Kirjoittaja Aihe: Voiko seurakunta olla vaarallinen?  (Luettu 12318 kertaa)

Paikalla Natanael

  • Viestejä: 4474
  • Matkalla
Vs: Voiko seurakunta olla vaarallinen?
« Vastaus #15 : 01.02.14 - klo:15:48 »
Jumalan läsnäoloa ei arvosteta niin tilalle saadaan eksytyksiä ja kadotetaan jopa käsitys siitä mitä tuo läsnäolo on.

Olen sitä mieltä, että vakavimmat eksytykset ovat juuri sitä, mitä pidetään Jumalan läsnäolona. Sen läsnäolon saavuttamiseksi onkin sitten lukuisia menetelmiä.
Mistä se johtuu? Miksi Jumalan läsnäoloksi sanotaan milloin mitäkin. Olen surulla seurannut etäältä erästä paikkakuntani seurakuntaa, jossa on otettu vastaan niin soukkaamiset, Todd Bentleyt ja nämä uudemmat tulokkaatkin.

Poissa Adina

  • Viestejä: 416
Vs: Voiko seurakunta olla vaarallinen?
« Vastaus #16 : 01.02.14 - klo:16:45 »
Meitä kävi eräs pastori houkuttelemassa seurakuntaansa, mutta kävi ilmi että sinne
on tulossa healingrooms touhuja...harmillista :-[
Kol. 3:2
   
Olkoon mielenne siihen, mikä ylhäällä on, älköön siihen, mikä on maan päällä.

Paikalla Natanael

  • Viestejä: 4474
  • Matkalla
Vs: Voiko seurakunta olla vaarallinen?
« Vastaus #17 : 01.02.14 - klo:16:58 »
Tuttavapiirissä tai oikeastaan vaimon tutuissa tuohon hiilinkitouhuun on mennyt mukaan sellaisia, jotka ovat olleet mukana monenlaisessa ihmisiä auttavassa toiminnassa. Nyt ilmeisesti tuo auttamishalu kanavoituu tuollaiseen healing roomiin.

Poissa Paulus

  • Viestejä: 6773
  • "…olitte eksyksissä niinkuin lampaat…" (1.Piet. 2)
Vs: Voiko seurakunta olla vaarallinen?
« Vastaus #18 : 01.02.14 - klo:17:39 »
Tuttavapiirissä tai oikeastaan vaimon tutuissa tuohon hiilinkitouhuun on mennyt mukaan sellaisia, jotka ovat olleet mukana monenlaisessa ihmisiä auttavassa toiminnassa. Nyt ilmeisesti tuo auttamishalu kanavoituu tuollaiseen healing roomiin.

Täältä löytyy lisätietoa tuosta "parantamishuoneesta".

http://ceta.nettisivu.org/healing-rooms-arviointini/
Lainaus
Vaatii huomattavaa tietoisuutta käsittää oman tietämättömyyden laajuus.”
—   Thomas Sowell

Kurjenmiekka

  • Vieras
Vs: Voiko seurakunta olla vaarallinen?
« Vastaus #19 : 01.02.14 - klo:18:38 »
Jumalan läsnäoloa ei arvosteta niin tilalle saadaan eksytyksiä ja kadotetaan jopa käsitys siitä mitä tuo läsnäolo on.

Olen sitä mieltä, että vakavimmat eksytykset ovat juuri sitä, mitä pidetään Jumalan läsnäolona. Sen läsnäolon saavuttamiseksi onkin sitten lukuisia menetelmiä.

niin, se on vain osoitus siitä miten samaa termiä voidaan käyttää monista eri asioista mutta itse tarkoitan sitä todellista läsnäoloa joka tunnetaan Pyhyyden läsnäolona.

Mielestäni sitä on koettu seurakunnissa tänäkin aikana mutta monet uskovat selityksiä jotka väittävät kaikkea mahdollista läsnäoloksi . Toki pelkistä sanoista on mahdoton tietää mitä kukin tarkoittaa yhtä vähän kuin voi tietää kuka täällä on valehtelija. :(

Poissa Tosikko

  • Viestejä: 639
Vs: Voiko seurakunta olla vaarallinen?
« Vastaus #20 : 02.02.14 - klo:15:12 »
Meitä kävi eräs pastori houkuttelemassa seurakuntaansa, mutta kävi ilmi että sinne
on tulossa healingrooms touhuja...harmillista :-[

Eikös sellaiseen touhuun mukaan meneminen oli ihan vapaaehtoista?

Poissa Paulus

  • Viestejä: 6773
  • "…olitte eksyksissä niinkuin lampaat…" (1.Piet. 2)
Vs: Voiko seurakunta olla vaarallinen?
« Vastaus #21 : 11.01.16 - klo:10:55 »
Mikä sitten on seurakunta? Onko se organisaatio, jolla on jäsenrekisteri,
joka omistaa kirkon / temppelin / rukoushuoneen ja lisäksi leirikeskuksen ym.,
joka pitää kokouksia / jumalanpalveluksia yhden tai muutaman kerran
viikossa? Ja seurakuntaan kuuluminen tarkoittaa sitä, että istutaan kirkon
penkissä kerran viikossa? Ja tunnetaan syyllisyyttä siitä, jos ei olla istumassa
kokouksessa?

En tiedä, olenko liian kriittinen, mutta tämän mallin mukainen seurakunta
saattaa mielestäni rakentaa tätä maailmaa (hienot temppelit), yrittää rakentaa
näkyvää Jumalan valtakuntaa.

Jehovan todistajat myöntävät tämän suoraan, heillä on valtakunnansaleja.

Jeesus sanoi, että Jumalan valtakunta ei tule näkyvällä tavalla.

Jeesuksen kuollessa juutalaisten jumalanpalvelusjärjestelmä lakkasi toimimasta,
sen tilalle tuli jotakin muuta. Miksi me sitten olemme ottaneet vanhasta liitosta mallia
ja pidämme tai yritämme pitää jumalanpalveluksia, liturgioineen? Mielestäni
tässä rakentaminen kohdistuu väärään asiaan. Oikeaa rakentamista olisi se,
että itse kukin sydämessään kasvaa ja rakentuu Jeesuksen tuntemisessa,
ja on tukena toisten rakentumisessa. Rohkaisee, kehottaa ja nuhteleekin
toisia, ja myös itse ottaa vastaan kehotusta ja nuhtelua.

Pelkkä kokouksessa istuminen ja kuulijana oleminen ei oikein riitä tähän.
Seurakunta siis voi olla vaarallinen - voi hallita jäsentensä elämää
syyllistämällä ja muilla tavoin, voi mestaroida jäsentensä sieluja.
Yksi on kuitenkin meidän Mestarimme.

Kertaan näitä vanhoja kirjoituksia aika-ajoin. Edelläoleva kannatta lukea useampaan kertaan, siinä on mielestäni sanottu jotain erittäin syvällistä ja ajankohtaista.
Lainaus
Vaatii huomattavaa tietoisuutta käsittää oman tietämättömyyden laajuus.”
—   Thomas Sowell

Poissa Hilema

  • Viestejä: 269
Vs: Voiko seurakunta olla vaarallinen?
« Vastaus #22 : 11.01.16 - klo:22:24 »
Mitä mieltä olette siitä, että srk:n pastorina on entinen väkivaltarikollinen? UT:n ohjeitten mukaan pastorin pitää olla mm. hyvämaineinen ulkopuolisten(kin) silmissä, eikä hän saa olla äsken kääntynyt.

Tämä aihe tuli mieleeni eilen katsomani reilun vuoden vanhan "Aamusydämellä" ohjelman vuoksi. Toinen haastatelluista toi ilmi kotipaikkansa, ja siksi huvikseni googlasin millaiselta vaikuttaa paikkakunnaan hell.srk. Äimistyin, kun pastorina on tuo tuskin 30-v:lta näyttävä ent. tappelupukari! Äsken kuuklasin sen toisen nimen, jonka taustan annettiin ymmärtää olevan rankemman, ja hänkin on pastori.

Ei käynyt ilmi, kuinka monta vuotta heidän uskoontulostaan on, mutta ainakin toinen näytti niin nuorekkaalta, ettei siitä vuosikausia voi olla.

Apost. Paavali oli entinen murhamies, mutta hän vietti ainakin n. 14 v. hiljaiseloa ennen kuin alkoi saarnata ja opettaa muita. Ehkä häntä voi muutenkin pitää poikkeusyksilönä.

Oli ilahduttavaa kuulla heidän elämän muutoksestaan ja rohkeudesta olla todistuksineen esillä. Olen siitä vilpittömästi iloinen. On rohkaisevaa vanhalle ja tylsälle uskovallekin, että tuollaisia ihmeenomaisia muutoksia tapahtuu uskon vaikuttamana. Soisin ohjelmalle paljon katsojia.

Mutta mutta, ovatko tällaiset henkilöt soveliaita hengelliseen vastuuseen kokonaisesta srk:sta?

Tässä vielä ohjelman linkki:
http://areena.yle.fi/1-2260006?autoplay=true

Mainitsen vielä, että K:n srk:n ohjelma oli niin monitouhuista, että minusta sen  lukeminenkin oli uuvuttavaa. (Olikohan sopimaton kommentti...)
« Viimeksi muokattu: 11.01.16 - klo:22:35 kirjoittanut Hilema »

Poissa Mice

  • Viestejä: 1651
Vs: Voiko seurakunta olla vaarallinen?
« Vastaus #23 : 11.01.16 - klo:22:34 »
Väkivalta- ja seksuaalirikolliset eivät ainakaan sovi pastoreiksi seurakuntiin. Se on minun mielipiteeni. Ja sopineeko mistään tuomittu rikollinen...

Kristillinen seurakunta ei aja tai puolusta näkemyksiään väkivalloin. Se on yksi ero moniin muihin uskontoihin. Jeesuksen nimessä tehdään mitä sattuu, mutta jos puhutaan todellisesta seurakunnasta.

Lisäyksenä vielä se, että seurakuntaan saa jokainen pahinkin rikollinen tulla jäseneksi. Minustakaan ei ole pastoriksi.
Ihmisroska

Poissa Hilema

  • Viestejä: 269
Vs: Voiko seurakunta olla vaarallinen?
« Vastaus #24 : 11.01.16 - klo:22:55 »
^ Ehdottomasti saa, ja ottaa vastuitakin. Kuten suntiotiimissä ja kahvittamisessa. Käyttää puheenvuoroja jossain vap.muot. tilanteissa. Kompata yhteislaulua.

Seks.rikolliset eivät minustakaan missään tapauksessa elinikänään sovellu toisten paimentajiksi.

Entä jos vihaongelmasta kärsineen henkilön pinna pastorin ominaisuudessa joskus kärähtää kaikenlaisissa paineissa niin, että vanha toimintamalli purskahtaa esille...
Eikö olisi turvallisempaa näille henkilöille itselleenkin elää rivijäsenenä srk:ssa...pohdiskelen.
« Viimeksi muokattu: 12.01.16 - klo:10:50 kirjoittanut Hilema »

Poissa Mice

  • Viestejä: 1651
Vs: Voiko seurakunta olla vaarallinen?
« Vastaus #25 : 12.01.16 - klo:00:02 »
Ja se on ehdoton EI, että pastorin virassa ollut palaa väkivalta- tai seksuaalirikosten jälkeen asemaansa. Niitäkin on jotka "eheytyvät" aikansa ja sitten jatkavat asemassaan.
Ihmisroska

Poissa Paulus

  • Viestejä: 6773
  • "…olitte eksyksissä niinkuin lampaat…" (1.Piet. 2)
Vs: Voiko seurakunta olla vaarallinen?
« Vastaus #26 : 07.11.16 - klo:11:39 »
Jumalan läsnäoloa ei arvosteta niin tilalle saadaan eksytyksiä ja kadotetaan jopa käsitys siitä mitä tuo läsnäolo on.

Olen sitä mieltä, että vakavimmat eksytykset ovat juuri sitä, mitä pidetään Jumalan läsnäolona. Sen läsnäolon saavuttamiseksi onkin sitten lukuisia menetelmiä.

niin, se on vain osoitus siitä miten samaa termiä voidaan käyttää monista eri asioista mutta itse tarkoitan sitä todellista läsnäoloa joka tunnetaan Pyhyyden läsnäolona.

Tässä vanhassa keskustelussa huomioni kiinnittyi tuohon lihavoituun. Joskus kauan sitten olen jossain hengellisessä tilaisuudessa kokenut tuota Pyhyyden läsnäoloa. Viime vuosina en enää juuri missään. Ehkä se johtuu itsestäni. Mutta joissakin tilaisuuksissa tulee heti sisään mennessä selvä "tuntu", että juuri tämä Pyhyys puuttuu. Viimeksi koin tätä koettaessani mennä erääseen "savukonekokoukseen". Minulla ei ollut mitään ennakkoaavistusta tästä, jos olisi ollut, en olisi mennytkään.

Toisaalla käsiteltiin seurakunnasta eroamista. Minulle on tullut semmoinen käsitys, että seurakunnasta eroamiseen tai erottamiseen voi kätkeytyä suuri siunaus. Jälkimmäinen tapaus merkitsee usein jonkinlaista taistelua, koska siinä on laitettava itsensä likoon. Eroaminen on oikeastaan pakenemista, mikä tietenkin joissakin tapauksissa on ainoa vaihtoehto.
Lainaus
Vaatii huomattavaa tietoisuutta käsittää oman tietämättömyyden laajuus.”
—   Thomas Sowell

Paikalla pax

  • Viestejä: 1666
Vs: Voiko seurakunta olla vaarallinen?
« Vastaus #27 : 07.11.16 - klo:21:25 »

Oloneuvos

  • Vieras
Vs: Voiko seurakunta olla vaarallinen?
« Vastaus #28 : 07.11.16 - klo:22:38 »
Kuuntelen juuri opetusta seurakunnasta.

Timo Hakkarainen

http://www.ristintie.com/files/Hakkarainen-Timo-Seurakunta-kotina-260998-Myyrmaki.mp3

Kuuntelin jonkin matkaa Hakkaraisen puhetta. Kohdasta noin 15 min eteenpäin hän kertoo henkilöstä, joka ilmoitti kirjeellä seurakunnan johdolle "olevansa yhä uskossa Jumalaan, mutta haluavansa erota seurakunnasta". Hieman myöhemmin Hakkarainen toteaa tapaukseen (ja tapauksiin) selvästi viitaten, että "jotain seurakunnasta eroavissa täytyy olla vialla".

Mielestäni Hakkaraisella on hyvin yksipuolinen ja syyllistävä näkemys asiassa. Ei helluntaiherätys ole sama asia kuin Jumalan seurakunta. Helluntaiherätys on yksi monista kristillisistä uskonsuunnista (kuten vapaakirkko, luterilainen kirkko jne), mutta ei sama asia kuin Jumalan seurakunta. Joku voi erota noista, ei siksi että omassa elämässä olisi jotain erityisesti vialla vaan siksi, että uskonnollisessa yhdyskunnassa johon on liittynyt on jotain osoittautunut olemaan vakavasti vialla. Esimerkkinä mm. uuskarismaattiset harhaopit ja torontolaisuuden, jotka 90-luvulla ottivat seurakuntia pihteihinsä. Uskovia painostettiin ottamaan nämä eksytykset vastaan. Silloin toiset jättivät valitsemansa uskonsuunnan, mutta eivät Jumalan seurakuntaa. Minä olen yksi heistä ja Jumalan ihmeellisen suojelun ja johdatuksen kautta suhteeni Häneen syveni ja lujittui, samoin kuin siteeni Jumalan seurakuntaan kuuluvien kanssa (olivatpa johonkin suuntaan kuuluvia tai niistä eronneita -meitä ei yhdistä ensisijaisesti uskonsuunnat vaan se, että "olemme saaneet juoda samaa Henkeä").

Otsikkoasian aiheeseen "Voiko seurakunta olla vaarallinen?" uskaltaisin vastata, että kyllä, lahkoutuneet uskonsuunnat ja yksittäisissä opinkappaleissa kiivailevat voivat olla vaarallisia.

Poissa Paulus

  • Viestejä: 6773
  • "…olitte eksyksissä niinkuin lampaat…" (1.Piet. 2)
Vs: Voiko seurakunta olla vaarallinen?
« Vastaus #29 : 08.11.16 - klo:03:12 »
Ei helluntaiherätys ole sama asia kuin Jumalan seurakunta. Helluntaiherätys on yksi monista kristillisistä uskonsuunnista (kuten vapaakirkko, luterilainen kirkko jne), mutta ei sama asia kuin Jumalan seurakunta. Joku voi erota noista, ei siksi että omassa elämässä olisi jotain erityisesti vialla vaan siksi, että uskonnollisessa yhdyskunnassa johon on liittynyt on jotain osoittautunut olemaan vakavasti vialla. Esimerkkinä mm. uuskarismaattiset harhaopit ja torontolaisuuden, jotka 90-luvulla ottivat seurakuntia pihteihinsä. Uskovia painostettiin ottamaan nämä eksytykset vastaan. Silloin toiset jättivät valitsemansa uskonsuunnan, mutta eivät Jumalan seurakuntaa. Minä olen yksi heistä ja Jumalan ihmeellisen suojelun ja johdatuksen kautta suhteeni Häneen syveni ja lujittui, samoin kuin siteeni Jumalan seurakuntaan kuuluvien kanssa (olivatpa johonkin suuntaan kuuluvia tai niistä eronneita -meitä ei yhdistä ensisijaisesti uskonsuunnat vaan se, että "olemme saaneet juoda samaa Henkeä").

Täällä samoja kokemuksia. Voisin palata siihen ekaseurakuntaan, josta aikoinaan erosin (ev.lut.) ellei sen ylin johto olisi niin pöpelikössä.
Lainaus
Vaatii huomattavaa tietoisuutta käsittää oman tietämättömyyden laajuus.”
—   Thomas Sowell