Kirjoittaja Aihe: Jairuksen tytär  (Luettu 1359 kertaa)

Poissa Pienviljelijä

  • Viestejä: 34
Jairuksen tytär
« : 28.05.16 - klo:22:34 »
Mitä opetuksia on kertomuksessa Jairuksen tyttärestä ja Jairuksesta?

Oloneuvos

  • Vieras
Vs: Jairuksen tytär
« Vastaus #1 : 29.05.16 - klo:09:45 »
Mitä opetuksia on kertomuksessa Jairuksen tyttärestä ja Jairuksesta?

Luin Luukkaasta tuon kertomuksen läpi ja ajattelin, että siihen voi kätkeytyä sellaistakin opetusta, mitä ei heti kohta tule miettineeksikään. Onkohan esimerkiksi sillä jotain sanottavaa lukijoille, että Jeesuksen pysäyttänyt veritautia potenut nainen oli sairastanut 12 vuotta eli yhtä kauan kuin Jairuksen tytär oli saanut elää? Tämä nyt vaan tällaisena ehkä kokonaan asiaan kuulumattomana reunahuomautuksena.

Minulle tämä 'Jairuksen tapaus' on puhutellut kahdella tavalla (jätän pois itkijänaiset jotka nauroivat, he kun "tiesivät" ja usean muun asian).

Jairus tuli pyytämään Jeesukselta apua. Hänellä oli tosi hätä ainoan lapsensa puolesta. Jeesus ottaa kutsun vastaan ja lähtee Jairuksen mukaan. Olen näkemässä kuinka Jairusta ahdisti se väenpaljous, joka hidasti heidän matkaansa - puhumattakaan sitten siitä sairaasta naisesta, joka pysäytti Jeesuksen matkan joksikin ajaksi kokonaan. Samanaikaisesti Jeesuksella ei näyttänyt olevan lainkaan kiirettä. Tässä on ollut minulle suuri opetus. Kun Jeesus on lähtenyt liikkeelle niin apu tulee varmasti. Toinen opetus on se, että Jairuksen perheelle ja opetuslapsille oli hyväksi, ettei Jeesus kiirehtinyt parantamaan tytärtä. Se olisi riittänyt Jairukselle ja opetuslapsille, että sairas tyttö olisi parantunut ja elämä jatkunut kuten ennenkin. Mutta Jeesus viivytteli vastaustaan voidakseen opettaa heille jotain enemmän, jotta Hänen rukousvastaukseensa sisältyisi enemmän kuin mitä oli osattu ja uskallettu pyytää. Jeesus osoittaa olevansa, ei vain parantaja vaan elämän ja kuoleman Herra.

Nuo kaksi asiaa on kertomuksessa päällimmäisenä mielessäni. Kun Jeesus on lähtenyt liikkeelle niin apu tulee varmasti ja jos se viipyy niin sen tarkoitus voi olla, että Jeesus ilmaisee kirkkautensa suuremma tavalla kuin mitä osasimme rukoustemme perusteella odottaakaan.

Poissa Pienviljelijä

  • Viestejä: 34
Vs: Jairuksen tytär
« Vastaus #2 : 29.05.16 - klo:18:41 »
Kiitos. En ole tuota Jeesuksen viivyttelyä ajatellutkaan. Jostain syystä sanat Jairuksen tytär pulpahtelee mieleen, enkä ole osannut yhdistää mikä juttu siinä on. luulisin että liittyy vanhemmuuteen... Mutta juuri tuo että apu tulee ajallaan ja syystään viivytellen saattaa olla yksi minulle tarpeellinen opetus.