Kirjoittaja Aihe: Voimallinen rukous  (Luettu 5454 kertaa)

Poissa Marjatta

  • Viestejä: 262
Vs: Voimallinen rukous
« Vastaus #15 : 17.11.19 - klo:12:48 »
Rukous on Isälle tarkoitettu, niin kuin Janne tuossa kertoi. Silloin rukous ei ole ihmiskeskeistä toisten edessä "esiintymistä". Helposti alkaa rukous muistuttaa saarnaamista.
Tämä ei ole helppoa. Tämän Paulus ja Natanael toi selkeästi esille.

Taitaa olla, että en ole laspsenkaltainen!
Eihän lapsi joka isältään tai äidiltään pyytää jotakin ajattele, miten sen hienosti pyydän kun on vieraita paikalla. Lapsi pyytää asiansa enempiä ajattematta.

Voimmeko jutella Isälle samalla tavalla, ettemme  ketään mielistele rukoillessamme? Kasvun tie totisesti. Tätä pyydän itselleni.

Poissa Paulus

  • Viestejä: 6773
  • "…olitte eksyksissä niinkuin lampaat…" (1.Piet. 2)
Vs: Voimallinen rukous
« Vastaus #16 : 17.11.19 - klo:12:54 »
Onkohan nyt niin, että rukouksen tulisi olla enemmän asenne kuin jokin teko? Siihen näyttäisi viittaavan kehoitus: Rukoilkaa lakkaamatta.
Lainaus
Vaatii huomattavaa tietoisuutta käsittää oman tietämättömyyden laajuus.”
—   Thomas Sowell

Poissa Marjatta

  • Viestejä: 262
Vs: Voimallinen rukous
« Vastaus #17 : 17.11.19 - klo:13:08 »
Kyllä rukous on asenne. Itse rukoilen kaiken aikaa. Aiheita löytyy ja kiitosaiheita joka päivä.  Ilman juttelemista Isälle en selviä. On luonnollista olla yhteydessä Häneen Jeesuksen Kristuksen kautta.

Poissa Soltero

  • Viestejä: 2462
Vs: Voimallinen rukous
« Vastaus #18 : 17.11.19 - klo:16:42 »
Tässä Jeesus kehottaa rukoilemaan samaa asiaa hellittämättä:

 "Jos jollakin teistä on ystävä ja hän menee hänen luoksensa yösydännä ja sanoo hänelle: 'Ystäväni, lainaa minulle kolme leipää,
 sillä eräs ystäväni on matkallaan tullut minun luokseni, eikä minulla ole, mitä panna hänen eteensä';
 ja toinen sisältä vastaa ja sanoo: 'Älä minua vaivaa; ovi on jo suljettu, ja lapseni ovat minun kanssani vuoteessa; en minä voi nousta antamaan sinulle' -
 minä sanon teille: vaikka hän ei nousekaan antamaan hänelle sentähden, että hän on hänen ystävänsä,
nousee hän kuitenkin sentähden, että toinen ei hellitä, ja antaa hänelle niin paljon, kuin hän tarvitsee.
 Niinpä minäkin sanon teille: anokaa, niin teille annetaan; etsikää, niin te löydätte; kolkuttakaa, niin teille avataan.
 Sillä jokainen anova saa, ja etsivä löytää, ja kolkuttavalle avataan."
(Luuk. 11: 5-10)

Poissa Marjatta

  • Viestejä: 262
Vs: Voimallinen rukous
« Vastaus #19 : 17.11.19 - klo:16:49 »
Tuossakin ilmenee voimallinen rukous.  Pyytäjän anomiseen saada leipää torjuttiin ensin. Hän jatkoi kolkuttamista. Ja sai.

Poissa sandia

  • Ylläpitäjä
  • Viestejä: 6331
Vs: Voimallinen rukous
« Vastaus #20 : 17.11.19 - klo:17:39 »
Rukouspiirissä missä olen käynyt, tosin en viimeaikoina, koska olen silloin vielä töissä, on sellainen tapa yhteisessä rukouksessa että, kukin anoo jotain asiaa Herralta lyhyesti, siis rukoilee jonkun henkilön tai asian puolesta, ja muut vastaavat : "Herra, kuule rukouksemme", eli kaikki ottaa osaa juuri siihen rukoukseen. Näin tehdään niin kuan kuin ihmisillä on asioita tuoda Herran eteen. Lopuksi rukoilemme Isä meidän rukouksen.

Tuo opetti minulle että yksinkertainen ja suora anomus on ihan okei. Ei tarvii mylviä tai käyttää paljon sanoja. Jeesuskin puhui monisanaisuudesta

Joku tuolla yllä käytti sanaa mylviä. En edes muistanut sellaista sanaa. Mutta rupesi naurattamaan kun luin sen vastauksen. :D

Tosin sitä ennen on oltu hiljaisessa rukouksessa sekä sitä ennen laulettu ja laulun johtaja usein rauhallisesti kiittää Herraa laulujen välissä.
Hiljaisen rukouksen jälkeen kukin voi lukea Raamatusta tai jakaa muuten asioita minkä kokee tulleen Herralta siihen tilaisuuteen.

Armolahjatkin toimii.
« Viimeksi muokattu: 17.11.19 - klo:17:59 kirjoittanut sandia »

Anton

  • Vieras
Vs: Voimallinen rukous
« Vastaus #21 : 17.11.19 - klo:21:51 »
Onkohan nyt niin, että rukouksen tulisi olla enemmän asenne kuin jokin teko? Siihen näyttäisi viittaavan kehoitus: Rukoilkaa lakkaamatta.

Hei! Minä näen tuossa enemmän teosta puhuttavan. Mutta Paavali sanoi myös ettei hän lakannut julistamasta Jumalan sanaa. Minä ymmärrän että tuo kehoitus rukoilla lakkaamatta, tarkoittaa samaa "lakkaamatta"

Poissa Janne

  • Viestejä: 663
Vs: Voimallinen rukous
« Vastaus #22 : 17.11.19 - klo:22:39 »
Kyllä sitä varmaan aika lakkaamatta tuleekin rukoiltua jos on vaikka itse sairas tai läheinen.

Sitten on taas näitä menestysteologeita, jotka melkein syyllistävät kun ihmiset rukoilevat "heikosti valittaen". He käskevät sairauksien parantua auktoriteetillä. Silti hekin sairastuvat ja kuolevat. Eivät hekään ole eläneet yli 150 vuoden iän vaan kuolevat samoihin sairauksiin kuin muutkin uskovat.

Tottakai voin itsekin rukoilla parantumista Jeesuksen nimessä kovaan ääneen, mutta yhtä tehokasta se on kuin rukoilla vaikkapa hiljaa mielessä Taivaan Isältä parantumista. En se minä ole joka näistä päättää. En usko, että on vääriä tyylejä.

Poissa Janne

  • Viestejä: 663
Vs: Voimallinen rukous
« Vastaus #23 : 17.11.19 - klo:22:45 »
Kova äänisyys tuntuu näin luterilaisena jopa hieman loukkaavalta. Olen tottunut, että Herran huoneessa ollaan arvokkaasti. Toki olen osallistunut yhteiskristillisiin tilaisuuksiin joissa on ollut käytössä kovat desibelit jopa huutaminen.

Ei Jumala kuitenkaan ole kuuro tai huonokuuloinen. Jos parantumiseen vaikuttaisi äänenvoimakkuus niin sitten esim. mykkä tai hento ääninen ihminen olisi heikoilla.

Poissa Paulus

  • Viestejä: 6773
  • "…olitte eksyksissä niinkuin lampaat…" (1.Piet. 2)
Vs: Voimallinen rukous
« Vastaus #24 : 18.11.19 - klo:10:28 »
Onkohan nyt niin, että rukouksen tulisi olla enemmän asenne kuin jokin teko? Siihen näyttäisi viittaavan kehoitus: Rukoilkaa lakkaamatta.

Hei! Minä näen tuossa enemmän teosta puhuttavan. Mutta Paavali sanoi myös ettei hän lakannut julistamasta Jumalan sanaa. Minä ymmärrän että tuo kehoitus rukoilla lakkaamatta, tarkoittaa samaa "lakkaamatta"

Tervetuloa Anton foorumille. Toivon, että viihdyt täällä.

Tuo "lakkaamatta" sana voidaan ymmärtää ainakin kahdella eri tavalla. Puhekielessä sitä käytetään siten, että jotakin "myllyä" pyöritetään jatkuvasti 24/7. Rukousta ei liene tarkoitettu sellaiseksi, joka voidaan tulkita mekaaniseksi pyörittämiseksi. Lakkaamatta rukoilu voi olla myös sitä, että rukoilemme esim. vaikkapa päivittäin. Mielestäni osuvampi ilmaisu on se, että uskovalla on jatkuvasti rukouksen asenne pienten ja suurempien asioiden kanssa. Eli tarkoitan sitä, että olemme kokoaikaisesti avoimia Jumalan suuntaan.

Tästä asiasta tulee mieleen eräs tuttu naishenkilö, joka "sihisi" jatkuvasti "(Jeesu)s,s,s,s". Se vaikutti jotenkin epäaidolta, joskin tämä henkilö oli mielestäni muutoin raitis uskossaan.
Lainaus
Vaatii huomattavaa tietoisuutta käsittää oman tietämättömyyden laajuus.”
—   Thomas Sowell

Anton

  • Vieras
Vs: Voimallinen rukous
« Vastaus #25 : 19.11.19 - klo:13:33 »
Kiitos Paulus tervetulon toivotuksesta!

Asenne on tietysti oikea sana kuvaamaan uskovan tilaa. Tuossa alunperin mihin vastasin, tuli vain sellainen vaikutelma että asenne ja teko olisivat vastakkaiset asiat. Mutta jos on asenne rukoilla, niin silloinhan sitä rakastaa rukoilemista ja tekee sitä aina kun se on mahdollista ja haluaa sitä sydämen ilosta tehdä. Rukoileminen on asia jota voi tehdä vaikka ei pystyisi paljon muuta tekemään. Jokaisella on aika paljon tilaisuuksia rukoilla. Tietysti jos pitää tehdä sellaista joka vaatii paljon keskittymistä ja ajattelemista niin silloin ei samalla voi keskittyä rukoilemaan. Lakkaamatta ei tarkoita, että pitäisi laiminlyödä tällaiset asiat rukouksen vuoksi. Vaan että silloin kun mieli on joutilaana, niin se hakeutuisi juttelemaan Jumalan kanssa ja viemään asioita Hänen eteensä. Uskon että se on Pyhän Hengen vaikutusta uskovassa joka rakastaa Herraansa, eikä se ole silloin omaa tekemistä eikä raskasta, vaan Pyhän Hengen antamassa voimassa ja ilossa tapahtuvaa. Tokikin rukousaiheet voivat olla sinällänsä raskaita ja murheellisia, mutta on kuitenkin eri asia kun se tapahtuu Pyhässä Hengessä.

Poissa Paulus

  • Viestejä: 6773
  • "…olitte eksyksissä niinkuin lampaat…" (1.Piet. 2)
Vs: Voimallinen rukous
« Vastaus #26 : 19.11.19 - klo:14:38 »
Ehkä voitais keskustella tuosta otsikon sanasta "voimallinen". Mitä se tarkoittaa? Ehkä asia alkaa selvitä, jos otamme voimallisen vastakohdan esille. Ja sehän on voimaton. Kumpaanko Jumala vastaa?
Lainaus
Vaatii huomattavaa tietoisuutta käsittää oman tietämättömyyden laajuus.”
—   Thomas Sowell

Poissa Soltero

  • Viestejä: 2462
Vs: Voimallinen rukous
« Vastaus #27 : 19.11.19 - klo:15:29 »
Jeesuksen opetusta voimallisesta eli väsymättömästä rukoilemisesta:

"Ja hän puhui heille vertauksen siitä, että heidän tuli aina rukoilla eikä väsyä.

 Hän sanoi: "Eräässä kaupungissa oli tuomari, joka ei peljännyt Jumalaa eikä hävennyt ihmisiä.
 Ja siinä kaupungissa oli leskivaimo, joka vähän väliä tuli hänen luoksensa ja sanoi: 'Auta minut oikeuteeni riitapuoltani vastaan'.
 Mutta pitkään aikaan hän ei tahtonut. Vaan sitten hän sanoi mielessään: 'Vaikka en pelkää Jumalaa enkä häpeä ihmisiä,
 niin kuitenkin, koska tämä leski tuottaa minulle vaivaa, minä autan hänet oikeuteensa, ettei hän lopulta tulisi ja kävisi minun silmilleni'."
 Niin Herra sanoi: "Kuulkaa, mitä tuo väärä tuomari sanoo!
 Eikö sitten Jumala toimittaisi oikeutta valituillensa, jotka häntä yötä päivää avuksi huutavat, ja viivyttäisikö hän heiltä apuansa?"
(Luuk. 18: 1-7)

Anton

  • Vieras
Vs: Voimallinen rukous
« Vastaus #28 : 19.11.19 - klo:16:07 »
Niin minä olin lukenut tämän keskustelun ja ymmärsin että tässä tuotiin juuri sellaista ajatusta, että väsymätön eli lakkaamaton rukous on voimallista. Raamatussa puhutaan siitä paljon ja mielestäni se on rukoilemisen perus lähtökohta. Joskus voi saada sydämeensä rauhan jostakin asiasta ennenkuin vastaus on näkyvillä, silloin voi tietysti jo jäädä kiittämään. Muuten on hyvä rukoilla kunnes tulee vastaus, näin Raamatussa mielestäni paljon opetetaan.

Poissa Paulus

  • Viestejä: 6773
  • "…olitte eksyksissä niinkuin lampaat…" (1.Piet. 2)
Vs: Voimallinen rukous
« Vastaus #29 : 19.11.19 - klo:18:29 »
Sanalla voimallinen ei aina ole mitään tekemistä sen kanssa, onko rukous äänekästä tai äänetöntä tai sillä, onko rukous pitkä tai lyhyt. Näyttää jopa siltä, ettei sillä ole mitään tekemistä edes sen kanssa, millainen rukoilija on.
Lainaus
Vaatii huomattavaa tietoisuutta käsittää oman tietämättömyyden laajuus.”
—   Thomas Sowell