Kirjoittaja Aihe: Uskoon ilman kastetta  (Luettu 90969 kertaa)

Ifa

  • Vieras
Vs: Uskoon ilman kastetta
« Vastaus #735 : 07.10.18 - klo:16:50 »
Jopo tarkkana nyt. Viestissäsi 733 oleva pidempi lainaus ei ole minun tekstiäni.

Keskustelu on mulle aika vaikeaa kanssasi, koska koen että närkästyt jokaisesta eriävästä ajatuksesta. Kun sanot "vain" symbolinen (kasteesta puhuttaessa), muistathan että sinä itse olet kirjoittanut sanan vain.
« Viimeksi muokattu: 07.10.18 - klo:17:04 kirjoittanut Ifa »

Poissa NanoK

  • Viestejä: 318
Vs: Uskoon ilman kastetta
« Vastaus #736 : 07.10.18 - klo:16:58 »
Kaikkien suurtenkin kristittyjen vaikuttajien historia on syntisten miesten ja naisten historiaa.

Raamattu -vaikka on erehtyvien ihmisten kirjoittama- on kuitenkin luotettava ja erityisasemassa moneen muuhun ajattelijaan nähden; ja niin pitää ollakin. Se on se vaaka millä kaikki kristillinen oppi punnitaan. Jäin vaan miettimään tuota Pyhän Hengen vaikuttamaa uskottavuutta ja Raamatun kirjoitusten erityisasemaa verrattuna muihin kirjoituksiin. Uskottava ja hengelliseltä vaikuttava ihminen voi olla kuitenkin harhaanjohtaja. Uskon silti että vaikka jostain syystä osa eksyy petollisiin oppeihin, Pyhä Henki on voimallinen ohjaamaan ja opettamaan oikealla tiellä. Ei meitä ole jätetty yksin pimeään harhailemaan, vaan on annettu Raamatun kautta valo.


Ifa

  • Vieras
Vs: Uskoon ilman kastetta
« Vastaus #737 : 07.10.18 - klo:16:59 »
Jos ihminen, jota ei ole koskaan kastettu ja on jo tullut uskoon ja saanut synnit anteeksi, miten se kaste enää vaikuttaa niiden syntien anteeksisaamiseen?
Riittääkö Jeesuksen veri pesemään vain osan synneistä?
Minusta tämä on hyvä kysymys.

Sitäkin voidaan kysyä, että jos vauva kasteessa uudestisyntyy, saa synnit anteeksi (mitä vauvan syntejä tässä tarkoitetaan) ja Pyhän Hengen, onko evankeliumi erilainen vauvana kastetuille, ja heille joita ei ole vauvana kastettu. Tosiasia kun on, että monet vauvana kastetuista elävät nuoresta alkaen Jumalasta välittämättä.

Poissa Paulus

  • Viestejä: 6773
  • "…olitte eksyksissä niinkuin lampaat…" (1.Piet. 2)
Vs: Uskoon ilman kastetta
« Vastaus #738 : 07.10.18 - klo:17:11 »
Sitäkin voidaan kysyä, että jos vauva kasteessa uudestisyntyy, saa synnit anteeksi (mitä vauvan syntejä tässä tarkoitetaan) ja Pyhän Hengen, onko evankeliumi erilainen vauvana kastetuille, ja heille joita ei ole vauvana kastettu. Tosiasia kun on, että monet vauvana kastetuista elävät nuoresta alkaen Jumalasta välittämättä.

En väitä, etteikö joku voisi uudestisyntyä kasteessa, mutta pelkästään Raamattua lukemalla voi tulla toiseen johtopäätökseen. Ja jos joku väittää, että 70-80 % suomalaista on uudestisyntyneitä, niin hän valehtelee.
Lainaus
Vaatii huomattavaa tietoisuutta käsittää oman tietämättömyyden laajuus.”
—   Thomas Sowell

Ifa

  • Vieras
Vs: Uskoon ilman kastetta
« Vastaus #739 : 07.10.18 - klo:17:21 »
Jatkan vielä edellistä viestiäni. Luterilaisen ja yleensä kirkollisen opetuksen mukaan ihminen ei voi saada uskoa ilman kastetta. Tästähän tämän ketjun aloitus lähtee.

Jos kuitenkin kirkollinen opetus myöntää, että Jumala voi antaa uskon ilman kastetta, siis kasteesta erillisenä, silloin tosiasiassa kirkot opettavat kahta erilaista pelastusoppia.

Poissa Paulus

  • Viestejä: 6773
  • "…olitte eksyksissä niinkuin lampaat…" (1.Piet. 2)
Vs: Uskoon ilman kastetta
« Vastaus #740 : 07.10.18 - klo:17:32 »
Jatkan vielä edellistä viestiäni. Luterilaisen ja yleensä kirkollisen opetuksen mukaan ihminen ei voi saada uskoa ilman kastetta. Tästähän tämän ketjun aloitus lähtee.

Jos kuitenkin kirkollinen opetus myöntää, että Jumala voi antaa uskon ilman kastetta, siis kasteesta erillisenä, silloin tosiasiassa kirkot opettavat kahta erilaista pelastusoppia.

Havaintojeni mukaan jokaisella uskonsuunnalla on omat harhaoppinsa. Mm. kunnioitettu professori Osmo Tiililä opetti kahta erillistä uudestisyntymää.

Ymmärrän hyvin, että joku kastetaan siksi, että hän on Jumalan lapsi, ymmärrän senkin, että joku kastetaan siksi, että hän tahtoo tulla Jumalan lapseksi. Ymmärrän myös niitä vanhempia, jotka kastattavat lapsiaan siksi, että heistä tulisi Jumalan lapsia.
Lainaus
Vaatii huomattavaa tietoisuutta käsittää oman tietämättömyyden laajuus.”
—   Thomas Sowell

Poissa Oloneuvos

  • Viestejä: 908
    • Oloneuvoksen kotosivut
Vs: Uskoon ilman kastetta
« Vastaus #741 : 07.10.18 - klo:18:23 »
Lainaus käyttäjältä: Paulus
Ymmärrän myös niitä vanhempia, jotka kastattavat lapsiaan siksi, että heistä tulisi Jumalan lapsia.

Useille vanhemmille sylivauvakaste on pelkkä muodollisuus ja nimenantotapahtuma. Minulla on tästä useampikin kokemus lähisukulaisten piiristä (reunahuomautus: minulla on ollut setiä, tätejä ja enoja yhteensä 21 ja serkkuja 53, osa nyt jo poisnukkuneita). Jotkut heistä ei kuulu kirkkoon (eikä vapaisiin suuntiin), mutta liittyivät kirkkoon siksi ajaksi, että lapset kastettiin perinteisin menoin.

Poissa Paulus

  • Viestejä: 6773
  • "…olitte eksyksissä niinkuin lampaat…" (1.Piet. 2)
Vs: Uskoon ilman kastetta
« Vastaus #742 : 07.10.18 - klo:18:29 »
Lainaus käyttäjältä: Paulus
Ymmärrän myös niitä vanhempia, jotka kastattavat lapsiaan siksi, että heistä tulisi Jumalan lapsia.

Useille vanhemmille sylivauvakaste on pelkkä muodollisuus ja nimenantotapahtuma. Minulla on tästä useampikin kokemus lähisukulaisten piiristä (reunahuomautus: minulla on ollut setiä, tätejä ja enoja yhteensä 21 ja serkkuja 53, osa nyt jo poisnukkuneita). Jotkut heistä ei kuulu kirkkoon (eikä vapaisiin suuntiin), mutta liittyivät kirkkoon siksi ajaksi, että lapset kastettiin perinteisin menoin.

Valitettavasti tuo on totta. Mutta on uskovia luterilaisia vanhempia, joille kaste on paljon enemmän kuin pelkkä muodollisuus ja nimenantotilaisuus.
Lainaus
Vaatii huomattavaa tietoisuutta käsittää oman tietämättömyyden laajuus.”
—   Thomas Sowell

Poissa NanoK

  • Viestejä: 318
Vs: Uskoon ilman kastetta
« Vastaus #743 : 08.10.18 - klo:10:54 »
Minua hieman vaivaa kun puhutaan että "kirkko opettaa sitä, kirkko opettaa tätä". Ymmärrän että puhutaan kirkon virallisesta linjasta opin suhteen, mutta painotuksia ja sävyjä on monenlaisia joilla voi olla ratkaiseva merkitys. Onko kirkko konservatiivinen vai liberaali? onko se jakautunut opettajiensa mukaan? vai onko se jokin virallisen linjan valinnut möykky jota suuret päättäjät hallitsee?

Itse olen pysynyt kirkon jäsenenä, sillä vielä siellä saarnataan evankeliumia. Kirkoissa ja saarnaajissa on paljon eroa. Ymmärrän että joku kyllästyy ja turhautuu ravinnonpuutteeseen ja ympäripyöreisiin korulauseisiin, itsekin turhaudun. Jumalanpalvelus voi olla jollekin tyhjää muotomenoa toistuvine lauseineen, mutta myös omalla asenteella on väliä- sitä voi kuunnella ajatuksen kanssa ja ottaa osaa tai olla ottamatta jos se tuntuu väärältä. Kirkon herätysliikkeet ovat vielä voimissaan, olen iloinen siitä. Miksi en liity vapaisiin suuntiin? koen (herätys-)luterilaisen -sellaisen vanhanaikaisen- itselleni sopivammaksi. Se on jonkinlainen sisäinen kokemus. En halua loukata ketään,olen tuntenut ihmisiä erilaisista  liikkeistä ja arvostan heidän uskoaan siinä missä omaani.

Poissa evlutkristitty

  • Viestejä: 553
Vs: Uskoon ilman kastetta
« Vastaus #744 : 08.10.18 - klo:18:40 »
http://tunnustuskirjat.fi/  Tuosta luet, mitä evankelisluterilainen kirkko opettaa.

Ongelmamme on tunnustuksesta luopuneet papit, joilta ei ole poistettu papin virkaa, tai piispan virkaa, kuten pitäisi välittömästi tehdä, kun tunnustuksemme vastaisia oppeja opettaa. ;)

Poissa Tosikko

  • Viestejä: 639
Vs: Uskoon ilman kastetta
« Vastaus #745 : 13.10.18 - klo:20:36 »
Lainaus käyttäjältä: Paulus
Ymmärrän myös niitä vanhempia, jotka kastattavat lapsiaan siksi, että heistä tulisi Jumalan lapsia.

Useille vanhemmille sylivauvakaste on pelkkä muodollisuus ja nimenantotapahtuma. Minulla on tästä useampikin kokemus lähisukulaisten piiristä (reunahuomautus: minulla on ollut setiä, tätejä ja enoja yhteensä 21 ja serkkuja 53, osa nyt jo poisnukkuneita). Jotkut heistä ei kuulu kirkkoon (eikä vapaisiin suuntiin), mutta liittyivät kirkkoon siksi ajaksi, että lapset kastettiin perinteisin menoin.

Valitettavasti tuo on totta. Mutta on uskovia luterilaisia vanhempia, joille kaste on paljon enemmän kuin pelkkä muodollisuus ja nimenantotilaisuus.

Niin, he ovat niitä jotka sanovat gallupeissa uskovansa toisin kuin raamattu opettaa.

Poissa evlutkristitty

  • Viestejä: 553
Vs: Uskoon ilman kastetta
« Vastaus #746 : 14.10.18 - klo:23:32 »
Eipä käytetä puheita muista, kuin omasta puolesta. Kristuksen asettama kaste on aina pyhä,   ja vaikuttaa sen minkä tehtävän Jeesus sille antoi.   

Matt. 28:19   Menkää siis ja tehkää kaikki kansat minun opetuslapsikseni, kastamalla heitä Isän ja Pojan ja Pyhän Hengen nimeen

On äärimmäisen vaarallista lähteä Jumalan sanaa oman järkensä valossa rationaalisesti muuttelemaan omaan korvasyyhyynsä sopivaksi. Kateessa on itse Kristus läsnä ja hän tekee sen minkä lupaa. On syytä muistaa myös Jeesuksen opetuksen jatko!!! 

Matt. 28:20 ja opettamalla heitä pitämään kaikki, mitä minä olen käskenyt teidän pitää. Ja katso, minä olen teidän kanssanne joka päivä maailman loppuun asti."

On kummallisia uskomuksia lihan pyhittymisestä, se on valhetta ja petosta. Lasta otollisempaa Jeesuksen kasteelle tulijaa ei ole.

Jos ihmiselle ei Jumalan armo ja Kristuksen sovintoveri kelpaa syntisenä, niin hän ei mene ahtaasta portista silloin sisälle. 

Matt. 7:14 mutta se portti on ahdas ja tie kaita, joka vie elämään, ja harvat ovat ne, jotka sen löytävät.

Yhdelläkään ihmisellä ei ole ropoakaan antaa syntiensä sovitukseksi. Ellei Jumalan armo syntiselle kelpaa, silloin hän on hukassa.



Poissa Natanael

  • Viestejä: 4474
  • Matkalla
Vs: Uskoon ilman kastetta
« Vastaus #747 : 14.10.18 - klo:23:43 »

On kummallisia uskomuksia lihan pyhittymisestä, se on valhetta ja petosta.


Kuka sellaista väittää, että liha pyhittyisi?

Poissa Natanael

  • Viestejä: 4474
  • Matkalla
Vs: Uskoon ilman kastetta
« Vastaus #748 : 14.10.18 - klo:23:46 »

Lasta otollisempaa Jeesuksen kasteelle tulijaa ei ole.


Tuollaista oppia ei ole Raamatussa.

Poissa Natanael

  • Viestejä: 4474
  • Matkalla
Vs: Uskoon ilman kastetta
« Vastaus #749 : 14.10.18 - klo:23:50 »
Yhdelläkään ihmisellä ei ole ropoakaan antaa syntiensä sovitukseksi. Ellei Jumalan armo syntiselle kelpaa, silloin hän on hukassa.

Tuo on totta.
Kastekaan ei kelpaa syntien sovitukseksi.