Kirjoittaja Aihe: Erityisiä opetuksia Raamatusta  (Luettu 15407 kertaa)

Poissa Soltero

  • Viestejä: 2484
Vs: Erityisiä opetuksia Raamatusta
« Vastaus #45 : 01.07.21 - klo:19:31 »
Pauluksen mainitsema asia särähti minunkin silmässäni.
On hyvin arveluttavaa sanoa, että "luterilainen oppi on minulle elämän ja kuoleman kysymys".

Jeesuksen Kristuksen ihmisille tiedoksi antama oppi, joka sisältyy Raamattuun jo 1. Mooseksenkirjasta alkaen,
on ainoa Jumalan tahdon 100%:sti ilmoittava ja pelastava oppi. (Joh. 7: 15-18)
Ihmisten sen päälle rakentamat opit (lukemattomat kirkolliset, lahkolaiset jne.)
ovat aina osittain mielikuvituksen ja järkeilyn saastuttamia.

Sitoutuminen johonkin kristilliseen oppirakennelmaan on inhimillisesti luonnollista ja turvallisuutta antavaa.
Se on kuitenkin aina vain yksi tapa yrittää jäsentää Raamatun pelastussanomaa,
ja koska asialla ovat ihmiset, virheitä tehdään koko ajan.
Siksi mielestäni ei ole hengellisesti viisasta "rakastua" johonkin uskonnolliseen ryhmittymään ainakaan niin pitkälle, että omaksuu ja sisäistää Raamatussa olevat
asiat ko. ryhmän opetuksen kautta.
Näin tapahtuu usein väistämättä, jos uskoontulo tapahtuu jonkin kirkkokunnan tai uskonsuunnan vaikutuspiirissä.
Mutta uskontien vakiintuessa monella alkavat silmät aueta, jos rohkeasti kyseenalaistaa saamiaan oppeja.
Silloin Jumala puhuu suoraan rukouksen, elämäntapahtumien ja luetun Sanan kautta, jolloin Raamatun pelastava totuus alkaa vähitellen kirkastua ilman kenenkään välittämää ja suodattavaa opetusta.

"Mutta te-teissä pysyy se voitelu, jonka olette häneltä saaneet, ja te ette ole kenenkään opetuksen tarpeessa; vaan niinkuin hänen voitelunsa opettaa teitä kaikessa, niin se opetus on myös totta eikä ole valhetta; ja niinkuin se on opettanut teitä, niin pysykää hänessä."
(1. Joh. 2:27)

Jumala tosin antaa opettamisen lahjan joillekin uskoville, mutta heitä löytyy enemmän tai vähemmän kaikista kristillisistä oppisuunnista.
Siksi yksittäisen ihmisen kannattaa elää hengellisesti avoimena, mutta tutkia kaikki opetus Jumalan Sanan avulla.





Poissa Taisto

  • Viestejä: 2279
Vs: Erityisiä opetuksia Raamatusta
« Vastaus #46 : 01.07.21 - klo:21:57 »
Olen pitkälti samaa mieltä Pauluksen ja Solteron kanssa. On helppoa uskoa siihen, että oman kirkkokunnan tms oppi ja opetus on se oikea. Minun silmäni aukesivat tälle asialle vähitellen, niin että noin yhdentoista vuoden jäsenyyden jälkeen erosin "porukasta" ja olen sen jälkeen muutaman vuosikymmenen ajan ollut kuulumatta minkään seurakunnan jäsenrekisteriin. Eihän tämä helppo tie ole aina ollut, vaan välillä työlästä taakan kantamista, välillä kompurointiakin, mutta myös löytämistä. Ei opin löytämistä, vaan uskallan sanoa että Jumalan tuntemisessa kasvamista, vähitellen.

Poissa Stiina

  • Viestejä: 1074
Vs: Erityisiä opetuksia Raamatusta
« Vastaus #47 : 01.07.21 - klo:22:15 »
Hmm, nyt taisi mennä kerralla "sukset ristiin". En osaa ainakaan heti purkaa. Ymmärtämättömyys pääsi sekoittamaan asiat, kun ei oikeasti tunne toisia ja joku kirjoittaa puista eikä näe metsää ja toinen metsästä eikä näe puita. Semmoistahan se tuppaa olemaan kaikilla keskustelupalstoilla ei vain uskonnollisilla.
Mitä on rakkaus totuuteen, jos se ei ole evankeliumi Jeesuksen täytetystä työstä täydellisenä hyväksemme: "Minä olen Tie, Totuus ja Elämä (Joh.)".
Ei tarvitse olla lapsena tietoisessa uskossa, etteikö osaisi ottaa uskossa vastaan lahjapelastusta yms. niin kuin lapsi sen osaa ottaa. Ymmärtääkseni sinulla Sandia on paremmin säilynyt lapsen usko kuin minulla, vaikka meillä molemmilla on vakavat traumat (ainakin minulla lapsuudesta). Teodikean kysymys murentaa minua, samoin toisuskoiset ja lut.kirkon luopuminen opistaan. Jumala puhuu minulle Raamatussa. Jos suoraan puhuu, se täytyy arvioida Raamatulla. (Paljon kuulee epäraamatullisia asioita.)
Laitan tähän taas usein kertaamiani Raamatunkohtia, voitte kieltää, jos ette halua, foorumihan on teidän ja yhteiskristillinen, jota minä en osaa olla:

1. Kor. 12:27–13:8
27 Te olette Kristuksen ruumis, ja jokainen teistä on tämän ruumiin jäsen. 28 Jumala on seurakunnassaan asettanut ensinnäkin jotkut apostoleiksi, toiseksi jotkut profeetoiksi ja vielä jotkut opettajiksi. Muutamilla on voima tehdä ihmeitä, toisilla parantamisen lahja, toisilla kyky auttaa muita, toimia johtajana tai puhua kielillä. 29 Eivät kai kaikki ole apostoleja? Tai profeettoja? Tai opettajia? Tai ihmeiden tekijöitä? 30 Eihän kaikilla ole parantamisen lahjaa? Eiväthän kaikki puhu kielillä tai tulkitse tällaista puhetta? 31 Mutta tavoitelkaa kaikkein arvokkaimpia armolahjoja! Nyt minä osoitan teille tien, joka on verrattomasti muita parempi. 13:1 Vaikka minä puhuisin ihmisten ja enkelien kielillä mutta minulta puuttuisi rakkaus, olisin vain kumiseva vaski tai helisevä symbaali. 2 Vaikka minulla olisi profetoimisen lahja, vaikka tuntisin kaikki salaisuudet ja kaiken tiedon ja vaikka minulla olisi kaikki usko, niin että voisin siirtää vuoria, mutta minulta puuttuisi rakkaus, en olisi mitään. 3 Vaikka jakaisin kaiken omaisuuteni nälkää näkeville ja vaikka antaisin polttaa itseni tulessa mutta minulta puuttuisi rakkaus, en sillä mitään voittaisi. 4 Rakkaus on kärsivällinen, rakkaus on lempeä. Rakkaus ei kadehdi, ei kersku, ei pöyhkeile, 5 ei käyttäydy sopimattomasti, ei etsi omaa etuaan, ei katkeroidu, ei muistele kärsimäänsä pahaa, 6 ei iloitse vääryydestä vaan iloitsee totuuden voittaessa. 7 Kaiken se kestää, kaikessa uskoo, kaikessa toivoo, kaiken se kärsii. 8 Rakkaus ei koskaan katoa. Mutta profetoiminen vaikenee, kielillä puhuminen lakkaa, tieto käy turhaksi.

1. Kor. 3:18–23
18 Älköön vain kukaan pettäkö itseään. Jos joku teistä on olevinaan viisas tässä maailmassa, hänestä täytyy ensin tulla hullu, jotta hänestä tulisi viisas. 19 Tämän maailman viisaus on näet Jumalan silmissä hulluutta. Onhan kirjoitettu: -- Hän vangitsee viisaat heidän omaan viekkauteensa. 20 Ja samoin: -- Herra tietää viisaiden ajatukset, hän näkee ne turhanpäiväisiksi. 21 Kenenkään ei siis pidä ylpeillä ihmisistä. Kaikkihan on teidän: 22 Paavali, Apollos ja Keefas, maailma, elämä ja kuolema, kaikki nykyinen ja tuleva. Se kaikki on teidän, 23 mutta te olette Kristuksen, ja Kristus on Jumalan.

Poissa sandia

  • Ylläpitäjä
  • Viestejä: 6450
Vs: Erityisiä opetuksia Raamatusta
« Vastaus #48 : 01.07.21 - klo:22:18 »
Hmm, nyt taisi mennä kerralla "sukset ristiin". En osaa ainakaan heti purkaa. Ymmärtämättömyys pääsi sekoittamaan asiat, kun ei oikeasti tunne toisia ja joku kirjoittaa puista eikä näe metsää ja toinen metsästä eikä näe puita. Semmoistahan se tuppaa olemaan kaikilla keskustelupalstoilla ei vain uskonnollisilla.
Mitä on rakkaus totuuteen, jos se ei ole evankeliumi Jeesuksen täytetystä työstä täydellisenä hyväksemme: "Minä olen Tie, Totuus ja Elämä (Joh.)".
Ei tarvitse olla lapsena tietoisessa uskossa, etteikö osaisi ottaa uskossa vastaan lahjapelastusta yms. niin kuin lapsi sen osaa ottaa. Ymmärtääkseni sinulla Sandia on paremmin säilynyt lapsen usko kuin minulla, vaikka meillä molemmilla on vakavat traumat (ainakin minulla lapsuudesta). Teodikean kysymys murentaa minua, samoin toisuskoiset ja lut.kirkon luopuminen opistaan. Jumala puhuu minulle Raamatussa. Jos suoraan puhuu, se täytyy arvioida Raamatulla. (Paljon kuulee epäraamatullisia asioita.)
Laitan tähän taas usein kertaamiani Raamatunkohtia, voitte kieltää, jos ette halua, foorumihan on teidän ja yhteiskristillinen, jota minä en osaa olla:

1. Kor. 12:27–13:8
27 Te olette Kristuksen ruumis, ja jokainen teistä on tämän ruumiin jäsen. 28 Jumala on seurakunnassaan asettanut ensinnäkin jotkut apostoleiksi, toiseksi jotkut profeetoiksi ja vielä jotkut opettajiksi. Muutamilla on voima tehdä ihmeitä, toisilla parantamisen lahja, toisilla kyky auttaa muita, toimia johtajana tai puhua kielillä. 29 Eivät kai kaikki ole apostoleja? Tai profeettoja? Tai opettajia? Tai ihmeiden tekijöitä? 30 Eihän kaikilla ole parantamisen lahjaa? Eiväthän kaikki puhu kielillä tai tulkitse tällaista puhetta? 31 Mutta tavoitelkaa kaikkein arvokkaimpia armolahjoja! Nyt minä osoitan teille tien, joka on verrattomasti muita parempi. 13:1 Vaikka minä puhuisin ihmisten ja enkelien kielillä mutta minulta puuttuisi rakkaus, olisin vain kumiseva vaski tai helisevä symbaali. 2 Vaikka minulla olisi profetoimisen lahja, vaikka tuntisin kaikki salaisuudet ja kaiken tiedon ja vaikka minulla olisi kaikki usko, niin että voisin siirtää vuoria, mutta minulta puuttuisi rakkaus, en olisi mitään. 3 Vaikka jakaisin kaiken omaisuuteni nälkää näkeville ja vaikka antaisin polttaa itseni tulessa mutta minulta puuttuisi rakkaus, en sillä mitään voittaisi. 4 Rakkaus on kärsivällinen, rakkaus on lempeä. Rakkaus ei kadehdi, ei kersku, ei pöyhkeile, 5 ei käyttäydy sopimattomasti, ei etsi omaa etuaan, ei katkeroidu, ei muistele kärsimäänsä pahaa, 6 ei iloitse vääryydestä vaan iloitsee totuuden voittaessa. 7 Kaiken se kestää, kaikessa uskoo, kaikessa toivoo, kaiken se kärsii. 8 Rakkaus ei koskaan katoa. Mutta profetoiminen vaikenee, kielillä puhuminen lakkaa, tieto käy turhaksi.

1. Kor. 3:18–23
18 Älköön vain kukaan pettäkö itseään. Jos joku teistä on olevinaan viisas tässä maailmassa, hänestä täytyy ensin tulla hullu, jotta hänestä tulisi viisas. 19 Tämän maailman viisaus on näet Jumalan silmissä hulluutta. Onhan kirjoitettu: -- Hän vangitsee viisaat heidän omaan viekkauteensa. 20 Ja samoin: -- Herra tietää viisaiden ajatukset, hän näkee ne turhanpäiväisiksi. 21 Kenenkään ei siis pidä ylpeillä ihmisistä. Kaikkihan on teidän: 22 Paavali, Apollos ja Keefas, maailma, elämä ja kuolema, kaikki nykyinen ja tuleva. Se kaikki on teidän, 23 mutta te olette Kristuksen, ja Kristus on Jumalan.


Minä kuulin evankeliumin ensimmäistä kertaa 12 vuotiaana. Joten en tiedä kuinka minulla olisi voinut olla lapsen uskoa sitä ennen. Tietoisesti kieltäydyin hyväksymästä sitä omalle kohdalleni aluksi.

Poissa Stiina

  • Viestejä: 1074
Vs: Erityisiä opetuksia Raamatusta
« Vastaus #49 : 01.07.21 - klo:22:20 »
 :) Pyydän teitä vielä lukemaan Päivän sanan tänään: https://sro.fi/paivan-sana

Häipyy klo 12:00 Suomen aikaa. Hyvin luterilaista. Jos ette hyväksy, turha on minun jatkaa täällä, muuta kuin lukemista.

Poissa sandia

  • Ylläpitäjä
  • Viestejä: 6450
Vs: Erityisiä opetuksia Raamatusta
« Vastaus #50 : 01.07.21 - klo:22:46 »
:) Pyydän teitä vielä lukemaan Päivän sanan tänään: https://sro.fi/paivan-sana

Häipyy klo 12:00 Suomen aikaa. Hyvin luterilaista. Jos ette hyväksy, turha on minun jatkaa täällä, muuta kuin lukemista.

Miksi tuota ei uskova hyväksyisi?
Ihan hyvä kirjoitus.

Arvelen että tarkoitat luterilaisella jotain hieman toista kuin mitä täällä tulkitaan.
Minäkin vierastan sitoutua mihinkään -laisuuteen, koska eihän mm. "luterilaisuutta" mainita Raamatussa.

Ja sana luterilaisuuskin on hyvin moniselitteinen, eli eri tahot tulkitsevat senkin eri tavalla.

Mutta linkissä viittaat tahoon, minkä varmaan moni uskova kokee luotettavana. Siis Suomen Raamattuopisto.
Vaikka olen enemmän tutustunut Kansanlähetysopistoon kuin Suomen Raamattuopistoon. Mutta kävin myös Raamattuopison yleisöluennoilla Helsingissä opiskeluaikana.
« Viimeksi muokattu: 01.07.21 - klo:22:58 kirjoittanut sandia »

Poissa Stiina

  • Viestejä: 1074
Vs: Erityisiä opetuksia Raamatusta
« Vastaus #51 : 01.07.21 - klo:23:06 »
Niinpä. Hyväksyn molemmat. En ehdi olemaan molemmissa ja olen mielestäni johdatettu SRO - Kylväjä linjalle, vaikka alunperin olen körttiläis -kirkollinen, mutta on jäänyt se linja koko ajan. SRO ja Kansanlähetys ovat lähentyneet nykyisin toisiaan.
Yritän olla korostamatta luterilaisuutta ettei ärsytä, mutta itse Luther on minulle sama kuin Paavali ja Paavalin Raamatun tulkinta. Heidän yhteinen oppinsa kuuluu kaikille kristityille -läisyyteen katsomatta = Ydinasia = Pääasia.
Ymmärtänette Lutherin hauskan lauseen: "Pääasia on, että pääasia saa olla pääasia!"

Eli kaikesta muusta saa vääntää, mutta kts. yllä, joka on kaikille kristityille sama.

Poissa sandia

  • Ylläpitäjä
  • Viestejä: 6450
Vs: Erityisiä opetuksia Raamatusta
« Vastaus #52 : 02.07.21 - klo:02:38 »
Itse en tunne Lutherin kirjoituksia niin läpikotaisin, että uskaltaisin samastaa Lutherin ja Paavalin 100%.

Mm. täkäläinen luterilainen pastori, joka on kirkkohistorian tohtori Yalen yliopistosta ja vannoutunut tiukasti Lutherin kirjoituksiin perustuvan luterilaisen synodin pastori, kertoi minulle, että Luther uskoi kuolemaansa asti että Maria oli ja pysyi ikuisena neitsyenä.

Samoin jotkut Lutherin kirjoitukset ovat kuulemani mukaan hyvin juutalaisvastaisia.
Samoin kuulin, että hän ei arvostanut lähetystyötä ja siis evankeliuointia.

Tässä Missourin Synodin sivuilta heidän ratkaisunsa miten suhtautuvat Lutherin kirjoituksiin juutalaisista.
He sovittavat sen sanomalla, että HYLKÄÄVÄT Lutherin tietyt ajatukset juutalaisista, vaikka pitävät häntä ehdottoman luotettavana evankeliumin suhteen.
https://lutheranreformation.org/history/luther-and-the-jews/
« Viimeksi muokattu: 02.07.21 - klo:06:28 kirjoittanut sandia »

Poissa Paulus

  • Viestejä: 6784
  • "…olitte eksyksissä niinkuin lampaat…" (1.Piet. 2)
Vs: Erityisiä opetuksia Raamatusta
« Vastaus #53 : 02.07.21 - klo:08:42 »
Vaikka arvostankin toisaalta Lutheria, niin en voi sulkea silmiäni tietyiltä tosiasioilta.
Lutherista löytyy paljon tietoa, jos sitä haluaa.

Ja luterilaisessa kirkossa meno on ainakin nykyisin sellaista, etten voi siihen liittyä. Tämä ei sulje pois sitä, että käyn säännöllisesti luterilaisessa miesten piirissä, jota vetää luterilainen pappi. Viimeaikoina piirissä on ollut aika vähän kävijöitä, joskus olemme papin kanssa vain kahden ja meillä on aika hyvä yhteys.
 
Lainaus
Vaatii huomattavaa tietoisuutta käsittää oman tietämättömyyden laajuus.”
—   Thomas Sowell

Poissa Taisto

  • Viestejä: 2279
Vs: Erityisiä opetuksia Raamatusta
« Vastaus #54 : 02.07.21 - klo:08:49 »
:) Pyydän teitä vielä lukemaan Päivän sanan tänään: https://sro.fi/paivan-sana

Häipyy klo 12:00 Suomen aikaa. Hyvin luterilaista. Jos ette hyväksy, turha on minun jatkaa täällä, muuta kuin lukemista.
Älähän hätäile, kyllä täällä voi olla ja kirjoitella vaikka oltaisiinkin eri mieltä asioista. Mielestäni on vain hyvä että keskustellaan ja ollaan eri mieltä asioista, koska silloin itse kukin joutuu pohtimaan ovatko omat käsitykset oikeita. Monessa kohtaa me kaikki hairahdumme, sanoi Jaakob.

Poissa Paulus

  • Viestejä: 6784
  • "…olitte eksyksissä niinkuin lampaat…" (1.Piet. 2)
Vs: Erityisiä opetuksia Raamatusta
« Vastaus #55 : 02.07.21 - klo:10:15 »
Älähän hätäile, kyllä täällä voi olla ja kirjoitella vaikka oltaisiinkin eri mieltä asioista. Mielestäni on vain hyvä että keskustellaan ja ollaan eri mieltä asioista, koska silloin itse kukin joutuu pohtimaan ovatko omat käsitykset oikeita. Monessa kohtaa me kaikki hairahdumme, sanoi Jaakob.

Tämän foorumin yksi perusidea poikkeaa nähdäkseni seurakunnasta siinä, että täällä ei tarvitse olla kaikessa samaa mieltä. Keskusteluahan ei synny, jos kaikkien on jo lähtökohtaisesti oltava samaa mieltä.

Joten, Stiina, ole vain oma itsesi ja kirjoita siltä pohjalta.  :) :) :)
Lainaus
Vaatii huomattavaa tietoisuutta käsittää oman tietämättömyyden laajuus.”
—   Thomas Sowell

Poissa Stiina

  • Viestejä: 1074
Vs: Erityisiä opetuksia Raamatusta
« Vastaus #56 : 02.07.21 - klo:13:45 »
Kiitos ymmärryksestä!  :)  Kaikille, että NIINPÄ!

Eipä ole tänäpänä kahta täysin samoin ajattelevaa ihmistä, joten rajalinja menee muualla ja itseä on ennen kaikkea valvottava ns. kehällisissä asioissa, joista lähempänä ydintä olevatkin voivat vielä eksyttää pahasti.
En minäkään pidä Lutheria kaikessa oikeassa olevana, mutta ydinasiassa = uskonvanhurskaus, lain ja evankeliumin ero (aarre), regimenttien ymmärtäminen. Paavali on päässyt Raamattuun ja oli erityinen Jumalan valinta, mitä Luther ei ole. Luther on tärkein uskonpuhdistaja ja Raamatun tulkitsija, vaikka on myös "aikansa lapsi" ja syntinen ihminen. Tosin Paavalikin oli syntinen ihminen, mutta eroa on. Lutherin toilaukset voi selittää "parhain päin" ymmärtäen tilanteet eikä vaadi täydellisyyttä, mitä meistä kukaan ei ole. Toiset jaksavat optimistisesti uskoa, että vielä tulevat paremmiksi, mutta minä en.
On monia johtajia ja saarnaajia, jotka ovat hyviä vielä nytkin ja Pääasia = sovitus on kohdallaan, mutta en antaisi enää sitä 80 pistettä sadasta, niin kuin Tuomenoksa on antanut Lutherille ja Melanchthonille sekä Roseniukselle. Herätysliikejohtajat saisivat n. 70 ja nykyisin saavat parhaat n. 60 ja alle. Kyllä minulle Luther on tärkeä ja lohdullinen vioistaan huolimatta ja varmaan armosta pelastui perheineen. Hän kyllä tunsi syntinsä ja mistä armo löytyy meille muillekin esimerkiksi, vaikka ei yhtään ollut farisealainen. Suuret kärsimykset ja lyhyehkö elämä olivat hänen osansa, näkyvää menestystä ei eläessään paljoakaan saanut. Luther tunsi Raamatun todella hyvin jne.
Löytyy myös lieventäviä seikkoja Lutherin kovaan puheeseen juutalaisista ja hurmahengistä. (Luthersäätiö ja STLK)
Tänään minäkään en löydä hengellistä kotia enää, kun kirkkomme on mitä on ja myös SRO:ssa ja Kylväjässä on kehällisiä asioita, joihin en ole voinut samaistua.
Kuuntelen ja luen mielelläni (huonot silmät) kuitenkin monia ja erityisesti rakastan Tuomenoksaa, Olav Valen-Sendstadia ja Roseniusta sekä Lutherin sielunhoidollisia kirjoja ja muutakin.
Minustakin olisi kiva tietää, mitä Jumala aikoo maallisen Israelin kanssa, mutta ei ole selvää se. Olen omaksunut näkemykseni, miten ymmärrän Paavalia mutta...
Sama kysymyshän on monien lahkojen ja suuntausten kohdalla, joilla on ei Raamatun Kolmiyhteinen Jumala. Juu, kyllä olen luterilainen, ei voi mitään.   :D

Poissa sandia

  • Ylläpitäjä
  • Viestejä: 6450
Vs: Erityisiä opetuksia Raamatusta
« Vastaus #57 : 02.07.21 - klo:17:04 »
Niin siis kyllähän Lutherilla on merkittävä rooli evankeliumin esiintuomisella pimeän keskiajan vastapainoksi. Herra varmaan salli hänen kärsiä sen kaiken omassa elämässään, sitä kautta löytää armon ja sitä kautta hänestä tuli vahva evankeliumin puolestapuhuja.

Paavali Raamatussa on mielenkiintoinen. Hän selvästi sanoo oppineensa evankeliumin ilmestyksen kautta, suoraan Jeesukselta.  Muistaakseni galatalaiskirjeessä. Tosin hän tunsi Vanhan Testamentin läpikotaisin, joten hänen avautui evankeliumi Pyhän Hengen opettamana myös erittäin pitkälle siten että hän sai Pyhältä Hengeltä kyvyn ymmärtää VTn.

Kun taas Lutherille selvisi evankeliumi Paavalin kirjoituksista. Pyhän Hengen opetuksessa. :)

Tässä Paavalin kertomana miten hän oppi evankeliumin:
Sillä minä teen teille tiettäväksi, veljet, että minun julistamani evankeliumi ei ole ihmisten mukaista;
12. enkä minä olekaan sitä ihmisiltä saanut, eikä sitä ole minulle opetettu, vaan Jeesus Kristus on sen minulle ilmoittanut.


Ef.4:4
   
että näet tämä salaisuus on ilmestyksen kautta tehty minulle tiettäväksi, niinkuin olen siitä edellä lyhyesti kirjoittanut;

Gal.1
Mutta kun hän, joka äitini kohdusta saakka on minut erottanut ja kutsunut armonsa kautta, näki hyväksi
16. ilmaista minussa Poikansa, että minä julistaisin evankeliumia hänestä pakanain seassa, niin minä heti alunpitäenkään en kysynyt neuvoa lihalta ja vereltä,
« Viimeksi muokattu: 02.07.21 - klo:17:30 kirjoittanut sandia »

Poissa sandia

  • Ylläpitäjä
  • Viestejä: 6450
Vs: Erityisiä opetuksia Raamatusta
« Vastaus #58 : 02.07.21 - klo:21:41 »
Vielä Paavalista. Paavali kyllä alisti opetuksensa seurakunnan johtajille jotka olivat tunteneet Herran kauemmin kuin hän. Eli hän ei todellakaan sooloillut.
Nykyään kun joku tyyppi sanoo saaneensä ilmestyksen tai näyn Herralta, he yleensä perustavat oman puljun ja sanovat että heidän ilmestyksensä on kaikkein uusinta Herrala eikä heidän siksi tarvitse antaa kenenkään arvostella heitä.
Heidän arvostelunsa olisi sama kuin Jumalan pilkka, eli he asettavat itsensä täysin muiden yläpuolelle.
Itse asiassa myös mormonit ja jehovantodistajat saivat noin alkunsa.

Tuo on kuin päivä ja yö Paavalin asenteen suhteen.

Poissa Stiina

  • Viestejä: 1074
Vs: Erityisiä opetuksia Raamatusta
« Vastaus #59 : 04.07.21 - klo:10:36 »
Hyvä kirjoitus Sandia  :)!

Olisi suotavaa, että kaikilla kristityillä olisi edes sen verran tietoa ja Raamatun tuntemusta, että eivät toista kertaa menisi sooloilioiden yms. väärien uskonnollisten opettajien kuuloon ja pauloihin.
Jumalan tahtoo että kaikki ihmiset pelastuisivat 1. Tim. 2.

Matt. 7:12–21
12 "Kaikki, minkä tahdotte ihmisten tekevän teille, tehkää te heille. Tässä on laki ja profeetat. 13 "Menkää sisään ahtaasta portista. Monet menevät avarasta portista ja laveaa tietä, mutta se vie kadotukseen. 14 Miten ahdas onkaan se portti ja kapea se tie, joka vie elämään, ja vain harvat löytävät sen! 15 "Varokaa vääriä profeettoja. He tulevat luoksenne lampaiden vaatteissa, mutta sisältä he ovat raatelevia susia. 16 Hedelmistä te heidät tunnette. Eihän orjantappuroista koota rypäleitä eikä ohdakkeista viikunoita. 17 Hyvä puu tekee hyviä hedelmiä, huono puu kelvottomia hedelmiä. 18 Ei hyvä puu voi tehdä kelvottomia eikä huono puu hyviä hedelmiä. 19 Jokainen puu, joka ei tee hyvää hedelmää, kaadetaan ja heitetään tuleen. 20 Hedelmistä te siis tunnette heidät. 21 "Ei jokainen, joka sanoo minulle: 'Herra, Herra', pääse taivasten valtakuntaan. Sinne pääsee se, joka tekee taivaallisen Isäni tahdon.