jonoja.

En voi sille mitään, että särähtää jotenkin pahasti tuo, että armoa pitäisi kerjätä. Saako sillä kerjuulla jotain lisäbonusta? Armoahan tarjotaan miltei hopealautaselle kurjimmallekin. Ja ihminen vastaa tuohon tarjoukseen vain kahdella eri tavalla.
Lainaus
Vaatii huomattavaa tietoisuutta käsittää oman tietämättömyyden laajuus.”
—   Thomas Sowell

Poissa Soltero

  • Viestejä: 2462
Vs: Millaiseen seurakuntaan haluaisit kuulua?
« Vastaus #128 : 31.08.18 - klo:22:48 »
Tämä on sellainen juttu, että kilvoittelu syntisenä Jumalalta Kristuksen tähden armoa kerjäävänä ei ole ollenkaan hauskaa lihalle ja verelle. Jos tämä olisikin ajallista menestystarinaa, niin syntyisi jonoja.

En voi sille mitään, että särähtää jotenkin pahasti tuo, että armoa pitäisi kerjätä. Saako sillä kerjuulla jotain lisäbonusta? Armoahan tarjotaan miltei hopealautaselle kurjimmallekin. Ja ihminen vastaa tuohon tarjoukseen vain kahdella eri tavalla.
Armon kerjääminen tarkoittaa asemaa, jossa ihminen on Herran edessä.
Armon kerjäläinen on täysin ansioton. 
Hän voi vedota vain Herran armeliaisuuteen, koska hänellä ei ole itsellään mitään, millä perustelisi pyyntönsä. 
Hän ei myöskään voi tarjota mitään vastineeksi anomalleen armolle.
Hän on vain armon kerjäläinen ristin juurella.

Poissa Paulus

  • Viestejä: 6773
  • "…olitte eksyksissä niinkuin lampaat…" (1.Piet. 2)
Vs: Millaiseen seurakuntaan haluaisit kuulua?
« Vastaus #129 : 06.09.18 - klo:10:53 »
Joitakin toivomuksia seurakunnan suhteen olisi. Niitä voisi kerätä yhteen ja pohtia sitten, voiko sellaista seurakuntaa ylipäätään olla olemassa.

1. Mielipiteen vapaus tulisi sallia, ja myös sen esittäminen ilman pelkoa
2. Seurakunnan tulisi keskittyä pääasiaan, ristin sanoma, sovitus, vanhurskautus, laki ja evankeliumi
3. Oheistoiminnot (=liturgia) minimissä
4. Jäsenten vuorovaikutusta tulisi edistää
5. Ei kutsuta vetonauloja eikä julkkiksia, jäsenille vastuuta
6. Jäsenistön "laatu" tärkeämpi kuin määrä
7. Suositaan yksinkertaista toimintaa
8. Ei musiikkitarjontaa joka makuun (jos ei ole yksimielisyyttä, niin ollaan ilman musiikkia)

Katselin tuota kahdeksan kohdan toivomuslistaa, enkä vieläkään osaa pitää mahdottomana sen toteuttamista ainakin pääosin. Tietenkin tulkintaeroja aina löytyy. Tarkemmin asiaa ajatellen kohdat 2, 3, 5, 7 ja 8 ovat mielestäni hyvinkin helppo toteuttaa.
Lainaus
Vaatii huomattavaa tietoisuutta käsittää oman tietämättömyyden laajuus.”
—   Thomas Sowell

Poissa sandia

  • Ylläpitäjä
  • Viestejä: 6331
Vs: Millaiseen seurakuntaan haluaisit kuulua?
« Vastaus #130 : 18.09.18 - klo:17:26 »
Tällaisessa seurakunnassa käyn.
http://www.cceastford.org/

Siinä on pari YouTubeakin.
Pastori tuli aikuisena, noin neljäkymppisenä uskoon. Oli laivastoakatemiassa valmistunut upseeriksi ja palveli merivoimissa 20 vuotta. Sen jälkeen oli bisnessmaailmassa mukana, mutta hänet lomautettiin ja hän meni pastoriseminaariin.
Meiltä sinne ajaa noin 9 minuutissa.

Poissa Paulus

  • Viestejä: 6773
  • "…olitte eksyksissä niinkuin lampaat…" (1.Piet. 2)
Vs: Millaiseen seurakuntaan haluaisit kuulua?
« Vastaus #131 : 21.10.18 - klo:13:38 »
Olen joskus kauan sitten käynyt Seinäjoen h-seurakunnan sivuilla ja löytänyt sieltä allaolevan tekstin:

"Jos etsit täydellisten ihmisten seurakuntaa, me emme ole sellainen. Mutta jos kaipaat kuulua tai vierailla seurakunnassa, jossa vajavaiset ihmiset saavat kokea Jumalan rajattoman armon, kannattaa kokeilla meidän kotiamme. Olemme seurakunta, johon olet aina tervetullut juuri sellaisena kuin olet."

Ei siis ole minun seurakuntani, jos täydellisyys ei ole mahdollista (Hebr. 10:14). Toinen lihavoimani kohta lienee myös liikaa luvattu. Tuskin kovin pitkään olisin tervetullut sellaisena kuin olen. Minulla on nimittäin mielipiteitä ja mikä vielä pahempaa, sanon ne ääneen.

Löytyisiköhän mistään täydellisten seurakuntaa?
Lainaus
Vaatii huomattavaa tietoisuutta käsittää oman tietämättömyyden laajuus.”
—   Thomas Sowell

Poissa sandia

  • Ylläpitäjä
  • Viestejä: 6331
Vs: Millaiseen seurakuntaan haluaisit kuulua?
« Vastaus #132 : 21.10.18 - klo:22:45 »
Itse tajusin, että mulla on itse asiassa vain yksi kriteeri seurakunnan suhteen: se mitä vastuussa olevat siellä opettavat. Jos heistä heijastuu että he ovat Kristuksen seuraajia, niin muuhun en oikein katso. Se voi karismaattinen tai ei-karismaattinen. Tai mikä vaan.

Poissa Tosikko

  • Viestejä: 639
Vs: Millaiseen seurakuntaan haluaisit kuulua?
« Vastaus #133 : 24.10.18 - klo:21:40 »
Joitakin toivomuksia seurakunnan suhteen olisi. Niitä voisi kerätä yhteen ja pohtia sitten, voiko sellaista seurakuntaa ylipäätään olla olemassa.

1. Mielipiteen vapaus tulisi sallia, ja myös sen esittäminen ilman pelkoa
2. Seurakunnan tulisi keskittyä pääasiaan, ristin sanoma, sovitus, vanhurskautus, laki ja evankeliumi
3. Oheistoiminnot (=liturgia) minimissä
4. Jäsenten vuorovaikutusta tulisi edistää
5. Ei kutsuta vetonauloja eikä julkkiksia, jäsenille vastuuta
6. Jäsenistön "laatu" tärkeämpi kuin määrä
7. Suositaan yksinkertaista toimintaa
8. Ei musiikkitarjontaa joka makuun (jos ei ole yksimielisyyttä, niin ollaan ilman musiikkia)

Katselin tuota kahdeksan kohdan toivomuslistaa, enkä vieläkään osaa pitää mahdottomana sen toteuttamista ainakin pääosin. Tietenkin tulkintaeroja aina löytyy. Tarkemmin asiaa ajatellen kohdat 2, 3, 5, 7 ja 8 ovat mielestäni hyvinkin helppo toteuttaa.

1. luterilaisessa kirkossa saat olla mitä mieltä kuin haluat, ilman pelkoa
2. luterilaisessa kirkossa se on messun sisältö
3. liturgia on tärkeä osa jumalanpalvelusta ja siihen ei kuulu mitään turhaa
4. luterilaisessa kirkossa jokainen voi osallistua
5. luterilaisessa kirkossa messussa ei hehkuta vetonauloja eikä siellä esiinnyt julkkikset, monessa seurakunnassa maallikot voivat avustaa jumalanpalveluksessa
6. luterilaiset seurakunnat eivät luokittele ihmisiä laadun mukaan esim. "tosiuskovainen" = laadukas
7. luterilaiseen jumalanpalvelukseen osallistuminen yksinkertaista, kaavat löytyy virsikirjasta.
8. luterilaisessa messussa saat nauttia korkeatasoista urkumusiikista ja nauttia/kuulla virsimusiikkia. Muissa seurakuntien tapahtumissa on jokaiselle jotakin. Vaikka se sateenkaarimessu, jos siltä tuntuu.

 ;)

Poissa Pökkelö

  • Viestejä: 705
Vs: Millaiseen seurakuntaan haluaisit kuulua?
« Vastaus #134 : 24.10.18 - klo:22:06 »
Kuitenkin Lähetyshiippakunnan papit on potkittu pois, koska heidän vakaumustaan ei hyväksytty.
Luterilainen kirkko hyväksyy ihan kaikki paitsi klassisen kristinuskon tulkinnan.