Kirjoittaja Aihe: TV7  (Luettu 3406 kertaa)

Poissa Paulus

  • Viestejä: 6782
  • "…olitte eksyksissä niinkuin lampaat…" (1.Piet. 2)
TV7
« : 24.10.15 - klo:19:13 »
Katson perin harvoin TV seiskaa. Joskus katson Café Raamattua, joka on mielestäni yksi parhaita ohjelmia.

Äsken katsoin Leif Nummelan ja Tapio Puolimatkan keskustelun aiheesta Jälkikristillisen maailman kauhut (osa 1). Puolimatka on kirjoittanut kirjasen aiheesta, pitänee jostain hankkia. Kannattaa katsoa tuo ohjelma.
« Viimeksi muokattu: 24.10.15 - klo:19:17 kirjoittanut Paulus »
Lainaus
Vaatii huomattavaa tietoisuutta käsittää oman tietämättömyyden laajuus.”
—   Thomas Sowell

Poissa Mice

  • Viestejä: 1651
Vs: TV7
« Vastaus #1 : 25.10.15 - klo:08:01 »
Sain viikonloppuna tuosta uusimmasta "Puolimatka -jaksosta" katselusuosituksen. Mulle Café Raamattu taitaa olla se ainut ohjelma mitä nykyisin jaksan seiskalta joskus katsoa. Sekin riippuen vieraasta.

Olen pitänyt vähän taukoa kaikesta. Tuon voisin ehkä katsoa.
Ihmisroska

Poissa Paulus

  • Viestejä: 6782
  • "…olitte eksyksissä niinkuin lampaat…" (1.Piet. 2)
Vs: TV7
« Vastaus #2 : 25.10.15 - klo:09:38 »
Vielä noista Puolimatkan kirjoista. Ostin joku vuosi sitten hänen kirjansa Usko, tiede ja Raamattu. Antoisaa lukemista, mutta ajoittain raskasta siksi, että olemme täysin eri sarjassa. Hän on oppinut, minä oppimaton. Jotain sentään ymmärsin.

Tulin kuitenkin siihen tulokkseen, että hänen kirjansa ovat hyvin suppean lukijakunnan heiniä. Olen käynyt kuuntelemassa hänen luentojaan. Kerran erään antoisan tilaisuuden jälkeen ehdotin hänelle, että koska hänellä selvästikin on sanottavaa, hän tekisi pikku kirjasia tiivistellysti samoista aiheista, jolloin sanomaa saataisiin huomattavasti laajemmalle. Tämä kirjanen taitaa olla ensimmäinen siihen suuntaan ja siitä olen iloinen.

Toisaalta ymmärrän kustantajan intressin tehdä kalliita kirjoja. Niistä saanee paremman katteen. Toisaalta laajempi levikki saattaisi  tuottaa hyvänkin tuloksen, vaikka yksikköhinta olisi alempi.
Lainaus
Vaatii huomattavaa tietoisuutta käsittää oman tietämättömyyden laajuus.”
—   Thomas Sowell

Poissa Mice

  • Viestejä: 1651
Vs: TV7
« Vastaus #3 : 25.10.15 - klo:09:42 »
Joidenkin kutsumuksena voi olla myös käydä keskustelua ns. oppineiden tasolla. Itse puuseppänä kuuntelen sujuvasti.
Ei myöskään sielunhoidolle erikoistunut Jumalan lapsi kirjoita kirjaa "kaikille". Eikä välttämättä entisen rikollisen raflaava seikkailuelämänkerta ole jokaisen hyllyssä piikkipaikalla.
Ihmisroska

Poissa Paulus

  • Viestejä: 6782
  • "…olitte eksyksissä niinkuin lampaat…" (1.Piet. 2)
Vs: TV7
« Vastaus #4 : 25.10.15 - klo:10:11 »
Joidenkin kutsumuksena voi olla myös käydä keskustelua ns. oppineiden tasolla.

En suinkaan tarkoittanut, ettei sellaisia pitäisi lainkaan tehdä. Tottakai, jos se on kutsumus. Tarkoitin sitä, että hänellä voisi olla lukijoita myös tavallisen, oppimattoman, kansan parissa. Siis ei joko/tai vaan sekä/että.

Tuli vaan mieleen siellä luennolla, että sama asia voisi olla painetussa muodossa ja silloin se tavoittaisi moninkertaisen määrän ihmisiä. Ei Tapio ehdostuksesta mitenkään pahastunut.
Lainaus
Vaatii huomattavaa tietoisuutta käsittää oman tietämättömyyden laajuus.”
—   Thomas Sowell

Poissa Mice

  • Viestejä: 1651
Vs: TV7
« Vastaus #5 : 25.10.15 - klo:10:23 »
Joidenkin kutsumuksena voi olla myös käydä keskustelua ns. oppineiden tasolla.

En suinkaan tarkoittanut, ettei sellaisia pitäisi lainkaan tehdä. Tottakai, jos se on kutsumus. Tarkoitin sitä, että hänellä voisi olla lukijoita myös tavallisen, oppimattoman, kansan parissa. Siis ei joko/tai vaan sekä/että.

Tuli vaan mieleen siellä luennolla, että sama asia voisi olla painetussa muodossa ja silloin se tavoittaisi moninkertaisen määrän ihmisiä. Ei Tapio ehdostuksesta mitenkään pahastunut.

Juu, en tarkoittanut asiaa noin. Tiedän, että arvostat Tapion työtä juuri sellaisena kun sitä tekee. Juhlillakin oli taas kuuntelemassa opetusta perheensä kanssa, vaikka on varmasti kiireinen mies.

Ajattelen kuitenkin, että osan paikka on jatkaa siellä oppineiden parissa. Sielläkin riittää niitä joille julistaa totuutta heidän tavallaan. Itse en ole oppinut.

Tapio varmasti ajatteli myös, että kansantajuisemmalle kirjallekin on tilausta. Se on hyvä.
Ihmisroska

Poissa Mice

  • Viestejä: 1651
Vs: TV7
« Vastaus #6 : 25.10.15 - klo:10:42 »
Olen törmännyt uskovien parissa sellaiseen ajatukseen, että ei kannata opiskella ja oppia, koska se edustaa maailmaa. Sitä ajatusta vastustan. Raamattua ei välttämättä kannata opiskella ei-uskovien opissa, mutta kaikkea muuta saa opiskella sen minkä sielu sietää ja vetää. Jos ne opit valjastetaan Jumalan käyttöön, niin tulos ei ole turha.
Ihmisroska

Poissa Taisto

  • Viestejä: 2279
Vs: TV7
« Vastaus #7 : 25.10.15 - klo:11:06 »
Joidenkin kutsumuksena voi olla myös käydä keskustelua ns. oppineiden tasolla. Itse puuseppänä kuuntelen sujuvasti.
Ei myöskään sielunhoidolle erikoistunut Jumalan lapsi kirjoita kirjaa "kaikille". Eikä välttämättä entisen rikollisen raflaava seikkailuelämänkerta ole jokaisen hyllyssä piikkipaikalla.
Jaa että puuseppänä... tuollaista konkreettista työtä minä arvostan (melkein kadehdin).
Vaikka eihän se enää entisaikojen käsityötä ole, kun koneita on joka lähtööön,
mutta käsityötä kuitenkin eikä "aivotyötä".

Itselläni on työkaluina hiiri, näppäimistö ja näyttö kaiken päivää. Välillä tuntuu
aika puuduttavalta. Mutta työ on työtä, kaikissa ammateissa on puolensa.

Poissa Taisto

  • Viestejä: 2279
Vs: TV7
« Vastaus #8 : 25.10.15 - klo:11:14 »
Olen törmännyt uskovien parissa sellaiseen ajatukseen, että ei kannata opiskella ja oppia, koska se edustaa maailmaa. Sitä ajatusta vastustan. Raamattua ei välttämättä kannata opiskella ei-uskovien opissa, mutta kaikkea muuta saa opiskella sen minkä sielu sietää ja vetää. Jos ne opit valjastetaan Jumalan käyttöön, niin tulos ei ole turha.
Samaa mieltä. Ei opiskelu ole turhaa. Aivoja kannattaa vaivata asioilla,
"kaikesta vaivannäöstä on hyötyä".

Tämä sopisi paremmin kahvion puolelle kuin tv7-keskusteluun,
mutta heitän nyt tällaisen kysymyksen:

Sydämen kaava on  (x2 + y2 - 1)3 - x2y3 = 0

Miten niin sydämen kaava? Ratkaiskaa ja kertokaa vastaus!




Poissa Mice

  • Viestejä: 1651
Vs: TV7
« Vastaus #9 : 25.10.15 - klo:11:16 »
Joidenkin kutsumuksena voi olla myös käydä keskustelua ns. oppineiden tasolla. Itse puuseppänä kuuntelen sujuvasti.
Ei myöskään sielunhoidolle erikoistunut Jumalan lapsi kirjoita kirjaa "kaikille". Eikä välttämättä entisen rikollisen raflaava seikkailuelämänkerta ole jokaisen hyllyssä piikkipaikalla.
Jaa että puuseppänä... tuollaista konkreettista työtä minä arvostan (melkein kadehdin).
Vaikka eihän se enää entisaikojen käsityötä ole, kun koneita on joka lähtööön,
mutta käsityötä kuitenkin eikä "aivotyötä".

Itselläni on työkaluina hiiri, näppäimistö ja näyttö kaiken päivää. Välillä tuntuu
aika puuduttavalta. Mutta työ on työtä, kaikissa ammateissa on puolensa.

Olen työtön puuseppä. Koulutukseni on kuitenkin käsityöläisen duunarin, ei korkeakoulutus.
Edelleen opetetaan myös ns. oikeiden käsityökalujen käyttöä ennen koneisiin siirtymistä. Tärkeintä on oppia puusepän työn "filosofia" ja sitten soveltaa sitä erillaisilla työkaluilla. Jos ei opi puuta, ei opi sepäksi.


Menee ihan ohi aiheen jo.
« Viimeksi muokattu: 25.10.15 - klo:11:18 kirjoittanut Mice »
Ihmisroska

Poissa Paulus

  • Viestejä: 6782
  • "…olitte eksyksissä niinkuin lampaat…" (1.Piet. 2)
Vs: TV7
« Vastaus #10 : 25.10.15 - klo:11:18 »
Sydämen kaava on  (x2 + y2 - 1)3 - x2y3 = 0

Miten niin sydämen kaava? Ratkaiskaa ja kertokaa vastaus!

Tuskinpa vaivaan tuolla itseäni. Minullahan on nyt tahdistin!
Lainaus
Vaatii huomattavaa tietoisuutta käsittää oman tietämättömyyden laajuus.”
—   Thomas Sowell

Poissa Taisto

  • Viestejä: 2279
Vs: TV7
« Vastaus #11 : 25.10.15 - klo:11:32 »
Jos ei opi puuta, ei opi sepäksi.
Hyvin sanottu.

Itse olen tehnyt puusta pari sänkyä ja kolme erityyppistä vesikulkuneuvoa,
ja olen saanut konkreettista tuntumaa koivuun, haapaan, mäntyyn ja mahonkiin.
Ja oppinutkin jotakin - ainakin sen että koivu on kovaa, mäntylauta halkeaa taivutettaessa
jos sitä ei pehmennä höyryttämällä, ja pihkaiseen mäntyyn liima tarttuu
huonosti, ja että mahonki on helppo työstettävä ja helppo liimattava.

Ei näitä juttuja olisi oppinut jos ei olisi itse tehnyt. Tätä voisi ehkä jotenkin soveltaa
myös hengelliseen oppimiseen?

Poissa Paulus

  • Viestejä: 6782
  • "…olitte eksyksissä niinkuin lampaat…" (1.Piet. 2)
Vs: TV7
« Vastaus #12 : 25.10.15 - klo:11:43 »
Olen puusepän poika ja nuorena koetin olla mukana, kun isä rakensi omakotitaloa. Muistona siitä hommasta on iso arpi ranteessa (höylä lipsahti). Sitten tein vanerista kanootin samaisen talon kellarissa. Pari kolme kertaa ehdin sillä meloskella ja sitten se varastettiin. Kenenkähän omallatunnolla sekin tapaus lienee? Mulle se oli siinä iässä (n. 15 v.) iso juttu.

Pari omakotitaloa on sittemmin tullut tehtyä. Jälkimmäisessä lähes kaikki se, mitä oli lupa itse tehdä, on omin käsin tehtyä. Siinä on asuttu jo 25 vuotta. Vävy on hiljattain opiskellut puusepäksi ja on todella taitava siinä hommassa.

(Korjaan hieman, kalusteita, ovia ja ikkunoita en tehnyt)
« Viimeksi muokattu: 25.10.15 - klo:11:58 kirjoittanut Paulus »
Lainaus
Vaatii huomattavaa tietoisuutta käsittää oman tietämättömyyden laajuus.”
—   Thomas Sowell

Poissa Mice

  • Viestejä: 1651
Vs: TV7
« Vastaus #13 : 25.10.15 - klo:11:55 »
Sen olen huomannut, että kaikenlainen käsillä tehtävien töiden opiskelu antaa hyvät valmiudet tehdä monenlaisia käytännön juttuja. Itsekin huonekalupuuseppänä olen tehnyt raksahommia jne. ja en ole kokenut sellaisia kauhean vaikeiksi oppia.

Työksi haluan tehdä kuitenkin toisenlaisia juttuja. Arkistojen uumenissa koen oloni kotoisaksi, siksi niitä hommia olen tehnyt.

TV7:sta sen verran, että One Way Missionin ohjelmia tuli aikoinaan katsottua paljon. Suonnon terve opetus teki hyvää oppien sekamelskaan jääneelle. Myös Matti Vuolanteen Jeesuksen mahdollisuuksia koroittavat opetukset ovat rohkaisseet.
 


« Viimeksi muokattu: 25.10.15 - klo:11:57 kirjoittanut Mice »
Ihmisroska

Poissa NanoK

  • Viestejä: 318
Vs: TV7
« Vastaus #14 : 27.02.16 - klo:19:26 »
Vaikka olen (minäkin) melko varautunut seiskan ohjelmien suhteen, tulee joskus -etenkin vapaa-lauantaisin- vilkaistua ohjelmatarjontaa, ja nyt näytti tulevan klo 21.10 ihmisten rajatilakokemuksia, sen jälkeen kuvaraamattu, joka ei ainakaan mene opillisesti harhaan. :) Cafe Raamatun aihe käsittelee "lapsituotantoa". http://www.tv7.fi/netti-tv/