Kirjoittaja Aihe: Kiva todistus ja kutsu pelastukseen.  (Luettu 5703 kertaa)

Paikalla sandia

  • Ylläpitäjä
  • Viestejä: 6327
Vs: Kiva todistus ja kutsu pelastukseen.
« Vastaus #45 : 25.06.20 - klo:18:33 »
Mulla on vastaavanlaisesta polemiikista kokemus myös Missouri Synodin pastorin kanssa jo kauan sitten. Luterlaisuudessa on sellaista oikeaoppisuutta, mikä pyrkii eliminoimaan jopa Lutherin teksteistä pois ne kohdat missä Luther selvästi viittaa kokemukseensa tulla Pyhän Hengen opettamaksi.

Todella ihastuin Lutherin teksiin muistaakseni hänen Vuorisaarnan opetuksessaan. Siellä oli myös tuollainen hyvin selvä kuvaus siitä miten Pyhä Henki oli herättänyt hänessä pelastavan uskon. Innoissani näytin sen kohdan tälle pastorille, joka kummasteli sitä ja sanoi, että kato niin siinä Luther sanoo. ???

Poissa TJ

  • Viestejä: 198
Vs: Kiva todistus ja kutsu pelastukseen.
« Vastaus #46 : 30.06.20 - klo:20:34 »
https://www.tv7plus.fi/vod/player/74976/?fbclid=IwAR3FcvHDKjwo0Y935rsTm-QFAYfm7FUm0H3n5TZkfu9axr8yi5fVyWUBU

Kiva nuoren naisen todistus.
Suomessa on vaikuttanut pitkään uuspietistinen perinne, jossa korostetaan, miten uskovaisen tulisi pitää vakaumustaan esillä, ja todistaa siitä sanallisesti henkilökohtaisen uskonelämänsä merkityksestä, parannuksen tekemistä ja entisen syntielämän hylkäämistä. Kun uskovaisten ja muiden välille vedetään armoton raja, harva suomalainen kokee kuuluvansa porukkaan, eikä myöskään halua kuulua. Omista uskonlepatuksista ollaan mieluummin hiljaa.

Poissa Taisto

  • Viestejä: 2279
Vs: Kiva todistus ja kutsu pelastukseen.
« Vastaus #47 : 30.06.20 - klo:21:08 »
https://www.tv7plus.fi/vod/player/74976/?fbclid=IwAR3FcvHDKjwo0Y935rsTm-QFAYfm7FUm0H3n5TZkfu9axr8yi5fVyWUBU

Kiva nuoren naisen todistus.
Suomessa on vaikuttanut pitkään uuspietistinen perinne, jossa korostetaan, miten uskovaisen tulisi pitää vakaumustaan esillä, ja todistaa siitä sanallisesti henkilökohtaisen uskonelämänsä merkityksestä, parannuksen tekemistä ja entisen syntielämän hylkäämistä. Kun uskovaisten ja muiden välille vedetään armoton raja, harva suomalainen kokee kuuluvansa porukkaan, eikä myöskään halua kuulua. Omista uskonlepatuksista ollaan mieluummin hiljaa.
Niinkin voi käydä - kuten esim minulle on käynyt - että ajaudutaan pois porukasta, jossa on tietyt kirjoittamattomat säännöt ja vaatimukset. En halua enää kuulua siihen yhteisöön. Ja on selvää että jotkut eivät ymmärrä miksi en liittyisi takaisin siihen "parhaaseen ja oikeaoppisimpaan" porukkaan.

Paikalla sandia

  • Ylläpitäjä
  • Viestejä: 6327
Vs: Kiva todistus ja kutsu pelastukseen.
« Vastaus #48 : 30.06.20 - klo:23:31 »
Minä olen samastunut noihin uuspietistisiin sääntöihin. Mutta en anna minkään ryhmän määritellä itseäni. Siten ei tarvii pelätä mitään ryhmää ja tiedän missä itse seison. Ei myöskään tarvii olla mitään ryhmää vastaankaan. Minunkin nuoruuteni ryhmän jäsenet alkoivat kapinoimaan niitä normeja vastaan. Itse löysin oman tieni ilman ihan sellaista kapinaa. Tietyissä asioissa kuten ammatinvalinnasa varmaan rikoin heidän normejaan. Mutta mulle oli yksi lysti mitä ajattelivat minusta.

Paikalla sandia

  • Ylläpitäjä
  • Viestejä: 6327
Vs: Kiva todistus ja kutsu pelastukseen.
« Vastaus #49 : 30.06.20 - klo:23:34 »
Vähän hankala selittää mitä tatkoitin. Mutta ymmärrän mistä puhutte.

Poissa Marjatta

  • Viestejä: 262
Vs: Kiva todistus ja kutsu pelastukseen.
« Vastaus #50 : 01.07.20 - klo:09:48 »
Sandia minusta sinä kerroit selkeästi ja ymmärrettävästi. Ei yksityiskohtia tarvitse tuoda.  :)

Poissa Soltero

  • Viestejä: 2461
Vs: Kiva todistus ja kutsu pelastukseen.
« Vastaus #51 : 01.07.20 - klo:13:17 »
Seurakuntayhteisöissä toimivat samat ihmisyyteen liittyvät periaatteet
kuin kaikissa  kerhoissa, järjestöissä ja muissa kuppikunnissa.
Niin kauan kuin porukan ajattelu- ja toimintaperiaatteet ovat samoja,
jotka on itse omaksunut, mukanaolo on luonnollista.
Mutta jos itse alkaa muuttua, tai porukka muuttuu, tulee tietysti kyseenalaistamista ja ristiriitoja.

En ole koskaan tietoisesti sitoutunut mihinkään hengelliseen ryhmittymään.
Se että minut liitettiin vauvana luter. kirkkoon,
ei tietenkään ollut oma valintani.
Kuulun edelleen kirkkoon, koska arvostan yhteiskunnan kulttuurihistoriallisia taustoja.
Uudestisyntyneenä uskovana en silti voi kokea ev-lut. kirkkoa hengelliseksi kodikseni.
Kirkkohan viestittää jatkuvasti julkisuuteen epäkristillisiä periaatteita
ja haluaa selvästi irrottautua Raamatun auktoriteetista.

En ole kuitenkaan liittynyt mihinkään muuhunkaan ryhmittymään,
koska niissä on omat ongelmansa, esim. sisäänpäinkääntyneisyyttä,
omahyväisyyttä  ja lahkohenkisyyttä.
Olen myös saanut vaikutelman, että pyrkiminen liitännäisjäsenenä johonkin vapaaseen suuntaukseen on hankalaa.
Oma ns. oikeaoppisuus pitäisi todistaa jatkuvasti muille.

Voihan olla, että minulle tulee joskus tarve kuulua ja osallistua aktiivisesti johonkin hengelliseen ryhmään.
Sen täytyy silloin tapahtua luontaisesti ja siinä pitää tapahtua Jumalan tahto,
ei vain minun tai jonkin porukan.
Avoin kannattaa siis olla.
Onneksi erilaisten jengien kokoontumisissa voi käydä ilman jäsenyyttä,
ja netistä voi kuunnella ja katsella hyvin monenlaista hengelllisyyttä,
myös selkeästi raamatullista opetusta.




Paikalla sandia

  • Ylläpitäjä
  • Viestejä: 6327
Vs: Kiva todistus ja kutsu pelastukseen.
« Vastaus #52 : 01.07.20 - klo:15:49 »
Sandia minusta sinä kerroit selkeästi ja ymmärrettävästi. Ei yksityiskohtia tarvitse tuoda.  :)

Kiitos palautteesta. En ollut ikinä muotoillut sitä ajatusta ennen, mutta se tuli mieleen TJn ja Taiston viesteistä. Ymmärrän mihin he viittaavat ja olen samaa mieltäkin, mutta sillä varauksella, että olen samaa mieltä "uuspietistien" opetuksesta, vaikka en alistu minkään ryhmän sosiaalisiin paineisiin.

Se tosin jätti minut hieman yksin. :-[ Mutta sille en voinut mitään. En antanut senkään häiritä. Ei kukaan kuitenkaan elä minun eläämääni puolestani.

Paikalla sandia

  • Ylläpitäjä
  • Viestejä: 6327
Vs: Kiva todistus ja kutsu pelastukseen.
« Vastaus #53 : 01.07.20 - klo:15:52 »
Seurakuntayhteisöissä toimivat samat ihmisyyteen liittyvät periaatteet
kuin kaikissa  kerhoissa, järjestöissä ja muissa kuppikunnissa.
Niin kauan kuin porukan ajattelu- ja toimintaperiaatteet ovat samoja,
jotka on itse omaksunut, mukanaolo on luonnollista.
Mutta jos itse alkaa muuttua, tai porukka muuttuu, tulee tietysti kyseenalaistamista ja ristiriitoja.

En ole koskaan tietoisesti sitoutunut mihinkään hengelliseen ryhmittymään.
Se että minut liitettiin vauvana luter. kirkkoon,
ei tietenkään ollut oma valintani.
Kuulun edelleen kirkkoon, koska arvostan yhteiskunnan kulttuurihistoriallisia taustoja.
Uudestisyntyneenä uskovana en silti voi kokea ev-lut. kirkkoa hengelliseksi kodikseni.
Kirkkohan viestittää jatkuvasti julkisuuteen epäkristillisiä periaatteita
ja haluaa selvästi irrottautua Raamatun auktoriteetista.

En ole kuitenkaan liittynyt mihinkään muuhunkaan ryhmittymään,
koska niissä on omat ongelmansa, esim. sisäänpäinkääntyneisyyttä,
omahyväisyyttä  ja lahkohenkisyyttä.
Olen myös saanut vaikutelman, että pyrkiminen liitännäisjäsenenä johonkin vapaaseen suuntaukseen on hankalaa.
Oma ns. oikeaoppisuus pitäisi todistaa jatkuvasti muille.

Voihan olla, että minulle tulee joskus tarve kuulua ja osallistua aktiivisesti johonkin hengelliseen ryhmään.
Sen täytyy silloin tapahtua luontaisesti ja siinä pitää tapahtua Jumalan tahto,
ei vain minun tai jonkin porukan.
Avoin kannattaa siis olla.
Onneksi erilaisten jengien kokoontumisissa voi käydä ilman jäsenyyttä,
ja netistä voi kuunnella ja katsella hyvin monenlaista hengelllisyyttä,
myös selkeästi raamatullista opetusta.

Näen asia kutakuinkin samalla tavalla.

Poissa TJ

  • Viestejä: 198
Vs: Kiva todistus ja kutsu pelastukseen.
« Vastaus #54 : 02.07.20 - klo:22:25 »
Minä olen samastunut noihin uuspietistisiin sääntöihin. Mutta en anna minkään ryhmän määritellä itseäni. Siten ei tarvii pelätä mitään ryhmää ja tiedän missä itse seison. Ei myöskään tarvii olla mitään ryhmää vastaankaan. Minunkin nuoruuteni ryhmän jäsenet alkoivat kapinoimaan niitä normeja vastaan. Itse löysin oman tieni ilman ihan sellaista kapinaa. Tietyissä asioissa kuten ammatinvalinnasa varmaan rikoin heidän normejaan. Mutta mulle oli yksi lysti mitä ajattelivat minusta.
Pietismi on 1600-luvun lopussa Saksassa syntynyt luterilaisen kirkon sisällä toiminut herätysliike.  Sen ympärille syntyi hyvin erilaisia, ja eri tavoin opettavia pietistisiä liikkeitä, joista monia nimitetään herätysliikkeiksi. 

Suomessa viidesläisyyttä sanotaan uuspietismiksi. Se on ymmärretty pietismin uudeksi tulemiseksi 1960-luvulla, joka  edustaa epäluterilaista ratkaisukristillisyyttä uskoontulotodistuksineen ”ensin oli kurjaa, sitten valitsin Jeesuksen ja nyt kaikki on paljon parempaa”.

Puhdasoppinen luterilaisuus on Suomessa kansanuskonto, eikä suurin osa suomalaisista edes harkitse mitään muuta uskontoa. Suomalaiset uskovat, koska vanhemmat, isovanhemmat, naapurit, presidentti ja julkkiksetkin uskovat. Luterilaisuus on asettunut yhteiskuntaamme, kuten muut uskonnot ovat asettuneet muihin kulttuureihin. Herätysliikkeitä sikiää aika ajoin niin Suomessa kuin muuallakin maailmassa. Vaikeata kuvitella, että juuri jossakin pienessä piirissä olisi nyt vihdoin ymmärretty se ainut tietty oikea tapa toteuttaa uskoa, joka mahdollistaa taivaan portin aukeamisen.

Luterilainen usko Suomessa on sen verran valju, että sen seuraaminen ei vaadi mitään konkreettisia tekoja. Riittää, että on kastettu, käy rippikoulun ja ottaa hatun pois päästä kirkossa messussa. Luterilaisuus ei pakota jatkuvasti ajattelemaan Jumalaa, ja punnitsemaan tekojamme Jumalan edessä. Jeesus kuoli jo syntiemme tähden, se riittää, että mielessämme pyydämme Häneltä armahdusta. Pelastus on alussa, keskellä ja lopussa yksinomaan Jumalan varassa.

Poissa Soltero

  • Viestejä: 2461
Vs: Kiva todistus ja kutsu pelastukseen.
« Vastaus #55 : 03.07.20 - klo:00:36 »
Minä olen samastunut noihin uuspietistisiin sääntöihin. Mutta en anna minkään ryhmän määritellä itseäni. Siten ei tarvii pelätä mitään ryhmää ja tiedän missä itse seison. Ei myöskään tarvii olla mitään ryhmää vastaankaan. Minunkin nuoruuteni ryhmän jäsenet alkoivat kapinoimaan niitä normeja vastaan. Itse löysin oman tieni ilman ihan sellaista kapinaa. Tietyissä asioissa kuten ammatinvalinnasa varmaan rikoin heidän normejaan. Mutta mulle oli yksi lysti mitä ajattelivat minusta.
Pietismi on 1600-luvun lopussa Saksassa syntynyt luterilaisen kirkon sisällä toiminut herätysliike.  Sen ympärille syntyi hyvin erilaisia, ja eri tavoin opettavia pietistisiä liikkeitä, joista monia nimitetään herätysliikkeiksi. 

Suomessa viidesläisyyttä sanotaan uuspietismiksi. Se on ymmärretty pietismin uudeksi tulemiseksi 1960-luvulla, joka  edustaa epäluterilaista ratkaisukristillisyyttä uskoontulotodistuksineen ”ensin oli kurjaa, sitten valitsin Jeesuksen ja nyt kaikki on paljon parempaa”.

Puhdasoppinen luterilaisuus on Suomessa kansanuskonto, eikä suurin osa suomalaisista edes harkitse mitään muuta uskontoa. Suomalaiset uskovat, koska vanhemmat, isovanhemmat, naapurit, presidentti ja julkkiksetkin uskovat. Luterilaisuus on asettunut yhteiskuntaamme, kuten muut uskonnot ovat asettuneet muihin kulttuureihin. Herätysliikkeitä sikiää aika ajoin niin Suomessa kuin muuallakin maailmassa. Vaikeata kuvitella, että juuri jossakin pienessä piirissä olisi nyt vihdoin ymmärretty se ainut tietty oikea tapa toteuttaa uskoa, joka mahdollistaa taivaan portin aukeamisen.

Luterilainen usko Suomessa on sen verran valju, että sen seuraaminen ei vaadi mitään konkreettisia tekoja. Riittää, että on kastettu, käy rippikoulun ja ottaa hatun pois päästä kirkossa messussa. Luterilaisuus ei pakota jatkuvasti ajattelemaan Jumalaa, ja punnitsemaan tekojamme Jumalan edessä. Jeesus kuoli jo syntiemme tähden, se riittää, että mielessämme pyydämme Häneltä armahdusta. Pelastus on alussa, keskellä ja lopussa yksinomaan Jumalan varassa.
Kerrot tuossa, mitä "suomalainen puhdasoppinen luterilaisuus" on.
Samalla osoitat, miten kauas se on loitontunut kristinuskosta.

Kristinuskohan on uskoa Kaikkivaltiaaseen Jumalaan, joka on Isä ja Poika ja Pyhä Henki.
Hän ilmoittaa itsensä, pelastussuunnitelmansa ja tahtonsa omassa kirjoitetussa sanassaan, Raamatussa.
Siellä kerrotaan, miten Jumalan tahtoa toteutetaan,
mitä on kristityn elämä ja mikä on ihmisen oma osuus pelastumisessa.

Sanot luterilaisen uskon Suomessa olevan valjua.
Se ei tarkoita, että Jumala olisi muuttunut ja antanut periksi omassa pyhyydessään ja vanhurskaudessaan.
Vain ihmiset ovat muuttuneet.

Jumalan herruutta ei enää yleisesti tunnusteta eikä Raamattua uskota pyhäksi auktoriteetiksi.
Siksi Jumala antaa syntyä kirkollisia herätysliikkeitä ja erillisiä uskontokuntia.
Niiden joukossa on ainakin alkuvaiheessa uudestisyntyneitä, raamatullisen uskonratkaisun tehneitä henkilöitä, jotka muodostavat Jeesuksen maanpäällisen seurakunnan.
Vain tälle seurakunnalle on luvattu vapautus kadotustuomiolta, siis helvettiin joutumiselta.
He ovat Jeesuksen veren turvissa.

Muut ihmiset, siis ne, jotka eivät ole tulleet uskoon eivätkä lähteneet tietoisesti seuraamaan Jeesusta, eivät tule pelastumaan viimeisellä tuomiolla.
Jumalan Sana sanoo niin.




Poissa Natanael

  • Viestejä: 4474
  • Matkalla
Vs: Kiva todistus ja kutsu pelastukseen.
« Vastaus #56 : 03.07.20 - klo:12:18 »
Jotenkin vaikuttaa TJ:n kirjoitustyyli tutulta netmissionin ajoilta.

Paikalla sandia

  • Ylläpitäjä
  • Viestejä: 6327
Vs: Kiva todistus ja kutsu pelastukseen.
« Vastaus #57 : 03.07.20 - klo:16:06 »
Minä olen samastunut noihin uuspietistisiin sääntöihin. Mutta en anna minkään ryhmän määritellä itseäni. Siten ei tarvii pelätä mitään ryhmää ja tiedän missä itse seison. Ei myöskään tarvii olla mitään ryhmää vastaankaan. Minunkin nuoruuteni ryhmän jäsenet alkoivat kapinoimaan niitä normeja vastaan. Itse löysin oman tieni ilman ihan sellaista kapinaa. Tietyissä asioissa kuten ammatinvalinnasa varmaan rikoin heidän normejaan. Mutta mulle oli yksi lysti mitä ajattelivat minusta.
Pietismi on 1600-luvun lopussa Saksassa syntynyt luterilaisen kirkon sisällä toiminut herätysliike.  Sen ympärille syntyi hyvin erilaisia, ja eri tavoin opettavia pietistisiä liikkeitä, joista monia nimitetään herätysliikkeiksi. 

Suomessa viidesläisyyttä sanotaan uuspietismiksi. Se on ymmärretty pietismin uudeksi tulemiseksi 1960-luvulla, joka  edustaa epäluterilaista ratkaisukristillisyyttä uskoontulotodistuksineen ”ensin oli kurjaa, sitten valitsin Jeesuksen ja nyt kaikki on paljon parempaa”.

Puhdasoppinen luterilaisuus on Suomessa kansanuskonto, eikä suurin osa suomalaisista edes harkitse mitään muuta uskontoa. Suomalaiset uskovat, koska vanhemmat, isovanhemmat, naapurit, presidentti ja julkkiksetkin uskovat. Luterilaisuus on asettunut yhteiskuntaamme, kuten muut uskonnot ovat asettuneet muihin kulttuureihin. Herätysliikkeitä sikiää aika ajoin niin Suomessa kuin muuallakin maailmassa. Vaikeata kuvitella, että juuri jossakin pienessä piirissä olisi nyt vihdoin ymmärretty se ainut tietty oikea tapa toteuttaa uskoa, joka mahdollistaa taivaan portin aukeamisen.

Luterilainen usko Suomessa on sen verran valju, että sen seuraaminen ei vaadi mitään konkreettisia tekoja. Riittää, että on kastettu, käy rippikoulun ja ottaa hatun pois päästä kirkossa messussa. Luterilaisuus ei pakota jatkuvasti ajattelemaan Jumalaa, ja punnitsemaan tekojamme Jumalan edessä. Jeesus kuoli jo syntiemme tähden, se riittää, että mielessämme pyydämme Häneltä armahdusta. Pelastus on alussa, keskellä ja lopussa yksinomaan Jumalan varassa.

Missähän sitä "puhdasoppista" luterilaisuutta esiintyy ja miten se määritellään?
Aika kaukana ilmeisesti ollaan Lutherin opetuksista ainakin.Lutherilla jos kellä oli kuvailemasi 
 ”ensin oli kurjaa, sitten valitsin Jeesuksen ja nyt kaikki on paljon parempaa” -kokemus
« Viimeksi muokattu: 03.07.20 - klo:16:13 kirjoittanut sandia »

Paikalla sandia

  • Ylläpitäjä
  • Viestejä: 6327
Vs: Kiva todistus ja kutsu pelastukseen.
« Vastaus #58 : 03.07.20 - klo:17:39 »
Laten uusi todistus heinäkuun ekalta päivältä.
Itse en ajattele että hänen tilanteensa on helppo, mutta Jumala voi pitää huolen kustakin, joka antaa Hänelle mahdollisuuden.

https://www.youtube.com/watch?v=Y44kocJs-dM

Poissa TJ

  • Viestejä: 198
Vs: Kiva todistus ja kutsu pelastukseen.
« Vastaus #59 : 03.07.20 - klo:21:30 »
Laten uusi todistus heinäkuun ekalta päivältä.
Itse en ajattele että hänen tilanteensa on helppo, mutta Jumala voi pitää huolen kustakin, joka antaa Hänelle mahdollisuuden.

https://www.youtube.com/watch?v=Y44kocJs-dM
En ole koskaan ymmärtänyt, miksi suursyntisiä ihmisiä nostetaan jalustalle, sillä Jumalan edessä olemme kaikki samanlaisia suursyntisiä.