Kirjoittaja Aihe: Karismaattisuuden arviontia  (Luettu 33624 kertaa)

Poissa Hilema

  • Viestejä: 269
Vs: Karismaattisuuden arviontia
« Vastaus #30 : 27.05.16 - klo:00:38 »
 [quote/] Tiaisen täytyy itse olla rikkinäinen
(ja sekaisin), ja melko varmasti hän jättää lähinnä rikkirevittyjä sieluja jälkeensä.
[/quote]

Viimeisessä jaksossa "Uskossa olevat" viime su:na, PT kertoo olleensa pahasti koulukiusattu. Ikävää aina kuulla sellaisesta. Tunsin myötätuntoa häntä kohtaan. Ihmettelin tässäkin tapauksessa, ovatko vanhemmat niin välinpitämättömiä, etteivät puutu asiaan mitenkään? Vai eikö heille uskalla kertoa?

Uskonsanan opeilla ei käsitellä mitään ikäviä asioita, ne pitää kieltää. Tai ne eivät  ainakaan enää vaikuta mitään, kun on niin voittoisaa olla uskossa. Pakonomaista anteeksiantoa  opetetaan olettaen tai vaatien, että se tekisi pahat asiat olemattomiksi.  Jälkimmäistä esiintyy toki muissakin piireissä.

Poissa Paulus

  • Viestejä: 6773
  • "…olitte eksyksissä niinkuin lampaat…" (1.Piet. 2)
Vs: Karismaattisuuden arviontia
« Vastaus #31 : 27.05.16 - klo:04:54 »
Uskonsanan opeilla ei käsitellä mitään ikäviä asioita, ne pitää kieltää. Tai ne eivät  ainakaan enää vaikuta mitään, kun on niin voittoisaa olla uskossa. Pakonomaista anteeksiantoa  opetetaan olettaen tai vaatien, että se tekisi pahat asiat olemattomiksi.  Jälkimmäistä esiintyy toki muissakin piireissä.

Olen juuri miettimässä erästä vanhaa hengellistä laulua, jota lauletaan usein syntymäpäivillä. Se on "Kiitos sulle, Jumalani, armostasi kaikesta". En kuitenkaan sano, etteikö meillä olisi syytä kiittää siitäkin, että pahat asiat vetävät meitä lähemmäksi Jumalaa. Ilman pahoja asioita meistä tulisi aivan mahdottomia. Mutta itse koen, että vuosikausia, jopa kymmeniä vuosia jatkuvista piinaavista asioista kiittäminen ainakin minun kohdallani on tyylipuhdasta hurskastelua.

Muuten, tuosta koulukiusaamisesta on kokemusta. Olen joskus pohtinut syitä siihen. Ehkä yksi syy oli se, että olin kiltti ja minulla meni hyvin opettajien kanssa. Tiedän senkin, mitä on sen ikäisenä olla kivisateessa. Siis ihan oikeasti.
« Viimeksi muokattu: 27.05.16 - klo:04:59 kirjoittanut Paulus »
Lainaus
Vaatii huomattavaa tietoisuutta käsittää oman tietämättömyyden laajuus.”
—   Thomas Sowell

Oloneuvos

  • Vieras
Vs: Karismaattisuuden arviontia
« Vastaus #32 : 27.05.16 - klo:11:11 »
Mitä ovat mielestänne Tiaisen eksytykset, lyhyesti lueteltuina?

En nyt priorisoi vaan kirjoitan asioita sitä mukaan kun mieleen nousevat.

- Patrickin näkemyksen mukaan me teemme laadullisesti suurempia tekoja kuin Jeesus. Hän perustaa opetuksensa Jeesuksen lupaukseen (Joh. 14:12), jonka ymmärtää tarkoittavan ei vain määrällisesti suurempia vaan nimenomaan laadullisesti suurempia kuin mitä Jumalan ainosyntyinen Poika teki

- Patrick kertoo saaneensa Jumalalta näyn voittaa koko Suomen valtio Kristukselle ja näkyyn liittyy usko, että uusapostolien ja profeettojen johdolla uskovat voittavat maailman kaikki hallitukset ja vallat Kristukselle (valtateologien Jooelin armeija-oppi) ja näin raivaavat tietä Jeesukselle, joka ei voi palata takaisin ennen kuin uskovat ovat tehneet sen Hänelle mahdolliseksi

- Uskon Sana-opin mukaisesti Patrick uskoo, että uskovat voittavat kaiken kärsimyksen ja sairauden maailmassa alkaen kunkin omasta elämästä. Hänen näkemyksensä mukaan Jumala on tarkoittanut, että Hänen lapsensa ovat tässä ajassa terveitä ja taloudellisesti menestyviä.

- Patrick uskoo Jumalan antavan uusapostolien ja lopunajan profeettojen kautta uutta ja lisääntyvää ilmestystietoa (apokalypsis) seurakunnalle, sellaista jota ei alkuseurakunnalle ilmoitettu apostolien kautta ja näin ollen Raamatun ilmoitus yhä elää ja lisääntyy (tähän liittyen Patrickin opetukseen sisältyy erikoisia näkyjä, enkeli-ilmestyksiä, helvetissä ja taivaassa vierailuja ym).

- Patrickin oppi on minän teologiaa (minä uskoin, minä paransin, minä näin, minä voitin, minä, minä, minä). Menestys- ja valtateologiassa sanoma Jeesuksesta jää pala palalta taka-alalle ja varsinkin tärkein, ristin evankeliumi, jonka kautta me pelastumme.


Poissa Paulus

  • Viestejä: 6773
  • "…olitte eksyksissä niinkuin lampaat…" (1.Piet. 2)
Vs: Karismaattisuuden arviontia
« Vastaus #33 : 27.05.16 - klo:11:59 »
- Patrickin oppi on minän teologiaa (minä uskoin, minä paransin, minä näin, minä voitin, minä, minä, minä). Menestys- ja valtateologiassa sanoma Jeesuksesta jää pala palalta taka-alalle ja varsinkin tärkein, ristin evankeliumi, jonka kautta me pelastumme.

Kyllä Jeesuksesta edelleen puhutaan, mutta keskeistä ei enää ole se, että hän on VAPAHTAJA. Kun arviota tuosta julistuksesta tekee, niin kannattaa todella pitää mielessä että Vapahtaja sopii huonosti siihen sanomaan. Väitän, että tuo julistus on vaarallista julistajalle itselleenkin. Kun siitä tulee pudotus todellisuuteen, niin romahdus on niin raju, että koko uskonelämä on suuressa vaarassa haaksirikkoutua. Olen seurannut yhtä tällaista tapausta aika läheltä, joten tunnen asiaa jonkin verran.
« Viimeksi muokattu: 27.05.16 - klo:12:14 kirjoittanut Paulus »
Lainaus
Vaatii huomattavaa tietoisuutta käsittää oman tietämättömyyden laajuus.”
—   Thomas Sowell

Poissa Mice

  • Viestejä: 1651
Vs: Karismaattisuuden arviontia
« Vastaus #34 : 27.05.16 - klo:17:15 »
Nämä Jeesuksen sanat on tulkittu myös usein väärin:

"Minä olen tullut, että heillä olisi elämä ja olisi yltäkylläisyys."

Se yltäkylläisyys ei ole sitä, mitä maailma antaa. Olihan yksi Sodoman synneistäkin leivän yltäkylläisyys, ylpeyden ja huolettoman levon ohella.

Paavali ja Silas veisasivat tyrmässä jalkapuuhun kiinnitettyinä ylistystä Jumalalle, ja uskoakseni hengessään tunsivat Kristuksen antaman yltäkylläisyyden. Niin minä ymmärrän asian.
Ihmisroska

Poissa Paulus

  • Viestejä: 6773
  • "…olitte eksyksissä niinkuin lampaat…" (1.Piet. 2)
Vs: Karismaattisuuden arviontia
« Vastaus #35 : 27.05.16 - klo:17:19 »
Nämä Jeesuksen sanat on tulkittu myös usein väärin:

"Minä olen tullut, että heillä olisi elämä ja olisi yltäkylläisyys."

Se yltäkylläisyys ei ole sitä, mitä maailma antaa. Olihan yksi Sodoman synneistäkin leivän yltäkylläisyys, ylpeyden ja huolettoman levon ohella.

Paavali ja Silas veisasivat tyrmässä jalkapuuhun kiinnitettyinä ylistystä Jumalalle, ja uskoakseni hengessään tunsivat Kristuksen antaman yltäkylläisyyden. Niin minä ymmärrän asian.

Osuit asian ytimeen!
Ajallinen yltäkylläisyys on usein kiroukseksi, koska (sydän)  kiintyy siihen.
Lainaus
Vaatii huomattavaa tietoisuutta käsittää oman tietämättömyyden laajuus.”
—   Thomas Sowell

Oloneuvos

  • Vieras
Vs: Karismaattisuuden arviontia
« Vastaus #36 : 27.05.16 - klo:21:15 »
Nämä Jeesuksen sanat on tulkittu myös usein väärin:

"Minä olen tullut, että heillä olisi elämä ja olisi yltäkylläisyys."

Se yltäkylläisyys ei ole sitä, mitä maailma antaa. Olihan yksi Sodoman synneistäkin leivän yltäkylläisyys, ylpeyden ja huolettoman levon ohella.

Paavali ja Silas veisasivat tyrmässä jalkapuuhun kiinnitettyinä ylistystä Jumalalle, ja uskoakseni hengessään tunsivat Kristuksen antaman yltäkylläisyyden. Niin minä ymmärrän asian.

Osuit asian ytimeen!
Ajallinen yltäkylläisyys on usein kiroukseksi, koska (sydän)  kiintyy siihen.

Raamatussa on useita sanoja, jotka ilmaisevat elämää sen eri puolilta ja sanoisinko eri tasoissa. Muistan ainakin elämää merkitsevät sanat dzoe, bios ja psyke. Tuolla dzoe-elämällä on syvällisempi ja korkeampi merkitys kuin pelkällä ajallisella elämällä vaikka sekin joissakin kohdin Raamatussa voi viitata vain ajalliseen. Sielullamme (psyke) on elämä (bios ja psyke), mutta dzoe-elämän ero tähän elämään käy ilmi esimerkiksi psalmissa 66 "Hän antaa meidän sielullemme (psyke) elämän (dzoe)". Joh. 10:10 Jeesus sanoo itsestään: "εγω ηλθον ινα ζωην εχωσιν [ego elthon hina dzoen ekhosin] Minä tulin jotta saisivat elämän. Yltäkylläinen elämä on elämää Jumalan yhteydessä. Elämän ajallinen runsaus ja hyvinvointi (yltäkylläisyys) liikkuu eri kehällä kuin se yltäkylläisyys, jonka Jeesus antaa. Rakastan tuota sanaa dzoe, eikä ihme, sillä Jeesus sanoi olevansa itse tuo elämä he dzoe - Elämä (ego eimi he dzoe - Minä Olen Elämä).

Poissa Natanael

  • Viestejä: 4474
  • Matkalla
Vs: Karismaattisuuden arviontia
« Vastaus #37 : 12.07.16 - klo:15:37 »

Suomessa näkyvä kristillisyys eli helluntaikarismaattinen liike on valtavassa kriisissä. Itse asun Pohjanmaalla eikä tule mieleen ympäristöönsä nähden positiivisesti erottuvia seurakuntia muita kuin Luther säätiö Seinäjoella ja sitten Agape Pietarsaaressa. En ole luterilainen, mikä kertoo tilanteesta.

Karismaattinen liike on niin ristiinlinkittynyt, että aallot menevät saman porukan mukana eri seurakuntiin. Tästä esimerkkinä vaikkapa Patrick Tiaisen vastaanotto sekä Hyvä Sanoma ry:n operointi helluntailiikkeen seurakuntien parissa.  Tilanne on ollut jo pitkän aikaa sellainen, että silmät auki kulkeva uskova voi kuulua käytännössä hyvin harvaan seurakuntaan tai käydä tilaisuuksissa.

Käytännössä, kun ei tunneta raamatullista oppia ja käytäntöä, niin liikkeen näkyvä todellisuus määrittelee sen, mikä on oikeaa ja hyvää. Ainakin netmissionissa olen ollut huomaavinani sellaisen piirteen, että kun eksytykset ovat valtameren toisella puolella, eivätkä "meidän herätysliikkeessämme", niin niitä voi käsitellä melko terävästikin. Sen jälkeen, kun Suomen helluntaikarismaattiskatolinen kirkko, jota Pyhä Henki johtaa, on osoittanut hyväksyntänsä jollekin puhujalle tai ilmiölle, niin suhtautuminen väistämättä muuttuu. Toisaalta viime aikoina keskustelu on siirtynyt huomattavasti avoimempaan suuntaan.

Seinäjoen helluntaiseurakuntaan kuuluva Juha Norolampi on laittanut juutuubiin monta videota, joissa hän käsittelee Tiaisen eksytyksiä.
Erikoinen tilanne, koska sama seurakunta tuottaa jatkuvasti maailmalta Suomeen erilaisia hämmentäjiä.

Nyt taitaa ko. seurakunta alkaa jakaantua.

http://youtu.be/IOcnqO8EUIg

Poissa Mice

  • Viestejä: 1651
Vs: Karismaattisuuden arviontia
« Vastaus #38 : 12.07.16 - klo:19:55 »
Kuuntelin tuon KnutL:n linkkaamaan puheen. Samoja asioita käsiteltiin toisella foorumilla alkuvuodesta.
Haudoilla "soukkaaminen" on tosiasia noissa liikkeissä ja ilmeisesti nykyisillä suomalaisilla herätysliikkeillä ei ole munaa irtisanoutua noista vainajahenkien kanssa pelaavien opeista.

Mutta se lienee parempi, että ainakaan osa ei siedä moista.
« Viimeksi muokattu: 12.07.16 - klo:20:00 kirjoittanut Mice »
Ihmisroska

Poissa Natanael

  • Viestejä: 4474
  • Matkalla
Vs: Karismaattisuuden arviontia
« Vastaus #39 : 12.07.16 - klo:20:56 »
Ensimmäistä kertaa kuulen, että joku Raamatun opettaja tekee julkisen irtioton ja mainitsee myös nimeltä suomalaisen helluntaiseurakunnan johtajan (Markku Tuppurainen). Asian tekee merkittäväksi myös se, että kohde on Seinäjoen helluntaiseurakunta, mitä pidetään jonkinlaisena herätyksen keskuksena.


Poissa Mice

  • Viestejä: 1651
Vs: Karismaattisuuden arviontia
« Vastaus #40 : 12.07.16 - klo:21:10 »
Jep.

Juhan kanava on aktiivisessa seurannassa. Hän on selkeästi perehtynyt aiheeseen, eikä heittele mutulla juttuja.
Ihmisroska

Poissa Pökkelö

  • Viestejä: 705
Vs: Karismaattisuuden arviontia
« Vastaus #41 : 12.07.16 - klo:21:58 »
Perjantaina 5.8. Laukaassa. Kristus juhlan aattona on aikamme harhoja käsittelevä seminaari.
Puhujina J.Aitomaa, Jouko Nieminen ja P-O.Malk.

Ohjelma oli "Armo riittää" lehden sivuilla, mutta Evankeliumi koulun sivulta en sitä vielä löytänyt.

Laittaisiko Mice (tai joku muu) linkin , jos ohjelma jostain netistä löytyy ?
Kiitos !

Poissa Mice

  • Viestejä: 1651
Vs: Karismaattisuuden arviontia
« Vastaus #42 : 12.07.16 - klo:22:06 »
Joo perjantaina alkaa jo. Mulla ei ole ohjelmaa sen tarkemmin.

Ja perjantaina olen tulossa Laukaaseen. Ja tietysti perinteisesti äitimuorini on mukana :)
Ihmisroska

Poissa Natanael

  • Viestejä: 4474
  • Matkalla

Oloneuvos

  • Vieras
Vs: Karismaattisuuden arviontia
« Vastaus #44 : 13.07.16 - klo:03:28 »
Joo perjantaina alkaa jo. Mulla ei ole ohjelmaa sen tarkemmin.

Ja perjantaina olen tulossa Laukaaseen. Ja tietysti perinteisesti äitimuorini on mukana :)

Perjantain ohjelma:
13.00 Tulokahvi
14.00 Raamattutunti, Jouko Nieminen (aihe: mitä tapahtumassa kristinuskolle Suomessa)
15.30 Luento, Juhani Aitoniemi (aihe: väärät opit mukana heti alusta)
17.00 Päivällinen (ilmoitukset 040 480 3351/Siistonen)
18.00 Raamattutunti, Per-Olof Malk (aihe: toinen evankeliumi, -Jeesus ja -Pyhä Henki )

Aitoniemen tilalle voi vaihtua toinen. Rukoilen että hän pääsisi tulemaan. Rukoile sinäkin.