Kirjoittaja Aihe: Miten minun lopulta käy?  (Luettu 22424 kertaa)

Paikalla Paulus

  • Viestejä: 6782
  • "…olitte eksyksissä niinkuin lampaat…" (1.Piet. 2)
Miten minun lopulta käy?
« : 16.03.14 - klo:10:53 »
Arvelen, että moni uskova kyselee laillani tätä. Miten minun lopulta käy?

Tähän kysymykseen Raamattu antaa selkeän vastauksen: Usko Herraan Jeesukseen, niin sinä pelastut… Tätähän saa kuulla eri seurakuntin julistuksessa. Moni siihen uskookin, mutta ajan myötä osoittautuu, että se ei enää riitäkään. Mitä enemmän kuuntelee puheita ja lukee kristillistä kirjallisuutta, sitä enemmän rinnalle nostetaan pelastumisen ehtoja, jotka kaikki löytyvät Raamatusta.

Jeesus sanoi: Rakasta lähimmäistäsi niinkuin itseäsi. En voi sanoa, että olisin siihen milloinkaan yltänyt. itseäni olen rakastanut.

En tiedä hetkeä, milloin olisin voinut antaa anteeksi lähimmäiselleni, niinkun Taivaallinen Isä antaa anteeksi.

Jaakob sanoo, että ihminen tulee vanhurskaaksi teoista, ei ainoastaan uskosta. En muista sellaisia tekoja elämästäni.

Kun kerran seison Jumalan edessä ja kaikki punnitaan ehdottoman oikeudenmukaisesti, niin mihin voin vedota, kun noita vaadittavia hyveitä minulta ei löydy? Miten minun käy, minun, joka en ole ainoastaan syntinen, vaan olen täysin pilalla?

On vielä jäljellä yksi asia, johon voin vedota. Armo. Jos se ei riitä, olen hukassa.
« Viimeksi muokattu: 16.03.14 - klo:17:31 kirjoittanut Paulus »
Lainaus
Vaatii huomattavaa tietoisuutta käsittää oman tietämättömyyden laajuus.”
—   Thomas Sowell

Poissa Adina

  • Viestejä: 416
Vs: Miten minun lopulta käy?
« Vastaus #1 : 16.03.14 - klo:11:26 »
Eikös se että herää näkemään oman riittämättömyytensä ole jo hyvä asia?
Silloin voi mennä taakkansa kanssa Jeesuksen ristin juurelle myöntämään
heikkoutensa ja pyytämään voimaa Herran tahdon tekemiseen.
Kol. 3:2
   
Olkoon mielenne siihen, mikä ylhäällä on, älköön siihen, mikä on maan päällä.

Helena

  • Vieras
Vs: Miten minun lopulta käy?
« Vastaus #2 : 16.03.14 - klo:11:52 »
Ansioajattelunsa saa jättää Herralle. Jeesus on täyttänyt lain hyväksemme. Raamattu ei ole siksi vaatimusten kirja uuden liiton uskovalle. Siinä on Jumala lasten vapaus. Me rakastamme, koska Hän on rakastanut ensin. Me kuljemme voittosaatossa, koska Hän on voittanut. Tie on kaita, niin oli porttikin ahdas, mutta ne ovat sitä lihalle, joka kuuluu ristille.

Paikalla Paulus

  • Viestejä: 6782
  • "…olitte eksyksissä niinkuin lampaat…" (1.Piet. 2)
Vs: Miten minun lopulta käy?
« Vastaus #3 : 16.03.14 - klo:11:56 »
Raamattu ei ole siksi vaatimusten kirja uuden liiton uskovalle.

Kristillisiltä foorumeilta saa kokonaan toisen käsityksen asiasta. Samoin monen seurakunnan julistuksesta. Ei ihme, jos moni tulee siihen johtopäätökseen, ettei usko ole minua varten. Onko evankeliumi kadoksissa?
Lainaus
Vaatii huomattavaa tietoisuutta käsittää oman tietämättömyyden laajuus.”
—   Thomas Sowell

Helena

  • Vieras
Vs: Miten minun lopulta käy?
« Vastaus #4 : 16.03.14 - klo:12:04 »
En tiedä, mistä sellainen käsitys tulee. Foorumit ovat mitä ovat. Seurakuntien julistuksesta minulla ei ole laajaa kuvaa. Omat kokemukseni ovat pelkästään hyviä.

Paikalla Paulus

  • Viestejä: 6782
  • "…olitte eksyksissä niinkuin lampaat…" (1.Piet. 2)
Vs: Miten minun lopulta käy?
« Vastaus #5 : 16.03.14 - klo:12:08 »
En tiedä, mistä sellainen käsitys tulee.

Se tulee siitä, että ajattelee sitä, mitä sanotaan ja kirjoitetaan ja erityisesti siitä, mitä korostetaan.
Lainaus
Vaatii huomattavaa tietoisuutta käsittää oman tietämättömyyden laajuus.”
—   Thomas Sowell

Helena

  • Vieras
Vs: Miten minun lopulta käy?
« Vastaus #6 : 16.03.14 - klo:12:15 »
Saarnoja-ketjussa kuuntelin Raatikaisen saarnan ja sitä kuunnellessani ajattelin, että tätä olen saanut kuulla ikäni.

Paljon on puhetta, että nykypäivänä ei enää kuule raitista julistusta. Elän ja olen elänyt niin pienissä piireissä, ettei ole kohdalle osunut.
« Viimeksi muokattu: 16.03.14 - klo:12:17 kirjoittanut Helena »

Taisto

  • Vieras
Vs: Miten minun lopulta käy?
« Vastaus #7 : 16.03.14 - klo:15:39 »
(edit)
« Viimeksi muokattu: 26.03.14 - klo:19:22 kirjoittanut Taisto »

Marjatta

  • Vieras
Vs: Miten minun lopulta käy?
« Vastaus #8 : 16.03.14 - klo:16:45 »
Miten käy?

Uskoon tultuamme saimme armosta lahjaksi Jeesuksen lahjoittaman vanhurskauden ja pyhyyden, ja meillä on myös rauha Jumalan kanssa. Emme ole itsemme varassa.


Hyvin käy! Paavalin  kirjoittama sopii meillekin
Kol 1:
21. Tekin olitte ennen [Jumalasta] vieraantuneita ja mieleltänne hänen vihollisiaan pahoissa teoissanne.
22. Mutta nyt hän on sovittanut teidät Poikansa lihan ruumiissa kuoleman kautta, asettaakseen teidät pyhinä, nuhteettomina ja moitteettomina eteensä. < Ja tuo toteutuu, kun ...luetaan seuraava jae
23. Pysykää vain uskossa, siihen perustuneina ja siinä lujina, horjahtamatta pois sen evankeliumin toivosta, minkä olette kuulleet, ja jota on julistettu kaikessa luomakunnassa taivaan alla. Sen palvelijaksi minä, Paavali, olen tullut.

Paikalla Paulus

  • Viestejä: 6782
  • "…olitte eksyksissä niinkuin lampaat…" (1.Piet. 2)
Vs: Miten minun lopulta käy?
« Vastaus #9 : 16.03.14 - klo:17:40 »
Kun kerran seison Jumalan edessä ja kaikki punnitaan ehdottoman oikeudenmukaisesti, niin mihin voin vedota, kun noita vaadittavia hyveitä minulta ei löydy? Miten minun käy, minun, joka en ole ainoastaan syntinen, vaan olen täysin pilalla?
Mikä elämässäsi pitäisi olla toisin, että voisit sanoa ettet ole täysin pilalla??

Voitko sanoa ei-uskovalle: ota Jeesuksen tarjoama pelastus vastaan, niin elämäsi menee täysin pilalle?

Toivon, etten tässä ajassa kadottaisi ymmärrystä siitä, että olen täysin pilalla. Sehän merkitsisi sitä, että kadottaisin myös evankeliumin. Armo on pilalle menneitä varten, terveet eivät tarvitse parantajaa. En halua valehdella ei-uskovalle, että kun annat elämäsi Jeesukselle, niin kaikki elämässäsi muuttu, koska se ei pidä paikkaansa. Kuitenkin aina jää jotain, mikä ei muutu. Mutta voin sanoa, että Toinen on jo kärsinyt rangaistuksen siitä, että sinä olet sitä, mitä olet ja että sinun kaikki rikoksesi on sovitettu.
Lainaus
Vaatii huomattavaa tietoisuutta käsittää oman tietämättömyyden laajuus.”
—   Thomas Sowell

Paikalla Paulus

  • Viestejä: 6782
  • "…olitte eksyksissä niinkuin lampaat…" (1.Piet. 2)
Vs: Miten minun lopulta käy?
« Vastaus #10 : 17.03.14 - klo:10:33 »
Eikös se että herää näkemään oman riittämättömyytensä ole jo hyvä asia?
Silloin voi mennä taakkansa kanssa Jeesuksen ristin juurelle myöntämään
heikkoutensa ja pyytämään voimaa Herran tahdon tekemiseen.

Tästä tuli mieleen allaoleva virsi. Erityisesti tuo lihavoitu, "haavoissas suo mulle maja", puhuu minulle siitä, ettei ristin luona vain käväistä, vaan sinne pitää jäädä asumaan.


1. Jeesus, turva ainoa,
joka kuolit edestäni,
kärsit piinaa, tuskia
minun raukan synneistäni.
Anna, että vaivasi
oisi lohdutukseni.

2. Tähteni sä piinahan
jouduit alle vihan, vaivan.
että vaivuit tuskahan,
oli minun syyni aivan.
Minä kurja syntinen
olen kuoloos syyllinen.

3. Sinun tuskantuleesi
minä raukka puita kannoin.
Sinun käsivarsiisi
minä köydet julmat annoin.
Minä naulat teroitin,
jotka käsiis lyötihin.

4. Hekumaa kun rakastan,
jouduit sinä ruoskituksi,
alla ristin raskahan
ratki maahan painetuksi.
Minä nostin ristinkin,
siihen sinut naulasin.

5. Jeesus, riipuit ristillä
kirottuna Golgatalla,
olit kaikkein hylkäämä,
pilkan, häväistyksen alla.
Minä, minä vaivainen,
olen syypää kaikkehen

6. Minä heitän itseni
ristis juureen, Vapahtaja.
Kuule nöyrä huutoni,
haavoissas suo mulle maja,
koska vuoti veresi
meitä armahtaaksesi.

7. Anna veljenkätesi
olla aina korjaamassa,
ja kun tämä juoksuni
kerran päättyy kuolemassa,
vaivoistani päästäen
anna autuus iäinen.



Johan Kahl 1743. Suom. Elias Lagus 1790. Uud. Wilhelmi Malmivaara 1893. Virsikirjaan 1938.
« Viimeksi muokattu: 17.03.14 - klo:11:05 kirjoittanut Paulus »
Lainaus
Vaatii huomattavaa tietoisuutta käsittää oman tietämättömyyden laajuus.”
—   Thomas Sowell

Poissa Adina

  • Viestejä: 416
Vs: Miten minun lopulta käy?
« Vastaus #11 : 17.03.14 - klo:10:41 »
Huomasin että Paulus oli laittanut virren, jossa oli aivan sama aihe kuin minulla soi tänä aamuna  mielessäni, joten laitan senkin tähän (lihavoituna se kohta).

491 Kerran kauneimmin

1. Kerran kauneimmin / laulu riemuisin / soi kuin vetten pauhu aivan. / Laulun kuulla saan, / pois kun päältä maan / saavun kirkkauteen taivaan. / Luona Karitsan ja valtaistuimen / taivaan kultakanteleita soittelen, / silloin kauneimmin / laulu riemuisin / soi kuin vetten pauhu aivan.

2. Köyhän sydämen / toivon hiljaisen / Herran luokse liitäessä / nyt jo uskossa / nautin autuutta / auringonkin himmetessä. / Uskon silmä näkemään jo aukaistiin, / mitä Golgatalla meille ansaittiin. / Köyhän sydämen / kiitos hiljainen / Isän korvaan kyllä kuuluu.

3. Jeesus rakkaani, / saanko luoksesi / kohta päästä autuuteesi? / Saako tällainen / heikko, vaivainen, / tulla, Jeesus, yhteyteesi? / Saan, kun Jeesus, itse minut lunastit, / kalliin veresi kun kerran vuodatit. / Jeesus rakkaani, / saan siis luoksesi / kohta päästä autuuteesi.

4. Myrskyt maailman / kerran unohdan / Jeesustani katsellessa, / helmiporttien / maahan riemujen / minullekin auetessa. / Haavoihinsa pyhiin nukuttuani / saan mä voiton kruunun herätessäni. / Myrskyt maailman / kerran unohdan / Jeesustani katsellessa.



Melodia: Primus Leppänen 1912
Teksti: Bertha Steinmetz 1848
Suomentaja: Johan August Gottlieb Hymander 1877
Kol. 3:2
   
Olkoon mielenne siihen, mikä ylhäällä on, älköön siihen, mikä on maan päällä.

Taisto

  • Vieras
Vs: Miten minun lopulta käy?
« Vastaus #12 : 17.03.14 - klo:19:50 »
(edit)
« Viimeksi muokattu: 26.03.14 - klo:19:23 kirjoittanut Taisto »

Paikalla Paulus

  • Viestejä: 6782
  • "…olitte eksyksissä niinkuin lampaat…" (1.Piet. 2)
Vs: Miten minun lopulta käy?
« Vastaus #13 : 17.03.14 - klo:20:54 »
Toivon, etten tässä ajassa kadottaisi ymmärrystä siitä, että olen täysin pilalla. Sehän merkitsisi sitä, että kadottaisin myös evankeliumin. Armo on pilalle menneitä varten, terveet eivät tarvitse parantajaa.
Aivan niin, sairaat tarvitsevat parantajaa. Tämä Parantaja siis parantaa meidät - vai kiistätkö myös tämän
positiivisen puolen uskovan elämästä, eikö parantaja olekaan siis tullut parantamaan vaan haluaa jättää
sairaat vaille apua?
Lainaus

En halua valehdella ei-uskovalle, että kun annat elämäsi Jeesukselle, niin kaikki elämässäsi muuttuu, koska se ei pidä paikkaansa. Kuitenkin aina jää jotain, mikä ei muutu. Mutta voin sanoa, että Toinen on jo kärsinyt rangaistuksen siitä, että sinä olet sitä, mitä olet ja että sinun kaikki rikoksesi on sovitettu.

Me siis ansaitsemme rangaistuksen siitä, mitä olemme? Rangaistuksen omasta minuudestamme?
En ymmärrä mitä puhut.

Parantaja parantaa meidät, ei kuitenkaan kertaheitolla. Synnin sairaus ei jätä ketään lopullisesti tässä ajassa, vaikka se ei enää olekaan hallitsevassa asemassa (1. Joh. 1:8).

Ongelmamme ei ole se, mitä teemme, vaan se, mitä olemme. Siitä, mitä olemme seuraa se, mitä teemme. Paavali sanoi olevansa syntisistä suurin. Siinä ihan Paavalin kannoilla olemme. Pilalle menneitä joka tapauksessa.
Lainaus
Vaatii huomattavaa tietoisuutta käsittää oman tietämättömyyden laajuus.”
—   Thomas Sowell

Taisto

  • Vieras
Vs: Miten minun lopulta käy?
« Vastaus #14 : 17.03.14 - klo:21:16 »
(edit)
« Viimeksi muokattu: 26.03.14 - klo:19:23 kirjoittanut Taisto »