Kirjoittaja Aihe: Evankeliumi Ihmisen mukaan  (Luettu 5133 kertaa)

Poissa Mice

  • Viestejä: 1651
Evankeliumi Ihmisen mukaan
« : 09.04.15 - klo:10:15 »
Sinä päätät missä ikuisuutesi vietät. Sinulla on valta määrätä pelastutko vaiko etkö pelastu.
Sinun tahtosi on kaiken ytimessä. Kaikki on kiinni siitä mitä Sinä valitset omalla tahdollasi.
Vaikka pelastus olisi armosta, niin Sinä ja Sinun kykysi, valintasi, tahtosi ja halusi ovat se todellinen ratkaisu.

Sinä.

Armo ei ole totta jos Sinä et tee siitä totta omalla kohdallasi. Sinä olet tahdollasi ratkaisevassa asemassa.
Jumala vain odottaa mitä Sinä päätät. Tämä on evankeliumi Ihmisen mukaan. Onnea Sinulle vaellukseesi.
« Viimeksi muokattu: 09.04.15 - klo:10:22 kirjoittanut Mice »
Ihmisroska

Poissa Natanael

  • Viestejä: 4474
  • Matkalla
Vs: Evankeliumi Ihmisen mukaan
« Vastaus #1 : 15.04.15 - klo:19:26 »
Niin, mutta ku...
minä haluun itse ratkaista, valita ja päättää.
Eikö edes sen vertaa voisi itse osallistua?


Poissa Paulus

  • Viestejä: 6773
  • "…olitte eksyksissä niinkuin lampaat…" (1.Piet. 2)
Vs: Evankeliumi Ihmisen mukaan
« Vastaus #2 : 15.04.15 - klo:21:27 »
Niin, mutta ku...
minä haluun itse ratkaista, valita ja päättää.
Eikö edes sen vertaa voisi itse osallistua?

Tunnustaudun ratkaisukristityksi. En tarkoita ratkaisullani sitä hetkeä, jolloin sanoin Jeesukselle "Kyllä", vaan sitä ratkaisua, jonka "tein" yli 50 vuotta myöhemmin. Löysin itsestäni ominaisuuksia, joita uskovaisella ei pitäisi olla. Niinpä tein "ratkaisun", että ellen pelastu yksin armosta, en pelastu lainkaan. Se ratkaisu on mielestän elämäni paras ratkaisu, enkä ole parempaa ainakaan vielä sen tilalle löytänyt. Joku saattaa pitää minua peräti uskosta luopuneena sen ratkaisun johdosta.
Lainaus
Vaatii huomattavaa tietoisuutta käsittää oman tietämättömyyden laajuus.”
—   Thomas Sowell

Poissa kalamos

  • Viestejä: 491
  • Kάλαμος
    • kalamos.keskustelu.info
Vs: Evankeliumi Ihmisen mukaan
« Vastaus #3 : 16.04.15 - klo:09:45 »
Kyllä meistä jokainen joutuu ratkaisun eli valinnan paikalle.
Jumala istutti paitsi Elämän puun,
myös hyvän ja pahantiedon puun,
jonka hedelmän syöminen merkitsee kuolemaa ihmiselle.

Jumala olisi helposti voinut jättää hyvän ja pahantiedon puun istuttamatta,
mutta ei se olisi ollut ratkaisu syntiongelmaan.
Synti oli nimittäin jo olemassa. Valhe oli jo keksitty.
Ei Jumala voinut lakaista ongelmaa maton alle. Kissa oli nostettava pöydälle.

Jumala loi ihmisen omaksi kuvakseen.
Olennoksi, joka voi vapaasta tahdostaan rakastaa.
Mutta jolla on myös valinnan vapaus olla rakastamatta.
Ja Jumala rakasti ihmistä.
Mutta oli jo olemassa olento, joka ei rakastanut ihmistä.
Olento joka vihasi Jumalaa ja Jumalan kuvaksi luotua ihmislasta yli kaiken.

Ikuinen rakkaussuhde Jumalan ja ihmisen välillä ei olisi mahdollinen,
ilman että ihminen tekee valinnan hyvän ja pahan välillä, hylkää pahan ja valitsee hyvän.
Ikuinen Elämä Jumalan yhteydessä edellyttää sitä, että ihminen luottaa Jumalaan.

Ensimmäisenä väärän ratkaisun teki Eeva. Sitten Aadam. Sitten Kain. Jne.
Jokainen meistä on tehnyt väärän valinnan.

Jeesus on Hän, joka vapauttaa kansansa sen synneistä,
mutta meidän on otettava Hänet vastaan.

Mutta kaikille, jotka ottivat hänet vastaan,
hän antoi oikeuden tulla Jumalan lapsiksi,
niille, jotka uskovat hänen nimeensä.
He eivät ole syntyneet verestä,
eivät lihan tahdosta eivätkä miehen tahdosta vaan Jumalasta.
(Joh 1:12-13 RK)

Meidän on tehtävä valinta hyvän ja pahan,
valkeuden ja pimeyden, elämän ja kuoleman välillä.

Mutta jos pidätte pahana palvella Herraa,
niin valitkaa tänä päivänä, ketä tahdotte palvella
(Joos 24:15)

Me olemme siis jo kerran tehneet väärän ratkaisun.
Mutta Jeesuksen tähden meillä on revanssi.
Ja niin Jumalan evankeliumi kehottaa meitä: Kääntykää

Tätä ei kukaan tee puolestamme.
Meidän on itse Aadamin lailla pysähdyttävä,
kun Jumala nimeltä kutsuen huutaa meitä pakomatkallamme.
Jos emme tätä valintaa tee, emme myöskään tule puetuksi Kristukseen,
vaan jäämme alastomuuteemme ja häpeäämme.

Tämä on Kristuksen evankeliumi.
« Viimeksi muokattu: 16.04.15 - klo:09:48 kirjoittanut kalamos »
Kάλαμος yksi ruoko suuressa kaislameressä, jota Tuuli huojuttaa.

Poissa Mice

  • Viestejä: 1651
Vs: Evankeliumi Ihmisen mukaan
« Vastaus #4 : 16.04.15 - klo:23:45 »
Kysymys on siitä mihin pelastus lopulta perustuu. Mihin ihminen turvautuu.
Uskon syntyminen on jokaisella myös henkilökohtainen ja omanlaisensa asia. Usko on ihme. Jumalan ihme. Sitä ei voi vain ottaa itselleen, koka se on lahja. Se ei ole milloin vain otettavissa. Ihmisellä ei ole vapaata tahtoa, koska syntinen luontomme pakenee Jumalaa. Vain Poika tekee vapaaksi ja siltikin uudestisyntymisen jälkeenkin vanha luontomme roikkuu mukanamme. Joudumme aina turvautumaan Kristuksen vapauteen ja jopa hänen uskoonsa. Usko ja sen syntyminen ei ole koskaan täysin auki selitettävissä ihmislogiikan avuin.

Minäkin olen ratkaisukristittty. Uskon, että Jeesus ratkaisi kaiken tarvittavan ristintyöllään. Se on koko aloitukseni varsinainen ydin. Mihin me lopulta turvaudumme.
Ihmisroska

Poissa kalamos

  • Viestejä: 491
  • Kάλαμος
    • kalamos.keskustelu.info
Vs: Evankeliumi Ihmisen mukaan
« Vastaus #5 : 17.04.15 - klo:09:33 »
Kysymys on siitä mihin pelastus lopulta perustuu. Mihin ihminen turvautuu.
Uskon syntyminen on jokaisella myös henkilökohtainen ja omanlaisensa asia. Usko on ihme. Jumalan ihme. Sitä ei voi vain ottaa itselleen, koka se on lahja. Se ei ole milloin vain otettavissa. Ihmisellä ei ole vapaata tahtoa, koska syntinen luontomme pakenee Jumalaa. Vain Poika tekee vapaaksi ja siltikin uudestisyntymisen jälkeenkin vanha luontomme roikkuu mukanamme. Joudumme aina turvautumaan Kristuksen vapauteen ja jopa hänen uskoonsa. Usko ja sen syntyminen ei ole koskaan täysin auki selitettävissä ihmislogiikan avuin.

Minäkin olen ratkaisukristittty. Uskon, että Jeesus ratkaisi kaiken tarvittavan ristintyöllään. Se on koko aloitukseni varsinainen ydin. Mihin me lopulta turvaudumme.


Aivan.
Me elämme Jumalan Pojan uskossa
ja Hänen vanhurskaudessaan
ja olemme pyhiä eli Jumalalle erotettuja yksin Hänessä.

Ja Jeesus on todellakin ratkaissut omalta puoleltaan sen,
että Hän tahtoo pelastaa jokaisen, ottaa jokaisen omakseen.
Ja Hän on tehnyt kaiken, että tämä olisi mahdollista.

Mutta Rakkauteen ei ketään voi pakottaa.
Jumala vetää meitä Poikansa tykö, mutta ei pakota.

Olen joskus ilmaissut asian seuraavanlaisen vertauksen avulla,
jossa minä ja eräs ihana neitsyt olimme valintatilanteessa.
Vieläpä hyvin julkisen valinnan ja ratkaisun paikalla.

Edessämme oleva pastori kysyi Jumalan ja läsnäolevan seurakunnan läsnäollessa minulta:
Tahdotko sinä ... ottaa tämän .... ja rakastaa ....

Ja minähän tahdoin.
Mutta se ei ratkaissut vielä mitään.
Myös tuon ihanan neitsyen täytyi ratkaista asia omalta puoleltaan, 
tahtooko hän minut.

Ja niin, vaikka minä olin jo ilmoittanut, että TAHDON,
niin pastori sen jälkeen kääntyi kylmän rauhallisesti tuon neitsyen puoleen,
ja kysyi häneltä:
Tahdotko sinä ... ottaa tämän ... ja rakastaa ...

Ja ... kun sitten kävi niin ... että hänkin tahtoi,
niin vasta sitten me saimme toisemme.






Kάλαμος yksi ruoko suuressa kaislameressä, jota Tuuli huojuttaa.

Poissa palamar

  • Viestejä: 6
  • omasta mielestään rakentava uskonnoton
Vs: Evankeliumi Ihmisen mukaan
« Vastaus #6 : 23.04.15 - klo:02:02 »
Otsikosta tuli mieleeni sellainen juttu mikä minua pakanana kiusaa.

Joskus kun en ole samaa mieltä raamatun kanssa sanotaan että "Panetko Jumalan sanan ihmisen sanaa vastaan?"
Minä en näe kuitenkaan missään Jumalan sanaa, vain ihmisen sanan vastaan toista mieltä olevan ihmisen sanan.

Ajatuksia?
omasta mielestään rakentava uskonnoton

Poissa Mice

  • Viestejä: 1651
Vs: Evankeliumi Ihmisen mukaan
« Vastaus #7 : 23.04.15 - klo:08:36 »
Ajatus:
Niinhän se menee. Osalle Raamattu on vain ihmisten sanoja ja evankeliumi suurta hullutusta.
Raamattu on siinä mielessä rehellinen kirja, että se ei vain hehkuta itseään tai edes kirjan Päähenkilöä, vaan avoimesti kertoo kuinka ihmiset suhtautuivat sanomaan ja sanoman tuojaan.

Raamattu kertoo, että Jeesusta pidettiin seonneena ja jopa riivattuna. Se kertoo myös, että koko kirjan pääjuoni on ihmiselle hullutus. Kirja ei kaunistele itseään.
Ihmisroska

Poissa Mice

  • Viestejä: 1651
Vs: Evankeliumi Ihmisen mukaan
« Vastaus #8 : 23.04.15 - klo:09:26 »
Toinen ajatus:
Oppi ihmisen vapaasta tahdosta on minulle suurta hullutusta. Se on ihmislogiikan rautalankamalli Jumalan tahdosta ja toiminnasta. Ihmisen käsitys oikeudenmukaisuudesta sotkee totuuden armosta.
Ihmisroska

Poissa Paulus

  • Viestejä: 6773
  • "…olitte eksyksissä niinkuin lampaat…" (1.Piet. 2)
Vs: Evankeliumi Ihmisen mukaan
« Vastaus #9 : 09.06.15 - klo:14:00 »
Ajatellaanpa, että ollaan viimeisellä tuomiolla. Jokainen tulee vuorollaan yksin Tuomarin eteen ja siinä kaikki punnitaan, tekemiset ja tekemättä jättämiset. Oletetaan, että Tuomari kysyy minulta: "Miksi juuri sinut pitäisi päästää Taivaan iloon?" Mitä vastaan? En suinkaan voi vedota siihen hetkeen, kun tein ratkaisun ja sanoin Jeesukselle "Kyllä". En siihen, että olen antanut lantin lähetykselle. Enkä siihen, että autoin silloin sitä ihmistä. Ei. Ainoa ansio on Jeesuksella, joka vuodatti verensä kaikkien syntisten tähden Golgatalla. Ei minullakaan ole muuta, mihin vedota kuin siihen, että Jeesus tuli syntisiä pelastamaan ja sen ominaisuuden olen liiankin kanssa täyttänyt.

"Kun toiset nimet kalvenneet on aivan,
nimi Jeesus vielä jää.
Sen kauneutta kautta iäisyyden
lunastetut ylistää."
Lainaus
Vaatii huomattavaa tietoisuutta käsittää oman tietämättömyyden laajuus.”
—   Thomas Sowell

Poissa ihminen

  • Viestejä: 41
Vs: Evankeliumi Ihmisen mukaan
« Vastaus #10 : 25.08.15 - klo:20:34 »
Johannes 6:37 Kaikki, minkä Isä antaa minulle, tulee minun tyköni; ja sitä, joka minun tyköni tulee, minä en heitä ulos.

Isä antaa siis Pojalle ihmisiä.

Johannes 6:44 Ei kukaan voi tulla minun tyköni, ellei Isä, joka on minut lähettänyt, häntä vedä; ja minä herätän hänet viimeisenä päivänä.

Yksikään ihminen ei voi tulla Jeesuksen tykö ja astua sisään pelastukseen, ellei Isä vedä! Se on siis Jumalan teko!

2. Tessalonikalaiskirje 2: 11 Ja sentähden Jumala lähettää heille väkevän eksytyksen, niin että he uskovat valheen,
12 että kaikki ne tuomittaisiin, jotka eivät ole uskoneet totuutta, vaan mielistyneet vääryyteen.

Jumala voi siis myös harhauttaa, eksyttää pois uskon tieltä, rangaistukseksi vääryyteen mielistymisestä.

Jumala siis AINA vetää pelastukseen. Jeesuksen tykö ei voi tulla, ellei Jumala ensin vedä. Jumala siis joskus vetää ihmisen pelastukseen. Joskus odottaa vielä (esimerkiksi esirukousta). Joskus työntää pois luotaan, eksyttää, jos ihminen mielistyy vääryyteen, eikä tee parannusta synneistään.

Poissa Pökkelö

  • Viestejä: 705
Vs: Evankeliumi Ihmisen mukaan
« Vastaus #11 : 25.08.15 - klo:22:13 »
Johannes 6:37 Kaikki, minkä Isä antaa minulle, tulee minun tyköni; ja sitä, joka minun tyköni tulee, minä en heitä ulos.

Isä antaa siis Pojalle ihmisiä.

Johannes 6:44 Ei kukaan voi tulla minun tyköni, ellei Isä, joka on minut lähettänyt, häntä vedä; ja minä herätän hänet viimeisenä päivänä.

Yksikään ihminen ei voi tulla Jeesuksen tykö ja astua sisään pelastukseen, ellei Isä vedä! Se on siis Jumalan teko!

2. Tessalonikalaiskirje 2: 11 Ja sentähden Jumala lähettää heille väkevän eksytyksen, niin että he uskovat valheen,
12 että kaikki ne tuomittaisiin, jotka eivät ole uskoneet totuutta, vaan mielistyneet vääryyteen.

Jumala voi siis myös harhauttaa, eksyttää pois uskon tieltä, rangaistukseksi vääryyteen mielistymisestä.

Jumala siis AINA vetää pelastukseen. Jeesuksen tykö ei voi tulla, ellei Jumala ensin vedä. Jumala siis joskus vetää ihmisen pelastukseen. Joskus odottaa vielä (esimerkiksi esirukousta). Joskus työntää pois luotaan, eksyttää, jos ihminen mielistyy vääryyteen, eikä tee parannusta synneistään.

Jotenkin ymmärrän tuon tessalonikalaiskirjeen kohdan niin. Jumalan lähettämän eksytyksen; kuten äärikarismaattisen menestysteologian, tarkoitus on koetella sydäntä.
Rakastammeko Jeesusta ristiinnaulittuna, vaiko on hän vain tämän ajan onnellistaja, lahjojen antaja.

Poissa ihminen

  • Viestejä: 41
Vs: Evankeliumi Ihmisen mukaan
« Vastaus #12 : 25.08.15 - klo:23:11 »
Johannes 6:37 Kaikki, minkä Isä antaa minulle, tulee minun tyköni; ja sitä, joka minun tyköni tulee, minä en heitä ulos.

Isä antaa siis Pojalle ihmisiä.

Johannes 6:44 Ei kukaan voi tulla minun tyköni, ellei Isä, joka on minut lähettänyt, häntä vedä; ja minä herätän hänet viimeisenä päivänä.

Yksikään ihminen ei voi tulla Jeesuksen tykö ja astua sisään pelastukseen, ellei Isä vedä! Se on siis Jumalan teko!

2. Tessalonikalaiskirje 2: 11 Ja sentähden Jumala lähettää heille väkevän eksytyksen, niin että he uskovat valheen,
12 että kaikki ne tuomittaisiin, jotka eivät ole uskoneet totuutta, vaan mielistyneet vääryyteen.

Jumala voi siis myös harhauttaa, eksyttää pois uskon tieltä, rangaistukseksi vääryyteen mielistymisestä.

Jumala siis AINA vetää pelastukseen. Jeesuksen tykö ei voi tulla, ellei Jumala ensin vedä. Jumala siis joskus vetää ihmisen pelastukseen. Joskus odottaa vielä (esimerkiksi esirukousta). Joskus työntää pois luotaan, eksyttää, jos ihminen mielistyy vääryyteen, eikä tee parannusta synneistään.

Jotenkin ymmärrän tuon tessalonikalaiskirjeen kohdan niin. Jumalan lähettämän eksytyksen; kuten äärikarismaattisen menestysteologian, tarkoitus on koetella sydäntä.
Rakastammeko Jeesusta ristiinnaulittuna, vaiko on hän vain tämän ajan onnellistaja, lahjojen antaja.

Juu, varmaankin juuri noin.

Suomessa on harvinaisempaa, mutta esimerkiksi USA:ssa "uskovaisuudesta" on selvästi hyötyä ihan maallisessa mielessä. Monet esiintyvätkin mielellään hartaina uskovaisina, vaikka sydän ja teot olisivat kaukana Jumalasta.

Barack Obamakin esiintyy hartaana uskovaisena ja laulaa Amazing Gracea metodistikirkossa:
https://www.youtube.com/watch?v=IN05jVNBs64

Barack Obaman teot kuitenkin puhuvat uskovaisuutta vastaan. Hän mm kannattaa aborttien tekemistä. Hän sanoo myös, ettei homoseksuaalisuus ole moraalitonta. Hän kannattaa homojen avioliitto-oikeutta. https://en.wikipedia.org/wiki/Social_policy_of_Barack_Obama

Tällä tahdon sanoa, että ei kaikilla seurakunnassa laulavilla ihmisillä suinkaan ole mielessä hengelliset asiat, vaan aivan muut päämäärät. Myös Suomessa. Motiiveja on monia. Jumala kuitenkin näkee sydämeen ja antaa vilpittömän löytää itsensä ja vilpilliseltä piiloutuu ja harhauttaa eksytyksellä. Ihmiselläkin on valinnanpaikkansa, ainakin etsikkopäivänä.

Poissa Paulus

  • Viestejä: 6773
  • "…olitte eksyksissä niinkuin lampaat…" (1.Piet. 2)
Vs: Evankeliumi Ihmisen mukaan
« Vastaus #13 : 26.08.15 - klo:16:14 »
Motiiveja on monia. Jumala kuitenkin näkee sydämeen ja antaa vilpittömän löytää itsensä ja vilpilliseltä piiloutuu ja harhauttaa eksytyksellä. Ihmiselläkin on valinnanpaikkansa, ainakin etsikkopäivänä.

Tästä on erilaisia mielipiteitä. Jotkut väittävät, ettei Jumala eksytä uskovia lainkaan. Mutta outoa olisi sekin, että jo eksyksissä olevia pitäisi erikseen eksyttää. Kriteerinä on rakkaus totuuteen, ei saavutetun totuuden määrä. On uskovia, joilta puuttuu rakkaus totuuteen, eikä se ole edes harvinaista. Jos on rakkaus totuuteen, se merkitsee alituista valmiutta tarkistaa myös omia käsityksiään.
« Viimeksi muokattu: 26.08.15 - klo:19:46 kirjoittanut Paulus »
Lainaus
Vaatii huomattavaa tietoisuutta käsittää oman tietämättömyyden laajuus.”
—   Thomas Sowell

Poissa Pökkelö

  • Viestejä: 705
Vs: Evankeliumi Ihmisen mukaan
« Vastaus #14 : 26.08.15 - klo:20:58 »
Juuri näin. Ja ennekaikkea totuutta itsestään. Minussa ei asu mitään Jumalalle kerskattavana esitettävää hyvää. Kaikki tulee häneltä, ja syntisenä ihmisenä olen riippuvainen ristiinaulitutsa Kristuksesta.