Paavalin mielestä korintton seurakunta oli lihallinen koska ne riiteli siitä ovatko Paavalin, Pietrin, Apolloksen vai Jeesuksen puolella.
Näin ollen voi olettaa että niissä opetuksissa oli eroa. Miksi muuten niistä riideltäisiin.
Sitten Paavali sanoo ettei hän välitä jos joku tuomitsee hänet näistä eroista. Eikä hän myöskään kerro mitä ne erot on vaan puhuu vain kastamisesta, ehkä se oli yksi aihe. Ja sitten siitä oljista rakentamisesta. Mikä siis kai koski nimenomaan pastorien harrastamaa rakentamista eikä lammasten kuten meille opetetaan.
.....laitan tähän nyt vain alustavasti huomion ja lisään myöhemmin jakeet.
1. kor. 3 : 3 olettehan vielä lihallisia. Sillä kun keskuudessanne on kateutta ja riitaa, ettekö silloin ole lihallisia ja vaella ihmisten tavoin?
4 Kun toinen sanoo: "Minä olen Paavalin puolta", ja toinen: "Minä olen Apolloksen", ettekö silloin ole niinkuin ihmiset ainakin?
1. Kor. 4: 3 Mutta siitä minä hyvin vähän välitän, että te minua tuomitsette tai joku inhimillinen oikeus; en minä itsekään tuomitse itseäni,4 sillä ei minulla ole mitään tunnollani, mutta en minä silti ole vanhurskautettu, vaan minun tuomitsijani on Herra.
1. Kor. 3: 12 Mutta jos joku rakentaa tälle perustukselle, rakensipa kullasta, hopeasta, jalokivistä, puusta, heinistä tai oljista,
13 niin kunkin teko on tuleva näkyviin; sillä sen on saattava ilmi se päivä, joka tulessa ilmestyy, ja tuli on koetteleva, minkälainen kunkin teko on.14 Jos jonkun tekemä rakennus kestää, on hän saava palkan;
1. Kor. 4: 1 Niin pitäköön jokainen meitä Kristuksen käskyläisinä ja Jumalan salaisuuksien huoneenhaltijoina.
…….jae 6 Tämän olen, veljet, sovittanut itseeni ja Apollokseen, teidän tähtenne, että meistä oppisitte tämän: "Ei yli sen, mikä kirjoitettu on", ettette pöyhkeillen asettuisi mikä minkin puolelle toista vastaan.
---- koko ajan on siis kyse Paavalin ja Apolloksen toiminnasta vaikka hän väliin kertoo muita asioita.