Kirjoittaja Aihe: Erityisiä opetuksia Raamatusta  (Luettu 14365 kertaa)

Poissa Stiina

  • Viestejä: 1074
Vs: Erityisiä opetuksia Raamatusta
« Vastaus #15 : 08.06.21 - klo:16:07 »
Jokainen pyhä, Jumalan Hengestä syntynyt kirjoitus on hyödyllinen opetukseksi, nuhteeksi, ojennukseksi ja kasvatukseksi Jumalan tahdon mukaiseen elämään. 2. Tim. 3:16.

Raamattu on ainoa luotettava ilmoitus pyhältä Jumalalta aikamme ihmiselle. Se on oikea ja riittävä kaikessa selittämättömyydessäänkin. Raamatun jokainen sana on Pyhän Hengen inspiroima eli Jumalan tahdosta Raamatussa sellaisena, kuin se on kirjoitettu ja yhteen koottu. Jumala itse valitsi tapansa olla ihmiskuntaan yhteydessä. Hän oli ja on sitä ennen kaikkea tosi Jumalan ja tosi ihmisen Jeesuksen Kristuksen kautta. Jumalan sanaan on koottu Messias-odotus ja sen täyttymys. Siihen on koottu hänen tahtonsa ja tekonsa historiassa sekä riittävä tieto uskoamme ja pelastustamme varten. Raamattu ilmoittaa Jumalasta juuri siinä määrin, kuin Jumala on nähnyt tarpeelliseksi ilmoittaa. Raamatun inhimillisyyteen monet viisaat loukkaantuvat, mutta nöyrät löytävät armon ja elämän.

Teksti on Juha Vähäsarjan hartauskirjasta Joka päivä lapsen lailla.
© Juha Vähäsarja & Perussanoma Oy



Poissa Stiina

  • Viestejä: 1074
Vs: Erityisiä opetuksia Raamatusta
« Vastaus #16 : 09.06.21 - klo:11:33 »
Erittäin hyvä Sana joka päivällä. Monet ovat kokeneet ja kärsineet tästä ja seurakunnat menneet pilalle tai loppuneet. Mitähän pitäisi tehdä, sillä jos tähän syyllistyneet jatkavat elämänsä loppuun asti näin, eivät itse nähdäkseni voi pelastua? Vai onko vain Jumalan asia ja uhri lähteköön muualle nuolemaan haavojaan ja kuulemaan oikean Evankeliumin?

Juuri heikkona olen voimakas. 2. Kor. 12:10.

Kristitty, joka syyllistetään parantumattomuudesta, on joutunut hengellisen väkivallan kohteeksi. Vian sanotaan olevan uskossa, salaisissa synneissä, suvun kirouksessa, rukoilemattomuudessa tai kilvoituksen puutteessa. Jeesus sanoi tulleensa syntisiä ja sairaita varten, mutta syyllistäjät pyrkivät parantamaan sairaan Jeesusta varten. Hädässä oleva on tavoitellut luvattuja siunauksia saavuttamatta niitä. On käyty kauppaa Jumalan kanssa, on luvattu ryhdikkäämpää kilvoittelua, on tehty ratkaisuja moneen kertaan tai antauduttu mystiikan saloihin. Pettymyksen tekee syväksi se, että kysymys ei ole mistä tahansa mielipiteestä tai pikkuasiasta, vaan ihmisen syvimmästä hyväksytyksi tulemisen kokemuksesta. Siitä, kelpaako Jumalalle sairaana vai vasta terveenä. – Varmaa on, että tässäkin syyttäjänä toimii se toinen herra, joka ei armoa tunne.

Teksti on Juha Vähäsarjan hartauskirjasta Joka päivä lapsen lailla.
© Juha Vähäsarja & Perussanoma Oy

Poissa sandia

  • Ylläpitäjä
  • Viestejä: 6328
Vs: Erityisiä opetuksia Raamatusta
« Vastaus #17 : 09.06.21 - klo:16:39 »
Juu noin on. Ihminen yrittaa olla tavalla tai toisella parempi kuin mita on.

Poissa Stiina

  • Viestejä: 1074
Vs: Erityisiä opetuksia Raamatusta
« Vastaus #18 : 12.06.21 - klo:11:30 »
Kyllä Raamatusta löytyy:

Gal. 5:22–6:2
22 Hengen hedelmää ovat rakkaus, ilo, rauha, kärsivällisyys, ystävällisyys, hyvyys, uskollisuus, 23 lempeys ja itsehillintä. Näitä vastaan ei ole laki. 24 Ne, jotka ovat Jeesuksen Kristuksen omia, ovat ristiinnaulinneet vanhan luontonsa himoineen ja haluineen. 25 Jos me elämme Hengen varassa, meidän on myös seurattava Hengen johdatusta. 26 Emme saa tavoitella turhaa kunniaa emmekä ärsyttää ja kadehtia toisiamme. 6:1 Veljet, jos joku tavataan tekemästä väärin, on teidän, joita Henki ohjaa, lempeästi ojennettava häntä. Olkaa kuitenkin varuillanne, ettette itse joudu kiusaukseen. 2 Kantakaa toistenne taakkoja, niin te toteutatte Kristuksen lain.

Room. 3:28–4:3
28 Katsomme siis, että ihminen tulee vanhurskaaksi, kun hän uskoo, ilman lain vaatimia tekoja. 29 Vai onko Jumala pelkästään juutalaisten Jumala? Eikö hän ole myös muiden kansojen Jumala? On toki, 30 kun kerran Jumala on yksi ja ainoa. Hän tekee ympärileikatut vanhurskaiksi, jos he uskovat, ja ympärileikkaamattomat, kun he uskovat. 31 Kumoammeko me siis lain vetoamalla uskoon? Emme suinkaan, me päinvastoin vahvistamme sen mitä laki sanoo. 4:1 Mitä meidän on sanottava Abrahamista, kansamme kantaisästä? Mitä hän saikaan osakseen? 2 Jos Abraham katsottiin vanhurskaaksi tekojensa perusteella, hänellä oli aihetta ylpeillä -- ei kuitenkaan Jumalan edessä. 3 Mitä sanovat kirjoitukset? "Abraham uskoi Jumalan lupaukseen, ja Jumala katsoi hänet vanhurskaaksi."

Pyhittäjä Arseni Konevitsalainen, Karjalan pyhä (+ 1447)
Luuk. 6:17–23
Siihen aikaan 17 Jeesus laskeutui vuorelta yhdessä apostoliensa kanssa ja pysähtyi tasaiselle paikalle. Siellä oli suuri joukko hänen opetuslapsiaan ja paljon kansaa kaikkialta Juudeasta, Jerusalemista ja rannikolta Tyroksen ja Sidonin seudulta. 18 Kaikki he olivat tulleet kuulemaan Jeesusta ja hakemaan parannusta tauteihinsa. Myös saastaisten henkien vaivaamat tulivat terveiksi. 19 Jokainen yritti väentungoksessa päästä koskettamaan häntä, sillä hänestä lähti voimaa, joka paransi kaikki. 20 Jeesus katsoi opetuslapsiinsa ja sanoi:     "Autuaita olette te köyhät,     sillä teidän on Jumalan valtakunta.     21 Autuaita te, jotka nyt olette nälissänne: teidät ravitaan. Autuaita te, jotka nyt itkette: te saatte nauraa. 22 "Autuaita olette te, kun teitä Ihmisen Pojan tähden vihataan ja herjataan, kun ihmiset erottavat teidät keskuudestaan ja inhoavat teidän nimeännekin. 23 Iloitkaa silloin, hyppikää riemusta, sillä palkka, jonka te taivaassa saatte, on suuri.

Poissa Stiina

  • Viestejä: 1074
Vs: Erityisiä opetuksia Raamatusta
« Vastaus #19 : 12.06.21 - klo:11:32 »
PÄIVÄN SANA

Hänet nähdessään Pietari kysyi Jeesukselta: ”Entä hän, Herra?” Jeesus vastasi: ”Mitä se sinulle kuuluu, vaikka tahtoisin hänen jäävän tänne aina siihen asti kun tulen? Seuraa sinä minua.” Joh. 21:21–22.

Jokaisella Jeesuksen omalla on oma matkansa. Kukaan muu ei voi sitä puolestamme kulkea eikä täyttää meille varattua tehtävää. Jolle paljon annetaan, siltä paljon myös vaaditaan. Pietarille seuraaminen tarkoitti seuraamista ristille saakka, Jeesuksen nimen kirkastamista marttyyrikuoleman kautta. Jokaisen kristityn tulee suostua osaltaan siihen, että tulee toinen ja vyöttää ja vie aikanaan sellaistenkin maisemien näkemiseen, joita emme tahtoisi vapaaehtoisesti katsella. Sinne, missä elämän raskaus kalvaa mieltä tai olemme itseemme pettymisen tai sairauden tai ahdistusten äärellä. Antakoon Jumalan Pyhä Henki meille silloin runsaasti kärsivällisyyttä ja Jumalan lupauksiin luottavaa mieltä. Onhan niilläkin matkoilla Paimen kulkenut edeltä ja valmistanut koko tien.

Teksti on Juha Vähäsarjan hartauskirjasta Joka päivä lapsen lailla.
© Juha Vähäsarja & Perussanoma Oy

Poissa Stiina

  • Viestejä: 1074
Vs: Erityisiä opetuksia Raamatusta
« Vastaus #20 : 14.06.21 - klo:13:30 »
Yleisuskonnollisuuteen kuuluu kaikenlaiset ihmeet, "armolahjat", ihmeparantumiset, erityisen "hyvät" ihmiset ja kaikenlainen maallinen menestys ja onni. Niistä ei voi kuitenkaan päätellä, kuka pelastuu ja kuka ei. Oli maallinen "osa" millainen tahansa, vain se joka on saanut syntinsä anteeksi Jeesuksessa Kristuksessa pelastuu. Ei ole muuta Tietä. Maailmamme on täynnä kaiken maailman "tosi juttuja" uskontokunnasta riippumatta. Myös kristillisyyden nimissä tapahtuu paljon kaiken näköistä, sen olematta pelastavaa. Oli miten oli, tuli miten tuli, Jeesuksen luota ei saa lähteä pois ilman automaattisia kadottavia seuruksia. Se ei ole kosto, vaan seuraus automaattisesti.

Päivän Sana:

Ei kukaan voi tulla minun luokseni, ellei Isä sitä hänelle suo. Joh. 6:65.

Kristityksi tulemiseen sisältyy jännite, jota ei voi selittää pois. Jeesus kehottaa meitä uskomaan häneen ja tulemaan hänen luokseen. Samalla hän kuitenkin toteaa: ”Ei kukaan voi tulla minun luokseni, ellei Isä sitä hänelle suo.” Uskon löytyminen ja voima Herrassa pysymiseen on siten syvimmältään Jumalan lahja. Jännitettä ei saa purkaa, sillä se on kuin laki ja evankeliumi, sisältäen kehotuksen ja lupauksen. Kaikkiaan kuitenkin oleellisempaa kuin miettiä uskon syntyä on turvautua nyt Jeesukseen ja pysyä Jumalan sanassa. Silloin usko elää, kasvaa huomaamatta ja kantaa hedelmää puristamatta. Oksahan ottaa vain vastaan ravinteet, auringonvalon, lämmön ja sateen. Se seuraa, kuinka hedelmä kypsyy Jumalan työnä ja lahjana.

Teksti on Juha Vähäsarjan hartauskirjasta Joka päivä lapsen lailla.
© Juha Vähäsarja & Perussanoma Oy

------------------
14.6.2021

Jaak. 5:10–20
10 Veljet, ottakaa vastoinkäymisten kestämisessä ja kärsivällisyydessä esikuvaksenne profeetat, jotka ovat puhuneet Herran nimessä. 11 Niitä, jotka kestävät loppuun asti, me ylistämme autuaiksi. Te olette kuulleet Jobin kestävyydestä ja tiedätte, mihin tulokseen Herra antoi sen johtaa. Herra on laupias ja anteeksiantava. 12 Ennen kaikkea, veljeni, älkää vannoko, älkää taivaan, älkää maan älkääkä minkään muunkaan kautta. Kun myönnätte, sanokaa vain: "Kyllä", kun kiellätte, sanokaa: "Ei." Muutoin teitä kohtaa tuomio. 13 Jos joku teistä kärsii, hän rukoilkoon jos joku on hyvillä mielin, hän laulakoon kiitosvirsiä. 14 Jos joku teistä on sairaana, kutsukoon hän luokseen seurakunnan vanhimmat. Nämä voidelkoot hänet öljyllä Herran nimessä ja rukoilkoot hänen puolestaan, 15 ja rukous, joka uskossa lausutaan, parantaa sairaan. Herra nostaa hänet jalkeille, ja jos hän on tehnyt syntiä, hän saa sen anteeksi. 16 Tunnustakaa siis syntinne toisillenne ja rukoilkaa toistenne puolesta, jotta parantuisitte. Vanhurskaan rukous on voimallinen ja saa paljon aikaan. 17 Elia oli samanlainen ihminen kuin me. Hän rukoili hellittämättä, ettei sataisi, eikä maa saanut sadetta kolmeen ja puoleen vuoteen. 18 Ja kun hän taas rukoili, taivas antoi sateen ja maa tuotti jälleen hedelmää. 19 Veljeni, jos joku teistä eksyy totuudesta ja toinen ohjaa hänet takaisin, 20 niin tietäkää tämä: joka palauttaa syntisen harhatieltä, pelastaa hänet kuolemasta ja peittää paljotkin synnit

Room. 9:18–33
18 Jumala armahtaa kenet tahtoo ja paaduttaa kenet tahtoo. 19 Joku teistä ehkä kysyy: "Miksi Jumala sitten moittii ihmisiä? Eihän kukaan voi vastustaa hänen tahtoaan." 20 Ihmisparka, mikä sinä olet arvostelemaan Jumalaa? Sanooko saviastia muovaajalleen: "Miksi teit minusta tällaisen?" 21 Kyllä kai savenvalajalla on oikeus tehdä samasta savesta toinen astia arvokasta ja toinen arkista käyttöä varten? 22 Näin on myös Jumala tehnyt näyttääkseen vihansa ja osoittaakseen voimansa. Suuressa kärsivällisyydessään hän on tosin säästänyt noita vihan astioita, jotka on määrätty tuhottaviksi. 23 Loppumattoman kirkkautensa hän taas on antanut ilmetä niistä astioista, joita kohtaan hän osoittaa laupeutta ja jotka hän on valmistanut kirkkautta varten. 24 Sellaisiksi hän on kutsunut meidät, olimmepa juutalaisia tai emme. 25 Hoosean kirjassa hän sanoo: -- Minä olen sanova kansakseni sitä, joka ei kansaani ollut, ja rakastetukseni sitä, jota en rakastanut. 26 Ja samassa paikassa, jossa heille sanottiin: "Te ette ole minun kansaani", heitä tullaan sanomaan elävän Jumalan lapsiksi. 27 Mutta Israelista Jesaja huudahtaa: -- Vaikka Israelin kansa olisi lukuisa kuin merenrannan hiekka, siitä pelastuu vain rippeet. 28 Äkkiä ja lopullisesti on Herra toteuttava sanansa maan päällä. 29 Jesaja on myös ennustanut: -- Ellei Herra Sebaot olisi säästänyt meistä siementä, meidän olisi käynyt kuin Sodoman, me olisimme Gomorran kaltaiset. 30 Mitä tämä siis merkitsee? Sitä, että vieraat kansat, jotka eivät tavoitelleet vanhurskautta, ovat saaneet sen, nimittäin uskon vanhurskauden. 31 Sen sijaan Israel, joka tavoitteli vanhurskautta lakia noudattamalla, ei sitä saavuttanut. 32 Miksi ei? Siksi, että israelilaiset eivät lähteneet uskon tielle vaan tekojen. He ovat kompastuneet siihen kiveen, 33 josta on kirjoitettu: -- Minä asetan Siioniin kiven, johon he kompastuvat, kallion, johon he loukkaavat itsensä. Mutta joka häneen uskoo, ei joudu häpeään.

Pyhä profeetta Elisa (+ 800 eKr.)
Luuk. 4:22–30
Siihen aikaan 22 ihmiset ihmettelivät niitä armon sanoja, joita Jeesuksen huulilta lähti. Kuitenkin he sanoivat: "Eikö tuo ole Joosefin poika?" 23 Jeesus sanoi heille: "Kohta te kaiketi tarjoatte minulle sananlaskua 'Lääkäri, paranna itsesi!' ja sanotte: 'Tee täälläkin, omassa kaupungissasi, kaikkea sitä, mitä sinun kerrotaan tehneen Kapernaumissa.'" 24 Ja hän jatkoi: "Totisesti: kukaan ei ole profeetta omalla maallaan. 25 Uskokaa minua: Israelissa oli monta leskeä Elian aikana, silloin kun taivas ei antanut vettä kolmeen ja puoleen vuoteen ja koko maahan tuli kova nälänhätä. 26 Silti Eliaa ei lähetetty heidän luokseen, vaan Sidonin maahan, Sarpatissa asuvan leskivaimon luo. 27 Samoin Israelissa oli monta spitaalista profeetta Elisan aikana, mutta yhtäkään heistä ei puhdistettu, ainoastaan Naaman, joka oli syyrialainen." 28 Tämän kuullessaan kaikki, jotka olivat synagogassa, joutuivat raivon valtaan. 29 He ryntäsivät paikaltaan, ajoivat Jeesuksen ulos kaupungista ja veivät hänet jyrkänteelle syöstäkseen hänet sieltä alas kaupunki näet oli rakennettu vuorelle. 30 Mutta Jeesus kulki väkijoukon halki ja jatkoi matkaansa.

14.6.2021
Matt. 11:2–15
Siihen aikaan, 2 kun Johannes vankilassa kuuli Kristuksen teoista, hän lähetti opetuslapsensa 3 kysymään: "Oletko sinä se, jonka on määrä tulla, vai pitääkö meidän odottaa toista?" 4 Jeesus vastasi heille: "Kertokaa Johannekselle, mitä kuulette ja näette:     5 Sokeat saavat näkönsä ja rammat kävelevät,     spitaaliset puhdistuvat ja kuurot kuulevat,     kuolleet herätetään henkiin ja köyhille julistetaan     ilosanoma.     6 Autuas se, joka ei minua torju." 7 Heidän mentyään Jeesus alkoi puhua ihmisille Johanneksesta: "Mitä te lähditte autiomaahan katsomaan? Ruokoako, jota tuuli huojuttaa? 8 Vai mitä odotitte näkevänne? Kenties hienosti pukeutuneen miehen? Kuninkaanlinnoista te niitä löydätte, jotka hienostelevat vaatteillaan! 9 Mitä te sitten odotitte näkevänne? Profeetanko? Aivan oikein, ja minä sanon teille, että hän on enemmänkin kuin profeetta. 10 Hän on se, josta on kirjoitettu:     -- Minä lähetän sanansaattajani sinun edelläsi, hän raivaa sinulle tien. 11 "Totisesti: yksikään naisesta syntynyt ei ole ollut Johannes Kastajaa suurempi, mutta kaikkein vähäisin, joka on taivasten valtakunnassa, on suurempi kuin hän. 12 Johannes Kastajan päivistä asti taivasten valtakunta on ollut murtautumassa esiin, ja jotkut yrittävät väkivalloin temmata sen itselleen. 13 Kaikki profeetat ja laki ovat Johannekseen asti olleet ennustusta, 14 ja uskokaa tai älkää, juuri hän on Elia, jonka oli määrä tulla. 15 Jolla on korvat, se kuulkoon!

https://www.hos.fi/paivan-sana/

Poissa Stiina

  • Viestejä: 1074
Vs: Erityisiä opetuksia Raamatusta
« Vastaus #21 : 14.06.21 - klo:13:54 »
Suosittelen tilaamaan omalle koneellenne, vaikka ette olisi SRO:n ystäviä!  (Opetuksia pidän tärkeinä kaikille, ei maksa mitään, muut maksanevat.)
------------------------

”Pitäkää vaatteenne vyötettyinä ja lamppunne palamassa… Ymmärrättehän, että jos talon isäntä tietäisi, minä yön tuntina varas tulee, hän ei antaisi murtautua taloonsa. Olkaa tekin valmiit, sillä Ihmisen Poika tulee hetkellä, jota ette aavista." (Luuk. 12: 35, 39-40)

Sekavan ajan keskellä on syytä muistaa Jeesuksen sanat, kun hän kehottaa omiaan pitämään vaatteensa vyötettynä ja lamppunsa palamassa. Vaatteiden ollessa vyötettyinä olemme valmiina lähtöön tai tekemään työtä. Vyöttäminen merkitsi pitkän paidan tai viitan sitomista ylemmäs liikkumisen helpottamiseksi.

Jeesuksen mukaan isännän paluu on varma. Sen sijaan paluun tarkka ajankohta ei ole tiedossamme. Toinen ja kolmas yövartio olivat valvomisen kannalta raskaimmat hetket. Toinen vartio tarkoitti ajanjaksoa iltakymmenestä yö kahteen, kolmas vartio yö kahdesta aamu kuuteen.

Kun valvotaan, Jumalan sanan lamppu pidetään palamassa. Sen annetaan tuoda valoa pimeyden keskelle.

Voit katsoa tämänkertaisen Viikon sanasi täältä: https://youtu.be/DN_y2ITB0pc

Jos on mahdollista, toivomme sinua kertovan tästä uudesta hartausmahdollisuudesta myös toisille, osoitehan on: www.sro.fi/viikonsana. Ehkä voitte tuttujen kesken joskus keskustella sen herättämistä oivalluksista!

Siunaus päivääsi!

Juha Vähäsarja
Suomen Raamattuopiston metropolialueen johtaja


Poissa Natanael

  • Viestejä: 4474
  • Matkalla
Vs: Erityisiä opetuksia Raamatusta
« Vastaus #22 : 14.06.21 - klo:21:07 »
Sisältönsä puolesta nuo Vähäsarjan opetukset ovat ok, mutta hieman foorumin ylläpitäjänä huolestuttaa se, onko niitä luvallista kopioida tänne.

Olisi ehkä parempi referoida tärkeimmät lauseet ja laittaa linkki alkuperäiseen tekstiin.

Poissa Marjatta

  • Viestejä: 262
Vs: Erityisiä opetuksia Raamatusta
« Vastaus #23 : 15.06.21 - klo:11:41 »
Ei ole luvallista kopioida.
Siinä hartauden alla on tämä teksti:

© Juha Vähäsarja & Perussanoma Oy

Poissa Paulus

  • Viestejä: 6773
  • "…olitte eksyksissä niinkuin lampaat…" (1.Piet. 2)
Vs: Erityisiä opetuksia Raamatusta
« Vastaus #24 : 15.06.21 - klo:12:18 »
Ei ole luvallista kopioida.
Siinä hartauden alla on tämä teksti:

© Juha Vähäsarja & Perussanoma Oy

Kopiointikielto kristillisissä yhteyksissä on hämmästyttänyt itseäni suunnattomasti jo kymmeniä vuosia. Joitakin vuosia olin aktiivisesti mukana kristillisessä kustannustoiminnassa ja jo siltä ajalta minulle iskostui ajatus siitä, ettei ainakaan niissä tuotteissa, joista itse olin vastuussa saisi löytyä © -merkintää ja kritisoinkin käytäntöä vahvasti.

Perusteluni on ollut se, että evankeliumiin ei ole kenelläkään yksinoikeutta ja että jos merkintä on, niin se tarkoittaa enemmän tai vähemmän rajoitettua oikeutta sanottuun.

Asiaa voi tarkastella siitäkin näkökulmasta, että jos apostoleilla olisi ollut yksinoikeus evankeliumiin, niin mitähän se olisi merkinnyt evankeliumin leviämiselle?  :( :( :(

Ainakin itse ajattelen niin, että jos onnistun sanomaan jotakin niin merkityksellistä, että sanotun leviämistä tulisi jotenkin rajoittaa, niin olen omilla asioillani, en evankeliumin asialla. Siksi sanomaani ei saa millään tavalla rajoittaa copyraiteilla.
Lainaus
Vaatii huomattavaa tietoisuutta käsittää oman tietämättömyyden laajuus.”
—   Thomas Sowell

Poissa Stiina

  • Viestejä: 1074
Vs: Erityisiä opetuksia Raamatusta
« Vastaus #25 : 15.06.21 - klo:13:20 »
Minä ajattelen myös noin kuin Paulus näistä kristillisistä asioista, että niiden tarkoitus onkin levitä ilmaiseksi ympäri maailmaa, koska pidän näitä oikeina ja erittäin hyvinä. Se on myös mielestäni raamatullista: "Ilmaiseksi olette saaneet niin ilmaiseksi jakakaa." Miten voisi jakaa koskaan, kun eivät kaikki osaa itse näin hyvin, eikä ole auktoriteettia saatuna armolahjana.
En tarkalleen tiedä mitä tuo c pitää sisällään. Olen ymmärtänyt, että riittää kun on maininta lainauksesta ja keltä lainattu. Lainaajan on tietenkin rehellistä osallistua julkaisukuluihin. Täytyy yrittää varmistaa, että myös tämä on OK. Viikon Sanaa taas nimenomaan pyydetään levittämään, ne ovat myös erittäin raamatullisia ja minulle sopivia, joita haluankin jakaa. Päivän Sanat pyörivät myös paitsi SRO:n sivuilla niin Radio Dein sivuilla.
Yritän kysyä, mutta en tykkää ottaa hlökohtaisesti yhteyttä. Minulla on "traumoja" sellaisista.  :'(En tahdo tietenkään tehdä luvattomia lainauksia.) Ortodoksien sivuilla on myös lupa kopioida eli lähettää edelleen.
Niin myös voidaan myös vaihtaa ajatuksia, että ilman kopiointia kukin lukee itse Päivän Sanan ja sitten voimme vaihtaa ajatuksia. (Itse tykkään kuitenkin, että on kopioituna juuri siinä missä keskustellaan ja jaetaan).  :)

Poissa Stiina

  • Viestejä: 1074
Vs: Erityisiä opetuksia Raamatusta
« Vastaus #26 : 21.06.21 - klo:12:07 »
Tässä taas hyvä ja tarpeellinen Raamatunlause. Kumpa ymmärtäisimme toisiamme oikein eikä väärin. Riidanhaluisuus on myös syntiä.  :D

Room. 12:4–5, 15–21
4 Niin kuin meillä jokaisella on yksi ruumis ja siinä monta jäsentä, joilla on eri tehtävänsä, 5 samoin me kaikki olemme Kristuksessa yksi ruumis mutta olemme kukin toistemme jäseniä. 15 Iloitkaa iloitsevien kanssa, itkekää itkevien kanssa. 16 Olkaa keskenänne yksimielisiä. Älkää pitäkö itseänne muita parempina, vaan asettukaa vähäosaisten rinnalle. Älkää olko omasta mielestänne viisaita. 17 Älkää maksako kenellekään pahaa pahalla, vaan pyrkikää siihen, mikä on hyvää kaikkien silmissä. 18 Jos on mahdollista ja jos teistä riippuu, eläkää rauhassa kaikkien kanssa. 19 Älkää ottako oikeutta omiin käsiinne, rakkaat ystävät, vaan antakaa Jumalan osoittaa vihansa. Onhan kirjoitettu: "Minun on tuomio, minä maksan tekojen mukaan" -- näin sanoo Herra. 20 Edelleen sanotaan: "Jos vihamiehelläsi on nälkä, anna hänelle ruokaa, jos hänellä on jano, anna juotavaa. Näin keräät tulisia hiiliä hänen päänsä päälle." 21 Älä anna pahan voittaa itseäsi, vaan voita sinä paha hyvällä.

Poissa Stiina

  • Viestejä: 1074
Vs: Erityisiä opetuksia Raamatusta
« Vastaus #27 : 21.06.21 - klo:14:07 »
Haluan jakaa myös tämän:

”Jeesus tuli heidän luokseen ja puhui heille näin: ’Minulle on annettu kaikki valta taivaassa ja maan päällä’.” (Matt. 28:18) .


Taiwanin pääkaupungin Taipein Käärmekujalla paikallinen taikuri teki taikojaan ja selitti niiden kulkua mikrofoniin. Paikalle tuli kaksi suomalaista lähetystyöntekijää. Mies huusi läheteille: ”Häipykää. Tämä ei onnistu, kun te olette paikalla”.

Voit katsoa tämänkertaisen Viikon sanasi täältä: https://youtu.be/4G_JmvRDw9U

Jos on mahdollista, toivomme sinua kertovan tästä uudesta hartausmahdollisuudesta myös toisille, osoitehan on: www.sro.fi/viikonsana. Ehkä voitte tuttujen kesken joskus keskustella sen herättämistä oivalluksista!

Siunaus päivääsi!

Juha Vähäsarja
Suomen Raamattuopiston metropolialueen johtaja

Poissa sandia

  • Ylläpitäjä
  • Viestejä: 6328
Vs: Erityisiä opetuksia Raamatusta
« Vastaus #28 : 21.06.21 - klo:18:39 »
No oli selvä puhe tuossa youtubessa. Kiva kuulla niin selvää opetusta.

Poissa Stiina

  • Viestejä: 1074
Vs: Erityisiä opetuksia Raamatusta
« Vastaus #29 : 23.06.21 - klo:12:11 »
 :)  Kyllä ja hän on positiivisen evankeliumin asialla.
Täydellinen lain ja evankeliumin asiassa kukaan ei osaa täysin olla. On kuitenkin hyvä merkki, jos laki sentään välillä osuu. Syntinen ihminen paatuu ja nukkuu, jos ei välillä herätetä, vaikka "kaikki ovat syntiä tehneet ja ovat vailla Jumalan kirkkautta (Room)." Evankeliumi on kuitenkin se, joka pelastaa ainoastaan, vaikka kuinka olisin päässyt synnistäni voitolle. (Jos en olekaan homo enkä huorintekijä niin ei auta yhtään, jos olen kuitenkin vaikkapa kostaja tai valehtelija tai toisten tuomitsija yms.) Synnin suosiminen kyllä kadottaa eli lyhyet tilivälit ovat tarpeen.)
Raamattu opettaa, että kaikki ovat syntiä tehneet ja ovat Jumalan kirkkautta vailla, mutta saavat lahjaksi vanhurskauden eli Jumalalle kelpaavuuden uskon kautta Jeesukseen Kristukseen. Tätä asiaa Paavali käsittelee Roomalaiskirjeessä hyvin laajasti (esim. luvut 2–6). Ei ole olemassa ketään synnitöntä ihmistä.