Kirjoittaja Aihe: Mitä luonnossa tapahtuu..  (Luettu 28291 kertaa)

Poissa Opo

  • Viestejä: 345
Vs: Mitä luonnossa tapahtuu..
« Vastaus #540 : 28.09.22 - klo:11:00 »
Goglaa Aronia melanocarpa, on kotoisin sieltäpäin. Aronian koelajikkeita tuotiin 70- luvulla Suomeen, lähinnä koristetarkoituksiin. Ainakin kolmea lajiketta nykyään löytyy. Se on marjoistamme hyödyllisin, mutta ansioistaan vähiten tunnettu. Vuosina 2019-20 saatiin todella suuria satoja, minullakin vielä on niitä kuivattuina. Kannattaa tehdä raakasosetta, lisätä sokeria maun mukaan ja pakastaa. Marjasekoituksissa menee hyvin muitten seassa, koska yksinään aronia ei maullaan kilpaile. Se on suutuntumaltaan kuivahko ja joltisenkin hapan. Kyllä sen ansiot tosipuutarhureilla on tiedossa,  ihan supermarja on.
On terveellinen valinta korvata ulkomaiset hedelmät kotimaisilla tuotteilla. Marjat kuuluvat jokapäiväiseen ravintoon, mikäli haluaa ylläpitää vastustuskykyä ja muutenkin hyvää oloa. Jugurtin tai puuron kanssa menevät aroniatkin, tottumiskysymys!

Poissa sandia

  • Ylläpitäjä
  • Viestejä: 6331
Vs: Mitä luonnossa tapahtuu..
« Vastaus #541 : 28.09.22 - klo:14:16 »
Ihan outo minulle. Ovatko ne makeita?

Minulle uusi tuttavuus oli matkahuoltamon parkkipaikan laidassa oleva puu, mistä eräs mies noukki ja söi marjoja kesäkuussa!
Kysyin että mitä ne ovat ja sanoi "mullberries".
Uskalsin maistaa pari ja ne olivat tosi herkullisia!!
Oli vaikea yltää ottamaan niitä ja saamaan kuvaa. Joten kuva ei ole oikein hyvä.

Poissa Opo

  • Viestejä: 345
Vs: Mitä luonnossa tapahtuu..
« Vastaus #542 : 28.09.22 - klo:19:45 »
Joo-o. Aroniat eivät ole makeisiin tottuneiden herkkuja todellakaan. Varmaan lajikkeissa on eroa, makeampaakin lajiketta kenties löytyy, kuin mitä meillä kasvaa. Mulperia harrastelijat täälläkin kasvattaa, tuskin sitä sentään ihan kovin monesta puutarhasta löytyisi.

Poissa Vilhelm

  • Viestejä: 148
  • aavikkosutten veli ja kamelikurkien kumppani
Vs: Mitä luonnossa tapahtuu..
« Vastaus #543 : 28.09.22 - klo:21:41 »
Parkkihapon mausta jos tykkää niin silloin aronia on pop.

Ankaran makuista. Syön velvollisuuden tunnosta yhden marjan vuodessa ja terveenä oon pysynyt.
'Sille, joka voittaa, annan valkoisen kiven ja siihen kiveen kirjoitetun uuden nimen, jota ei tiedä kukaan muu kuin sen saaja.'

Poissa Opo

  • Viestejä: 345
Vs: Mitä luonnossa tapahtuu..
« Vastaus #544 : 29.09.22 - klo:15:16 »
Jos on uskoa sinapinsiemenenkään vertaa, niin kaipa se yksikin marja jo toimii. Ihminen on vaan kumman valikoiva makujenkin suhteen. Jotkut hirveän makuiset ruuat ja juomat pitää opetella nielemään, vaikkei niistä edes olisi juurikaan osoitettuja hyötyjä. Paitsi että tiede voidaan valjastaa halutunlaisen hevosen eteen ja sitten ei muuta kuin raviksi!

Poissa Taisto

  • Viestejä: 2279
Vs: Mitä luonnossa tapahtuu..
« Vastaus #545 : 29.09.22 - klo:19:11 »
Aronian voi tehdä hilloksi, jonka voi vallan hyvin sekoittaa muista marjoista tehtyihin hilloihin: puolukka, mustikka, viinimarjat... Maistuu aivan hyvältä, varsinkin kun lisää hilloon sopivan määrä sokeria.

Poissa pax

  • Viestejä: 1666
Vs: Mitä luonnossa tapahtuu..
« Vastaus #546 : 29.09.22 - klo:20:18 »
Mahtaako keitettäessä vitamiinit sun muut tuhoutua?

Poissa Vilhelm

  • Viestejä: 148
  • aavikkosutten veli ja kamelikurkien kumppani
Vs: Mitä luonnossa tapahtuu..
« Vastaus #547 : 29.09.22 - klo:21:26 »
C-vitamiinit ainakin tuhoutuu kuumennuksessa ja ovat vielä vesiliukoisia kaiken lisäksi.

Minä en mehuista enkä hilloista niin piittaa joten marjat syön sellaisenaan. Esim. tyrnit menee hienosti alas mutta tuon aronian kanssa tekee tiukkaa.

Sehän on marjana tosi terveellinen joten ystävällisenä sieluna jätän sen hyödyn muiden iloksi.
'Sille, joka voittaa, annan valkoisen kiven ja siihen kiveen kirjoitetun uuden nimen, jota ei tiedä kukaan muu kuin sen saaja.'

Poissa Taisto

  • Viestejä: 2279
Vs: Mitä luonnossa tapahtuu..
« Vastaus #548 : 29.09.22 - klo:21:42 »
Joo, kyllähän keittäminen osan vitamiineista tuhoaa. Jos sen haluaa välttää, niin voihan marjat survoa keittämättöminä, ja sekoittaa esim aroniat puolukkahilloon. Ja hilloa voi syödä vaikka kaurapuuron seassa, ehkä siinä "kauhea maku" vähän lievenee...  ;)

Poissa sandia

  • Ylläpitäjä
  • Viestejä: 6331
Vs: Mitä luonnossa tapahtuu..
« Vastaus #549 : 29.09.22 - klo:22:43 »
Parkkihapon mausta jos tykkää niin silloin aronia on pop.

Ankaran makuista. Syön velvollisuuden tunnosta yhden marjan vuodessa ja terveenä oon pysynyt.

On myönnettävä, että olen tietoinen miltä parkkihappo maistuu joten aronian maku jää minulle mysteeriksi.
Mutta kuvaus kyllä vakuuttaa minut, että minulta ei jää nautinnollinen makuelämys väliin, jos en maista yhtä aroniaa. ???

Poissa pax

  • Viestejä: 1666
Vs: Mitä luonnossa tapahtuu..
« Vastaus #550 : 30.09.22 - klo:07:52 »
Sandia, oletko myrskyalueella?

Poissa sandia

  • Ylläpitäjä
  • Viestejä: 6331
Vs: Mitä luonnossa tapahtuu..
« Vastaus #551 : 30.09.22 - klo:13:40 »
En ole. Olemme paljon pohjoisemmassa. Onneksi.
Mutta hurja nähdä sitä tuhoa. Ihmiset rakentavat aivan valtameren lähelle koteja ja tiesä mitä.
Se on aina riski. Tosin tämä taisi pyyhkäistä läpi koko Floridan eteläpään..

Yleensä ne myrskyt nousevat sitten ajallaan tänne ja saamme paljon tuulta ja sadetta ja ehkä lämmintä kosteaa ilmaa. Mutta ei varmaan ole enää silloin edes trooppinen myrsky vaan lienee lievempi.

Poissa pax

  • Viestejä: 1666
Vs: Mitä luonnossa tapahtuu..
« Vastaus #552 : 30.09.22 - klo:16:52 »
Mikä ihmeen vimma ihmisillä on rakentaa rannoille jossa myrskyt varmasti riehuu.😖

Poissa sandia

  • Ylläpitäjä
  • Viestejä: 6331
Vs: Mitä luonnossa tapahtuu..
« Vastaus #553 : 01.10.22 - klo:15:16 »
Joku tuli pyyhkäistyä mereen ja menehtyi.
Ihmeen paljon ihmisiä jäi lähelle merenrantoja. Florida on niin tiheästi asuttua rantojen seuduilla. Itse en haluaisi asua siellä.

Nyt se on kuulumma jo täällä missä me asumme. Ei tuule ainakaan vielä, on vain synkän pilvistä ja odotellaan sadetta.
Heti kun myrsky tulee mantereelle se alkaa heikentyä.
« Viimeksi muokattu: 02.10.22 - klo:16:31 kirjoittanut sandia »

Poissa sandia

  • Ylläpitäjä
  • Viestejä: 6331
Vs: Mitä luonnossa tapahtuu..
« Vastaus #554 : 19.10.22 - klo:14:26 »
Onko Suomessa tänä vuonna keskimääräistä kauniimpi ruska?
Täällä varmaan on kaunein mitä olen nähnyt.